Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Anders I

Sidor: [1]
1
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« skrivet: 27 maj 2018, 21:24:55  »
Nu kan det ju hända att man bara passar på att städa bort gamla skulder från bordet även om situationen onekligen ser ganska dyster ut för en utomstående iaktagare. Man bör nämligen komma ihåg att det bolag som försatts i konkurs är Linda Line OU som tidigare var moderbolag till det operativa rederiet, Lindaliini AS. Lindaliini AS har numera ett nytt moderbolag, det i senaste årsskiftet grundade LindaLine HT AS.

I en intervju i Helsingin Sanomat berättar Enn Rohula att dom planerar att trafikera inkommande sommar med ett snabbgående enskrovsfartyg som ska kunna ta 600 passagerare och 100 personbilar. Kontraktet ska enligt uppgift offentliggöras inom en vecka. Utöver detta fartyg som man enligt nyheten då tydligen ska köpa så planerar man även att senare inköpa en katamaran med snarlik kapacitet. Enligt Enn Rohula finns det stor efterfrågan på snabba överfarter på 1,5h och snabb embarkering.

Återstår att se om det finns substans bakom detta eller om det bara är en rökridå.

2
Övrig sjöfart / SV: Agera mäklare
« skrivet: 24 mars 2018, 22:01:17  »
Om förmedlandet av laster intresserar så är det väl lättast att komma in i branschen genom att söka anställning som trainee på nåt av dom bolag som redan är etablerade där.

En bra mäklare har goda kontakter såväl till lastägarna som till redarna och gärna därtill laster där han kan agera som exklusiv förmedlare, dvs ingen annan än han kan mäkla dessa.  Därtill har han givetvis en god kännedom om de lagar och regelverk som befraktningarna baserar sig på och dokumenten dessa är förbundna med. Allt detta bygger vanligtvis på en gedigen erfarenhet i branschen, finns nog knappast nån utbildning där man kunde lära sig just detta ämne.

Marknadslaster som finns synliga på nätet är inte särskilt intressanta just pga att dom är tillgängliga för alla och en var, dylika laster kan redaren om han så önskar lika bra slå fast på egen hand utan desto vidare hjälp av en mäklare såvida då inte denna kan bidra med en gedigen erfarenhet i det skede man så att säga spikar termerna.

3
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 14 mars 2018, 22:03:10  »
Men är det en följdskada för att de bytte växlar? Tänker att det borde ju de kollat innan de satte henne i trafik igen :-\. Den ska ju inte droppa olja hursomhelst på de sättet.
Ansvarsförsäkring hos varvet?
Dom har haft propelleraxlarna ute under dockningen och mätt upp axlar samt lager i linjerna skulle man kunna tänka sig. Sen har man högst troligt bytt till nya axeltätningar då man monterat ihop det hela igen. Axeltätningarna har en viss beräknad livslängd och byts systematiskt enligt serviceschema.

Nu vet jag inte vilken typ/fabrikat av tätning det är frågan om här, det finns olika fabrikat och modeller. Är dock ganska komplicerade grejer vi talar om, det här är inga o-ringar eller stefa tätningar.

Det finns ett antal möjligheter allt från tillverkningsfel, monteringsfel till mekanisk skada pga nåt som kommit utifrån. Brukar vara ytterligt långsökt att få kompensation från varvet om man inte tydligt kan påvisa att skadan uppkommit pga nåt dom gjort eller underlåtit att göra.

Baserat på hur man agerat så tror jag inte det har varit frågan om nåt dropp läckage utan det verkar som det snarare runnit ut olja därifrån. Om läckaget varit litet och obetydligt tror jag personligen att man hade valt att göra dom åtgärder som står tillbuds i en dylik situation och kört vidare tills man kunnat docka innan sommarsäsongen börjat. Men nu verkar det som detta inte var ett alternativ i det här fallet.

4
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 14 mars 2018, 17:15:19  »
Ojoj, inte bra för TallinkSilja att ha henne ur trafik ytterligare. Det kommer ge stora ekonomiska påverkningar när hon är borta så stor del av mars månad som ju är en bra månad för frakten också och snart är det påsk... får se om hon kommer i trafik på söndag 18/3. Det känns ju som att ett stort arbete behöver göras för att få ur växellådorna på 50 ton styck och rätta till dem.
Det är inte reduktionsväxlarna som behöver åtgärdas utan som nån redan tidigare konstaterade axeltätningen på ena propelleraxeln som läcker. Är i sig ett omfattande jobb det också att fixa på kort tid.

5
Övrig sjöfart / SV: Sveriges Handelsfotta - 83 fartyg
« skrivet: 03 februari 2018, 12:42:02  »
Intressant jämförelse med Finland.

Under resans gång har i Sverige förstås även sjöbefälsutbildningen minskat. Från fem lärosäten till två.

Snart försvinner väl ytterligare en. För varför skall vi ha två skolor när vi har en så liten handelsflotta? Den frågan kommer snart staten att ställa.

Inte känns det helt motiverat att ha det som vi har i Finland heller, fyra skolor, eller egentligen åtta då man har verksamhet både på gymnasial och yrkeshögskolnivå som utbildar nya styrmän på löpande band varav många får fortsätta i manskapsbefattningar även efter avslutad utbildning och erhållande av styrmansbrev.

Men skolorna utbildar givetvis så länge staten finansierar detta.

6
Övrig sjöfart / SV: Förbifart Stockholm
« skrivet: 29 november 2017, 20:47:32  »
Trafikverket har lagt ut ett trevligt videoklipp gällande projektet där även sjötransporterna skymtar med på ett hörn:

https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Forbifart-stockholm/


7
Lastfartyg / Atlantic
« skrivet: 23 september 2017, 18:22:23  »
En till i raden...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/lastfartyg-pa-grund-utanfor-oskarshamn

Av spåret att dömma så är det en klassisk insomning med utebliven sväng som följd som resulterat i att man kört upp på grund. Det enligt texten med hjälp av en avsevärd promillehalt i blodet. Funderar dock lite var man fått uppgifterna om att fartyget skulle vara ryskt, är ju Färöflaggat och vad jag förstått ägt av varvet i Assens. Givetvis kan det väl finnas ryska ägare där bakom också.

Djurgårdsvarvet har fina bilder på fartyget på sin hemsida då hon ligger ute till försäljning via dem just nu.

8
Övrig sjöfart / SV: Förbifart Stockholm
« skrivet: 01 juli 2017, 22:21:33  »
Det krånglar lite vad gäller förbifartens infra, Pampas pråm Alfred strandade igår eftermiddag på Viksten utanför Landsort efter att bogservajern brustit i sjögången.

Nynäshamnsposten: http://www.nynashamnsposten.se/stockholm/nynashamn/pram-slet-sig-sedan-trossen-brast-drev-pa-grund-i-hart-vader

På bilderna finns en del av lasten kvar på pråmen men enligt uppgift lär det mesta senare under kvällen och natten ha spolats överbord. Kajkonstruktionerna hade ett betydande värde, därtill lär eventuella förseningar i projektet vara kostsamma även de.

9
Övrig sjöfart / Förbifart Stockholm
« skrivet: 27 maj 2017, 22:36:53  »
Rororampen vid den kommande utskeppningshamnen på Lovön norra:


Därtill kommer som följande även en flytande kaj för utlastning av stenmaterial.


Även södra Lovön får en utskeppningshamn, arbetet där har dock inte hunnit långt ännu.

Edit: bilden syns tydligen bara som inloggad, var gör jag fel?

Sidor: [1]