Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Origoxy

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 17:40:03  »
Alldeles oavsett vilket så krävs maskinfolk i princip kontinuerligt även vid ren hotelldrift. Då kan de utgöras av certifierade maskinister på året-runt lön så har man löst det tekniska även för hotell- och restaurangdriften. Eftersom resan bara är 3 timmar så räcker det med att ha bara ha en vakt ombord, man behöver inte bemanna för dygnkontinuerlig drift. Har man fast besättning så är det inte heller någon stor sak med farledsbevisen. Därmed kan man "meranvända" både kapten och resten av besättningen i hotell- och restaurangdriften. Alternativet är att bemanna resorna med "extraknäckande" besättning och det är nog inte någon enkel uppgift.

Antar att man vid ren hoteldrift i princip släcker ner maskineriet och kopplar upp mot landnät? Med landström, avlopp osv.

I sådana fall behövs inte mycket maskinfolk, kanske en reparatör bara.

2
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 07:53:32  »
Det låter ändock inte helt omöjligt att kunna kombinera dessa skärgårdsturer med en fungerande hotell och restaurangverksamhet, om man nu kunde göra säg brunchkryssningar varje helg lön-sön i tre timmar säg april-oktober, så blir det ganska snabbt 50 avgångar och därtill säg julbord november-december och några speciella skärgårdsturer under högsäsongen. Så kund man hålla fartyget klassat, kajplatsen kvar samt när gästerna ändå checkar ut mellan 11-12 och början checka in vid 15-tider igen, kunde man erbjuda till gästerna tillgång till kryssningen och brunchen gratis om man inte vill gå i land under dagen för några timmar. Det kunde till och med locka vissa kundgrupper att övernatta där. Jag vet att en del finnar bor där före de ska framåt med Viking Line. Det kräver satsningar men att kunna renovera henne i stil, det går ju säkert.

Rätt stora kostnader att hålla ett fartyg av hennes storlek i klass.

Bara att ha en driftbesättning att köra henne blir en kostnad, även om Du bara kör i ditt scenario 150 timmar om året lär Du behöva ha åtminstone nyckelpersoner åretrunt anställda.

Lär vara svårt att hitta en skeppare och styrman med lotspapper på timanställning, lika med en chief som kan hennes system

3
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 16:28:05  »
Min fingertoppskänsla säger att Viking Lines andel av kostnaderna för försöket är ganska liten. Skulle tro att en stor del bekostas av diverse innovationsstöd och av Norsepower (som i sin tur säkert också får FoU-pengar för projektet av staten och/eller EU). Tyvärr är ju Viking Lines resultat så uselt att redan en 2% inbesparing i bränslekostnaderna skulle innebära en rejäl procentuell förbättring av företagets resultat.
Ur Viking Lines och Norsepowers gemensamma pressmeddelande: "This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 738282."

Källa: https://docs.wixstatic.com/ugd/cea95e_b69825193fd143d69908a3849ae54f82.pdf

Din fingertopps känsla är säkert riktig.

För, annars skulle man tex kunnat ha installerat ett air lubrication system, som tex Quantum class har, det systemet ger ca 5% bränsle besparing.

4
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 01:13:15  »
Tråkigt att höra men förhoppningsvis får man ordning på det där. Stena hade väl också lite problem med sitt lite mer ordinära vertikal-vindkraftverk ombord på Jutlandica när det begav sig.

Så mycket problem att det skrotades.....

Hur stor i procent är besparingen av rotor segel?

Något säger mig att besparingen, i en skärgårdsmiljö, är väldigt liten.


5

Tydligen brast en ledning till sprinklersystemet vilket skapade översvämning i ett antal hytter med följden att 100 gäster fick "evakueras”.
ätt.

På bilderna ser det ut som rätt mycket vatten, och, ett sprinkler system är hi-fog med tunna rör, en av hi-fogs fördelar är att man inte behöver några stora mängder vatten för att få stor släckeffekt.

Dessutom, skulle ett sprinkler rör gå av skulle man få ett ”release”eller pressure drop alarm.

Är det en del av brandsystemen så måste det vara själva brandlinan som brusit, då får man rätt stora mängder vatten snabbt.

