Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johnny

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 19:19:37  »
Nya Åland hade i fredags en artikel om det, var tryckt endast i tidningen och inte på nätet. Sen får väl tro va du vill.


Ifall att du missat det så är du på en .se sida, därför kan man med hyfsat stor säkerhet anta att majoriteten av användarna här är bosatta i Sverige, (inte alla det säger jag inte) och som i och med det inte har tillgång till Ålands tryckta media.

Och då DU uppenbarligen har det kan ju faktiskt du delge mer information än du gör.


Tack.

Bogspröt, jag tycker att din inställning är mycket märklig. MrFinlandsuomi delger forumet en intressant uppgift som han har, jag tycker inte att han har någon som helst skyldighet att verifiera uppgiften mer än han har gjort. Det är upp till varje läsare att avgöra om uppgiften är korrekt eller inte. Själv har jag vid flera tillfällen genom åren lämnat konfidentiella uppgifter från min tid inom shipping här på Landgången och skulle aldrig tänka mig att ge några detaljerade källuppgifter.
 

2
För några år sedan körde Stena Spirit ner en containerkran i Gdynia.

3
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 01 maj 2018, 19:15:20  »
Hon har inga stabilisatorer, därför funkade hon inte så bra för Fred Olsen i trafiken på Kanarieöarna.

Men man har monterat sponsoner på fartyget.


Det gjordes redan 1997.

4
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 01 maj 2018, 11:24:42  »
Hon har inga stabilisatorer, därför funkade hon inte så bra för Fred Olsen i trafiken på Kanarieöarna.

5
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 12:46:05  »
Helsingborg.    8)

6
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 24 april 2018, 09:05:27  »
Selvsagt, og det gjorde jeg også. Hvordan kan en restaurant på en ferge med Danmark som flaggstat ha en av Sveriges beste restauranter?

Den finns i Sverige ca en gång per timme.   8)
 

7
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 18 april 2018, 13:50:28  »
WIND AMBITION har bytt namn till PRINCE och flagga till Zypern, och har förlåtit kajen i Odense denna morgon. Just nu passerar Lindövarvet på vägen ut. Anger Göteborg som destination i AIS, ETA i morgon kl 03:00.

Bunkra i skärgården?

8
Reseberättelser / SV: Strömeffekten i Wawels hytter.
« skrivet: 07 april 2018, 20:31:46  »
Första gången jag reste med Stena Baltica från Karlskrona fanns inga urtag i hytterna utan man fick lämna in telefon och laddare i receptionen, så laddades telefonen över natten.

9
Kryssningsfartyg / SV: Norwegian Bliss i Skagerrak
« skrivet: 27 mars 2018, 16:28:19  »
Det är vanligt att nybyggen från Meyer gör sina provturer i Skagerack.
 

10
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 18 mars 2018, 13:18:12  »
Är man så beroende av telefon och internet kanske man skall välja bort 24 timmars kryssning på en båt...

Varför då?
 

11
Fartygsmodeller / SV: ULCC Knock Nevis (WIP för Vehicle Simulator)
« skrivet: 28 februari 2018, 09:48:28  »
Snyggt.

12
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« skrivet: 27 februari 2018, 11:37:10  »
Visst var det val Saga som kolliderade i december 1972 med sagoland i Nordsjon?

Ja, men inte den Saga som är på bilderna, utan Saga ex Hispania ex Svea.
 

13
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« skrivet: 26 februari 2018, 14:07:17  »
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=89642&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=2
 
Bilden ovan visar varför de fartygen aldrig blev tillräckligt lönsamma jämfört med konkurrenterna Tor Anglia och Tor Hollandia. Det var för lågt i tak på bildäcken, man kunde inte lasta trailers eller två containers i höjd där. Lastkapaciteten blev för låg. Stena löste detta på Stena Saga, ex Patricia, genom en ombyggnad där man höjde bildäcket. Tor Lines färjor hade även en konkurrensfördel genom att de tog 24 timmar för resan till England mot 36 timmar för ESL-fartygen. Tor Line kunde därför göra fler rundresor per vecka än ESL.

14
Färjor / SV: Bilder från Svenska Lloyds englandstrafik
« skrivet: 25 februari 2018, 11:28:09  »
Svenska Lloyd, Ellerman och Svea (=ESL) gick från kajplats 643 och Stena från 644. Stenas terminalbyggnad övertogs senare av Svea och den och området runt om kallas fortfarande för Sveas kulle. Innan Svenska Lloyd satte in Saga gick Suecia och Britannia från kajplats 51 i Majnabbe, granne med Sessanlinjen.

15
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« skrivet: 18 februari 2018, 19:38:03  »
Om vi jämför med containertrafiken så var det väl många som trodde att övre gränsen var nådd när U:S: Lines, under Malcolm McLean, beställde containerfartyg på 4200 TEU. Nu gick USL i putten innan leverans och fartygen låg väl upplagda innan de togs över av Nedlloyd och (tror jag) TFL. Om man ska jämföra med containerfarten så kommer nog kryssningsfartygen att bli större och större även framöver, men hur länge?
 

Sidor: [1] 2 3 ... 9