Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Origoxy

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: 6:e Oasis klass fartyg
« skrivet: 19 februari 2019, 19:32:56  »
Avdelning tokerier med en till.
Personligen anser jag att dom förbygger sig, blir lite som med tankfartygen på 70 talet och containerfartygen på 2000, för många och för stora

Tja, Oasis klassen är den klass som har både högst intjäning (både ticket price och onboard revenue) av de fartyg utanför Kina så, det vore väll snarast orimligt att inte beställa fler.........

Det segmentet som jag tror kan bli trångt är expedition där rätt många har beställt tonnage, speciellt tonnage med isklass.

2
Hej på er!

Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

Först vill jag tacka för den tid som Langången funnits, och, den tid som admins har lagt ner.

Åtminstone jag kommer sakna den ”riktiga” Landgången där fokus har varit på text och dialog, inte bilder.

Har svårt att se hur någon ”debatt” drivs på ett Facebook forum.

Dessutom, ”halvanonymiteten” på forumet gör att någon som jag kan skriva här, på Facebook sidor kan jag knappast skriva något annat än ren reklam för min arbetsgivare, absolut inte något kontroversiellt.

Kommer också sakna många av de kunniga skribenterna här, på Facebook sidor är det väldigt mycket aktivitet men, ganska låg kvalitet.

Först och främst en väldigt stor grupp ”bittra äldre män” som är helt ointresserade av den moderna sjöfarten men, väldigt intresserade av sina egna minnen från ”en bättre tid”.

En stor mängd inlägg av typen ”skål sjöbröder” eller, om nu någon lägger upp en bild på den moderna sjöfarten så kommer, 10 gånger av 10, kommenateren bli ”kommer ihåg 67 på San Blas” när, bilden var på en modern bilbåt.....

3
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 17 februari 2019, 18:22:26  »
Tror Canada vet ganska väl hur Vikingarna var i is..... problemet är väll att Canada lyckats hamna i samma läge som Sverige snart gör, dvs, alla båtarna samtidigt faller för åldersstrecket och, har tekniska problem.

http://www.ccg-gcc.gc.ca/icebreaking/home

Samtidigt som Canada behöver nya isbrytare har man ett väldigt ambitiöst militärt program.

Dels håller man på att bygga en serie av 6st  ”Artic patrol ship” Harry DeWolf klassen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harry_DeWolf-class_offshore_patrol_vessel

Dels skall man bygga 2st ”support ships”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protecteur-class_auxiliary_vessel

Och, än mer, man skall bygga 15 st nya fregatter

https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/type-26-named-as-the-design-for-canadas-future-warship

Man planerar att bygga ”en riktig” ny polarisbrytare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CCGS_John_G._Diefenbaker

Men, då, pga dålig politisk planering ”allt” skall byggas samtidigt och, man bara har tre varv (som dessutom är arga konkurenter) finns det helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet.

Med att operera i Arktis menar inte Canada att Vikingarna skall upp till nordpolen utan, de skall, som alla de andra  Kanadensiska isbrytarna, under sommarmånaderna delta i att eskortera lastfartyg till de Kanadensiksa hamnarna uppe i ”high north”.



4
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 15 februari 2019, 06:36:19  »
Tittar man på Virgins historik så, deras ”grej” är inte riktigt att driva företag utan , starta upp och sälja (med vissa undantag)

Ett av undantagen är deras tågutbud i Storbritannien - ett av öns bästa.

Nja, just tågen i UK tillhör just de företag som Virgin startade och, sedan ”klev ur”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains_East_Coast

5
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 14 februari 2019, 01:00:59  »
Några komer nog lyckas andra kanske får det svårare. Virgin kommer nog lyckas det tvivlar jag inte på/TT

Virgin kommer säkert att få mycket uppmärksamhet i början men, måste medge att jag inte riktigt ser vad de gör som är ”unikt”.

Att kalla passagerarna för ”sailors” istället för ”Guest” är mer ett nytt ”modeord”.