6
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 01 maj 2018, 07:49:30  »
När det gäller kalkylen - har inte sett något ang vad en försäljning av Wasa Express skulle inbringa. Vad är en rimlig summa? Är det rimligt att tro att hon kan gå i trafik någon annanstans efter 2021, eller är det stranden nästa efter att
 ett nybygge är i trafik?

2021 ska hon ju in för 40 års klassning så, svårt att svara på utan att veta kondition i tankar osv.

Hon har dock en rätt bra pax / lane meter kombination så, är nog troligt att hon skulle kunna köra några år till på tex Nordafrika.

Men, värdet i henne är givetvis i princip skrotpriset, är kanske dock svårt för ett kommunal ägt bolag att sälja ett fartyg till Indien, även om man skulle få betydligt bättre betalt där jämfört med att skrota i tex Grenå.


7
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 29 april 2018, 02:26:55  »
Betaltidningar:
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/vagglos-pa-farja/
https://www.sydsvenskan.se/2018-04-28/trelleborgsfarja-drabbad-av-vaggloss

Fri tidning

https://samnytt.se/stena-morkade-vaggloss-pa-tysklandsfarja-i-manader-fortsatte-kora-som-vanligt/

Är nog mer vanligt än vad vi vet om på alla färjor och såklart är de tyst för att inte skrämma bort passagerare

Gäller inte bara fartyg utan alla hotell.

Gäster / passagerare har löss som sedan blir kvar IR rummet.

Knappast någon nyhet, och, hur skulle man kunna undvika detta, annat än att sanera rummet mellan varje gäst?

8
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 12:28:00  »
Det här blir ju ett otroligt intressant projekt. Mig veterligen har väl Umeå-Vasa aldrig trafikerats av ett nybygge speciellt anpassat för just denna rutt. Isklassen lär bli den högsta och det är väl meningen att nybygget ska klara sig helt utan isbrytarassistans oavsett isläge eller?

Att det blir högsta isklass är nog givet, det innebär dock knappast att man kommer kunna trafikera utan isbrytare i alla islägen.

Blir det ispress fastnar alla fartyg som har raka skrovsidor, vilket man lär ha om man skall kunna lasta någotsånär ekonomiskt.


9
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 10 april 2018, 15:42:30  »
Ocean Gala in Alang:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1913710805319901&set=pcb.10157102055913943&type=3&theater

Er det normalt at man skroter et skip med så mye inventar?
Trodde alt som kunne selges ble fjernet først, men her ser det jo nærmest ut som hun er tatt rett ut av rutetrafikk  ;)

Är väll också så att använda stolar, bord mm har ett rätt begränsat värde.


10
Färjor / SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« skrivet: 04 april 2018, 06:57:23  »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..

Alla länder måste uppfylla SOLAS så det där är bara trams....
Kanske bara i teorin. Skulle varje land varit tvungen att följa SOLAS kraven så borde Rogalin varit förklarad sjöoduglig tidigare..

Inte bara i teorin..... allt annat är trams. Fartyget skulle inte få klass.

Sprida annat är rent ”fake news” av parter som inte gillar själva idén med FoC fartyg.

Och, om man nu misstror flaggstaten, och klassen, så förutom port state control använder man sig innom EU av begreppet host state, dvs, färjan kontrolleras av svenska transportstyrelsen.

Finns många skäl till att välja olika flaggor, skatter osv, även tex Stena Line har Bahamas på tex Stena Spirit i trafik på just Polen.



http://www.emsa.europa.eu/implementation-tasks/port-state-control.html


11
Kryssningsfartyg / SV: Symphony of the seas ar nu levererad
« skrivet: 27 mars 2018, 11:33:51  »
Intim och småmysig trivsel infinner sig förstås lätt när fartyget bara har en maxkapacitet på runt 6.800 pax.

Fast, man valjer vall knappast att aka med RCI om det ar "intimt och smamysigt" man vill uppna? Precis som man inte valjer att aka till NYC om det ar "intimitet" man soker?

RCI ar ju mer att jamfora med en storstadssemester, pa gott och ont, vissa vill ha puls och aker till en storstad, andra vill ha lugn och ro, och kanske da hellre vill aka till en smastad i Provence......

