Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - BD

Sidor: [1]
2



I krigets slutskede utväxlades krigsfångar i bl a Trelleborg och Göteborg. Vad hette Atlantis som civil?

"Bildtext:
På bilden ses den tyska hjälpkryssaren Atlantis med krigsfångar och den svenska bogserbåten Birger, Göteborg.
Anmärkning:
Text på baksida: "Atlantis".
Text på omslag: "Militär järnvägstjänst Andra världskriget", "Allierade krigsfångar".
Skada: Reva.
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Göteborg    Bandel:    
Fototid    1939 -- 1945  "


3
Lastfartyg / Oxelösund 1964
« skrivet: 21 april 2018, 18:36:17  »


Bildtext:
Tyska malmfartyget Odin manövreras in till kaj av bogserbåten "Isbjörn".
 
Anmärkning:
Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1964 Konduktörsposten nr 2 Sökord: Bogserbåtar Isbjörn Oxd", "Tyska malmfartyget Odin manövreras in till kaj av lilla, starka Isbjörn.".

Text på kuvert: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1964 Konduktörsposten nr 2 Sökord: Bogserbåtar Isbrytaren Isbjörn Simson Oxd.".
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Oxelösunds hamn    Bandel:    
Fototid    1964 -- 


4
Lastfartyg / Oxelösund 1962
« skrivet: 21 april 2018, 18:30:33  »


Uppgifterna nedan är inte helt riktiga. Tycker mig se att en båt har Slite som hemmahamn och en Skärhamn.

Bildtext:
Fartyg i Oxelösunds hamn.
 
Anmärkning:
Text på baksida: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1962 Konduktörsposten nr 1 Sökord: Fartyg Oxd-hamn", "2 tyska och två norska".

Text på kuvert: "Gränges TGOJ Fotoarkiv År 1962 Konduktörsposten nr 1 Sökord: Fartyg i Oxd-hamn".
 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Oxelösunds hamn    Bandel:    266
Fototid    1962 -- 


5
Hu va hemskt, tappa smörjoljetrycket i svårt väder. Tydligen hade inte båten gravitationstanker med turbinolja. Med två gravitationstankar har men, rättare sagt hade man på den tiden, garanterat smörjoljetryck i 20 minuter.
Så redan på 1950-talet fanns anordningar som skulle förhindra att man tappade effekt i svårt väder.

http://gcaptain.com/safety-alert-lessons-learned-from-the-s-s-el-faro-casualty/

6
Lastfartyg / 1937 års Dagmar Salen
« skrivet: 29 mars 2018, 18:08:35  »

7
"Die „Stena Scandinavica“ hat am Freitag erst mit mehrstündiger Verspätung in Kiel festgemacht. Die Fähre musste das Einlaufmanöver abbrechen. Grund war ein Problem mit dem Stabilisator auf Steuerbordseite."



http://www.kn-online.de/Kiel/Stabilisator-defekt-Stena-kann-bei-dem-Sturm-nicht-anlegen

8
Övrig sjöfart / HYbrid on ice Ny isbrytare till Luleå beställd
« skrivet: 03 mars 2018, 13:40:27  »
"This new tugboat will be the first vessel to operate with the new Wärtsilä HY propulsion solution, cutting the first surf, so to speak, for many other hybrid propulsion projects around the world.

The new tug is being added to an existing fleet of three other tugs in the Luleå harbour, an industrial port on the Gulf of Bothnia north of the Baltic Sea. Luleå is currently undergoing a massive port expansion to accommodate increasing exports of minerals from Sweden and Norway. This SEK 3.3 billion ‘Malmporten’ project includes dredging and new infrastructure."


https://www.wartsila.com/twentyfour7/innovation/hybrid-on-ice

9
Lastfartyg / Gränges ss Boden
« skrivet: 26 januari 2018, 15:31:53  »
En märklig uppgift som troligen är felaktig: "En triple-ångmaskin på 1 800 hk, tillverkad av J Dickinson & Son Ltd, Sunderland (en lågtrycksångturbin på 1 900 hk)"

Tydligen var maskineriet inte så lyckat: "1930       ny ångmaskin installerades."

Finns någon beskrivning av Bodens maskineri på nätet eller annorstädes?

http://sextanten.eu/torrlast/b/ss-boden-1914

Anledningen till att jag sökte uppgifter om Boden var de nedanstående kopiorna av dokument från SJ Generaldirektör Axel Granholms arkiv. Tydligen behövde svenska båtar visiteras av engländarna innan de kunde gå vidare hemåt. Smörjolja var en bristvara under båda krigen men troligen värst under det första.





10
Rätt forum?
Vad för slags maskineri använder ryssarna i sina hangarfartyg och kryssare. Antar att ångturbiner inte används numera p g a hög bränsleförbrukning.

http://www.bbc.com/news/av/uk-42486756/ex-navy-officer-russian-warship-can-t-attack-anybody

11
Övrig sjöfart / 1897: Bärgad men åter sänkt i Luleå
« skrivet: 06 september 2017, 19:47:36  »


Vad är mer känt om den märkliga bärgningen och åtföljande sänkning?

"Bildtext:
Första bärgningen av Wilton. Bärgningsbolaget kunde inte komma överens om bärgningslönen, varför fartyget sänktes i Luleå hamn och blev kvarliggande där över vintern.
 
Anmärkning:

 
Fotograf:       Ort/Driftplats    Luleå
Fototid    1897-06 --  "

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBCA00165


12
Övrig sjöfart / Arabert, 1942 - 1951
« skrivet: 04 september 2017, 19:00:29  »
Enligt uppgift på länken lastat järnmalm i Köping och sedan gått mot Luleå. Vad kan ha föranlett att gå med järnmalm TILL Luleå?
Var båten fortfarande kolfyrad vid förlisningen?
Var rederiet även kolhandlare?

http://www.varvshistoriska.com/?p=visa-nyhetartikel&n=70-arabert

13
Övrig sjöfart / Är det Arabolagens skorstensmärke?
« skrivet: 04 september 2017, 18:40:37  »


Är det Arabolagets skorstensmärke?
Malmlastning i Luleå. Foto taget någon gång mellan 1922 och 1955.



15
Färjor / Tågfärorna på Vansjön
« skrivet: 05 juni 2017, 16:26:32  »









Åkte häromveckan med tågfärjan REFET ÜNAL från Van till Tatvan. Passade på att ta en del bilder i Van, ombord och i Tatvan.
Under resan mötte vi OHRAN ATLIMAN. I Tatvan låg färjan VAN till synes ej i bruk.
Inne på varvet låg den fjärde färjan TATVAN nymålad.
Framför det ännu ej färdigställda färjeläget för de nya större färjorna låg en ny ännu ej i bruk tagen färja utan namn.
På varvet fanns ytterligare en ny färja under utrustning.

























https://railturkey.org/2014/12/24/new-van-lake-ferry/

https://www.youtube.com/watch?v=VKqqxHGrv6c

Sidor: [1]