Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Zoroaster

Sidor: [1] 2
1
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 04 mars 2019, 16:46:37  »
Jovisst ser Transport Hamn som  kolera och om dom får avtal så kommer många transportare att byta förbund.
Och som Donkeyman skriver gjorde vi i GBG när vi hade Veritasruten, besättningen lossade/lastade ombord och sturveriet tog emot på kajen, funkade jättebra.

2
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 10 februari 2019, 11:50:32  »
I Skandiahamnen fanns när jag arbetade där vågutrustning i alla containerkranar, men användes aldrig. Utom om vi tyckte att vikten var "åt helvete" Å andra sidan gick ju lastplanerningen alltid på den av rederiet uppgivna vikten. Som dom fick av avlastaren.
Hade ju eget ett tag i början av 90-talet med containerkörningar och ibland var man glad över att chauförerna inte äkte fast för överlast.

3
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 08 februari 2019, 13:53:33  »
Skrevvlite i gamla tråden i pollarsnakc också, hittade inte tillbaka hit.

Men tycker att det är skitdåligt att man inte sedan 1972 kunnat lösa detta. Och visst är det som Donkeyman skriver.
Sedan har ju Hamn en stor mängd sympatisörer både inom landet och utomlands så dom är inte att leka med.

4
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 08 februari 2019, 13:49:01  »
Det var den jag letade efter men inte fasen scannade radarn in den..skit på svearadarn

5
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 08 februari 2019, 13:46:43  »
När jag började min karriär inom stuveribranschen på slutet av 60 talet i Skandiahamnen så vägde vi alla exportburkar, men snart blev ju flödet stort och detta system försvann. Däremot vet att Matson vägde alla containers till Hawaii vi inpassering till deras terminal i Oakland, om jag kommer ihåg rätt fick man inte överskrida 18 ton för en 20áre. Vi hade en avlastare som puttat in ca 20 ton plus tara på ca 2 i burken. Dom fick hämta tillbaka den. Och så kom den tillbaka med ny plomb och nya papper. Och i Oakland vägdes den … överlast med ursprungliga vikten varvid den delstrippas och detta skickade som styckegods med hög kostnad för den svenska avlastaren.Helt klart dokument fusk.

6
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 06 februari 2019, 19:35:39  »
Det värsta är ju att många avlastare "smyger " med en del gods som klassas farligt.
Har själv råkat ut för detta, inte när det gäller sjöfart utan flyg, Jag gick handgripligen igenom alla kollin innan godset lämnades över till flygbolaget, och det var inte lite som vi plockade bort. Kom i kraftig dispyt med VD`n för bolaget jag arbetade för . Men hon, VD`n , tyckte att det gjorde inget att skicka med lite sprayburkar färg kemikalier ósv. Följderna kan ju oavsett vilket ransportsätt det gäller bli fasansfulla. Det hela ledde tyvärr att jag fick avsked för att jag inte skulle lägga mig i, men det var ju under mitt ansvar som transporterna skedde. Och men håller på än idag likadant.

7
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 06 februari 2019, 19:26:44  »
Hej det var ju längesedan vi hörde något om konflikten.
Arbetsgivarna och Svenska hamnar har haft snar 50 år på sig för att komma till en lösning med Hamn4an.
Det är sorgligt att det  hela i princip spårat ur. När det gäller Göteborg så vill APMT helst ha bort Hamn4an och bara en (slö) motpart. Hamn har ju kunnat ha egna skyddsombud , deltagit i förhandlingar, osv utan att transport lagt in veto om detta.
Och när det då gäller Göteborg så är de flesta anslutna till Hamn. Visst kalla dom för rödgardister då masn är längre till vänster, men nu drabbas ju hela samhället av dessa strejker.

