Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 23
1
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 09 januari 2019, 21:08:34  »
Baltic Queen är väl i eller på väg till Gdansk nu för motsvarande renovering + byte av reduktionsväxel.

Även om Galaxy inte skall byta reduktionsväxel, så är väl resten av renoveringen i stort densamma. Kanske rationellt om samma varv tar båda fartygen?

2
Färjor / SV: El Venizelos till Östersjön
« skrivet: 25 december 2018, 13:33:06  »
Skulle vara intressant med mer information om detta. Hittar inte ens facebookgruppen,  är den dold för icke medlemmar?

Principiellt vore det bra för Moby med två fartyg om det är vad det handlar om?

Man skulle kunna tänka sig ett andra fartyget som gick motvarv och två dagar förskjutet från St:Petersburg resp. Stockholm.

Det skulle öppna för helt andra möjligheter att utnyttja visumdispansen.

3
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 21 december 2018, 09:16:32  »
I postvagnen skriver i första hand SJ-anställda. Låt oss konstatera att SJ/Green Cargo och PKP uppenbarligen inte kommit överens om priser och kostnadsfördelning. Det är väl det man kan utläsa egentligen?

En halvering på åtta år låter väl annars inte så farligt? Trafiken med järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Tyskland har väl minska mer än så under samma period?

Naturligtvis är ingendera någon hållbar verksamhet på sikt.

4
Färjor / SV: Hur påverkar svenska kronans värde?
« skrivet: 03 december 2018, 23:18:43  »
Jag vet att man tagit bort prisangivelsen i svenska kronor på en del båtar. Antagligen för att det blivit för krångligt att byta allt för ofta.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar. Tax-free priserna sätts väl mot priserna i det land som har lägst skatt. Dvs på fartyg mellan Sverige och Finland, svenska priser, med fast rabatt, för Öl och Vin. Fram tills nu har skatten på starksprit varit högre i Sverige och de priserna har väl därmed succesivt höjts ombord räknat i svenska kronor. Men det är kanske inte en så stor grej?

Naturligtvis har Tax-free priserna höjts på fartygen till Baltikum. Men de är ju fortfarande mycket bättre än till Finland.

Vad gäller konsumtionen ombord så handlar det väl om att optimera priserna efter folks betalningsförmåga/betalningsvilja? Då kan man naturligtvis inte ensidigt gå efter pris/löneutvecklingen på endera sidan, utan det blir med nödvändighet en kompromiss mellan utvecklingen på båda sidor.

5
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 26 november 2018, 11:41:34  »
Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Intressant reportage som vanligt. Polferries har köpoption på Nova Star, men frågan om Polferries kommer verkligen köpa henne, med tanke på nybyggen som förväntas komma om ett par år. Jag tror inte att Polferries kommer köra med fyra färjor på Ystadsträckan. Man får hoppas att hon kommer ersätta Wawel i framtiden :)

Både Wawel och Baltivia är väl skrotfärdiga?  Så två nybyggen kan man man få plats med i flottan ändå?

Förutom Nova Star och dessa båda är det väl bara Mazovia som får plats i Nynäshamn?

Tänkbart är alltså Cracovia tillsammans med två nybyggen på Ystad, samt Nova Star tillsammans med Mazovia på Nynäshamn.

6
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 26 november 2018, 11:31:38  »
Tack för reportaget !

Nova Star ser ju helt klart ut att vara ett bra alternativ när man skall på bilsemester. Men jag ser att man också säljer kryssningar på ett annat sätt än tidigare. Dvs till priser som faktiskt är konkurrenskraftiga jämfört med priserna till Finland och Baltikum.

Frågan är om det är något man tänker att satsa på och om hytterna i så fall räcker för en sådan verksamhet?

7
Färjor / SV: Oväsen från viss färja
« skrivet: 19 november 2018, 11:09:28  »
Det kan bero på vilken höjd man själv befinner sig på också. En del färjor låter mer i skorstenshöjd än vid vattennivån.

