Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Emil G

Sidor: [1]
1
Färjor / Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 14 januari 2018, 12:09:52  »
Så här i dagarna är det ett halvt decennium sedan Viking Line satte in Viking Grace i trafik och många trodde att nu skulle Viking äntligen rulla ut nybyggen i snabb takt för att ersätta sitt allt äldre och allt mer slitna tonnage. Så här fem år senare har inte mycket hänt utan Viking är egentligen i samma sits som när Grace kom med undantag att man experimenterar lite under somrarna på Finska viken, ett bygge är på väg i Kina men vem vet egentligen när det ska sättas i trafik? Oavsett har man fortfarande fler färjor som behöver bytas ut och i denna takt är det väl klart någon gång 2035-2040.

Av det man kunde läsa på forumet var det många som även hoppades att Grace skulle bli en riktig dundersuccé som skulle göra Finlandsfärjor hett igen bland urbana storstadsmänniskor villiga att betala bra med pengar för att resa.

Nu så här i efterhand tycker iallafall jag att det känns lite som att Vikings storstilade comeback har fått pyspunka och man är tillbaka där man alltid varit, renovera de gamla båtarna och skänk bort biljetterna i hopp om att Tallink går och självdör utan att egentligen göra något som på allvar utmanar deras nuvarande dominans.

Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

2
Färjor / En diskussion om tidtabeller
« skrivet: 03 december 2017, 10:17:43  »
Något jag har funderat över ett tag är Finlandsbåtarnas tidtabeller. Nu i jul ska jag fara till Finland och då blev det till att åka båt från Stockholm och då finns det som bekant två linjer att välja mellan (tre om man räknar med Finnlines men de gick bort då jag reser utan fordon) och det slog mig att ingen av dem, oberoende av rederi, är särskilt optimal ur ett tidtabellsperspektiv.

Ska man fara till Åbo så är visserligen avgången på kvällen en ganska vettig tid men det är en ganska inhuman ankomsttid å andra sidan då man måste upp väldigt tidigt och man känner sig ganska stressad på kvällen för att hinna med att äta, handla etcetera då man vet att alarmet kommer ringa senast 06:00 svensk tid och man behöver vara utvilad för att orka resa vidare.

Åker man till Helsingfors är problemet tvärtom att man har för mycket tid, avgången ligger så att man måste ta ledigt halva eftermiddagen för att hinna med och den sena ankomsten gör att man anländer Helsingfors först vid 10-tiden vilket är i senaste laget i min mening om man har långt att resa vidare.

Så min fråga är: finns det rent praktiskt någon möjlighet att börja köra på en tidtabell som är något av en blandning? Relativt sen avgång runt 19-20 med en ankomst runt 7:30-8:30 svensk tid så du dels slipper ta ledigt från jobbet för att hinna med båten och dels kommer fram i någorlunda vettig tid utan att för den sakens skull behöva gå upp alltför tidigt. Vad krävs i sådana fall för att det skulle vara möjligt?

Är detta ens ett problem eller är det bara jag som känner på detta vis? Kom gärna med egna tankar eller reflektioner och det behöver ju inte uteslutande handla om Finlandstrafiken.

3
Färjor / Fortsatt bra fart för Wasaline
« skrivet: 20 augusti 2017, 09:51:13  »
Vet inte hur många såna här trådar det gjorts nu men Wasaline fortsätter att öka på alla fronter uppe i Kvarken. Halvårsrapporten visar att omsättningen ökat med 13 % och antalet passagerare med 10,5 %, det operativa resultatet ökade med 30,4 % och uppgår till drygt 0,5 MEUR samtidigt som bränslekostnaderna steg med 11,6 %, fraktmetrarna med 21, 8 %, antalet ton med 11,8 %. Samtidigt ökade antalet bokade hotellnätter i Vasa med 57,8 % och i Umeå med 16,5 %.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/154399

Nu har man det angenäma problemet att kapaciteten börjar bli för liten på vissa avgångar.

Man undrar ju egentligen när tillväxten börjar plana ut på den här linjen egentligen, sen man tog över RG-Lines konkursbo och sänkte priserna 2012 har det ju hänt enormt mycket och det bara fortsätter att växa.

4
Färjor / LNG-driven snabbfärja i 58 knop
« skrivet: 03 juni 2017, 12:59:52  »
Snubblade över den här artikeln om en LNG-driven snabbfärja byggd i Tasmanien som kan gå i 58 knop eller nästan 110 km/h. Riktigt cool tycker jag personligen och kanske detta kan ge HSC-färjorna ett uppsving igen efter att ha varit på tillbakagång senaste åren om man kan driva dem med LNG istället. Tänk er en sån här mellan till exempel Helsingfors och Tallinn som får ner restiden till dryga timman, till Gotland eller över Kvarken, det skulle nog vara välkommet av många pendlare.

Vad säger Landgångsexpertisen? Är detta en färja som kan ge snabbfärjorna nytt liv på våra breddgrader?

Sidor: [1]