Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Origoxy

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
När "Oasis of the Seas" och "Allure of the Seas" gick under Stora Bältbron gick de med hög fart av det skäl som Risberg nämner. De hade dessutom sänkt skorstenspiporna vid passagen.

Att OA eller AL skulle använt sig ac squat effect för att komma under Stora Bältbron var givetvis ett PR trick som Royal framgångsrikt fick tidningar av modell Aftonbladet att skriva.

Helt självklart skulle ingen acceptera en riskbedömning som kräver squat  för att komma under bron.........   dels är squat rätt svårberäknat men än viktigare, om man ”räknar” med squat och, av valfri anledning skulle tappa farten, då hade konsekvensen blivit att man kört ner bron 😱.

 Mig veterligen var det flera meters marginal......

Ett par meter kan kanske låts lite men, ofta har man ju tex bara 0,5 m ucc.

2
Färjor / SV: Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 03 december 2018, 11:10:13  »
I en intervju som Dan Sten Olsson gjort med GP så meddelar han att Stena som helhet kommer göra en vinst på ungefär 870 miljoner kronor i år men att oljeverksamheten i form av borrning och tankbåtsverksamhet går med fem miljarder i förlust. Det meddelas också att Stena Line fortsatt går med vinst, sfären har 20 miljarder i likvida medel att använda om möjligheten uppstår, han tror att 2030 kommer det gå batteridrivna färjor hela vägen till Danmark och att han tror på en total vinst på tre miljarder nästa år.

http://www.gp.se/ekonomi/stenas-vinst-minskas-efter-rekordf%C3%B6rlust-p%C3%A5-fem-miljarder-1.11378843

Då det är en plusartikel tänker jag inte kopiera in hela men kan lägga till två citat som väl sammanfattar Stena ganska väl:

Citera
På frågan om vad som gör Dan Sten Olsson glad, säger han:

– Vinst. Vinst gör mig glad. Pengar i all ära – men vinst som ett kvitto på att man gjort något bra gör mig glad. Gladast blir jag när det sker tillsammans med andra, gärna i någon av våra olika verksamheter.

Bland dem går Stena Metall med ny rekordvinst – 690 miljoner och Stena Line fortsätter att tuffa på med vinst i böckerna.
Citera
Redan nästan år tror Dan Sten Olsson på ökad vinst för Stenasfären, upp mot tre miljarder – och det kommer att finnas utrymme för stora investeringar i de olika sektorerna, bland annat ska flera nya båtar ska byggas. Men allt är inte affärer. När han då och då blir trött på alltihop åker han ut till någon av företagets mindre skrotar.

– Det var på en skrot allt började för mig en gång. Jag gillar att strosa runt där, titta mig omkring och prata med folk. Det är rogivande, säger han.

Alternativet är att sätta sig med en bok om favoritämnet historia. En gång i tiden valde han faktiskt, historiker eller ekonom.

– Jag kom fram till att jag gillade pengar mer. På den vägen är det, säger han.

Det blir ju också tydligt att Stena spelar i en helt annan liga än sina konkurrenter och om de skulle vilja skulle de ju nästan kunna köpa både Tallink och Viking Line kontant och ha pengar över.

Har ytterst svårt att se hur Du kan tyckta, efter att ha läst artikeln att rubriken skall vara ”Stena går fortsatt bra”.

Di har också en artikel

https://www.di.se/nyheter/stenas-vd-om-rekordforlusten-det-ar-forfarligt/

Sanningen är väll att det var ett uselt år för Stena??????

Som räddades av fastighetsförsäljningar........

Stena Line verkar iof gått bra (vilket alltid är svårt att säga om är korrekt då en koncern till stor del kan flytta vinster mellan bolag) men, i princip så har oljeverksamheten varit ett gigantiskt sänke.

3
Färjor / SV: Lastbil välte på Wasa Express
« skrivet: 29 november 2018, 21:55:09  »
Alltid tråkigt med följderna av höststormar. Men egentligen är det inget extremt ovanligt för det lär nog ha hänt flera gånger förut. Bl a på Casino express (Fennia) på samma rutt utanför Holmsund år 2004.  Det kan bli stora vågor när de kommer sydväst ifrån. Men känns som Wasa Line skött denna incident utomordentligt bra med bra kommunikation till media och tydlighet vad som hände samt att folk fått hotell och mat och får resa imorgon istället.
Väntar bara på att Aftonbladet basunerar ut detta på sin förstasida. Men de har väl ingen journalist längre där uppe.

