Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 24
1
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 10 februari 2019, 14:24:30  »
Det är ju för att förebygga olyckor som IMO/MSC gjorde ändringen i SOLAS med krav på vägning för internationell transport. Säkrare transporter innebar ju en ökad säkerhet för alla inblandade.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartyg/containervagning/

2
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 08 februari 2019, 22:16:36  »
Absolut är en olycka dyr och farlig. Vi får se vad IMO kokar ihop vad det lider.
Zoroaster, containervägningen har ju kommit åter det är ju en bra åtgärd.

3
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 07 februari 2019, 18:58:02  »
Origoxys förslag med Hi-fog slinga hade säkert hjälpt men hjälp vad dyrt att få det installerat i alla lastbärare.Men det hade säkert fått slut på de flesta incidenter.

4
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 06 februari 2019, 23:59:35  »
Jag skulle tro att det blir en skärpning avseende regleringar kring det här men egentligen skall det inte behövas då det redan är reglerat idag. Man utsätter ju besättningar för fara, riskerar fartyg och last därtill miljön men tyvärr tänker nog inte alla på det.

5
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster
« skrivet: 04 februari 2019, 21:29:13  »
Den tråden minns jag som trevligt inslag, kul att vi får se mer från kontorsfönstret.

6
Övrig sjöfart / SV: Svenska konsulter inom sjöfart
« skrivet: 22 januari 2019, 13:27:43  »
Fast nu ökar ju inflaggningar igen och det finns därtill en svenskkontrollerad flotta. Sedan finns ju underleverantörer också. En hel del av dem finns här;

https://smtf.se

Men visst är det kul att se goda exempel.

7
Kryssningsfartyg / SV: Inför 2019
« skrivet: 02 januari 2019, 00:44:36  »
Alltså det är ju något som ofta sker i de flesta segment förr eller senare. Det är svårt det där att veta när toppen är nådd. När ingen ser begränsningarna då är det farligt.

8
Kryssningsfartyg / SV: Carnival lanserar första berg å dalbanan till sjöss!
« skrivet: 23 december 2018, 18:36:14  »
Jösses känns som just en sådan sak man inte behöver ombord, vad kommer härnäst? Skidbacke med snö... :)

9
Färjor / SV: Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 03 december 2018, 20:30:01  »
Styrkan i Stena är att man står stadigt på flera ben. Eftersom man är så stark på så många områden blir man mer robust mot konjunktursvackor inom olika segment. Det är ju betydligt värre för de aktörer som tex enkom jobbar inom oljebranschen.

10
Reseberättelser / SV: Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 11 november 2018, 18:27:23  »
Naturligtvis kan isps begränsa. Därtill är ju detta mer applicerbart på ett linjefartyg än ett som jobbar på spotmarknaden. Det har växt upp en hel industri i att förmedla resor med lastfartyg. Det är väl på våra breddgrader kanske främst Grimaldi och DFDS som har konceptet. Dessa fartygstyper har ju också ofta fler hytter än andra sorter.

11
Reseberättelser / SV: Att vara passagerare på fraktfartyg
« skrivet: 11 november 2018, 00:16:05  »
Det var ju en stor uppräkning där. Det här med passagerare på lastfartyg är egentligen ganska smart eftersom det finns ganska få saker rederiet kan öka intäkterna på men just detta är ju en sådan sak. Förr var det ju mer vanligt förekommande men på senare år verkar det ha blomstrat upp på nytt. Finns utrymmet, tillräcklig säkerhetsutrustning och utrymme i certifikat så är det bara till att starta upp.

12
Färjor / SV: Person fallit överbord från STENA SAGA
« skrivet: 10 november 2018, 12:41:36  »
Väldigt tragiskt när något sådant händer och tyvärr är det lite som att hitta en nål i en höstack. Ibland hittar man personen ibland inte. De gör ju naturligtvis allt som står i deras makt att finna personen. Detta blir ju då en tillåten deviation på aktuella resan.

13
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 08 november 2018, 20:09:34  »
Absolut kostar det stora pengar, det är givet.

14
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 08 november 2018, 14:22:29  »
Tur i oturen att ingen dog eller blev allvarligt skadad i olyckan. Det materiella går ju alltid att ersätta.

15
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 07 november 2018, 12:09:11  »
Men nu skriver du ju utmärkt svenska, tidigare skrev du ju enkom på svenska. Mest för att underlätta för alla andra, det handlar inte om att vara svensklärare. Självklart är det ju i slutänden upp till dig själv.

Sidor: [1] 2 3 ... 24