Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Marre

Sidor: [1] 2 3 ... 17
1
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 09:15:38  »
Dags för lite fakta?
Någon tror att frakten är lönsammast.
Någon annan hävdar att personbilarna är lönsammast.
Hur är det egentligen?
Svaret är inte med säkerhet samma för olika färjor och rederier.
För Stockholmsfärjorna som är stora passagerarfärjor är kanske svaret annorlunda än för tex Finnlinesfärjorna som inte har en massa passagerarutrymme med personal som ska förräntas?

/ Marre

2
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster
« skrivet: 04 februari 2019, 21:23:41  »
Intressant återseende av Tromsö.
Detta var väl ungefär så mycket jag såg av staden när vi lämnade Hurtigruten för drygt 5 månader sen och vi sedan tog flygbussen vid hållplatsen som syns i backen på sista bilden i första inlägget.
/Marre

3
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 03 februari 2019, 21:17:31  »
Ser ju ganska trevligt ut.
Men allt det nya verkar gå i många nyanser av grått.

Men naturen med is och snö är ännu mer imponerande.

/Marre
 

4
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 27 januari 2019, 08:44:17  »
Det dinns tex

STOCKHOLM 1931
MALMÖ 1969 (de första åren för Centrumlinjen)
MALMÖ 1914 (de sista åren under svensk flagg för Öresundsbolaget)
KASTRUP

/ Marre

5
Färjor / SV: Bilder av Color Fantasy i tørrdokk ved Fayard A/S Munkebo
« skrivet: 22 januari 2019, 21:03:50  »
Imponerande med alla dessa färjor på samma ställe samtidigt.

Men jag har en känsla av att det är ovanligt få varvsbesök på Landskronavarvet i år.
Är det så, och i så fall varför? En kostnadsfråga?

/ Marre

6
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 20:59:43  »
Citera
Hvor mange færger har haft sin (oprindelige) hjemmehavns byvåben i forstævnen?

Många HADAG-båtar hade Hamburgs stadsvapen i fören.
Sen har väl mer eller mindre alla Gotlandsbolagets färjor Gotlands landskapsvapen i fören, iofs inte stadsvapen, men nästan  ;)
Motsvarande med många Bornholmsfärjor.

/ Marre

7
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 22 januari 2019, 19:04:50  »
RG i RG2 står för Rabbe Grönblom, den gamle pizzakungen från Vasa.
Varför någon tycker det skulle vara ett namnalternativ, eller inte, kan du ju googla om på Fakta om Fartyg.

Jag håller med om att Wasa Express är ett mycket bättre namn.

/Marre

8
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 19:00:50  »
Citera
Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ,

Då kanske det är på sin plats att kolla detta innan man påstår något annat.

Nu kan jag historien ganska bra och kan informera dig om att de sitt andra år även körde med konkursade MK-lines Hannover,med samma skorstensmärke, som ju försattes i konkurs för att de inte klarade konkurrensen mot kommunsubventionerade Gripenlinjen, så liiite rätt ska du kanske ha.
Men när gripen i skorstensmärket kom till hade man bara en båt, Gripen av Malmö, ex Öresundsbolagets gamla s k stora båt Gripen.

/Marre

9
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 17:45:17  »
Så om en färja som heter Gryf (vilket jag förstår är polska och betyder grip på svenska) har en grip på skorstenen så är det ok.
Men om en båt som heter Gripen av Malmö har en grip på skorstenen så skulle det inte vara ok bara för att rederiet heter samma sak?
Jag förstår inte logiken.
/ Marre

10
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 13:04:24  »
AW Lines Sea Cat som körde till Åland någon sommar hade en "Cat" målad på sidan.
Gripenlinjen mellan Malmö och Köpenhamn hade förstås en grip som skorstensmärke.
Även Sessan-linjen hade en period "Sessor" på skorsktenen, tex Victoria.

/ Marre

11
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 17 januari 2019, 08:43:44  »
Åtminstone som nybyggd m/s Travemünde fanns shoppingregionen där man nu har den övre aktersalongen.
Kolla in på gamla bilder så ser du stativen för förråds/lager-containrar på det övre akterdäcket.
/Marre

12
Färjor / SV: Rapport från Trelleborg
« skrivet: 05 januari 2019, 09:49:43  »
Ja vi kan konstatera att trafikbehovet varit betydligt mindre än normalt under helgerna. Stena har anpassat med MV till Sassnitz under ordinarie färjas varvsöversyn, där det trots allt finns ett litet passagerarunderlag för lillsemester under helgen. Nu när vardagen kommer tillbaka är fraktbehovet till Rostock större än passagerarbehovet till Sassnitz och då anpassar man efter det i stället.
En annan effekt av den minskade frakten under helgerna har kunnat konstateras på E6an genom Skåne, där lastbilskolonnerna försvunnit.
/Marre 

13
Färjor / SV: Halmstad - Århus
« skrivet: 29 december 2018, 11:05:47  »
Citera
Det som Marre skriver stämmer inte helt.

Tack för rättelsen. Då fick jag lära mig lite till  ;)
/Marre

14
Färjor / SV: Halmstad - Århus
« skrivet: 28 december 2018, 19:53:53  »
Lion Ferry lade ner Prins Bertils linjer Halmstad-Århus/Köpenhamn ungefär samtidigt som man köpte konkurrenten Europafergen och Varberg-Grenå.
Enligt FoF ska Europafergen trafikerat Halmstad/Grenå-Köpenhamn våren 1966.
Inför sommarsäsongen 1966 var det meningen att den lilla färjan Varberg, fd dansa Marsk Stig från Grenå-Hundested, skulle sättas in på linjerna, men genom olyckliga omständigheter kantrade den färjan vid i torrdockan inför iordnignställandet och hon kom aldrig i trafik på Halmstad.
I stället chartrade Lion Ferry Stenas nybyggda Stena Baltica som gick på Halmstad-Grenå/Köpenhamn sommaren 1966.
Till stor del pga av färjans olämplighet upphörde trafiken efter sommaren.
Samtidigt fortsatte Europafergen på sin gamla rutt Varberg-Grenå med en positivare utveckling.
Halmstad blev utan trafik till Jylland till 80-talet.

/ Marre

15
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 18:08:41  »
Tack Robert för som vanligt ett mycket intressant, läsvärt och välredigerat reportage.

Vi här i Skåne är inte så bortskämda med kortkryssningar. Har åkt med siljasystrarna en gång och vill påstå att jag upplevde riktig kryssningskänsla och tycker konceptet med promenaden imponerande, speciell och unik på en gång, liksom innerhytterna mot den, där man kan få in lite ljus och utsikt, även om man naturligtvis också måste vara beredd på insyn.

Det närmsta splitsystrarna jag åkt är med den danska systern, Crown, och även hennes parhäst Pearl Seaways. Perfekta för en kortkryss de också, men inte det där extra speciella som jag upplevde siljasystrarna.

/ Marre

Sidor: [1] 2 3 ... 17