Skulle nog hävda att det är extremt ovanligt, och, oacceptabelt.

Nu vet vi inte vad som är orsaken men, ”stora vågor” kan inte vara det, då skulle färjor utanför Japan, färjor på Nordsjön etc välta bilar dagligen.

Med all säkerhet har Vasa Express en lastsäkringsmanual som stipulerar under vilka väderförhållanden som lasten skall surras och hur (antal surrningar, vinklar, brottsstyrka osv).

Antingen är lastsäkringsmanualen felaktig, vilket jag nog inte tror, alternativt har man ”fuskat” och inte följt den, eller, använt surrningar som varit utslitna eller defekta.

Sista allterntivet är att lastbäraren varit i så dåligt skick att surrningsfästerna gått sönder

4
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 13 november 2018, 20:32:08  »
Det dom slår mig är vilken otroligt dålig, i brist på svensk term, situational awareness, de har på Helge Ingstad.

De säger kollision med okänt objekt när det borde vara tämligen klart vad de har kolliderat med.

Hur man med en fregatt, med alla dess sensorer, inte kan vara medveten om vad som finns i omgivningen är helt otroligt.

Lika otroligt är varför inte Helge Instad drar ner på farten när det börjar bli en närditiation med den oändligt mycket större Sola TS.

Känns inte som om norska marinen framstår i särskilt bra dager..........

Man kan också ifrågasätta hur lämpligt det är att ha norska som arbetsspråk på VHF......  Hur skall den, sannolikt icke norsktalande, besättningen på Sola TS kunna förstå kommunikationen mellan dem och Helge Instad?


5
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 11 november 2018, 02:13:20  »
Men grundregeln gäller fortfarande, att fartyg inte får korsa en trång farled utan att ta hänsyn till trafiken i den trånga farleden. Öresund är minst sagt en trång farled och då bör färjorna se upp. Detta fritar å andra sidan fartyget i den trånga farleden, att i görligast mån undvika en ombordläggning samt med ljud- och ljussignaler göra det korsande fartyget om risken.
Ganska logiskt faktiskt om två färjor möts i mörker har befälet ombord på ett i farleden kommande svårt, att väja p.g.a. kollisionsrisken. då man hur man än gör, girar man i ett av de korsande fartygens gångriktning.

Då tar vi, igen, en faktakoll och inte bara gissningar.

http://www.notisum.se/KBVLag/SJO94021.pdf

2:a kaptiltel 2:a paragrafen.

Däremot är jag inte säker på att Öresundsfärjorna har väjningsplikt mot all annan trafik i Öresund, hittar ingen sådan regel.

Var länge sedan jag körde i Öresund men, har inget minne av det.

Ar det inte helt enkelt som sa att det ar trafikseparering i Oresund och att den da korsande trafiken skall iakta storsta mojliga forsiktighet samt skall korsa trafikseparering om mojligt med 90 graders vinkel?
Dessutom har ju, som Kehinde redan papekat, den korsande trafiken betydligt lattare att vaja an den nord-syd gaende trafiken.

 COLREG rule 10 på intet sätt ger fartyg som färdas i en TSS ”förkörsrätt”.
(Däremot skall korsande fartyg korsa TSS i 90 graders vinklel) men, den vanliga styrborsregeln gäller. ( precis som i Fehrman belt, Singapore Strait etc)

Trång farled gäller knappast om tex fartyget som färdas i TSS är minde än den korsande färjan.

Skulle man komma med en VLCC skulle man nog kunna hävda att lanen inte är bred nog att väja  ( men då måste man också föra signaler för hämmat av sitt djupgående) men, en VLCC kommer av förklarliga skäl inte sålångt i Öresund.....

6
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 10 november 2018, 18:31:52  »
Då tar vi, igen, en faktakoll och inte bara gissningar.

http://www.notisum.se/KBVLag/SJO94021.pdf

2:a kaptiltel 2:a paragrafen.

Däremot är jag inte säker på att Öresundsfärjorna har väjningsplikt mot all annan trafik i Öresund, hittar ingen sådan regel.

Var länge sedan jag körde i Öresund men, har inget minne av det.

