Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 60
1
Färjor / SV: Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« skrivet: 17 februari 2019, 17:46:09  »
12 chaffisar ombord är ju helt klar en begränsning, men det känns inte som att Polferries satsning på Nova Star verkar ha fått något genombrott på linjen...än.

Polferries kör, känns det som, med kampanjer hela tiden för att få upp antalet resenärer. Var inne igår senast och då var det en ny kampanj igång.
Är det inte litet grand som Superfasts misslyckade satsning Södertälje - Rostock? Hvarför sitta på en färja från Nynäshamn när man kan köra ner till Karlskrona?

Det fantastiska är ju att det tydligen lönar sig att segla Trelleborg - Klaipéda - och de flesta lastbilarna och personbilarna kör ju av eller på i Trelleborg och fortsätter inte till Tyskland (som för övrigt nu inte längre är Rostock utan Travemünde). Men så är ju ingen färja dedikerad till enbart den leden, som enbart trafikeras en gång i veckan med färjor som resten av veckan går till Swinoujscie, Rostock och Travemünde.

2
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 15 februari 2019, 19:27:02  »
När jag var en vecka i Spittal i somras och bodde i ett hus som låg alldeles vid linjen mellan London och Edinburgh var det den veckan då Virgin upphörde med trafiken och LNER tog över. Såg ett ommålat motorvagnssätt, resten var fortfarande i Virgins färger. Vi har åkt några gånger mellan Edinburgh och Berwick -upon-Tweed, både med Virgin, LNER och Crosscontry och alla gångerna har det varit bekväma resor. Kan inte jämföra med Sverige då det säkert var 30 år sedan jag åkte tåg här.
När jag åkte den sträckan senast, 2014, var det East Coast, med sprit, vin, öl, lemonad och smörgåsar all inclusive på 1. klass. De var också mycket bra. Men jag åkte med Virgin mellan Newcastle och York 2004. Då menar jag att de körde parallellt med ett annat bolag.

3
Kryssningsfartyg / SV: Danmark på vej mod nye krydstogtrekorder
« skrivet: 15 februari 2019, 13:50:36  »
Det er jo hyggeligt at der er nogen der ser det positive i at få krydstogtsanløb. :) I Oslo er man i høj grad blevet "sig selv nok" og mener at skibene forurenser visuelt(!) i tillæg til ved udstødninger, at kydstogtspassagererne ikke lægger igen nok penge og at man burde lave enda flere boliger og restauranter istedetfor kydstogtskajer.

4
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 15 februari 2019, 09:36:27  »

Ett av undantagen är deras tågutbud i Storbritannien - ett av öns bästa.

Nja, just tågen i UK tillhör just de företag som Virgin startade och, sedan ”klev ur”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains_East_Coast

Jaha, det var nytt för mig. Lustigt att de då fortfarande får kalla tågen Virgin. Fast kanske inte, kineserna får ju fortfarande kalla sina personbilar Volvo.

5
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 14 februari 2019, 08:46:52  »
Tittar man på Virgins historik så, deras ”grej” är inte riktigt att driva företag utan , starta upp och sälja (med vissa undantag)

Ett av undantagen är deras tågutbud i Storbritannien - ett av öns bästa.

6
Övrig sjöfart / SV: US navy. CVN79 - Gerald R Ford
« skrivet: 13 februari 2019, 21:42:29  »
"President Trump, in an interview with Time, panned the ship's new high-tech catapult system.

`I said you don't use steam anymore for catapult? 'No sir.' I said, 'Ah, how is it working?' 'Sir, not good. Not good.'

It sounded bad to me. Digital. They have digital. What is digital? And it's very complicated, you have to be Albert Einstein to figure it out. And I said -- and now they want to buy more aircraft carriers. I said what system are you going to be -- 'Sir, we're staying with digital.' I said no you're not. You going to goddamned steam, the digital costs hundreds of millions of dollars more money and it's no good.´"

Här har vi "the strong man" som tar snabba beslut!

7
Kryssningsfartyg / SV: Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 13 februari 2019, 21:37:25  »

Men om resorna är så olika att själva kryssningsresan är resans mål medans flyget bara är ett transportsätt att nå resans mål, blir det ju inte bara fel att jämföra per kilometer utan att jämföra överhuvudtaget!.

Exakt Risberg.
Det blir som att jamfora en bussresa fran stan ut pa landet med en vecka pa hotell.
Det ar 2 helt olika produkter helt enkelt.

For dej, och sakert manga andra, ar kryssningen ett satt att ta sig fran A till B. men for valdigt manga, ar det kryssningen i sig som ar resans mal. Att de sedan kommer till nagra olika hamnar under tiden spelar mindre roll. Det finns helt otroligt manga som inte gar iland i nagon hamn overhuvudtaget.
Det tvivlar jag inte på, men även vi är ju med i den jämförelsen, som vi tydligen är överens om är helt meningslös.

8
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 13 februari 2019, 12:23:48  »
Lägg till Svenska Amerikalinjen.. Som nog mer är en dröm än att det kommer bli verklighet tyvärr..
Litet som TS/S UNITED STATES. Som fortfarande ligger i Philadelphia, som om den någonsin skulle börja gå igen.