8
Övrig sjöfart / SV: Kinapråmen till Gröna Lund
« skrivet: 26 januari 2019, 16:51:47  »
Det va ttusan va den skapelsen kuskar omkring. Och när den var aktiv i GBG så var det helt OK käk ombord. Och i mitt tycke ganska påkostad inredning, kanske inte exklusivast av allt men med hur kineskrogar brukar se ut. Sedan blev den ju både vandaliserad och nergången. Skulle ju till Mälaren någonstans från början när man släpade upp den till Högmarsö.
Och sist jag såg den i GBG för några år sedan så håller jag med om att jag kommer nog inte att sätta mina fötter ombord. Men OK det finns ju kraftiga pumpar nuförtiden....

9
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 26 januari 2019, 16:44:37  »
Det är i mitt tycke extremt dåligt av arbetsgivarna att inte ha löst Hamnarbetarförbundets med någon form av uppgörelse under alla år som förbundet funnits. Det är ju inget nytt problem. Och tid har funnits. Visst så är Transport en stor del av problemet.
Har själv arbetat i hamnverksamhet under dryga 21 år, och under den tiden så hade både Transport och Hamn 4an lika stor makt och kunde sitta vid samma bord. Och inga skillnader ang löner skyddsombud mm.
Har en illsasinad tanke om att i Göteborg så vill APMT få till det för egen vinning för APMs fartyg med förtur. Och då är man tillbaka på slutet av 60talet med förtur för ACL före andra rederier.

10
Övrig sjöfart / SV: Fråga om rederi
« skrivet: 18 mars 2018, 19:46:19  »
I slutet av Everads historia på GBG så chartrade dom en liten engelsk , Moyle, Sietas bygge, som gick mellan Skandia och Englands ostkust med containers virke mm. Kom till Skandia på måndag kväll, tisdag och lossade, lastade på fredag . En rolig tid. Inte minst för skepparen som fick till det med vår storbarmade receptionist. Gick inta att ta en öl med överstyrman när skepparen dunkade på ett däck ovanför......

11
Pollarsnack / SV: Jul och nyårshälsning
« skrivet: 12 december 2017, 19:54:35  »
Tack detsamma till er och alla Landgångare

D

12
Lastfartyg / SV: Akterförtöjning
« skrivet: 12 december 2017, 19:52:15  »
Gillar definitivt fallrepet. Har klättrat på samma lutning flertal gånger genom åren, men fyllenätet är väl lite dåligt uppsatt.

D

13
Lastfartyg / SV: ACL lämnar Göteborg
« skrivet: 05 december 2017, 17:10:47  »
Givetvis som Lars skriver HAL och Cunard, Hal döptes ju om till Incotrans senare.
D

14
Lastfartyg / Fraktraten Kina - Europa
« skrivet: 05 december 2017, 17:08:54  »
Hej
Veckans fraktrate för 20´ och 40´  containers från Kina till Kontinenten idag; 20´  USD 580  40` USD 1035

så att ni kan grunna på priset.
Göteborg och Sverige går via Hamburg samma pris.

D

15
Lastfartyg / SV: ACL lämnar Göteborg
« skrivet: 05 december 2017, 17:03:53  »
Från början var det väl Amerikalinjen, Transatlantik, Incotrans, Wallenius och CGM. Incotrans köptes senare av Broströms.
Arbeta ju med planeringen av just ACL i drygt tjugo år och många gånger blåste det storm mellan oss och kunden. ACL provade att anlöpa Aarhus, Helsingborg , Wallhamn och Norge tror det var Moss men inte säker.
Om men ser till just ACL rutterna så var det två olika slingor från 70 talet en som inte anlöpte GBG. Och även den som anlöpte GBG diskuterades genom alla år att deviasionen att segla upp till GBG från Bremen inte lönade sig. Man hade ju även CareLine som gick på Toronto och Montreal. Så det är ju egentligen inget nytt och på den tiden så var det inte just strejkrisken utan just fartygs kostnaden som var avgörande.
Sedan hade ACL åsikter om att vi lossade och lastade långsamt, men vi gjorde ju  vad jag själv kallar spionage på omsättning i Antwerpen , Bremen , Helsingborg och omloppstiden var i stort sett likadan. Ibland bättre hos oss ibland bättre i de andra hamnarna.
Men det är ett trist besked att som skrivs här att en överhundraårig sjöfartsepok med SAL går i graven.
D

Sidor: [1] 2