Sjalvklart sa, ar man 6000 passagerare sa far man "storstads problem" med koer osv men, man far ocksa storstadens fordelar, med ett gigantiskt utbud av barer osv.

Man far ocksa betydligt battre shower osv, blir lite lattare att rakna hem en dyr show pa 6000 personer an pa 1000.

Och, det ar ju inte sa att det ar bara ar "pobeln" som aker RCI, skall Du aka i Royal suite sa far Du nog betala runt 25000 USD for en vecka.

Men, alla gillar olika saker, ser inte att det ena skulle vara "finare" an det andra.

12
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 15 mars 2018, 10:27:15  »
Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Annars kan Du köpa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_Magellan

55 M USD enligt ”ryktet” (rätt tvivelaktig mäklare) men ganska troligt är nog också stranden nästa

13
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 14 mars 2018, 11:04:46  »
Se där - då var den sagan slut. Började just undra hur länge hon kunde ligga ankrad där hon ligger.

Någon som har koll på hur stort manskap det behövs ombord på ett ankringsprojekt av detta slag? Har noll koll men är nyfiken!

Väldigt få, ett par vaktmaskinister, några på ankarvakt på bryggan, under 10 pers.

Men asså är hon verkligen i sådant skick? Liksom lite upprustning och sådär så skulle hon ju kunna funka perfekt för typ kryssningar i grekland

Handlar nog inte om skicket utan att en 40 000 tonnage från tidigt 80-tal knappast går att få ekonomi i, ganska mångas dem som går till skrot.

Svårt att se vem som skulle välja att åka med henne när det finns mycket finare båtar, till låga priser

14
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 26 januari 2018, 17:59:11  »
Om Grace hade varit en makalös succé hade sannolikt Backman, personlighet till trotts, varit kvar........

Är inte så enkelt att man bara bygger nya båtar så löser sig allt, som vissa skribenter på landgången tycks tro.

Om man inser att Finlandstrafiken är just en färjetrafik, och inte en kryssningstrafik, då ser man att fartygen faktiskt inte är så gamla.

Titta tex på åldern på fartygen hos BC Ferries eller, valfritt Medelhavsrederi.

Pengar tjänar man på frakten och, reguljärtrafiken under sommar och jul loven, kryssningstrafiken handlar om att ”överleva” resten av året.

De enormt mycket högre kapitalkostnaderna som ett nybygge innebär är inte lätt att räkna hem i ett ökat kryssningsresande.


15
Övrig sjöfart / SV: US navy, ny kollision
« skrivet: 18 januari 2018, 17:34:13  »
Tror att det där med att alla skall kunna allt, inte bara finns inom US Navy och att specialiserat däcksbefäl är ett utdöende släkte och något man rent allmänt lär sig i begynnelsen av karriären.

Kommer ihåg att redan på den tiden svenska flottan gjorde rejäla långresor anlitade man ofta reservare med sjökaptensexamen som navigeringsofficerare.

Inte blir det bättre av att den militära karriären förutsätter långa perioder i land för dels vidareutbildning (knappast dock i att köra båt), dels diverse stabsjobb. Så det är klart det finns åtskilliga med ringrost som gör bryggtjänst.

Men det är möjligt att olyckorna och de hårdhänta utrensningarna, som en följd därav, fått åtminstone US Navy att tänka om.

Problemet Som i US Navy, där alla skall kunna allt, är ju att de blir generalister istället för specialister.

Man skullenkunna tycka att skall man vara fartygschef på ett större örlogsfartyg så borde man ha samma kunskapsnivå som en sjökapten, och, det är ju lätt att göra de interna kraven enligt STCW.

Svenska marinens befäl är kvalitetssäkrade enligt STCW tex.

Men, det har man i US navy inte valt att göra utan, istället är det så att fartygschefen på ett hangarfartyg inte ens skulle vara behörig att vara 2:e styrman på ett lastfartyg.

Tyvärr tror jag inte detta kommer att ändras.

Mycket enklare med några bondeoffer, där man sparkar enskilda befäl än att titta på den större bilden.

Sidor: [1] 2 3 ... 7