Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Donkeyman

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Pollarsnack / Donkeyman Berättar
« skrivet: 04 april 2019, 18:48:56  »
Många har bett Donkeyman om att skriva mer om gamla tider. I dag sjösätter han en serie som skall vara över hela sommaren. Det behandlar maskindagboken från en skärgårdsbåt i Stockholm. Citat och kommentarer från maskindagboken från ångfartyget Blidösund sommaren 1954. Här får man förståelse om hur det gick till på en gammal ångbåt den gången och massor av information om hur livet var då.

www.blidan54.blogspot.com

Häng med .....

2
Färjor / SV: Var hittar jag Donkeyman i fortsättningen?
« skrivet: 03 mars 2019, 15:54:44  »
Jag har haft egen blogg i si så där 10 år men har slutat skriva därför att jag inte orkade mer. Vill du läsa skall du söka upp "Nordens Paris". Där finns många läsvärda stycken, tycker jag själv.

Men nu har jag samlat krafter igen och startar upp två projekt framöver.

- Det första blir att följa ångfartyget "Blidösund" en hel säsong (1954) med utgångspunkt i maskindagboken som jag har i min ägo. Jag har kört detta en gång tidigare men återkommer nu med en betydligt mer genomarbetad ting. Där jag inte bara koncentrerar mig på själva båten utan också dag för dag berättar om vad som skedde den dagen detta år. Start blir si så där 25. Mars.

- Sedan skall jag starta upp en blogg framåt sommaren som skall bli lite mer långsiktig. Där skall jag skriva stycken om vad som har skett under min levnad, hur samhället har förändrats, berättelser om hur det var förr, sjöfarten jag varit med om och så vidare. Men också dagliga reflektioner och sådant. Mitt problem är att jag skulle vilja ha hjälp med att lägga upp systemet så det blir lite "flongare" än det jag har haft tidigare. Men eftersom jag inte har några 10-15 åringar i närmiljön måste jag köpa den tjänsten och då kostar det "kronager".

Men häng med på det första projektet med "Blidösund". Det kommer i gång om några veckor. Jag har samlat material och jag skall annonsera starten både på Landgången och i Skärgårdsbåtar samt på ett par ställen till.

3
Instämmer med föregående talare. Jag kommer också att sakna den sakliga och intressanta debatt som har varit här. Facebook kan inte jämföras med ett riktigt forum. Jag har aldrig fått sansen för Facebook. Har visserligen ett konto men är inne där si så där varje halvår. Det är helt enkelt inte något för mig.

Tips på alternativa sjöfartsforum mottages med tacksamhet. Den 26/4 kommer att kännas som den förfärliga natten 30.Juni 1962 när "Radio Nord" tystnade för gott.

Men vi skall väl hålla koken ett par månader till så mitt "tack och farvälinlägg" sparar jag till senare. Fast ni alla som har hållit i gång detta skall veta att jag är tacksam för allt jobb som ni har lagt ned här.

4
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 18 februari 2019, 19:28:10  »
Jag har jobbat med isbrytning i flera olika perioder. Bland annat 5 säsonger som chief på "Kempe" i Husum för 10 år sedan. Då vi faktiskt hade ett par ganska potenta isvintrar. Den gången hade vi mycket att göra med just "Viking"-båtarna. Min erfarenhet är att de gjorde ett gott arbete och var ett värdefullt tillskott till de "riktiga" isbrytarna. Självfallet hade "isbrytarna" större potential men "Vikingarna" låg inte långt efter.

Jag hade också flera år med erfarenhet av isbrytningen i Canada på 1990-talet och där måste jag säga att jag inte var imponerad. Deras båtar på den tiden var inte i närheten av samma potential som de Svensk/Finska hade. Dessutom var deras organisation inte alls lika väl fungerande som i Östersjön. Jämför man de fartyg som de disponerade den gången (si så där för 25 år sedan) med "Vikingarna" var det "rått parti". "Vikingarna var klart överlägsna det som fanns i Canada den gången. Vad de har att tillgå i dag anar jag inte.

Min uppfattning är att kunde man ha drivit "Vikingarna" på något förnuftigt sätt under vår/sommar/höst så skulle de ha varit ett mycket bra tillskott till isbrytarflottan under själva vintersäsongen. Men uppenbart var detta inte ekonomiskt möjligt. Medan man i Canada tydligen kan finna arbete för dem året runt.