8
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 12 november 2018, 10:35:34  »
Det var som sagt inget lysande namn. Men, det viktiga är trots allt vad man levererar. Det skall bli intressant att se om man konvertera fler färjor. Mercandiafartygen är väl knappast aktuella?

Sedan undrar man förstås hur man tänker sig framtiden för Forsea respektive Scandlines. Funderar man kamske på att sälja det ena? -Eller tänker man sig kanske att separera Gedser-Rostock från Rödby-Puttgarten också?

Skulle någon, tex Stena, TT eller Molslinjen eller ren av Forsea (vilket till hälften skulle bli en internaffär), vara intresserad av att köpa Gedser-Rostock om man bjuder ut linjen till försäljning?

9
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 08 november 2018, 21:42:41  »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.

Är du helt säker på att det är samma ägare till svenska Scandlines och HH ferreis som trafikerar Hborg - Hör linjen?
Enligt mina noteringar är det brittiska 3i group som är 100 % ensamma ägare till tysk - danska Scandlines rederiet. Och FS Ferries Holding Sarl är ensamma ägare till HH ferries rederiet som trafikerar rutern Helsingborg - Helsingör...

Thomas.E

När skulle 3i köpt dem? I mars hade de bara 35% kvar och First State hade 50,1 %

Huruvida kapitalfonden sedan använder samma holdingbolag för båda vet jag inte. Men det är, om det inte har ändrat sig sedan mars, samma fond som är huvudägare i båda rederierna.

10
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 08 november 2018, 14:07:58  »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.

11
Färjor / SV: Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 23:15:52  »
Det är väl det som är lite svårt att veta?

Om man tex skall åka mellan Göteborg och Berlin, så är Ystad ett alternativ. I framtiden blir Fehrmanförbindelsen ett annat. Och det finns mer uppenbara exempel än så. Kalmar-Berlin tex.

12
Färjor / SV: Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 20:54:12  »
Det är klart att det kan vara på sin plats med viss försiktighet när det gäller utbyggnad av skånehamnarna. Då det är svårt att på förhand bedömma effekterna av Fehmarnförbindelsen.

13
Färjor / SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« skrivet: 01 november 2018, 12:30:57  »
Lite lustigt att man jämför med balansräkningen från den sista september 2017 i sammanfattningen, men med den från sista december 2017 lite mer detaljerat. Blir lite rörigt...

Hur som helst är det ju tydligt att man nu, efter försäljningen av Superfastarna, har ett tämligen stort investeringsutrymme jämfört med för et år sedan. Och då bör man komma ihåg att det inte var särskilt dåligt då heller.

Det bör alltså gå utmärkt att beställa ytterligare ett fartyg, utöver det man nu beställt för Tallinn-Helsingfors.

14
Färjor / SV: Norge och batterfarjor
« skrivet: 01 november 2018, 11:29:24  »
Det är väl ganska klart att batteridrift är en bra affär för enkla vägfärjor i dagens läge. Sedan är det förstås en fråga om hur många man har och när läge uppstår att byta ut eller konvertera befintliga färjor.

15
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 27 oktober 2018, 10:37:09  »
Jo, visst peak shaving eller som det kallas på bilspråk, "mildhybrider", är ju ett sätt att verkligen utnyttja det kostsamma batteriet.

Samtidigt har batteripriserna sjunkit kraftigt sedan framförallt 2015, så om man ändå investerar i kringutrustningen kan det vara värt med ett lite större batteripaket, för att få med sig lite landström.

Dvs om man verkligen får elen billigare från land. Utsätts man för det lokala elnätsmonopolets nättaxor för småföretag och och motsvarande skatt, blir det nästan billigare att producera elen ombord vid optimal belastning.

För gamla passagerarfartyg kan det ju vara bra att vintertid ha någon maskin igång för värmens skull också. Visst det kan lösas med nya värmeväxlare, men det blir ju en investeringskostnad.

Sidor: [1] 2 3 ... 23