Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Stormwind Simulator

Sidor: [1]
1
Lastfartyg / Varför in till Kapellskär år 1968? [Sökandet efter m/s Irma]
« skrivet: 12 december 2018, 22:51:21  »
Borgåskutan m/s Irma förliste natten 25-26.10 1968 och vi försöker återskapa händelserna på hennes väg från Klaipeda till Raumo. Se:
http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=1211.0 (högerklicka med musen och välj Öppna i ny flik)

Det har nu kommit fram att m/s Irma blev iakttagen nära Kapellskär, på väg ut, fredagen den 25.10 vid skymningstid. Solen gick den dagen ner  16:12 i Stockholm. Utdrag ur vår data:
Citera
Observationen av Irma dagen innan olyckan kan sannolikt anses som tillförlitlig. Nils-Erik Tackman [vår källa] stävade med kapten Göran Anderson in emot Stockholm med Ragnborg då de möttes av Irma i närheten av Söderarm. Kvällen hade börjat skymma men sikten var perfekt. Såväl Tackman som Anderson kände till fartyget Irma och dess besättning, man var ju från samma nejder. Bägge hade besökt fartyget osv. Man hade samtalat att "hon går bra med nya maskinen när vattnet bara forsar i fören" [10.3 knop]. Tre män hade kommit ut från styrhytten på Irma för att hälsa, en hade ett litet barn i famnen...

Tyvärr skulle Irma gå under ca 8 timmar senare, med 11 offer.

Enligt vår kalkyl kunde Irma ha anlänt till Kapellskär tidigast 12:12 och lagt ut senast 16:57. Detta kunde maximalt ge ungefär 4:30 i Kapellskär och 3:30 i Norrtälje, med taxi. Ombord på Irma fanns ju också 3 fruar och en 2-åring. Stockholm torde ändå vara uteslutet, hade blivit endast 1 timme där.

Vår fråga gäller orsaken till denna avvikelse från rutten.

- Var det vanligt att finnar på väg hem från Klaipeda gjorde avstickare till Kapellskär? Något som lockade?
- Kanske gästerna hade något till salu (sprit, förstås). Fanns det väntande kunder? Behov?
- Eller var det vanligt att finska skutor gjorde uppköp i Kapellskär? Fanns där en väntande Volvo med skåpdörrar baktill, lastad med kaffe och choklad?
(- Vi har ingen logg på att de skulle ha bunkrat i Kapellskär, och vet inte heller om det var möjligt år 1968)

Något om praxis i Kapellskär på den tiden? Import, export?

Iakttagaren Ragnborg, på väg till Stockholm:
http://www.merihistoria.fi/aineistot/2366/
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1730437

Iakttagna Irma:
https://www.google.fi/search?q=m/s+irma

Thx / Tomas

2
Lastfartyg / m/s Jöhrns roll i m/s Irmas förlisning 1968?
« skrivet: 27 augusti 2018, 21:15:11  »
Vi är ett gäng på finska sidan som försöker hitta/reda ut vad som hände 45-meters m/s Irma natten mellan fredagen den 25 och 26.10 1968. Hon var på väg från Klaipeda till Raumo med 480 ton antracit. Under natten steg en storm upp på några timmar, med styrka max 26 m/s sydväst som vred mot nordväst den 26:e. Irma saknades först på måndagen 27.10. Man hade från fartyget beställt lossare till 26.10 08:00 men dessa bara vände hem igen då inget fartyg syntes. Ombord fanns 11 pers, 4 bröder med 3 fruar och ett 3-årigt barn samt 3 manskap. En bror hittades 4 dagar senare mellan Åland och Finland, ihjälfrusen, 10 saknas fortfarande. Det är sannolikt att Irma förliste ungefär nordost om Åland.

Radiotrafiken var knapp, och mysteriet är stort. Vi har ändå kommit en bit på väg, och vi vet med ganska god säkerhet (bokförda radiosamtal, anhörigas utlåtanden) att
- Irma fanns vid Svenska Björn den 25.10 kl. 08:35
- Irma fanns vid sidan av Lågskär samma dag 18:00
- Irma fanns på en linje Söderarm - Nyhamn lite efter kl. 18.