7
Kryssningsfartyg / SV: Renovering av cruiseskip
« skrivet: 06 november 2018, 20:47:43  »
På vegne av et familiemedlem som lager en større eksamensoppgave, har jeg fått et spørsmål jeg ikke kan besvare henne: Hvilke verft i Nordeuropa renoverer mange cruiseskip?

Jeg kjenner jo til verft som bygger nye skip, men om det også er spesielle eller mindre kjente verft som renoverer mange skip, ville det vært til stor hjelp om dere ville dele av den store kunnskapen jeg vet finnes blant dere  :)

Det är rätt få varv i Nordeuropa som ”renoverar” kryssningsbåtar (om man menar ”stora” kryssningsbåtar.

Dels beroende på att få dockor är tillräckligt stora i Nordeuropa, i allafall om vi med ”stora” kryssningsbåtar menar större än Panamax.

Dels måste man ha ett varv vars nationella lagstiftning godtar att man tar in en stor mängd contractors på avtal och löner som inte ligger på ”Nordeuropa nivå”, kostade RCI 1000 000 EUR i böter att använda Rotterdam.

https://www.cruiselawnews.com/2018/05/articles/crew-member-rights/royal-caribbean-boycotts-rotterdam-shipyard-after-€1000000-fine/

”Vi” använder Nordeuropeiska varv rätt lite pga kostnadsnivån, iallafall om det gäller planerade längre DD’s.

Men, de varv som främst används är tveklöst Blohm + Voss i Hamburg men även Halland and Wolff i Belfast.

Men, skall man göra större jobb så lönar det sig garanterat att köra till Cádiz, Singapore eller, Bahamas.



8
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 20:13:44  »
Alt bendir á, at tað fara at mangla eini 200.000 kubikk av gróti til stóru havnaútbyggingina í Havn, og tað má kommunan rinda eyka fyri. Kommunan má eisini rinda eyka fyri lønar- og prísvøkstur, millum annað á oljuni.

Tað er alt sum bendir á, at havnaútbyggingin í Havn verður nakað dýrari enn tær 490 milliónir krónurnar, sum avtalan við J&K ljóðaði upp á.

Enligt landgångens regler:

”Välkommen till Landgången! Landgången är till för diskussioner för alla som är intresserade av sjöfart. Forumet har medlemmar även från andra länder, men sidans främsta språk är svenska.”

Är rätt viktigt att forumet handlar om sjöfart och inte blir ett forum för nordiska språk.

För, hade meningen med inlägget varit att diskutera sjöfart hade det varit betydligt bättre att översätta det först.........
"Allt tyder på att det kommer att saknas 200 000 kubik(meter) fyllmassor til den stora hamnutbyggnden i T́orshavn, och det måste kommunen öka anslaget för. Kommunen måste också öka anslagen för löne- och prisväxt, bland annat på olja. Sammanfattningsvis innebär det at hamnutbyggnaden i Tórshavn blir något dyrare än de 490 miljoner kroner, som avtalet med J&K lyder på."

Fornøyd? :P

Mycket nöjd 😊.

Och, din svenska är det inget fel på, så, ingen anledning att skriva på norska

9
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 17:06:33  »
Alt bendir á, at tað fara at mangla eini 200.000 kubikk av gróti til stóru havnaútbyggingina í Havn, og tað má kommunan rinda eyka fyri. Kommunan má eisini rinda eyka fyri lønar- og prísvøkstur, millum annað á oljuni.

Tað er alt sum bendir á, at havnaútbyggingin í Havn verður nakað dýrari enn tær 490 milliónir krónurnar, sum avtalan við J&K ljóðaði upp á.

Enligt landgångens regler:

”Välkommen till Landgången! Landgången är till för diskussioner för alla som är intresserade av sjöfart. Forumet har medlemmar även från andra länder, men sidans främsta språk är svenska.”

Är rätt viktigt att forumet handlar om sjöfart och inte blir ett forum för nordiska språk.

För, hade meningen med inlägget varit att diskutera sjöfart hade det varit betydligt bättre att översätta det först.........

10
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 03 november 2018, 17:34:28  »
I Russland er det forbudt for privatpersoner å inneha nasjonsflagg - også det russiske.

Vilken källa har Du?

När jag googlar hittar jag inte den regeln, men, hittar dock nedan.

http://www.gov.ru/main/symbols/gsrf3_1_en.html

Artikel 9.1 verkar tyda på motsatsen.

