Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Myppa

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / Tallink Autoexpress 2
« skrivet: 13 augusti 2018, 11:14:37  »
Hittade följande om fartyget. Verkar minst sagt vara på dekis, kanske kopplat till det allmänna tillståndet i landet.
https://shipwrecklog.com/log/2018/08/tallink-autoexpress-2/

2
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:14:13  »
Är det någon som vet vad som händer med lasten, mao bilarna till Södertälje. Kommer de att lossas i Oskarshamn och köras upp med "billångtradere" eller..?

I pressen har det sagts flera gånger att det finns ett generellt alkholförbud på svenska fartyg. Jag trodde att det var det enskilda rederiets policy som bestämde det eller finns det fastslaget i t.ex. kollektivavtalen?

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 augusti 2018, 07:54:06  »
Tyvärr Joonas K så tror jag inte på dina förslag.

Scenario 1 är i princip det samma som Siljas turlista och det går inte pga av "kajbrist" i Mariehamn och Långnäs. Morgonturen måst flyttas fram ytterligare och då väljer nog de flest Silja.

Scenario 2 har en turlista för XPRS som inte skulle fungera, det måste finnas tid i hamnarna att lasta/lossa, proviantera m.m.  Även om XPRS går några "dyra" knop fortare så är förslaget helt orealistiskt. Dessutom är de flesta passagerarna på Rosella "icke kryssare" och ditt förslag ger två avgångar från Mariehamn till Kapellskär på eftermiddagen, med fyra timmars mellanrum, om jag förstått ditt svar.

4
Lastfartyg / SV: Brand ombord på Mignon
« skrivet: 08 augusti 2018, 12:38:19  »
Haverikommissionen verkar jobba med fallet:

Brand på biltransportfartyget MIGNON i sydkinesiska sjön -S-59/18
Händelsedatum: 2018-04-04

Strax efter middagstid den 4 april gick brandalarmet igång på biltransportfartyget MIGNON. Rök och brand kunde snart konstateras på däck 1. Besättningen beslutade sig för att använda CO2-systemet för att släcka branden. Några timmar senare kunde besättningen konstatera att branden var släckt, men det beslutades att hålla dörrar och spjäll till området stängda ytterligare en tid för att minimera risken för ny antändning. Branden ledde till omfattande skador på lasten på däck 1 och 2 (skador på ca hundra bilar och vissa strukturella skador på däck 1 och 2), men inga personskador.

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 06 augusti 2018, 07:57:01  »
Det skulle underlätta bedömningen om Mistluren kan ge ett exempel med avgångs resp ankomsttider för dessa turer, jag förstår helt enkelt inte förslaget.

Vad gäller Joonas K's förslag om senare avgångstider på BP, är en senareläggning på morgonen med 10-15 min så viktig med tanke på bunkerkostnaderna?

6
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 05 juli 2018, 12:53:23  »
Mina "kunskaper" är väl inte purfärska men vad gäller Swe-Ål-Fin så är det nog välkänt att det fanns några befälhavare som hade större svårigheter än andra. Man skall naturligtvis inte diskutera namn och fartyg på nätet. Jag känner en som "frivilligt" lämnade befälhavareskapet efter ett antal malörer och han var innan dess en mycket duktig överstyrman. Det går naturligtvis lätt att raljera i detta ämne men faktum är att som i alla andra yrken så finns det vissa som har mer eller mindre fallenhet.

7
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 03 juli 2018, 07:57:36  »
Både Viking Grace men även de andra färjorna har tidigare haft problem att gå in till Långnäs när det blåser så detta har nog ingenting med rotorseglet att göra. Kanske har det till en del att göra med den mänskliga faktorn, mao en del befälhavare är skickligare att manövrera än andra. I början av juni hade Galaxy stora problem i Mariehamn och försenade all trafik med över en timme medan de andra färjorna inkluderande Grace anlöpte utan synbara problem. Silja sade att det var problem med en bogpropeller men jag var i hamnen och det var uppenbart att det var även något annat som felades.

9
Lastfartyg / SV: Över Atlanten som passagerare på Containerfartyg.
« skrivet: 01 juni 2018, 08:05:47  »
Kul reportage.

Jag har bott på hotellet (den vita byggnaden, Hyatt Regency) som är på andra bilden (del 33). Jag visste inte att hamnen låg uppströms och första morgonen vaknade jag tidigt att kraftiga"vibrationer" och ett muller, när jag titta ut så jag ett mycket stort containerfartyg passera precis utanför mitt fönster. Jag tyckte att hon var mycket närmare än vad dessa bilder visar… Nästa natt så bytt jag till den "inre delen" av dubbelsängen…..

10
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 22 maj 2018, 08:01:39  »
Är det reparation av  "seglet" som orsakade den extra liggdagen?

11
Lastfartyg / SV: Brand ombord på Mignon
« skrivet: 21 maj 2018, 12:34:49  »
Kollade på Lloyd's Intelligence och där fanns inga noteringar. Kanske det bara var en liten "brasa"?

12
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 18 maj 2018, 11:54:59  »
Nu är de sista "hot spots" under kontroll. Lossningen beräknas börja nästa vecka och ta en knapp vecka.

13
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 17 maj 2018, 12:14:51  »
Det vore väl tjänstefel att inte "installera" seglen om det medför att kostnaderna blir lägre. De passagerare som väljer bort en färja för att den är "ful" är nog lätt räknade.

14
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 24 april 2018, 07:46:10  »
Så har Maersk Honam kommit fram till Jebel Ali i PG. I pressen har det spekulerats i varför man inte istället drog henne till Salalah i Oman som varit betydligt närmare olycksplatsen och som dessutom är en "Maersk hamn" som gjort det lättare och snabbare att få iväg lasten till slutdestinationerna. Antagligen hade Salalah inte infrastrukturen för en sådan operation och möjligen tillgång till reparationsvarv spelat in.

15
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 03 april 2018, 13:44:50  »
Befälhavaren är Holger Hermansson (född -25 & död -11). Han var även med och övervakade byggandet av Aallotar och Wellamo på 70-talet i Nantes.

Sidor: [1] 2 3 4