Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 19
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 15 september 2018, 11:40:09  »
Vad vi kan se är också att man allt sedan xprs uteslutande valt engelska namn. Fånigt förkortade eller ej.

Annars finns ju Petronella kvar. Den andra av Askungens, Cinderellas, elaka styvsystrar, vid sidan om Gabriella. Inget namn jag förespråkar, men ändå.

2
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 14 september 2018, 10:23:29  »
När det gäller ropax börjar de ju verkligen få upp erfarenheten i Kina.

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2018, 09:42:39  »
Det fanns ju ganska många förklaringsmodeller, så "ganska klarlagt" var kanske en överdrift.

Dock tycker jag att vissa av alternativen  är konstiga. Det är väl ändå väldigt ovanligt att man döper en å efter ett personnamn? - Personnamn finns ofta i ortsnamn efter någon tidig invånare i orten eller annan typ av grundare. Kungar etcetera. Men sällan i namn på vattendrag och sjöar.

"Plog" tycker jag också, som nämnts tidigare, är ett mycket konstigt namn. Det känns ju mer som att någon fors som ser ut som en plog eller sägner om en jätte som plogat upp åfåran är konstruktioner som uppkommit när man sökt förklara varför ån heter "plog" än tvärt om.

Däremot kan det mycket väl ha haft en betydelse för hur den finska befolkningen uppfattade ordet när de talade med den svenska. Sedan har namnet etablerats i finskan som Aurajoki för att till slut föras tillbaka till svenskan som Aura å.

Bolladet mot finskan är nog av betydelse, för annars hade det varit ett ganska långt steg att gå från "ådran" till "aura". Men att en finskspråkig uppfattar "ådra" som "aura" tycker jag inte alls låter osannolikt.

Det är i varje fall den förklaringsmodell jag håller för troligast.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2018, 04:18:48  »
Unnskyld at jeg fremdeles er litt opptatt av det sproglige mhp. elven Aura (joki/å) og Åbo. Kan det tenkes at Åbo opprinnelig har blitt kalt Aurbo og så efterhvert utviklet seg til Åbo?
Men det är väl en ganska omständig förklaring jämfört med att anta att stan helt enkelt kallats Å-bo i betydelsen bostället vid ån?

Själva åns namn är också ganska klarlagt, den har nog bara kallats ån eller ådran, vilket i interaktion med den finska befolkningen blivit Aura.

Den lite kluriga frågan är om det bara är en slump att detta sammanfaller med finskans ord för plog. På sätt och vis är det väl det eftersom det ordet uppstått vid en annan tid, på en annan plats. Men helt slump är det nog inte ändå, eftersom också det ordet med all sannolikhet är lånat från något indoeuropeiskt språk och faktiskt går tillbaka på samma indoeuropeiska ursprung.

(Aura som någon imatriell utomkropslig utstrålning är ett helt annat ord.)

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 19:51:01  »
När det sedan kommer till namnet på fartyget vet jag inte om jag tycker att det blir så bra. Jag vill gärna ha ett namn som på något sätt matchar Grace, så att det märks att de båda fartygen är parhästar.

(Detta betyder inte nödvändigtvis att hon måste heta Glory...)

PS Gloria och aura kanske också kan anses ha ett samband? DS

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 19:21:19  »
Det är som sagt knappast någon tillfällighet att plog heter aura på finska utan ett lån från något indoeuropeiskt språk, högst sannolikt svenskans årder. Ordet är mycket gammalt och finns i de flesta indoeuropeiska språk.

Sedan finns ordet åder för själva rännan, flödeskanalen.  Måhända ett ännu  äldre ord. Dock är det saknade första r:et ganska unikt för svenskan och även fornsvenskan. Jämför latinets arteria, som har r:et kvar (Vilket ju även finns i den helt moderna försvenskade medicinska termen artär).

Hur som helst båda orden hade ett "r" i början ursprungligen och går tillbaka på samma ord.

Sedan blir det förstås ganska ordentligt omstöpt när det anpassas till en helt annan språkfamilj. Men även finskan aura kommer som sagt med all sannolikhet från samma ursprungliga indoeuropeiska ord. Det är alltså inte en slump att de blir lika.

7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 22:11:32  »
Ordet Aura betyder plog på finska, åns namn är således översatt till svenska Plogån.

Som många andra namn finns det sägner om åns namn. Det finns en sägen om en jätte som plogade upp en fåra och så bildades Plogån (Aurajoki).
Men mer troligt är att Aura kommer från ett gammalsvenskt ord, som betyder åder.
Som hobbylingvist kan påpekas att orden åder och årder förmodligen har samma ursprung och finskans aura, om det nu betyder plog, torde vara en inlånade till finskan av det senare. (Årder = gammaldags "plog" utan vändskiva)

Så någonstans blir det ju samma ursprung hur man än vänder på det. Men den rakaste förklaringen torde väl vara direkt från åder som i flodåder?

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 september 2018, 15:48:09  »
Aktern påminner lite om Mariella tycker jag (Hoppas dock att de inte har korridoren närmst fönstren...).

9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 06 september 2018, 13:43:02  »
Angående fartygens bokföringsvärden

Låga relativt vad?
Se bättre ut än vadå?

