Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Myppa

Sidor: [1] 2 3
1
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 22 maj 2018, 08:01:39  »
Är det reparation av  "seglet" som orsakade den extra liggdagen?

2
Lastfartyg / SV: Brand ombord på Mignon
« skrivet: 21 maj 2018, 12:34:49  »
Kollade på Lloyd's Intelligence och där fanns inga noteringar. Kanske det bara var en liten "brasa"?

3
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 18 maj 2018, 11:54:59  »
Nu är de sista "hot spots" under kontroll. Lossningen beräknas börja nästa vecka och ta en knapp vecka.

4
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 17 maj 2018, 12:14:51  »
Det vore väl tjänstefel att inte "installera" seglen om det medför att kostnaderna blir lägre. De passagerare som väljer bort en färja för att den är "ful" är nog lätt räknade.

5
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 24 april 2018, 07:46:10  »
Så har Maersk Honam kommit fram till Jebel Ali i PG. I pressen har det spekulerats i varför man inte istället drog henne till Salalah i Oman som varit betydligt närmare olycksplatsen och som dessutom är en "Maersk hamn" som gjort det lättare och snabbare att få iväg lasten till slutdestinationerna. Antagligen hade Salalah inte infrastrukturen för en sådan operation och möjligen tillgång till reparationsvarv spelat in.

6
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 03 april 2018, 13:44:50  »
Befälhavaren är Holger Hermansson (född -25 & död -11). Han var även med och övervakade byggandet av Aallotar och Wellamo på 70-talet i Nantes.

7
Färjor / SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« skrivet: 27 mars 2018, 07:52:46  »
Enligt dagens Tradewinds så har Tallinks aktie fallit 15% sedan man offentliggjorde att man för tillfället inte kommer att gå vidare  med den "strategiska översynen". Enbart på måndagen föll aktien med 9% till 1.10 Euro. Dessutom har generalsekreteraren (secretary general) på kulturdepartementet Paavo Nogene utnämnts till ny CEO. Han tillträder i maj och efterträder Janek Stalmeister som dock kvarstår i bolaget.



8
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 26 mars 2018, 16:43:03  »
I dessa fall så finns det nog mycket lite "kundhänsyn" från Maersk och deras försäkringsbolag med tanke på de stora kostnader som de vill ha bidrag för. De utgår från att de har göra med professionella lastägare som har en försäkring som täcker GH. GH situationer kan även uppstå där relativt små kostnader skall täckas och därför erbjuder en del försäkringsgivare en "Absorption clause". Den säger att om kostnaderna understiger t.ex. TUSD 200, så skall kaskoförsäkringsgivare avstå från ett GH. Alltför att man skall slippa allt trassel med garantier etc.

9
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 23 mars 2018, 13:48:23  »
Gemensamt Haveri förekommer inte alltför ofta och därför är nog kunskaperna ganska vaga. Jag skall ge några allmänna regler, för det första så är det som skall "ersättas" de extraordinära utgifter och uppoffringar som gjorts för att rädda fartyg och last, observera inte "fartyg eller last". I detta fall är typexemplet släckningskostnader och bärgning. Att reparera brandskadorna på fartyget eller brandskadad/förstörd last ersätts inte. Jag har sett en uppskattning att fartyg och last är ungefär värt lika mycket. Försäkringsvärdet på fartyget lär vara MUSD 160 och en skattning som gjorts säger att lasten är värd MUSD 180-200 men det är naturligtvis omöjligt att säga i dagsläget. Sedan får alla intressenter betala i proportion till vad deras "intresse" är värt jämfört med "totalen". Om siffrorna  ovan stämmer så är det rederiet som står för något mindre än 50% av "utgifterna". Naturligtvis är det ett problem om lastägaren inte har en försäkring men man kan alltid få loss lasten, som ej brunnit upp, genom att skriva på en skuldförbindelse. Problemet är att man inte vet hur stor "skulden" blir och har man en container med lågt värderad last så är naturligtvis frågan om det lönar sig med tanke på allt arbete etc. Googla York-Antwerp Rules så får ni en bra inblick i reglerna, de är ganska lättlästa.

10
Färjor / Tillbud Amorella-Furusundsfärjan
« skrivet: 15 mars 2018, 09:16:11  »

11
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 14 mars 2018, 15:33:37  »
Baltic Princess har avgått eskorterad av ett koppel med bogserbåtar enl AIS:en. Antar att kursen är mot Nådendal.

12
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 12 mars 2018, 14:36:34  »
Verkar som även turen ikväll fr Åbo och imorgon fr Stockholm är inställda.

13
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 27 februari 2018, 12:34:52  »
Tillbaka i trafik den 8 mars är det sista (?) budet.

14
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 05 februari 2018, 09:06:38  »
Kan bara stämma i hyllningskören vad gäller bilderna.

Vad gäller Andreas fråga så är väl en fördel att desto längre akterut bryggan placeras desto lättare är det att följa med fartygets rörelser vid girar etc.

15
Färjor / SV: Stormvarning inatt
« skrivet: 18 januari 2018, 08:59:13  »
När man läser inläggen så kan man förledas att tro att det är sjögången som ställer till problemen för färjorna. Visst kan resan bli mindre behaglig men vad gäller anlöpen till Mariehamn och Långnäs så är det vinden som är problemet, eller rättare sagt för stora fartyg i för små hamnar. Hör om "fången" på Galaxy. Som tur är så är han sjökapten (och lots) så han är van med längre sjöresor men.... https://alandsradio.ax/aland-idag/fyra-timmars-resa-blev-ofrivillig-tvadygnskryssning

Sidor: [1] 2 3