Annars ser jag inte riktigt vad det gör som är sådär väldigt nyskapande.

Dessutom, hela verkar som om halva deras personal och managment kommer från Royal, och, den andra halvan från Princess.......

Kommer Virgin finnas om 10 år? Troligen men, rätt säker på att de inte då kommer vara under Richard Branson utan, sålda till en av ”de stora”.

Tittar man på Virgins historik så, deras ”grej” är inte riktigt att driva företag utan , starta upp och sälja (med vissa undantag)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Group

6
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 11 februari 2019, 17:26:38  »
Grundproblemet är i mitt tycke att stuvare (ett bättre ord är kanske hamnarbetare) har helt orimliga löner, och villkor.

På något sätt har vissa yrkesgrupper fått villkor som ligger helt fel om man jämför med andra yrkesgrupper.

För, i en opartisk utredning, svaret kommer knappast bli att hamnarbetare ”förtjänar” att ha en högre lön än tex lärare, socialarbetare och många andra yrken som kräver högskoleutbildning.

7
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 08 februari 2019, 04:02:16  »
Origoxys förslag med Hi-fog slinga hade säkert hjälpt men hjälp vad dyrt att få det installerat i alla lastbärare.Men det hade säkert fått slut på de flesta incidenter.

If you think safety is expensive, try an accident.

Antar att dessa sju bränder inte varit helt billiga?

Och, tror inte heller det hade blivit så otroligt dyrt, räknat per container, behövs rätt lite, ett stainless steel rör, två munstycken och, en koppling till fartygets hi-fog pumpsystem.

8
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 07 februari 2019, 06:53:27  »
Om inte annat kommer nog assuransbolagen snart ha synpunkter.

Verkar inte delvis problemet vara att man har svårt att effektivt bekämpa bränder inne i lastbärarna?

Rent teoretiskt borde det inte vara allt för svårt att sätts in en hi-fog slinga inne i containern och, sedan koppla upp den emot fartygets hi-fog?


9
Kryssningsfartyg / SV: Små fartyg - stora ombyggnader
« skrivet: 13 januari 2019, 11:42:58  »
Håller med om att förlängningar ytterst sällan blir bra ur passagerarsynpunkt (däremot kan de självklart vara lönsamma ur ekonomiskt synpunkt).

Som Du skrev, dining rooms, theatre osv byggs aldrig ut utan fartygen blir trånga.

Känner också att det är väldigt mycket pengar att lägga 80 M USD per fartyg på båtar byggda 1988, för, i grund och botten kommer de fortfarande vara ”gamla fartyg” som får svårt att få ett premium pris när man konkurrerar med nyare fartyg

10
Reseberättelser / SV: Queen Mary 2
« skrivet: 03 januari 2019, 11:26:10  »
Har nu åkt med världens största passagerarfartyg, exklusive kryssningsfartyg. Den majestätiska Queen Mary 2. 345 meter lång och har 40% mer stål än Royal Caribbean fartygen, eftersom hon är byggd just för Atlanten.

VARNING FÖR STORA BILDER NEDAN!





Den sista bilden är faktiskt ifrån bryggan. Var på Behind-the-scenes turen också.

Mötte Cunards commodore nyligen på en konferens, enligt honom är Queen Mary 2 “quite possible the worse ship ever built” 😂😂😂😂.

Med poddar som man inte kan stoppa rotationen på, med thruster tunnlar som man måste under 4 knop för att kunna öppna, med bryggvingar med i princip obefintlig sikt 😂😂😂.

NB teamet bakom henne fick inte heller bygga fler båtar..

11
Övrig sjöfart / SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« skrivet: 16 december 2018, 09:50:45  »
När "Oasis of the Seas" och "Allure of the Seas" gick under Stora Bältbron gick de med hög fart av det skäl som Risberg nämner. De hade dessutom sänkt skorstenspiporna vid passagen.

Att OA eller AL skulle använt sig ac squat effect för att komma under Stora Bältbron var givetvis ett PR trick som Royal framgångsrikt fick tidningar av modell Aftonbladet att skriva.

