Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - kehinde

Sidor: [1]
1
Pollarsnack / Maritimt språkbruk.
« skrivet: 20 september 2018, 23:32:14  »
När man läser en del av inläggen, frapperas vi äldre av de många gånger underliga språkbruket, som kommer fram.
Kanske jag är en konservativ romantiker när det gäller det maritima och de uttryck som används.
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.
Angöra en brygga är ett annat underligt uttryck för att inte tala om fartyg som krockar.

2
Övrig sjöfart / Så var det då
« skrivet: 03 juni 2017, 19:10:56  »
För ett par år sedan pratade jag till mig ett bryggbesök på en av Gotlandsbolaget fartyg under en resa mellan Visby och fastlandet. Tyckte det skulle vara roligt, att se hur det var utan förutfattade meningar och hur det hade förändrats under min livstid.
Det var minst tankeväckande i jämförelse med, då jag började till sjöss en gång i en avlägsen forntid och jag undrar hur dagens fartygsbefäl skulle uppleva den tidens utrustning.
Automatstyrning i form av en ARKAS hade börjat installeras på en del fartyg, men inte på alla än. På mitt första fartyg fanns det en ratt som på elektrisk väg gav impulser till styrmaskinen längst akterut. Har för mig, att hela styrinrättningen var förresten levererad av Thriege (tror det stavades så) och det gällde en hel del av den andra däckutrustningen också.
I styrhytten fanns dessutom magnetisk styrkompass, två lådor för kikare, skåp för signalflaggor, pejlskiva, handdriven tyfon utifall den ordinarie skulle strejka, reservlanternor (fotogen), signallampa för morse och jag har för mig, att det fanns kontrollampor för lanternorna, men är tveksam.
Jo en hög stol eller lotsstol som den hette, men den fick ingen använda utom befälhavaren förståss.
Inte maskintelegraf, telefon till maskin och skeppare samt talrör inte att förglömma.
På bryggvingarna Fanns fästen för pejlskivorna plus en vajer till tyfonen i salningen på förmasten. Jag tror inte vi hade den där konstruktionen på vingarnas förkant, som gav ett visst vindskydd, då motvinden tvingades uppåt.
Akter om styrhytten fanns navigationshytten med kartskåpet och dessutom olika lotsböcker, med lokala beskrivningar av leder och fyrar. Vad gäller elektronisk apparatur fanns ekolod och radiopejl men förutom dessa ingenting av apparater.
Väl emballerad hittade man i navigationshytten dessutom  fartygets kronometer och en sextant med diverse tabellverk.

Sidor: [1]