Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johnny

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 03 februari 2019, 17:08:22  »
"Rex" verkar vara en gammal Styrsöbåt.

2
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 02 februari 2019, 16:38:53  »
Även den tredje "Gedser".
På "Fakta om fartyg" kan det se ut som om hon hade Nassau som hemmahamn. Men hade hon Gedser som hemmahamn en kort period 1986?
"Rostock" av Rostock.
Hvilken ROSTOCK? Tågfärjan ROSTOCK som DR, sedan DFO hade, hade hemmahamn Sassnitz (hvilket f.ö. också MECKLENBURG-VORPOMMERN hade innan Stena Line tog över, se tråden "Namnillustration på skorsten").

1) Den tredje "Gedser": http://faktaomfartyg.se/gedser_1976_b_3.htm Den fjärde Gedser hade Nassau som hemmahamn

2) "Rostock" i charter för Scandlines, f.d. "Travemünde" -81.


3
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 02 februari 2019, 15:34:49  »
Även den tredje "Gedser".

4
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 02 februari 2019, 15:31:48  »
"Rostock" av Rostock.

5
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 28 januari 2019, 14:54:51  »
Wasa Express?

6
Färjor / SV: MS Thjelvar
« skrivet: 27 januari 2019, 13:15:51  »
Avtalet med staten föreskriver väl max tre fartyg av den storleken.

7
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 24 januari 2019, 12:51:27  »
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt.

De flesta hamnarna hade nog gärna tecknat avtal med Hamn för att få arbetsro. Problemet är ju att de redan har avtal med Transport och det avtalet förbjuder att man tecknar andra avtal.
 
Den här frågan är mycket viktig för LO - om man skulle tillåta avtal med Hamn kommer man öppna en Pandoras ask där LO-förbundens ledande ställning skulle undergrävas om oberoende fack skulle dyka upp i fler branscher. Vad som aldrig framkommer är att om Sveriges Hamnar eller någon enskild hamn skulle teckna ett avtal med Hamn utan Transports medgivande då riskerar man att försättas i blockad av LO och eventuellt andra fack.
 
Rävsax för arbetsgivarna således.

8
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 21:35:32  »
Om man drar det lite långt kan man nog säga att ett rederi i Göteborg som har ett vitt S med en liten båt på röd botten faller in här.   8)
Nja, då drar man det ju väldigt långt. Återigen illustrerar det emblemet ett rederi och inte namnet på det enskilda fartyget. ::)

Det vita S:ett symboliserar ju rederiets namn som finns med i de flesta fartygens namn.
 

9
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 21:05:04  »
Om man drar det lite långt kan man nog säga att ett rederi i Göteborg som har ett vitt S med en liten båt på röd botten faller in här.   8)
 

10
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 20:39:46  »

Det enda fartyg i Sessanlinjens trafik som hade sjöjungfrun på skorstenen var lastfärjan Argo. Kronprinsessan Victoria hade den också men hon gick aldrig i trafik för Sessanlinjen utan för Stena Line. Tor Britannia hade den en kort tid och man påbörjade den på Tor Scandinavia men den blev bara halvfärdig.
Ja, just det, hade inte skorstenarna ett emblem som det stod "GF" på?

GFL stod det. Göteborg-Frederikshavnlinjen. De bokstäverna ingick i GFLs logga som också hade en dansk och en svensk vimpel.
 

11
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 20:27:28  »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?

Jag känner inte igen beskrivningen att det var ett rederi som ville använda sina egna stuvare utan konflikten var den som fortfarande är aktuell nämligen att Hamn vill ha ett eget kollektivavtal.
 

12
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 19:59:23  »
Så om en färja som heter Gryf (vilket jag förstår är polska och betyder grip på svenska) har en grip på skorstenen så är det ok.
Men om en båt som heter Gripen av Malmö har en grip på skorstenen så skulle det inte vara ok bara för att rederiet heter samma sak?
Jag förstår inte logiken.
/ Marre
Det är ju inte fråga om OK eller inte OK, jag bara undrade om fler färjor hade illustration av fartygsnamnet. Men Du skrev Gripenlinjen, Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ, om det nu var så. Och den halvnakna sjöjungfrun på Sessanlinjens skorstenar illustrerade i alla fall inte Prinsessan Christina, Prinsessan Desirée, Prinsessan Birgitta &c., jag har i alla fall aldrig sett H.M. Konungens systrar halvnakna med fiskstjärt.

Det enda fartyg i Sessanlinjens trafik som hade sjöjungfrun på skorstenen var lastfärjan Argo. Kronprinsessan Victoria hade den också men hon gick aldrig i trafik för Sessanlinjen utan för Stena Line. Tor Britannia hade den en kort tid och man påbörjade den på Tor Scandinavia men den blev bara halvfärdig.
 

14
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 11:36:52  »
Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
 

15
Färjor / Första Stena E-flexer döpt
« skrivet: 16 januari 2019, 21:57:56  »
Namnet blev "Stena Estrid".

Sidor: [1] 2 3 ... 13