11
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 29 oktober 2018, 17:56:51  »
Normalt fører fergene flagg i dagslys; ankomstlandets flagg, hjemmehavnens flagg og rederiflagget. I det ganske vindfulle vær vi har idag i Trelleborg, seiler samtlige ferger uten flagg. Er det pga. vinden?

Förmodligen,  blåser det mycket brukar man inte hissa flaggor då de annars  blåser sönder.

12
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 15 oktober 2018, 21:37:28  »
Ja, maskineriets gångtimmar överskrider 200.000.
Frågan blir, vilka gångtider kan man komma till, eftersom 24/7 ger över
260.000 timmar på trettio år.

För att få ett hum om hur mycket gångtid det är kan man jämföra med en bil.  Om man kör i genomsnitt 60 km/h i 200 000 timmar kommer man 12 miljoner kilometer. Det bör då i rättvisans namn var tillåtet för bilägaren att byta kolvar, ventiler och lite annat på resan.

Amorella är väll iof en trotjänare men, innan vi tappar begreppen.

Givetvis också på Amorella har man bytt ventiler, kolvar osv.

Och, på Åbolinjen kör man inte alla maskiner hela tiden, mig veterligen kör man med tre maskiner och har den fjärde för underhåll osv.

Det finns dock fartyg med extremt mycket drifttimmar, dock inte Amorella eller andra passagerarbåtar.

En VLCC tex har en HM och, har väldigt lite hamn tid.

Dessutom, en fartygsmaksin ”gillar” att arbeta, så länge man gör kontinuerligt underhållnoch byter slitdelar

13
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 15 oktober 2018, 03:31:44  »
Har suttit och läst resebroschyrer från Celebrity under de senaste dagarna, och en som är specifikt om Edge. Känns helt klart lockande att åka med. Dock tycker jag att Solstice class är betydligt vackrare.

En sak som jag funderar på, the Magic carpet skymmer väl sikten för en massa hytter? Inte så kul att ha hytten på styrbordssidan. Eller tänker jag fel?

Stämmer att Magic Carpet skymmer utsikten för några hytter, men det borde bara vara när den passerar? Jo, lite lockande är Edge trots allt, jag gillar att man har gjort som NCL och delat upp huvudrestaurangen i mindre restauranger med lite olika teman.  Gillar även hytterna med nya verandan även om vi inte riktigt vet hur det kommer fungera i praktiken med fönstren som ska ska hissas upp.

Lite skeptisk dock till att man inte följer trenden med lite mera serveringar utomhus. Och Magic Carpet förstår jag mig inte riktigt på, vad är egentligen syftet? Hur ofta kommer man kunna använda den under gång? Det blåser trots allt en del på sjön... Och i hamnarna sticker man oftast iväg redan vid 17 tiden när folk kommer tillbaka från  utflykterna.

//R

Ursprungliga idén med MC var att den skulle vara en tenderplatform, och, det är den fortfarande.

Men, sedan kom man på idén att försöka använda den mer, också till annat

14
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 03:33:01  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

Tror inte det existerar något svenskt uttryck för heeling tankar, precis som det inte existerar något svenskt uttryck för ECDIS, radar mm.

Ser heller inte problemet, arbetsspråket på alla fartyg idag, undantaget vägfärjor etc är engelska så varför skulle man ens försöka finna svenska ord?

Men, om man vill vara språkpolis:

Trimtankar ändrar trimmet, dvs skillnaden mellan förligt och akterligt djupgåenade.

En svensk översättning skulle väll bli “slagsidestankar” för healing tanks?

15
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 10 oktober 2018, 23:25:50  »
 Snarare så att jag kände att det vore enkelt för frågeställaren att goolga fram svaret men

Ingen som har något svar på min fråga om lämpliga översättningar (och ev. synonymer)? Jag vill gärna få detta rätt.

  • Preferred Channel Port/Starboard


Babordsmärke / Styrbordsmärke
  • Danger Beacon
Punktmärke
  • Channel Beacon
Mittledsmärke

  • Channel Buoy

Mittledsboj
  • Green Buoy

Existerar inte som formell benämning även om man i dagligt tal säger ”gröna bojen”. Är antingen en styrbord eller babordsboj beroende på om området är IALA A eller B
  • Red Buoy

Se ovan
  • Mooring
Är inget sjömärke, däremot är det en sjökortssymbol och betyder då förtöjning.
[/list]

Sidor: [1] 2 3 ... 9