5
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster 5
« skrivet: 12 februari 2019, 10:59:29  »
Just när jag skulle gå hem i går dök "Viking Sky" upp för 3:e gången i år. Fullspikad med Jänkare som skall se norrsken. De flesta tror väl också att det går isbjörnar på gatorna här. Så jag knipsade några bilder till. De ligger två nätter. På Fredag kommer så "Oriana" till Breivikaterminalen och när de seglat så kommer "Saga Saphire". Vilket betyder att när veckan är slut så är vi redan uppe i fem anlöp av gott vuxna kryssningsfartyg. Så tillkommer Hurtigruterna som är påfallande välbesatta trots årstiden men också några få mindre "tassar" som går med turister även vid den här årstiden.



Förtöjningsfolket fäster springtrossarna



Här står det första gänget med turistbussar och väntar



Så jobbar förtöjningsgänget med förändarna



Denna bild tog jag när jag kommit utanför kontoret och var på väg till puben

6
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 11 februari 2019, 12:05:41  »
Det har ju varit flera hamnarbetarkonflikter både i Norge och Sverige. I grunden finns det tre olika konfliktlinjer som ofta blandas samman.

1. Konflikten om vem som har rätt att teckna avtal. Det LO-anslutna Transport kontra ett fristående Hamnarbetarförbund.

2. Konflikt om vem som har rätt att genomföra hamnarbete. Detta har varit en särdeles stor konflikt i Norge. Bakgrunden är att en del terminaler har valt att ha fast anställda terminalarbetare i stället för att använda stuverikontorets hamnarbetare som tilldelas uppdrag när det finns båtar inne. Problemet här är bland annat att terminalarbetarna är med i ett annat LO-förbund och används till andra arbetsuppgifter inom terminalen när det inte finns båtar att lasta/lossa. Här har vi alltså den intressanta siutationen att ett LO-förbund strejkar i konflikt med ett annat LO-förbund.

3. Konflikt mot att fartygets besättning hanterar lasten. Detta har i alla tider förekommit i mindre hamnar och terminaler i Norge. Båtens besättning har hanterat godset ombord och stuveriet/ terminalen har hanterat godset på kajen. Det har länge varit en tendens mot att mer och mer  gods hanteras av besättningen något som stuverifacken försöker hindra. I Sverige finns väl inte denna praxis annat än på de allra minsta platserna så den konflikten finns mig veterligen inte där.

7
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster 4
« skrivet: 11 februari 2019, 10:59:46  »
I dag på morningen kom "Boekfjord" in och lade sig i bättre fotovinkel. Så efter att ha visat båten från akter och förifrån så kan jag nu visa hela båten någorlunda midskepps. Samtidigt får ni två av turistattraktionerna här i byen. Det är Tromsøbrua och Ishavskatedralen. Den heter egentligen Tromsdalen Kirke och är församlingskyrka för fastlandssidan. Under brofästet på Tromsdalssidan ligger mot Söder (till höger) Rieberanlegget där man fram till nyligen har haft mottagning av till exempel sälskinn. På andra sidan (skymd) ligger den så kallade Mandelasletta, där hade man en gigantkonsert i midnattssol en sommar för kanske 15 år sedan till förmån för Nelson Mandelas stiftelse. Han var själv en av de stora attraktionerna den natten. I dag används området till lite av vart men det skall bli fler utomhuskonserter bland annat. Byggnaden som syns över aktern är "Løkta" en samlingslokal som ägs av segelklubben. Den ligger på norra vågbrytaren nästan mitt ute i sundet och är mycket populär för sällskap på upp mot 30-40 personer.


8
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 07 februari 2019, 19:00:26  »
Men den absolut största andelen av incidenter med containers ligger ju inte i bränder utan är en följd av lashing av containers eller inne i de samma.

9
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 07 februari 2019, 10:44:49  »
Detta med containers men också trailers har varit en problemkälla i alla år. Dels därför att man inte med säkerhet vet vad som finns inuti. Men man vet inte heller vikterna med säkerhet och ännu mindre hur prylarna inuti är säkrade för transport. Samma sak gäller både inom sjöfarten, flyget, järnvägen och på landsvägen.

Som ett exempel - för si så där 30 år sedan drev flera försäkringsbolag en kampanj där man önskade att den som slutligen stänger dörren på en container före transport också skall garantera för innehållet. Denne skall också ha ett speciellt certifikat som visar att han/hon har kunskap för att bedöma att den är godkänd för transport. Självfallet blev det inte något av detta och problemet kvarstår.

10
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster 3
« skrivet: 06 februari 2019, 10:53:09  »
I dag kände jag också behov av att presentera dagens utsikt.