Helt självklart skulle ingen acceptera en riskbedömning som kräver squat  för att komma under bron.........   dels är squat rätt svårberäknat men än viktigare, om man ”räknar” med squat och, av valfri anledning skulle tappa farten, då hade konsekvensen blivit att man kört ner bron 😱.

 Mig veterligen var det flera meters marginal......

Ett par meter kan kanske låts lite men, ofta har man ju tex bara 0,5 m ucc.

12
Färjor / SV: Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 03 december 2018, 11:10:13  »
I en intervju som Dan Sten Olsson gjort med GP så meddelar han att Stena som helhet kommer göra en vinst på ungefär 870 miljoner kronor i år men att oljeverksamheten i form av borrning och tankbåtsverksamhet går med fem miljarder i förlust. Det meddelas också att Stena Line fortsatt går med vinst, sfären har 20 miljarder i likvida medel att använda om möjligheten uppstår, han tror att 2030 kommer det gå batteridrivna färjor hela vägen till Danmark och att han tror på en total vinst på tre miljarder nästa år.

http://www.gp.se/ekonomi/stenas-vinst-minskas-efter-rekordf%C3%B6rlust-p%C3%A5-fem-miljarder-1.11378843

Då det är en plusartikel tänker jag inte kopiera in hela men kan lägga till två citat som väl sammanfattar Stena ganska väl:

Citera
På frågan om vad som gör Dan Sten Olsson glad, säger han:

– Vinst. Vinst gör mig glad. Pengar i all ära – men vinst som ett kvitto på att man gjort något bra gör mig glad. Gladast blir jag när det sker tillsammans med andra, gärna i någon av våra olika verksamheter.

Bland dem går Stena Metall med ny rekordvinst – 690 miljoner och Stena Line fortsätter att tuffa på med vinst i böckerna.
Citera
Redan nästan år tror Dan Sten Olsson på ökad vinst för Stenasfären, upp mot tre miljarder – och det kommer att finnas utrymme för stora investeringar i de olika sektorerna, bland annat ska flera nya båtar ska byggas. Men allt är inte affärer. När han då och då blir trött på alltihop åker han ut till någon av företagets mindre skrotar.

– Det var på en skrot allt började för mig en gång. Jag gillar att strosa runt där, titta mig omkring och prata med folk. Det är rogivande, säger han.

Alternativet är att sätta sig med en bok om favoritämnet historia. En gång i tiden valde han faktiskt, historiker eller ekonom.

– Jag kom fram till att jag gillade pengar mer. På den vägen är det, säger han.

Det blir ju också tydligt att Stena spelar i en helt annan liga än sina konkurrenter och om de skulle vilja skulle de ju nästan kunna köpa både Tallink och Viking Line kontant och ha pengar över.

Har ytterst svårt att se hur Du kan tyckta, efter att ha läst artikeln att rubriken skall vara ”Stena går fortsatt bra”.

Di har också en artikel

https://www.di.se/nyheter/stenas-vd-om-rekordforlusten-det-ar-forfarligt/

Sanningen är väll att det var ett uselt år för Stena??????

Som räddades av fastighetsförsäljningar........

Stena Line verkar iof gått bra (vilket alltid är svårt att säga om är korrekt då en koncern till stor del kan flytta vinster mellan bolag) men, i princip så har oljeverksamheten varit ett gigantiskt sänke.

13
Färjor / SV: Lastbil välte på Wasa Express
« skrivet: 29 november 2018, 21:55:09  »
Alltid tråkigt med följderna av höststormar. Men egentligen är det inget extremt ovanligt för det lär nog ha hänt flera gånger förut. Bl a på Casino express (Fennia) på samma rutt utanför Holmsund år 2004.  Det kan bli stora vågor när de kommer sydväst ifrån. Men känns som Wasa Line skött denna incident utomordentligt bra med bra kommunikation till media och tydlighet vad som hände samt att folk fått hotell och mat och får resa imorgon istället.
Väntar bara på att Aftonbladet basunerar ut detta på sin förstasida. Men de har väl ingen journalist längre där uppe.

