Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tjärven

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 10:22:49  »
Personligen tycker jag Viking Cinderellas kryssningar känns lite onödiga!

Furusundsleden har erosionsproblem till följd av för mycket stort tonnage använder leden. Med några av dagens 22-h från Stockholm flyttade till Kapellskär-Åbo skulle hon kunna komplettera både Rosella och Åbofartygen och erbjuda nya alternativ för kortkryssningar.

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 08 september 2018, 11:24:25  »
Ovanför på däck 10, med den utputande runda fönsterdelen, utan tvekan den stora nattklubben, med access ut mot ett stort trevligt akterdäck.

Ja, det är också möjligt att nattklubben ligger på däck 9, och scenen ligger där var det finns inga fönster. Den runda delen kan vara den andra våningen och panoramabar i klubben.

Men, om vi spekulerar att "Piazza" är också nattklubben, så är den inte där, eftersom det finns fönster på båda två våningar.

http://news.cision.com/fi/viking-line-abp/i/170922-piazza,c2232749
Tror nog Däck 9 från för till akter blir ungefär detsamma som på VG!

1. Kommandobrygga
2. Konferensavdelning
3. Informationsdisk med enklare servering och försäljning.
4. Öppen mötesplats/arkad med bord och stolar utanför andra lokaler/avdelningar. Skärgårdstorget/Piazza borde väl rimligtvis hamna här med öppning upp mot restaurangerna på däck 10?
5. Lekrum (placeras med fördel nära "torget")
6. Tax free.

Vi får väl se när däcksplats presenteras!

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 september 2018, 19:42:25  »
De renderingar vi (jag) sett visar endast Bb-sidan medan bilden av modellen istället visar Sb. Som sagts så varierar det ju en del beroende på planlösning! Arkad med många fönster på ena sidor vs köksavdelning med få fönster mellan restaurangerna på andra sidan. Nu tror jag nog att köket får en central placering på samma sätt som VG med passagerarutrymmen på bägge sidor.

Gällande utbuktningen under skorstenen tror jag på SPA med samma placering som på VG.

Den lilla hytten framför antennmasten kanske är en extra brygga? Så som Stavangerfjord & Bergensfjord hade innan de fick fler hytter? 

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 september 2018, 15:11:57  »
Hoppas de målar svarta ränder vid fönsterna, nu ser det lite huller om buller men olika stora fönster...

Alla 3D-renderingar har visat henne med svarta ränder så var inte orolig.

Låter bra, man kanske inte ska stirra sig blind på denna modell... lär nog bli annorlunda på nybygget när det gäller fönster osv, exempel detta med att ett helt däck ovanför hytterna i aktern  verkar vara tom
Tax Free behöver inte fönster och med svarta ränder på dessa stora plåtytor märks de inte på samma sätt som på modellen!

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 september 2018, 15:09:28  »
Mest överraskad blev jag över att finna däcksytor med räcken även längst fram ovanför restaurangerna*!
Renderingarna har visat kala vita strömlinjeformade ytor som möjligtvis beträds med säkerhetssele i arbetssyfte. Inte som på modellen där de ser ut att kunna beträdas även av salongsberusade passagerare då vindförhållanden tillåter. Framförallt användbart för fotografering av mötande fartyg! 8)


*Om Buffé och A'la carte nu är placerade som på Viking Grace.

6
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 02 augusti 2018, 18:30:27  »
Planerad leverans 30 april 2021!

Val av varv och kontraktsskrivning är planerat att ske under hösten.

https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/passenger-vessel-world/2901-kvarken-link-plans-new-ferry-build

7
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 16 juli 2018, 10:03:52  »
Tycker mig se en ganska stor skorstensliknande påbyggnad akter om helikopterplattan!
Den är dock helt vitmålad ända ner till däck där teknikutrymmen för hissmotorer fläktar och annat vanligtvis återfinns som en egen våning under många högre skorstenar. Nu sitter allt ihop med toppmast och LNG evakuering högst upp! Där endel ser en stor skorsten stående direkt på däck ser andra endast några skorstenspipor sticka upp ur ett stort däckshus.

Är mer förvånad över hur de i renderingsvärlden låtit hela kommandobryggan vara upplyst inifrån så att hela fartyget liknar en stor snölykta!

8
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 06 juli 2018, 12:13:06  »
Ibland kanske den bättre befälhavaren inte är den som manövrerar bäst och säkrast med små marginaler utan den som vågar ta det "fega" alternativet. En grundstötning med erforderliga inspektioner och i värsta fall varvsbesök för reparationer under högsäsong skulle bli betydlig dyrare! Nu går förseningarna att köra ikapp även om det tar tid.

90-talsfärjorna i Amorellas storlek har väl lite bättre manöverutrymme i inloppet som jag får till ca 175m brett mellan grund och bojar.

Skulle nog gärna se att VL återupptog trafiken mellan Kapellskär och Finska sidan igen då nybygget levereras och ersätter Amorella. Fler fartyg ger bättre förutsättningar att rädda dagskryssarna vid förseningar och en hel del andra fördelar med fler avgångar.

9
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 01 juli 2018, 15:21:31  »
Var knappast fel med senare avgångstid på morgonen!  8) :)

Mötte Gabriella vid Blockhusudden,
Birka precis efter Gullholmen (före Ryssmasterna) samt Cinderella vid Växlet!
 
20:25 till Åbo känns också helt OK!

10
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 30 juni 2018, 09:27:14  »
De som var ombord från Stockholm kunde de ju bara låtit stanna ombord. Så det var knappast för dessa man låg kvar och väntade. Värre för de från Åbo som Amorella släppt av och som antagligen stod och väntade i hamnen efter att ha blivit bussade från  Mariehamn.
Är väl inte så lätt att ordna fram hytter för alla dessa dagskryssare från Stockholm om de skall stanna kvar ombord och göra sin returresa från Åbo under natten istället!?

11
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 29 juni 2018, 21:49:01  »
Citera
Ändrad tidtabell 1/7. Ny avgång från Stockholm kl. 09.00, ankomst 20:25. Hälsningar Viking Line

Tar nog ett tag innan hon är ikapp igen och kan byta dagskryssare med Amorella igen!?


Edit: Skrev samtidigt som Styrbord

12
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 28 juni 2018, 13:08:24  »
Håller nog med. Baltic Queen hör hemma på hel tal. Vad gör man med Tallinn Stockholm. Finns det nåt begagnat tonnage (typ 2 systrar ) som skulle fingera på denna rutt.
Tycker mer att Galaxy med sin exteriör hör hemma där medan BP & BQ borde gå som systerfartyg på Stockholm-Tallin.

Som ett svar på Viking's kommande nybygge och Viking Grace skulle (Tallink) Silja kunna ta tillbaka Silja Europa och planera för sitt nästa nybygge på Stockholm-Åbo!?

13
Färjor / SV: M/S Olympia i filmen "Enkel Resa" på SVT Play
« skrivet: 12 juni 2018, 19:23:09  »
Mariella som syns efter avgång från Helsingfors (ca 18:37 in i filmen)!

14
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 juni 2018, 11:20:01  »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?

15
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 07 juni 2018, 22:11:10  »
Tycker det är intressant att de "sågat" itu färjan istället för att använda vanliga skärverktyg för stål!
Måste haft en stor bågfil? ;)

Sidor: [1] 2 3 ... 5