Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jonsson

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 oktober 2017, 23:28:44  »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL

Bokstavligt talat länken i första posten tar upp detta.

Citat: "Det är också klart att nybygget får kvällsavgångar från Sverige. Viking Grace fortsätter oförändrat med kvällsavgångar från Åbo. "

2
Färjor / SV: Silja eller Viking?
« skrivet: 10 oktober 2017, 23:58:49  »
Citera
Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.
silja har just nu nordiska avsmakningsmenyer i Bon Vivant på helsingforsbåtarna.

Välja silja eller viking? det beror på vad man har för preferenser själv. Jag tycker siljas helsingfors fartyg är östersjöns pärlor men det är jag det /TT

Skulle ändå inte säga att det är samma sak, rätterna som serveras på Viking är väldigt annorlunda, både sett till råvaror och utförande. Den meny som jag fann till Bon Vivant såg mycket trevlig ut, men inte lika påhittig som det jag åt på Plate ombord på Mariella.

3
Färjor / SV: Silja eller Viking?
« skrivet: 10 oktober 2017, 21:54:45  »
Maten på Viking är för det mesta väldigt väldigt bra. Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 10 oktober 2017, 09:45:31  »
Apropå korta hamntider, Viking och ABB är nu överens om azipods på fartyget. Simulatortester har visat på en besparing i tid på mellan 15 och 20 minuter per dygn, inte helt oväsentligt.

http://www.sjofart.ax/nyheter/viking-tar-azipod-fran-abb

Poddarna kommer att tillverkas i Helsingfors.

5
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 08 oktober 2017, 14:36:07  »

Jag åkte också Mariella förra veckan och det märkliga tyckte jag var att Ocean Grill var fullsatt, medan fiskrestaurangen Plate var i det närmaste tom. Det kan knappast va optimalt.


Plate är dock inte en fiskrestaurang, utan en restaurang med avsmakningsmeny, i nuläget sex rätter. Har själv ätit där och kan rekommendera det, tillsammans med "No Name" på Gabriella är det ett unikt restaurangkoncept på färjorna.

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 28 september 2017, 23:29:36  »
Ännu mer info från Ålands Sjöfart: http://www.sjofart.ax/nyheter/koncept-stockholm-inreder-kinabygget

Bland annat nämns att leveransen sker först på senhösten 2020 (suck), byggnationen väntas starta under nästa år.

Vidare nämns att spa-avdelningen blir större än den på Viking Grace samt att Norden och skärgården ska stå i fokus. Utsikten ska bli ännu bättre.

7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 28 september 2017, 14:27:29  »
^Framförallt hade man nog inte visualiserat nattklubben med kaffekoppar och croissanter.


Min analys:

Restaurangkonceptet känns bekant från "Frank's" på Viking Grace, man har dock valt att jobba mer med mjuka färger och ljusa träslag, klart snyggt! Restaurangen ser dessutom ut att vara placerad i anslutning till något av de bredare partierna i fören.

Piazzan känns som ett smart koncept för Åbo-rutten. Just caféet på Grace känns sådär lagom lyckat, här har man chansen att skapa en stor, fräsch och sober samlingspunkt i fartyget. Notera även trapporna i bakgrunden.

Man verkar jobba mycket med trä, guld och dämpade färger som blått och grått. Tror det kan bli riktigt bra detta!

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 28 september 2017, 12:21:49  »
Arkitektfirman är vald, det blir Koncept Stockholm som tidigare bland annat gjort interiörerna till Scandic Haymarket i Stockholm. https://www.koncept.se

Viking Line har ett lite längre pressmeddelande om saken: http://www.mynewsdesk.com/se/vikingline-sverige/pressreleases/koncept-stockholm-inreder-viking-lines-nya-fartyg-2165142

Man har även presenterat två skisser, den första bär titeln "casual" och visar en restaurang.



Och den andra bär titeln "Piazza"


9
Färjor / SV: Eckerö Linjen investerar i hamnarna
« skrivet: 17 september 2017, 13:06:10  »
Hur ser det ut med frakttrafik på Eckerö? Finns det något behov av en större färja med öppet väderdäck eller är större kapacitet överlag man behöver?

Skulle inte tro det, dels är vägarna på tok för kassa för tung trafik i större omfattning, dels gör Finnlines anlöp på Åland redan med sina fartyg med öppna väderdäck.

Personligen tror jag inte fartyget man vill ha är så våldsamt mycket större. Finlandia tror jag är på tok för stor, 1800 filmeter lär man knappast fylla ens de största resdagarna, hur trafiken ut till Grisslehamn skulle se ut vågar jag knappt tänka på.

Skulle tro att man vill ha 30-40% större bildäckskapacitet, och framförallt mer utrymme till shopping ombord. Just shoppingutrymmen ligger man i gravt underläge i jämfört med Rosella.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2017, 15:24:19  »
Jag fick höra någonstans att nybygget inte kommer atf bli lika elegant som Viking Grace. Hoppas att det inte är sant!

Det går ju naturligtvis bara att spekulera, men jag tror inte det finns någon anledning oro.

Av den information vi fått vet vi att hyttstandarden kommer vara lika hög som på Grace, men kapaciteten något högre. Vi vet också att "erbjudas helt nya upplevelser för passagerarna", vilket i min mening är ett spännande uttalande. Vidare vet vi att man planerat fartyget för fler ruttresenärer, vad kan det tänkas innebära vet vi förstås inte. Jag tror att man kommer erbjuda någon form av plus-lounge, betydligt bättre caféområde etc.