Skulle nog hävda att det är extremt ovanligt, och, oacceptabelt.

Nu vet vi inte vad som är orsaken men, ”stora vågor” kan inte vara det, då skulle färjor utanför Japan, färjor på Nordsjön etc välta bilar dagligen.

Med all säkerhet har Vasa Express en lastsäkringsmanual som stipulerar under vilka väderförhållanden som lasten skall surras och hur (antal surrningar, vinklar, brottsstyrka osv).

Antingen är lastsäkringsmanualen felaktig, vilket jag nog inte tror, alternativt har man ”fuskat” och inte följt den, eller, använt surrningar som varit utslitna eller defekta.

Sista allterntivet är att lastbäraren varit i så dåligt skick att surrningsfästerna gått sönder

14
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 13 november 2018, 20:32:08  »
Det dom slår mig är vilken otroligt dålig, i brist på svensk term, situational awareness, de har på Helge Ingstad.

De säger kollision med okänt objekt när det borde vara tämligen klart vad de har kolliderat med.

Hur man med en fregatt, med alla dess sensorer, inte kan vara medveten om vad som finns i omgivningen är helt otroligt.

Lika otroligt är varför inte Helge Instad drar ner på farten när det börjar bli en närditiation med den oändligt mycket större Sola TS.

Känns inte som om norska marinen framstår i särskilt bra dager..........

Man kan också ifrågasätta hur lämpligt det är att ha norska som arbetsspråk på VHF......  Hur skall den, sannolikt icke norsktalande, besättningen på Sola TS kunna förstå kommunikationen mellan dem och Helge Instad?


15
Färjor / SV: Tågfärjor backar inte
« skrivet: 11 november 2018, 02:13:20  »
Men grundregeln gäller fortfarande, att fartyg inte får korsa en trång farled utan att ta hänsyn till trafiken i den trånga farleden. Öresund är minst sagt en trång farled och då bör färjorna se upp. Detta fritar å andra sidan fartyget i den trånga farleden, att i görligast mån undvika en ombordläggning samt med ljud- och ljussignaler göra det korsande fartyget om risken.
Ganska logiskt faktiskt om två färjor möts i mörker har befälet ombord på ett i farleden kommande svårt, att väja p.g.a. kollisionsrisken. då man hur man än gör, girar man i ett av de korsande fartygens gångriktning.

Då tar vi, igen, en faktakoll och inte bara gissningar.

http://www.notisum.se/KBVLag/SJO94021.pdf

2:a kaptiltel 2:a paragrafen.

Däremot är jag inte säker på att Öresundsfärjorna har väjningsplikt mot all annan trafik i Öresund, hittar ingen sådan regel.

Var länge sedan jag körde i Öresund men, har inget minne av det.

Ar det inte helt enkelt som sa att det ar trafikseparering i Oresund och att den da korsande trafiken skall iakta storsta mojliga forsiktighet samt skall korsa trafikseparering om mojligt med 90 graders vinkel?
Dessutom har ju, som Kehinde redan papekat, den korsande trafiken betydligt lattare att vaja an den nord-syd gaende trafiken.

 COLREG rule 10 på intet sätt ger fartyg som färdas i en TSS ”förkörsrätt”.
(Däremot skall korsande fartyg korsa TSS i 90 graders vinklel) men, den vanliga styrborsregeln gäller. ( precis som i Fehrman belt, Singapore Strait etc)

Trång farled gäller knappast om tex fartyget som färdas i TSS är minde än den korsande färjan.

Skulle man komma med en VLCC skulle man nog kunna hävda att lanen inte är bred nog att väja  ( men då måste man också föra signaler för hämmat av sitt djupgående) men, en VLCC kommer av förklarliga skäl inte sålångt i Öresund.....

Sidor: [1] 2 3 ... 10