Problemet är att Svenska Björn - Lågskär borde ta ca 2 timmar med ca 11 knop men tog 9 timmar 25 minuter. Irma hade ingen orsak att stanna, tvärtom hade de bråttom, och de 4 bröderna var skickliga sjömän. Härmed söker vi efter en distraktion.

Vi har hittat en: Västtyska m/s Jöhrn (eller Jörn) var i nöd och enligt svenska radionyheter som snappades upp av en hamnkapten i Jakobstad, följande vecka, räddade en svensk helikopter (samtliga?) 5 ombordvarande den 26.10. Jörn var på väg från Ystad till Jakobstad med 700-800 kubik trä men fick uppenbarligen problem på Ålands hav. Vi har tänkt att en tänkbar orsak till Irmas över 7-timmars fördröjning kunde vara assistans till Jöhrn, eller att hon blev ålagd standby.

Finns här någon som kan ge oss något om Jöhrn/Jörn? Om Irma gjorde en ologisk paus den 25:e mellan 08:35 och 18:00 men Jöhrns besättning lyftes den 26:e, och ifall de nu hade Jöhrn som orsak, måste Jöhrns problem ha börjat den 25:e.

Vi är tacksamma för vinkar! Tidpunkter och positioner vore väldigt fint, i första hand re. Jöhrn men förstås hör vi gärna ifall det finns något om Irma på svenska sidan (vi har troligen allt som finns i Finland). Bäst vore förstås Jöhrns och sjöräddningens loggböcker. Vi betalar portot :-).

Finska Rundradion om Irma:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/25/mysteriet-med-ms-irma-borgafamilj-forlorade-atta-medlemmar-men-ingen-vet-var-och

Podcast om Irma, Finska Rundradion:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/06/mysteriet-irma-ny-podcast-om-fartyget-som-forsvann-och-sorgen-som-lever-kvar

Hufvudstadsbladet om Irma:
https://www.hbl.fi/artikel/m-s-irmas-undergang-blir-bok-och-tv/

arkivkopia.se om Jörn:
http://arkivkopia.se/sak/digmus-smm-Fo59867A

Thx / Tomas

3
Övrig sjöfart / Rate of Turn, ROT
« skrivet: 12 oktober 2017, 16:47:08  »
Skulle villa ställa en fråga till sådana som har erfarenheter av ROT-indikatorer på flytetyg av olika storlek.

Enligt gängse fakta mäts ROT med hjälp av gyroskop. Därmed frigörs mätningen från själva farkosten, mätningen vet inte om var den befinner sej. Endast rörelsebanan har betydelse.

IMO har lite anvisningar på adressen:
http://www.imo.org/blast/blastDataHelper.asp?data_id=24426&filename=A526(13).pdf

Allt ok så läge vi talar om ett fartyg, som är stort och har långsamma rörelser både i vågorna och i kursändring. Men hur är det med mindre flytetyg?

Q: Minsta flytetyg med ROT-indikator bland instrumenten? Och i så fall, hur fungerar givaren? Är det fortfarande frågan om gyroskop, eller har man "fuskat" och använder t.ex. skrovets riktning (dvs. inte samma som COG), eller kanske de senaste GPS-punkterna?

Om man använder skrovets riktning blir det ju lite fel, eftersom skrovet "räker" (glider) i sidled i en gir. Skrovets riktning indikerar hela tiden en cirkel med mindre diameter än den förverkligade.

Om man å andra sidan använder GPS-punkter, blir det ju ifs rätt. Dock kan ett problem vara att en liten, tillfällig och irreguljär positionsändring orsakar en stor förändring i ROT. Stora fartyg gör mera sällan "sidstepp" men ett 24-meters skrov kan mycket väl tillfälligt glida någon meter i sidled trots att giren som helhet har en bibehållen och konsekvent radie.

Vad har ni sett för olika slag av ROT-implementeringar, ombord på vad, hur snabbt och stort? Något om funktion och karakteristika?

Fokuserar själv på skrovlängder under 30 meter och det är ju frågan om simulator. Thx! - Tomas

Sidor: [1]