Den första är samma som sist. Men nu har de förhalat in bakom Ishavshotellet så man ser den förifrån i stället



Detta är "Frøystrand". En så kallad "Brønnbåt" eller "Fish Carrier" som det heter på fint språk. Den fraktar levande lax från laxodlingar till slakterier. Men den kan många fler konster. Till exempel avlusning. Så har man en annan spännande utrustning. Man kan pumpa fisken genom ett rör och då räknas den och vägs, helt elektroniskt. Vilket gör att kör man fisk från en "merde" till en annan så har man full koll på vikt, antal och en massa andra intressanta parametrar. Byggd 2009 och fulladdad med diverse moderniteter. Jag tror den är dieselelektrisk men är inte helt säker. Ryktet säger man skulle gå in för gasdrift men så fick man inte plats för gastankar men även detta är jag osäker på.



Just när jag fotograferade kom det ett alldeles uppenbart besättningsbyte med droska, antagligen från flygplatsen.


11
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster 2
« skrivet: 04 februari 2019, 10:24:29  »
I dag har jag två intressanta fartyg rätt utanför kontoret. Det ena är historiskt intressant. Det andra har intressant teknik.



Detta är gamla "Polarfront". Byggd 1976 som "Väderfartyg". Den blev med tiden världens sista i sitt slag. Fartyget fungerade som en flytande väderstation och man sände väderdata en gång i timmen året runt till Meteoroligisk Institut. Den var stationerad vid "Station M", vilket innebar 66 N och 02 E. Två dagar per månad lämnade man stationen för att byta besättning, bunkra och proviantera. Hösten 2009 var det slut. Då hade sateliterna tagit över.

Sedan dess har den seglat under Fransk flagg som expeditionsfartyg i nordliga områdend och i dag hade man tydligen ärende till Tromsø.



"OV Boekfjord" är ett av Kystverkets nya arbetsfartyg. Dels sysslar den med sådant som att underhålla sjömärken, fyrar och andra installationer men den är också specialutrustad för Oljesanering. Dess beteckning är "PCV", vilket uläses "Pollution Control Vessel". Framdriften är en form av hybrid. Man har 3 st CAT som driver ett dieselelektriskt maskineri, men man har också en batteripacke i större format.

Den som är intresserad kan googla fram mer om fartygen och deras historia.

12
Övrig sjöfart / Från mitt kontorsfönster
« skrivet: 02 februari 2019, 19:19:00  »
Jag hade tidigare en tråd med ungefär det här namnet. Men har inte skrivit något där på evigheter. Nu tänkte jag starta igen men hittar inte tråden så här börjar jag om igen.

För ett par veckor sedan fick jag en rejäl överraskning när jag kom till jobbet vid halvsjublecket på morningen. Och härom dagen låg samma ståtliga fartyg där igen. Den här kajplatsen hade hurtigruten i några år medan man byggde den nya hamnterminalen men nu är den i gång och därmed börjar man lägga stora kryssningsfartyg här i stället. Förra året hade vi 116 kryssningsanlöp med totalt 140.000 passagerare. Plus Hurtigruterna som kommer två gånger om dagen året runt.

Så nu har vi haft årets två första kryssningsbesök redan under Januari månad. Och det är inte någon dålig båt som hedrar byen med sitt besök. "Viking Sky" - 228 meter lång, 34 meter bred och fanen vete hur hög den är. Fullspikad med "jänkare" som vill se norrsken. Man går till Tromsø, Alta, Narvik och Bodø. Här i byen ligger man två nätter och därmed blir "jänketurister" ett stort inslag på gator och torg. Bland annat så har de tagit över min stampub. Till min stora glädje då jag i all snacksalighet har fått chansen att diskutera allt och ingenting med turisterna.



Här ser vi båten från mitt kontorsfönster. Med Tromsøbrua i bakgrunden. Så ser vi "Nordsjeteen" med "Løkta". Alltså Norra Vågbrytaren med en populär festlokal längs ut.



Här lutar jag mig ut och har stora problem att få med hela båten. Den är onekligen lång som "f***n"



När jag gick hem på eftermiddagen observerade jag att aktern stack ut bakom Nord-Norsk Kunstmueum och utanför Prostnesset och Konjaks-Larsens gamla byggnad. Nya hamnterminalen ligger just akterut.

Slutligen måste jag kommentera att vi hade "Soldag" för ungefär två veckor sedan. Fram till dess var det "mörkertid". Det vill säga inte något dagsljus. Men nu går det snabbt som bara f*** mot ljusare tider. Redan nu är det fullt dagsljus ungefär 0830-1530. När vi kommer till sista Februari är det ljust 0630-1730 och i slutet av April har vi dagsljus dygnet runt. Något som sedan varar fram till slutet av Augusti.

13
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 02 februari 2019, 16:55:35  »
Nu står vi mitt uppe i en ny Hamnarbetarkonflikt. En 40-årig konflikt som inte kan lösas. Det finns helt enkelt inte någon kompromiss som är möjlig. Situationen är i korthet att Transport har tecknat avtal för hamnarbetarna med huvudorganisationen för Sveriges Hamnar. Här ingår också att Hamnarna inte får teckna avtal med någon som helst annan organisation. Vare sig med högre eller lägre löner eller med andra villkor på något sätt. Detta avtal ingår i den standard för hur Svenskt arbetsliv skall organiseras. Där Socialdemokratin och de andra partierna är helt eniga.

