Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Markmeister89

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 12 juli 2018, 16:50:11  »
Wasaline är väldigt nära nu att lägga en beställning på ett nybygge till kvarken.

Man väntar på att fyra varv ska lägga anbud senast i slutet på Augusti.

Finns även några nya renderingar på exteriören och nu även interiören.

http://www.sjofart.ax/nyheter/fyra-varv-kvar-pa-ny-vasafarja

2
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 11 juli 2018, 15:31:00  »
Mariella är min favorit av just den anledningen att hon fortfarande har den gamla 80-tals charmen kvar blandat med moderna inslag. Personalen är fantastisk.

3
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 21 maj 2018, 16:42:17  »
För mig som är född 1989 och som rest mycket med fartyg som Mariella så är det helt fantastiskt att se dessa bilder!

4
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 02 april 2018, 17:31:37  »
Fantastiska bilder!

Märks att det var en annan tid då när man ser att bogvisiret är uppe långt innan ankomst! ;)

5
Färjor / SV: Rigell III i flydocka
« skrivet: 27 februari 2018, 16:09:36  »
Trevligt att se att Ventouris har hand om gamla Turella! :)

6
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:38:57  »
Jag vill nog påstå att de allra flesta här inne som rest med Aker-syrrorna kan skriva under på att dem har mer gemensamt med
Mariella, Cinderella och Splitsyrrorna. Man måste vara blind om man inte ser de uppenbara likheterna. Är de identiska? Det har jag inte påstått, men det är alldeles för stora likheter för att ignorera.

7
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:24:57  »
Jag håller väl med om det mesta ni skriver, förutom att Tallinks fem kryssningsfärjor skulle varit inspirerade av Mariella eller Cinderella. De står för något helt annat, om något är de inspirerade av Kronprinsessan Victoria. Men inte så starkt.

Förklaringar till att det ser ut som det gör finns förstås och än en gång kan den beträffande mindre konkurrens understrykas. Beträffande flottan kan VL knappt ens räknas.

Men det ändrar inte på att det känns ganska trist med så få nybyggen. För att åter jämföra med 1988. Då låg snittåldern i Siljas flotta på 5 år och fartygen såldes när de blev runt tio. Inget fartyg var ens så gamalt som BQ, som är yngst idag och renovering behövdes aldrig !

Det var ärligt talat mycket roligare att vara både entusiast och vanlig passagerare på den tiden.

Aker-byggena är moderniserade varianter på Cinderella/Mariella/Amorella, de har mer eller mindre likartade passagerarutrymmen med ena däcket ägnat åt Taxfree, Info och Cafeteria. Ett annat däck med sido-arkad och alla restauranger plus nattklubb och pub. Skillnaderna är dock att Aker-syrrorna har sämre sjöutsikt och att livbåtarna är placerade längre ned.

Det enda som egentligen liknar Kronprinsessan Victoria är layouten på nattklubben. 

8
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 18:01:30  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

De förstnämnda har något tidlöst i sig och var klart mycket före sin tid tidigt på 90-talet. Tallinks femma har Vikings Mariella/Cinderella-koncept som förebild men saknar vissa lösningar och är av klart billigare materialer på ytorna ursprungligen. Dock så är Serenade och Symphony ganska omfattande ombyggda så sent som 2014-15 medan Aker-femman har fått några mindre uppdateringar och skulle behöva stora förnyelser i hytterna och allmänna utrymmen i samma stil som man gjorde med Silja Europa 2016.

Just så! Dessa fartyg skulle behöva en grundlig renovering. Hytterna ser väl mer eller mindre likadana ut på BQ, BP och Galaxy som de gjorde när fartygen var nylevererade?

9
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 16:16:27  »
Håller med! Tycker Silja Symphony och Serenade känns mycket modernare än fartyg
som Baltic Princess och BQ som ändå är byggda 00-talet.

10
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 24 februari 2018, 14:23:29  »
Förr byggde man ju främst nya färjor för att den gamla blev för liten och passagerarantalet ökade. Det finns nog ganska naturliga orsaker till varför man inte hade storfransyskorna kvar på Helsingforslinjen 1990. ;)

11
Färjor / SV: Trångt i Värtan idag...
« skrivet: 23 februari 2018, 21:05:23  »
Silja Serenade/Symphony är byggda 1990/1991, Romantika är byggd 2002, Galaxy är byggd 2006 och Baltic Queen är från 2009.

Ser inget behov av nytt tonnage? Det är fortfarande relativt nya fartyg med undantag Gågata-syrrorna.

12
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:46:49  »
Här är en rendering:


13
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:45:06  »
Är vi påväg in i en ny guldålder för färjetrafiken i Europa? Känns som det med alla nybyggnadsprogram!

14
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 13:05:19  »
"What is known is that the two ro-paxes will have a 4,600-lanemetre and 650 passenger capacity. Shippax understands that the builder will be Chinese Jinling shipyard."

Från Shippax.

15
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 05 februari 2018, 16:55:07  »
Är väl inget fel på hyttdörrarna? Tycker dem är en del av Viking Line-charmen på nåt vis. ;)

Sidor: [1] 2 3 4