Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 42
1
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 18 februari 2019, 18:56:55  »
Jo, det är klart att det inte blir några Nordpolsturer. Däremot tycker jag mig ha förstått att man har haft problem med isen de senaste åren genom Nordvästpassagen. Lite motsatsen till Nordostpassagen där trafiken istället ökat rejält.

Men kanadensarna har ju också bosättningar långt upp i norr. Så där behövs säkert också hjälp.

Märkligt kan ju tyckas att såväl Kanada som USA under många år hankat sig fram med så gammalt och uselt isbrytartonnage.

2
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 17 februari 2019, 12:21:53  »
Vikingbåtarna skall inte bara nyttjas på de stora sjöarna utan även i Arktis. Säger man i alla fall.

3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 21:53:25  »
Försiktighet gällande trafiken Stockholm - Helsingfors har kännetecknat såväl Viking som Silja under åratal. Och det på goda grunder. Attraktionskraften från primärt den finska publiken har minskat till förmån för resor till Estland. Flyg till Helsingfors och båt till Stockholm eller vice versa är väl i linje med sista rycket man kan tänka sig marknadsföra. Annars blir det för många väl långt. Finnairs satsning på Kina och Japan har förvisso genererat ett inte obetydligt tillskott av passagerare mellan Finland och Sverige för båda rederierna, men det väger knappast upp annat tapp.

Båda rederierna håller lite knappt näsan över vattnet när det gäller vinster. Några vinstmaskiner är man definitivt inte. Frågan är hur länge det dröjer innan någon typ av samordning, alternativt rejäla nedskärningar sker?   

4
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 14 februari 2019, 11:21:40  »
Easy Jet försökte också några år via EasyCruise. Planerna var grandiosa och man fick otroligt mycket gratis publicitet. Gick inget vidare. Talades även då, i likhet med Virgins koncept, om ”nytänk”.

5
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 13 februari 2019, 15:46:39  »
Nu handlade väl den här artikeln inte om fullständigt vanvettiga tankar och diverse dagdrömmar utan om hyggligt realistiska projekt. Men svårt är det att tränga sig in. När det gäller nybyggen kantas dessa ofta av förseningar för nybörjare. Kanske beroende på oerfarenhet om branschen. Som här.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/scenic-eclipse-launch-now-august-scenic-forms-jv-with-uljanik-s-new-owners.html


6
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 12 februari 2019, 20:53:02  »
Ja, det är därför man skriver ”privata kryssningar”.

7
Övrig sjöfart / SV: Trist om ett vackert fartyg
« skrivet: 11 februari 2019, 22:20:03  »
Räddning kanske på gång. Skall någon land klara av något sånt här så är det frivilliga krafter i USA.

https://maritime-executive.com/article/last-ditch-effort-to-save-falls-of-clyde

8
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 11 februari 2019, 14:07:59  »
AEGEAN ODYSSEY, byggd 1973, är ny här åtminstone under det namnet. Har för mig hon besökt Stockholm under namnet Dolphin. Ett kul litet fartyg tillhörande Voyages to Antiquity, som ofta gör lite udda kryssningar. Sedan återfinns även nybygget från HAL: NIEUW STATENDAM. AIDAPRIMA har väl heller aldrig varit här.

9
Övrig sjöfart / SV: Gastransporter
« skrivet: 10 februari 2019, 22:03:04  »
Jodå, man kan göra undantag. Senast när det gällde hjälpen till Puerto Rico i samband med den svåra hurricane som drabbade ön.

10
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 14:01:41  »
Ja, det är trist men så är det. Kanske borde de som sköter forumet kontakta resebyråer som kränger kryssningar för att via dem få någon sorts gratiskoppling till forumet. För det är ju ändå runt 100.000 svenskar som gör internationella kryssningar och har mycket att berätta.

11
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 11:53:06  »
Tror SH har haft dataproblem med listan. Det är först nu man inte behöver gå in på speciell månad för att se samtliga fartyg under året.

12
Övrig sjöfart / Gastransporter
« skrivet: 09 februari 2019, 15:43:53  »
Att investeringar i diverse infrastruktur är svårt eftersatt i USA är ett välkänt faktum. Det gäller även gasdistributionen. Som bekant har USA de senaste åren blivit en betydande olje- och gasexporterande nation. Till följd av den sk Jones Act från 20-talet, får dock inga andra än USA-flaggade fartyg, byggda i USA, transportera gods mellan amerikanska hamnar.

Problemet är nu att USA inte äger några fartyg för transport av flytande gas, sk LNG-fartyg. Det medför att man inte kan frakta gas (i minus 163 grader C) i fartyg från sydstaterna till konsumenter på östkusten. Då även vanliga landbaserade gasledningar är en bristvara, så vad gör man?

Jo, importerar gas till ostkusten med ursprung från bla Ryssland! Inte sällan då via någon mellanlandning i exempelvis Rotterdam.

It is ironic,’” said John Kilduff, a partner at Again Capital LLC in New York. But the “super cheap gas” produced in the nation’s shale fields “is trapped down west of the Mississippi unable to serve its own market,” he said by phone. “The gas is where the people aren’t.”

13
Kryssningsfartyg / SV: Färre och färre men fler och fler
« skrivet: 09 februari 2019, 13:41:54  »
Jag har också rest med MSC och har samma erfarenhet. Men notera att det han avser är bara de två senaste byggena. Sedan finns det naturligtvis ingen objektiv sanning. Men han bok tycker jag ändå, med sina fel och brister, är den bästa på marknaden. Bra för både vana och nya kryssningsresenärer. Mycket info om branschen dessutom. Har alla hans böcker från 90-talet och framåt. Kul att göra jämförelser - nu och då.

14
Övrig sjöfart / Trist om ett vackert fartyg
« skrivet: 08 februari 2019, 22:36:15  »
Har varit ombord i henne några gånger i Honolulu. Sett sämre och sämre ut för varje gång. Nu verkar slutet för detta segelfartyg vara nära.

https://maritimedanmark.dk/?Id=40267

15
Kryssningsfartyg / Färre och färre men fler och fler
« skrivet: 08 februari 2019, 18:15:05  »
Skall man tro Douglas Ward, som varje år redigerar Berlitz "Cruising & Cruise Ship", har det aldrig tidigare varit färre fartyg i lyxsegmentet som fått fem stjärnor i hans ratingsystem av kryssningsfartyg, och han har ändå pysslat med det här i 34 år. Man kan undra varför? Samtidigt byggs det som aldrig förr i just detta segment. Åtminstone påstår man sig kvala in där.

Sett över tid har antalet fartyg som får såväl toppbetyg som bottennapp, minskat år från år. Trängseln i mitten har däremot ökat.

I 2019 upplaga har enbart fem fartyg (2018 sju fartyg) ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo. Typ 2013. Jag tvivlar på att det skulle bero på att han blivit grinigare med åldern! Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa.
Seadream Yacht Club : Seadream I,
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.

Fyra fartyg ägs sålunda av tyska intressen. Intressant i sig.
 
Man kan också konstatera att han lite oväntat ger MSC:s senaste fartyg förhållandevis högt betyg. Klart över exempelvis alla fartyg tillhörande RCCL och Celebrity. Vikings samtliga fartyg är för övrigt uppe och nosar på fem stjärnor. Mein Schffs fartyg spöar dessutom alla Silverseas fartyg utom Silver Muse.

Sidor: [1] 2 3 ... 42