Vidare tror jag att man kommer skippa att ha en nattklubb i två våningar. På Grace är övervåningen tänkt att dagtid kunna användas mer likt ett café där man kan sitta och jobba. Detta blir naturligtvis lite misslyckats om det pågår underhållning en trappa ned. En bra planerad nattklubb på ett etage kan vara minst lika bra som en på två etage.
Jag tror även man kommer fortsätta satsningen på spa, på Grace visade ju sig den avdelningen vara lite snålt tilltagen. Slutligen lär man inte göra om misstagen med baren Rockmore.

11
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 12 september 2017, 13:17:50  »
12 dagar kan knappast vara något mer än det nödvändiga.

Det som talar emot är väl snarare att det bara är drygt två år sedan Mariella var på docka och fick ett lyft, samt att man inte kommunicerat något utåt.
Tiden är dock inte överdrivet snål, endast en dag kortare än Gabriellas frånvaro förra året.

Personligen hoppas jag att man gör något åt den förskräckliga jägermesisterbaren..

12
Färjor / SV: Vad är egentligen en "ropax"?
« skrivet: 09 augusti 2017, 18:59:02  »

Eloge och eloge vette tusan. dom opererar på en marknad där det finns underlag för det du kallar "fullt utbud ombord" på många linjer så är det helt enkelt inte en lönsam variant och då är RoPax något som kanske passar bättre eftersom att det finns en viss efterfrågan för passagerare men desto större efterfrågan på lastsidan.
Dessutom så ställer jag mig lätt tveksam till hur mycket underlag det egentligen finns för tallink och viking på vissa linjer. utan taxfree försäljningen så skulle vi nog kunna glömma bort all show och dans på färjorna mellan sverige-estland-finland-lettland..

/tuvv

Som passagerare bör man inte klaga tycker jag. Dessutom är förutsättningarna sådana att det finns taxfree, självklart ska då affärsmodellen anpassas efter detta.

"Konstgjorda" marknader är inget konstigt, även om vissa skribenter verkar tycka så. Hela kryssningsbranschen, chartermarknaden etc. etc. är konstgjord på så sätt att det inte finns något egentligt transportbehov. Finlandstrafiken har utvecklats på samma sätt, även om konkurrensen har hårdnat betänkligt de senaste årtiondena. Och då menar jag inte genom ökade färjeavgångar, jag menar genom tillgängligheten till andra resor och nöjen.

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 juli 2017, 12:29:43  »
Rent tekniskt är det korrekt benämning för alla färjor, inklusive "kryssningsfärjor".

Viking själva benämner fartyget som ett "passagerarkryssningsfartyg" i sina pressmeddelanden.

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 juli 2017, 16:33:50  »
Kan med säkerhet säga att vi kommer få vänta länge innan vi får se planlösningar, byggnadsblock osv. Jag tog mig friheten att göra en tidsaxel över byggnationen av Viking Grace för att ge en indikation. Värt att poängtera är också att byggtiden för Grace var kortare än vad den är för M/S NB.

  • 25/10 2010 - Viking skriver intentionsavtal med STX
  • 22/12 2010 - Kontrakt tecknas med STX, fartyget är beställt
  • 3/3 2011 - Viking meddelar att man valt Wärtsilä som motorleverantör
  • 16/3 2011 - dSign väljs som inredningsarkitekt
  • 28/9 2011 - Cutting of steel ceremony, de första plåtarna börjar skäras på varvet
  • 1/12 2011 - Viking line lanserar en hemsida för nybygget, och utlöser samtidigt en namntävling
  • 16/2 2012 - Namnet presenteras, Viking Grace
  • 7/3 2012 - Viking Grace kölsträcks, ungefär samtidigt visas den första renderingen av en interiör
  • 10/8 2012 - Sjösättning av Viking Grace
  • 14/8 2012 - Sviterna presenteras
  • 16/8 2012 - Däckplanerna visas
  • 4/9 2012 - Spaavdelningen presenteras
  • 13/9 2012- Restaurangerna presenteras
  • 11/10 2012 - Konferensavdelningen presenteras
  • 10/1 2013 - Viking Grace överlåten till Viking Line
  • 15/1 2013 - Viking Grace i ordinarie trafik

Från det att sidan lanserades i december kom hela tiden snuttar med allmän information om hur man bygger ett fartyg, och vad som sker bakom kulisserna.

När det kommer till nybygget så lär det inte hända så himla mycket spännande de kommande 10-12 månaderna åtminstone. Motorer, poddar, diverse andra tekniska system och val av arkitekt är sådant vi rimligtvis lär få reda på först.

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 juli 2017, 12:22:58  »
https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/viking-lines-fartygsbyggnadskontrakt-med-xiamen-shipbuilding-industry-co.-ltd-har-slutligt-tratt-i-kraft/

Kontraktet har trätt i kraft nu. Kölsträckning är med all säkerhet fortfarande långt fram i tiden, skulle tippa att man börjar skära plåtar någon gång om ett år lite drygt.

Först ska man upphandla allt ifrån arkitekter till motorer.

Sidor: [1] 2