Jag tror inte att bokföringsmässiga övervärden finns i dagens marknad. Tvärt om har man ju sänkt avskrivningstakten/ gjort uppskrivningar för att inte skriva av för mycket.

Dessutom är balansräkningen så stark att det inte skulle vara något problem att ta en eventuell nedskrivning vid försäljning. Det där är ju bara ett problem om man ligger nära konkurs.

10
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 02 september 2018, 11:29:51  »
Det Tallink borde göra är att bygga två färjor med stor frakt och hyttkapacitet till Åbolinjen. Dessutom en syster till Megastar. Allt med LNG drift. Sedan får man omdisponera på bästa sätt. Europa,Isabelle och Star går till försäljning.Sedan om det är genomförbart är en annan femma,

Om frakten hade varit viktig hade VL beställt fartyg med större fraktkapacitet. Det finns en nisch för frakt in till centrala Stockholm och den skall man naturligtvis ta tillvara. Men samtidigt skall man komma ihåg att prisbilden begränsas av de kortare linjerna till Kapellskär och Nynäshamn. För linjerna in till Stockholm utgör frakten bara 10% av intjäningen. Dvs den kommer aldrig i sig att motivera eller knappt ens påverka nybyggen av stora kryssningsfärjor,  vilket är det enda som är aktuellt in till Stockholm.

Vad gäller hyttkapaciten, så är det ju inte direkt brist på nuvarande fartyg. Men det frågan är mer komplex. Det är konkurrens och i någon mening handlar det om att vinnaren tar allt. Störst och modernast fartyg är i ganska stor utsträckning en konkurrensfördel i sig, i och med att de flesta passagerare vill åka med den som har just störst och modernast fartyg.

Men det innebär ju också att det beror på vad konkurrenten gör. Om man får för sig att ha Cinderella kvar tillsammans med nybygget kan det förstås pressa Tallink-Silja till ett eget nybygge, vilket förstås vore roligt för oss passagerare.

Men jag tror ju inte mycket på det. Utan nybygget är troligen tänkt att ersätta både Amorella och Cinderella och då kanske Tallink nöjer sig med Galaxy. Att köra med äldre billigare tonnage är ju det VL har gjort i över ett kvartssekel, så den lösningen funkar ju. För Tallink blir det i så fall en billigare och mindre riskabel lösning.

11
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 28 augusti 2018, 11:56:39  »
Det är nog tänkbart att Tallink skulle sälja Europa omgående om tillfälle gavs. Men det skulle knappast ske vilkorslöst.

Det var nog dyrare än man tänkt sig att dra ned till varannandagsavgångar på Riga, både genom större tapp än man förmodligen tänkt sig på fraktsidan och genom tiden det tagit att bygga upp förtroendet igen.

Så någon försäljningsleverans av Europa innan ersättare, tillfällig eller permanent, är på plats tror jag inte att man ställer upp på.

Sedan får vi väl se vad som händer med Atlantic Vision, jag hade nog trott att hon skulle blivit såld i senaste förhandlingsrundan, har för mig att Kanadensiska regeringen anslagit pengar för att köpa in fartygen, vilket ju också gjorts med de man chartrade från Stena, men för Atlantic Vision blev det bara förlängd charter. Det är inte otänkbart att hon kommer att lämnas åter.

Hon skulle i princip kunna användas tillfälligt både på kort och långlinjer.

12
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 17 augusti 2018, 08:11:29  »
Det är väl så att Linda Line fortsat att sälja biljetter som sedan gällt på Eckerö, så det kan väl vara rimligt att räkna dem tillsammans, även om detta inte var anledningen?

Sammanfattningsvis så verkar det finnas en del kapacitet kvar att ta av hos i första hand Eckerö, men även i viss mån Tallink. (Är dock medveten om att det blir svårare och svårare att få till fullt kapacitetsutnyttjande ju fler turer man kör. Vissa får ju då per automatik ganska dåliga avgångstider.)

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 17 augusti 2018, 07:59:50  »
Öka intjäningen eller sänka kostnaderna. Frågan är vilket som är mest realistiskt?

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 augusti 2018, 07:57:19  »
Tror att det finns en viss flexibilitet kring vilka färjor man gör sig av med. Får man ett bra pris för någon av dem, kan man nog tänka sig att de flyttar runt de övriga för att täcka upp.

Jag menar att om någon är särskillt intresserad av tex Gabriella, för att hon är lite yngre, ja då säljer man nog henne och flyttar dit Cinderella eller Amorella. Om tex Moby vill köpa en syster till Anastasia och är beredda att betala rimligt för det, ja då säljer man nog Mariella etc.

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 10 augusti 2018, 12:26:43  »
Intressant förslag. Men med tanke på hur mycken Hansens gnäller om "överkapacitet", vilket det egentligen inte är förutom möjligen på 22-timmarskryssningar och faktumet att NB byggs med stor kryssningskapacitet, tycker jag allt pekar på kommande neddragningar.

Dvs att avsikten är att ersätta två fartyg med ett.

Det är utifrån detta jag funderar på hur man skall få ihop en tidtabell som ändå funkar för de viktigaste marknadssegmenten. Fler fartyg till Åbo tror jag inte att vi kommer att få se.

Sidor: [1] 2 3 ... 19