Att Hamnarbetarförbundet organiserar merparten av hamnarbetarna i flera hamnar har inte med saken att göra. Hamn är enligt Transport ett "gult förbund". Det vill säga en olaglig fackförening. Enligt deras synsätt kan olika arbetsgivare inte ha avtal med olika förbund inom samma bransch. Och en arbetsgivare kan i vart fall inte ha avtal med flera olika fack för samma grupp av arbetare.

Denna syn baseras hos LO. Som ser förbund som Hamn som "pest och kolera". Skulle Hamn få egen avtalsrätt så ser man för sig att många andra yrkesgrupper också skulle organisera sig utanför LO och kräva egna avtal. Med resultat att hela det Svenska systemet för hur arbetsmarknaden organiseras skulle falla samman.

Skulle något hamnbolag skriva avtal med Hamn kommer det att utbryta sympatistrejker i absolut alla hamnar och antagligen i en mängd andra branscher. Och den skulle vara om så i 10 år tills det ingångna avtalet annulerades. Även om hela den Svenska industrin gick under. Eller om hungersnöd utbröt i landet. Enligt LO och S skulle det oavsett vara överordnat att inte ändra avtalssystemet.

14
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 23 januari 2019, 10:14:12  »
Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.

Om jag inte missminner mig helt så bildades Hamnarbetarförbundet på 70-talet som ett resultat av missnöje med Transport som "i alla tider" har organiserat Hamnarbetarna. Men det är delad uppslutning. Bägge förbunden har medlemmar - i en del hamnar är Transport störst, i andra är Hamn störst. Transport är medlemmar i LO medan Hamn är fristående. Här ligger också orsaken till att konflikten är olöslig. LO accepterar över huvud taget inte fristående fackförbund. Enligt deras (och socialdemokratins) åsikt skall alla arbetare i en bransch vara organiserade i ett och samma förbund. Det skall vara samma huvudavtal i hela Sverige som kan kompletteras med lokala avtal. Det finns dock en del exempel på att arbetare inom en bransch tillhör ollka förbund men då är bägge förbunden del av LO eller TCO.

Detta innebär i praktiken att LO aldrig någonsin kan acceptera Hamn som en fullvärdig organisation. De har många gånger erbjudit "hängavtal" men det innebär att Hamn inte har den fulla förhandlingsrätten för sina medlemmar. Något som Hamn självfallet inte kan acceptera. Det har varit otaliga konflikter om den här saken i över 40 år och det kommer sannolikt att fortsätta på samma sätt i många år till eller till dess Hamn av ett eller annat skäl tvingas gå upp i Transport.

15
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 17:10:27  »
Hela greia är något som har pågått ända sedan 1970-talet. Det är en kamp mellan fackförbund där företrädarna för hamnarna sitter mitt emellan. Enligt traditionella Svenska fackliga regler SKALL alla hamnarbetare vara anslutna till "Transport" och vara lyckliga med det. Men för si så där 40 år sedan samlade en stor del av hamnarbetarna sig till ett eget förbund "Hamn" som sedan dess har krigat för att få eget kollektivavtal. Helt enkelt därför att man var missnöjda med LO-förbundet Transport. Men man har inte nått fram, trots mängder av konflikter. I vissa hamnar är "Transport" i majoritet medan många andra (och större) hamnar har "Hamn" som majoritet. När det gäller organisation.

Ovanpå detta har det uppstått ännu en konflikt som har potential till att ytterligare försura situationen. Några terminaler önskar att stuveriet skall vara anställda direkt av terminalen och vara anslutna till det fack som är rådande i företaget deras, dvs vare sig Transport eller Hamn.

Som jag ser saken är detta en konflikt som kommer att vara i evigheter därför att det gälller inte löner eller anställningsförhållanden. Det är en konflikt som handlar om vilken fackförening som skall organisera arbetarna. Eller i klartext - en konflikt mellan om sjåarna skall vara med i LO-förbundet Transport eller i det fristående Hamn. Och arbetsgivaren är ansluten till sin huvudorganisation som har gällande avtal med LO och Transport, varje avsteg från detta skulle innebära att det Svenska systemet skulle bryta samman. Med andra ord - det finns inte någon kompromiss. Det måste bli det ena eller det andra och eftersom man inte har klarat av att lösa problemet på 40 år så är det inte mycket som talar för att det skall lösas nu.

Sidor: [1] 2 3 ... 8