Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Ronny66

Sidor: [1]
1
Färjor / Lön på svenskflaggade/finska
« skrivet: 10 mars 2018, 23:18:10  »
Tjänar man ff. bra? Alttså pax. färjör.

Lönen landar på snitt 2500-3500 € på servisen eller motsvarande. Beroende på ålderstillägg eller avtal. På finskflaggade. Dvs. har man tjänät enligt gamla avtal i 30 år, kan du pensionera dej!!!!
Dessa gamlingar är hos Silja Serenade full ut med. Mormormar som ej kan sluta....pga lönen brutto 3500,00 per månad.

På Viking Line landar väl typ 1500 €- inhoppare netto per månad, på finska Silja högre, typ 1700 € netto
På symphony vet ej, eftersom finnar ej längre finns....












2
Färjor / Längre uppehålls-/varvstid
« skrivet: 15 januari 2018, 22:01:37  »
Nån som vet i dagens läge, då varvsuppehållstiderna nu gått åt längre håll med åren jämfört med tidigare årtionderna, och med föräldrade Östersjö tonnagen. Hur är det med besättningen?

Bägge på finska och svenska färjor, då pax intäkter finns ej under tiden, men lönekostnaderna löper ut som vanligt?
Hur går det ihop?

Så vitt jag vet, har svenska färjo SEKO avtal på årsarbetstid, dvs. antal jobbade timmar per år för att kunna erhålla lön månadsvis. Hur är det egentligen om skutan ligger på varv, säg 6 veckor nu? Och ifall man ej har innestående semesterdagar vilka kan utnyttjas?

På finska fartyg har vederlagssystemet väl  tillämpats fram till början av 2000 något år? Minussaldor dock förekommit ej längre sedan längre tillbaka! Men sedan dess? I nuet?

Hur ersätter man, säg 6 veckors frånvaro från jobbet?? Med innestående semestergadar, eller som skuld till rederiet? Bägge på svenska, och finska sidor? Med tanke på att ledigets-, samt gamla sem. dagarsaldot är på -+0?

Hur går detta ihop ekonomiskt?




3
Färjor / Fartyget på varv....
« skrivet: 09 november 2017, 19:01:57  »
Undrar bara hur kommer det sig att bära ekonomiskt ut ur för personalen, nu när tiden på varv mer o mer börjar närma sig 4-6 vecker? Dvs. rederiet får inga intäkter under tiden. Men personal kostnaderna blir kvar!

Jobbar man 1:1, dvs, jobbat in ledighetsperioden under tiden pga. långa tjänstgöringdagar.
Men, är man liksom tvungen att ta ut innerstående semesterdagar,eller är helt utan lön...?
Vederlag försvann ju sen 90-talet. Sedan dess har man varit antingen på plus eller minus

Med tanke på Baltic Princess lång uppehåll nu i kommande januari?
Nån, som har bättre insyn på detta?

Sidor: [1]