9
Kryssningsfartyg / SV: Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 13 februari 2019, 09:33:37  »
Varför skulle man jämföra CO_2 per passagerare*km ? Man borde jämföra CO_2 per passagerare*resa.
Nej, det tycker jag inte alls att man borde. Hvarför i alla dagar skulle man det?
Jag tycker, att originaljämförelsen säger ingenting. Vi jämför inte två olika transportsätt. Originaljämförelsen är kanske vettigt när man ser båtresan som ett sätt att förflytta sig. Det vore kanske en bra jämförelse om man hadet något val att ta direktbåt eller -flyg till New York. Men idag är själva kryssningsresan resans mål medans flyget är bara ett transportsätt att nå resans mål.
En miljömedveten människa som vill semesterplanera avvägar oftas två olika resor än att välja en bit av en resa med båt eller flyg. Och då borde man räkna CO_2 per resa och passagerare, inte per km.
När jag reser är själva resan också en del av resans mål, om jag så reser med tåg eller båt. Kanske är mina fraktfartygsresor och bussresor genom halva Sydamerika de som är mest transport och minst en del av resans mål. Men mina "kryssnings"resor; med LOFOTEN Hammerfest - Svalbard - Tromsø 1979, STEFAN BATORY Tilbury - Montreal - Tilbury 1984, QUEEN ELIZABETH 2 Cherbourg - New York & New York - Southampton 1992, ANTONINA NEZHDANOVA Vladivostok - Niigata 1995, SILVER SHADOW Singapore - Sydney 2005, FRAM Oslo - Lerwick - Reykjavík - Narssaq - Uummanak - Søndre Strømfjord 2007, QUEEN MARY 2 Southampton - New York & New York - Southampton 2012, CELEBRITY MILLENNIUM Seaward - Vancouver B.C. 2012, COSTA FAVOLOSA Savona - Santos 2014, STELLA AUSTRALIS Punta Arenas - Kap Horn - Ushuaia 2015, FRAM Ushuaia - Antarktis - Ushuaia 2015, FRAM Reykjavík - Nordostgrönland - Svalbard - Bergen 2016, ja till och med med AMAPRIMA Budapest - Amsterdam 2017, V. TSJKALOV Krasnojarsk - Dudinka - Krasnojarsk 2017, NESTROY Wien - Sulina - Tulcea 2017 och AMADEUS SILVER III Amsterdam - Cochem - Basel 2017 har varit resor för att komma till de platser jag besökt (och se de floder jag har åkt på). Enda undantagen är kanske med FRAM Dover - Geirangerfjorden - Oslo 2010, BIRKA Stockholm - Luleå - Stockholm 2016 och AMALEA Amsterdam Middelburg - Gent - Amsterdam 2018.

Men om resorna är så olika att själva kryssningsresan är resans mål medans flyget bara är ett transportsätt att nå resans mål, blir det ju inte bara fel att jämföra per kilometer utan att jämföra överhuvudtaget!.

10
Övrig sjöfart / SV: Trelleborgs hamn
« skrivet: 12 februari 2019, 17:33:58  »
Det verkar fungera utmärkt i Trelleborgs hamn. Nu är den hamnen litet speciell: Den är Sveriges andra godshamn, enbart baserat på färjetrafik. Jag minns när TT-Liine hade egna bilar, idag skulle vi kallat dem tugmasters, som körde av löstrailers och postvagnar, de senare tillsammans med Postens egna bilar. Post från DDR kom först i en järnvägsgodsvagn, så i en bil tillhörande Deursche Post.

Så tog stuveribolaget över all tugmastertrafik. Så övertogs stuveribolaget av Trelleborgs hamn, så det är stuvarna/hamnarbetarna som också står för förtöjning, betjäning av bil- och tågfärjeklaffar och busskörning av landgångspassagerare. Det sista steget togs när det också var detta bolag som tog över tågfärjerangeringen. Såvitt jag vet har man ett 60-tal tugmasters. Alla hamnarbetarna i Trelleborg är såvitt jag vet organiserade i LOs transportarbetarförbund.

11
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 08 februari 2019, 14:54:48  »
Lustigt, för det är inte förrän nu som hennes rök är vit men väller ut i stor mängd, precis som på PETER PAN och NILS DACKE.
Vit "rök" borde väl antyda vattenånga och den syns antagligen knappt under varma sommardagar?
Nej, men det har ju inte precis varit varma sommardagar sedan jag flyttade tillbaka till Trelleborg i oktober ifjor (i alla fall inte från december - innan hon gick till varvsöversyn)

12
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 08 februari 2019, 09:04:18  »
Det kan se ut som om även NILS HOLGERSSON har fått scrubbers installerade, på varvet i Odense.

Nils Holgersson fick scrubber installerat redan 2016.

https://www.mpropulsion.com/news/view,baltec-marine-installs-hybrid-scrubbers-on-ttline-ropax_45924.htm
Lustigt, för det är inte förrän nu som hennes rök är vit men väller ut i stor mängd, precis som på PETER PAN och NILS DACKE.

13
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 08 februari 2019, 09:02:39  »
Laser idag i 'Maritime danmark' att bargningen nu beraknas kosta runt 500 milljoner.
Dessutom funderar man pa att gora en fullskalig rekonstruktion med tankfartyget och ett systerskepp till den forlista fregatten.

https://maritimedanmark.dk/?Id=40257
Så att man kan krascha en fregatt till?! Jaja, militärmateriell är bara leksaker. Påminner mig om när brandkåren i Norrsundet på 90-talet satte igång en stor brandövning. Så vände vinden, och man eldade upp ortens träindustri. Men så hade man ju övat på det!

14
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 07 februari 2019, 21:06:20  »
Det kan se ut som om även NILS HOLGERSSON har fått scrubbers installerade, på varvet i Odense.

15
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 07 februari 2019, 17:30:10  »
Någonting måste ha hänt hos TT-Line idag. De seglar inte alls enligt tidtabell. NILS HOLGERSSON skulle avgått 9.30 från Trelleborg till Rostock och Travemünde, och det går fortfarande att boka avgången med henne från Travemünde till Trelleborg kl 21.30. Dt är bara det att hon ligger fortfarande i Trelleborg, och har så gjort sedan imorse.

Sidor: [1] 2 3 ... 60