Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 38
1
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 17:55:59  »
När jag kollat turlistan så kör PP i huvudsak till Polen i veckosluten.
Är det så att TT försöker utmana Ystadfärjorna med minikryssningar då eller är det för att transportbehovet är större på Polen eller rent av mindre på Tyskland då? Stena kör ju också bara 2 Rostockturer på söndagar tex.

/ Marre
Neppe! TT-Line satser overhodet ikke på minkryssinger lenger. (Annet var det, da jag var student i syttiårene, da konkurrerte TT-Linie og SRÖ/MTL om minikryssinger till Travemünde fra Trelleborg hhv Malmö, TT-Line til og med fra Helsingborg med OLIVER TWIST. Man gjorde mang en lystig tur da!)

2
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 07:35:04  »

ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.
Hvis PETER PAN hovedsakelig seiler Trellborg - Swinoujscie så må det sies å være en standardsenking på Trelleborg - Travemünde-ruten.
Bare ikke dette blir et påskudd til også å flagge om PETER PAN fra svensk til polsk/kypriotisk, slik man gjorde med daværende NILS DACKE, nåværende ROBIN HOOD, når den ble satt inn på Swinoujscie, og når den så "skiftet plass" med daværende ROBIN HOOD, nåværende NILS DACKE, så ble den ikke tilbakeflagget til svensk men tysk flagg. PETER PAN har jo allerede mistet Trelleborgs byvåpen i baugen. :(

For den polske besetningen på kypriotiskflaggede NILS DACKE må det jo være litt rart plutselig hovedsakelig å seile mellom Trelleborg og Tyskland. ???

3
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 06:59:27  »

ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.
Hvis PETER PAN hovedsakelig seiler Trellborg - Swinoujscie så må det sies å være en standardsenking på Trelleborg - Travemünde-ruten.

4
Färjor / 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 14 oktober 2018, 18:26:12  »
Unity Line har jo ganske lange liggetider for sine ferger, såvel i Swinoujscie, Ystad som Trelleborg, mens TT-Line lot NILS DACKE seile frem og tilbake i en uregelmesig ruteplan med kortest mulig liggetider i havn. I tillegg går den raskere enn Unity-fergene; sist jeg reiste fra Swinoujscie kl 18 hadde WOLIN allerede gått når jeg kom med toget 17.10, men ble forbiseilet av NILS DACKE, som kom midnatt til Trelleborg og WOLIN kom først 01.30.

Men nu, etter at Unity Line har satt inn fire ferger på ruten, ser det ut som om TT-Line har minket sin frekvens på den. De går bare en gang om dagen. Idag var det rktig nok den største; PETER PAN, men da har NILS DACKE gått til Rostock istedenfor. Er markedet i ferd med å bli mettet, eller begynner TT-Line å få kapasitetsmangel, etter at man begynt å gå på Klaipeda istedenfor?

TOM SAYWER kom for øvrig fullastet fra Klaipeda till Trelleborg idag, men lastebilene på øverste dekk fortsatte til Rostock.

5
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 22:14:50  »
Apropos "ren fraktlinje": 27.-28. oktober skal jeg reise med TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg, som landgangspassager. Har allerede mottatt to endringsmeldinger om tidligere avgang fra Klaipeda og en om tidligare avgang fra Trelleborg (nu 5.30). Siden det var motstridende opplysninger om oppmøtetid på beskjedene og hjemmesiden til TT-Line, og også om hvor fotpasssasjerer til Swinoujscie hhv. Klaipeda skal møte opp i Trelleborg ringte jeg TT-Line. Den første dama som jeg snakket med, sa at det var ikke mulig å reise til Klaipeda som landgangspassasjer, men koblet meg videre til en som bekreftet min reservasjon, og at jeg blir hentet med buss ved "Ångkvarnen" (=fergeterminalen).

Var idag inne på TT-Line sine hjemmesider, og nå er det plutselig ikke lenger mulig å boke turen Trelleborg - Klaipeda uten kjøretøy! Så det skal bli interessant å se om jeg kommer meg til Klaipeda. ???

6
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 16:10:23  »

Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor
Hahaha! :D :D :D

7
Färjor / Store omveltninger i Trelleborgs havn
« skrivet: 13 oktober 2018, 11:42:13  »
Fergeleie 5 er allerede gravd opp og den gamle terminalbygning på Travemündebron revet. Til disposisjon står nu kun fergeleie 2, 3, 4, 7, 8, 9 og 10 (og teoretisk 1, men det brukes aldri). Så det begynner å bli høy utnyttelse av fergeleie 2, 3 og 4, som skal betjene såvel ROBIN HOOD, NILS DACKE, TOM SAYWER, HUCKLEBERRY FINN, COPERNICUS, GALILEUSZ, GRYF som WOLIN. Hele indre havn skal legges ned (fergeleie 1-7) og erstattes av fergeleie 11-13 utenfor fergeleie 10. Så også i fremtiden vil de ovenfornevnte kun ha 3 fergeleier å sambruke.

Forhåpentligvis vil den flotte jernbanefergeleieportalen i fergeleie 7 få stå igjen som kulturminne - man burde aldri ha revet den i naboleiet nord for fergeleie 7. De to portalene representerte i 100 år Trelleborg som "Porten mot Kontinenten".

8
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 13 oktober 2018, 09:46:12  »
Jag är enig med Massi i mycket.
Om man vill komma åt brottslighet så är det mer resurser till polisen som behövs, inte nya lösningar som begränsar livet och valfriheten för alla andra icke-kriminella. Och angående motiveringen att en lösning är "billigare" säger jag: Njae. För vem är det mest billigt? För kunden eller banken? Med alla uppfinningar och "framsteg" finns det oftast både en framsida och en baksida, och folk i allmänhet ser bara "framsidan".

Det är för lite kritiskt tänkande bland folk, och vi anpassar oss till det mesta i det här landet.
Lite mer mentalitet a la franska bönder som tippar ruttna grönsaker i städerna när de är missnöjda med något - det skulle vara som en frisk fläkt.
Enig! ;) ;D 8)

9
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 17:33:25  »
Beklager at jeg paa denne Huawei mobiltelefon ikke kan skrive de tre siste skandinaviske bokstavene I alfabetet. GOTALAND (med prikker over O) var en jernbaneferge som SJ satte inn paa Sassnitz-ruten I 1973.

10
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 09:39:31  »
GOTALAND fikk etterhvert trimtanker oppaa lastebildekket, angivelig for aa kunne flytte tyngdepunktet oppover (ved  tomt lastebildekk?), hvorfor man nu saa behov for det?

11
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 08:19:35  »

Anti-heeling är väl ett nyare påfund, Stena Porter & Partner levererades i början av 80 talet, så det kanske inte fanns med i gamla sjöulkars nautiska nomenklatur, var väl mer kranbalkar, fockedrevsuddar, märsar, brammar och röjlar i den tidigare shippingen...
Saa da tror jeg at vi kan konstatere at "trimtankar" var det begrep som ble brukt om "anti heeling systemet" paa jernbanefergene paa Trelleborg-Sassnitz I 1950-70-aarene I Trelleborg.

12
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 10 oktober 2018, 07:44:35  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

13
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 09 oktober 2018, 22:06:50  »
Presisering: Den unge, tyske, kvinnelige kadetten henvendte seg til den filippinske 3. offiseren, som naturlig nok hadde adskillig lenger fartstid enn hun, og sa: Stabilisatorene virker ikke særlig godt idag. 3. offiser kommenterte ikke hennes utsagn.

kehinde var for øvrig ikke til stede, men vet selvfølgelig likevel best, som vanlig.

Trimtanker er veldig essensielle ved skifting av jernbaneferger. Det er jo tross alt 100-180 m lange vognstammer med 22,5 - 25 tonns akseltrykk som trekkes ut i slengen. Derfor er det også viktig med rekkefølgen ved skiftingen. De firesporete Trelleborg - Saßnitz-fergene fikk f.eks. spor 1 og 3 losset først, så de samme spor lastet, og så spor 2 og 4 losset og lastet. De åttesporete jernbanelekterene FAIRBANKS PROVIDER, ANCHORAGE PROVIDER og WHITTIER PROVIDER, som dog har betongdekk og ikke trimtanker, mellom Whittier, Alaska og Seattle bruker tresporete fergeleier og må sideforskyves frem og tilbake, og sporene skiftes i rekkefølgen 1, 3, 8, 6, 4, 5, 7 og 2.

SASSNITZ av 1959 hadde visse problemer med sine trimtanker og måtte av og til bruke hornet for å fortelle skiftelokfører at han ikke måtte kjøre for fort ut av fergen. Og det var jo trimtankene som totalt sviktet på JAN HEWELIUSZ i Ystad i 1982, slik at hun tippet 55 grader babord, så babords kommandobrovinge støtte i kaien. Hadde hun tippet mot styrbord hadde hon vel lagt seg 90 grader i havnebassenget.

14
Övrig sjöfart / SV: Skeppstunneln i Stad, Norge
« skrivet: 09 oktober 2018, 16:06:40  »
Nei, det er kun I aar med stortingsvalg at den skal bygges. Neste aar med stortingsvalg er 2021.

15
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 09 oktober 2018, 08:09:14  »
Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!
Man gikk jo i mange år innom Helsingborg, akkurat som man gikk innom Telleborg mellom København og Gdansk, før Polen gikk med i EU og hele ruten ble nedlagt, men det er klart, København - Helsingborg er jo en adskillig kortere delstrekning enn København - Frederikshavn.

Fjord Lines ferger går jo Bergen - Risavika - Hirtshals og må ha det samme "problemet" mellom Bergen og Risavika.

Men taxfree-innkjøpte varer skal jo uansett ikke drikkes ombord.

Sidor: [1] 2 3 ... 38