Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 29 november 2018, 22:29:31  »
Den norska farjan "Folgefonn" har tydligen genomfor tester dar man seglat farjan mellan 3 hamnar utan att nagon mansklig hand hjalpt till. Hela seglatsen fran kaj till kaj har utforts autonomt.
Artikeln talar inte om vilka hamnarna ar men det kanske nagon av forumets lasare kan upplysa om?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39798

2
Lastfartyg / Nagot for Wallenius?
« skrivet: 29 november 2018, 22:25:02  »
Franska biltillverkaren Renault har ingatt avtal om att bygga 2 stycken segelforsedda Ro-Ro fartyg. Dessa fartyg ar avsedda for Renaults transporter mellan USA-Kanada-Europa.

Viking Grace och rotorsegel iall ara, detta ar ytterliggare ett steg......

https://gcaptain.com/french-automaker-unveils-plan-to-construct-sailing-vehicle-carriers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-846b5bbdd4-139818985&mc_cid=846b5bbdd4&mc_eid=4057e0a7db

3
Kryssningsfartyg / Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 27 november 2018, 16:06:01  »
Aftonbladet rapporterar att en dansk studie har genomforts dar man papekar att ett kryssningsfartyg slapper ut mer koldioxid an ett flygplan per passagerare och kilometer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPenGz/bitter-miljosmak-for-populara-kryssningar

Personligen pastar jag att jamforelsen haltar betankligt da det ar 2 helt olika produkter som jamfors. En kryssning ar ett helt koncept for en semester medans ett flygplan ar enbart en transport fran A till B.

Kryssningsfartyg i allmanhet far mycket stryk nar det kommer till utslapp. Mycket stammer inte enligt verksamma personer inom branschen. vad vi ocksa vet ar att kryssningsfartyg ofta ar foregangare inom den maritima sektorn med att anamma miljovanlig teknik och minska miljopaverkan.
Samtidigt riskerar hela debatten att spara ur nar man ensidigt tycks ge sig pa just kryssningsfartygen och bortser fran farjor och ovriga nyttofartyg.
Man beraknar att det finns cirka 53000 fartyg totalt i varlden. Utav dessa ar cirka 320 stycken kryssningsfartyg eller runt 0,6%. Men hur ofta hor man att till exempel farjor eller containerfartyg ar miljobovar?

4
Kryssningsfartyg / Carnival Cruises infor hardare tag mot tjuvrokare.
« skrivet: 27 november 2018, 15:55:23  »
Carnival cruises har infort nya regler for tjuvrokare. Nu vantas inte enbart boter utan tjuvrokare riskerar att ocksa bli avkastade i nasta hamn. allt enligt Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/bKP2Ee/sa-blir-du-rokt-pa-kryssningsfartyget


5
Kryssningsfartyg / Zero Emissions - Noll utslapp
« skrivet: 16 november 2018, 00:42:17  »
Cruise Industry News har slappt en rapport om vad kryssningrederierna gor for att uppna sin vision av nollutslapp.
Sjalva rapporten kan laddas ner via lank i reportaget har nedan:

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19944-new-report-zero-emissions-target.html

Rapporten var trevlig lasning och ger gott hopp om att kryssningsrederierna gor vad de kan for miljon. bland annat finns det i en del av rapporten lite att lasa om Color lines nya hybrid farja, Color Hybrid.

6
Kryssningsfartyg / Hurtigruten's Richard With renoveras
« skrivet: 08 november 2018, 22:24:28  »

8
Kryssningsfartyg / Celebrity Edge levererad
« skrivet: 01 november 2018, 06:12:31  »
Celebrity Edge har nu blivit levereradoch overlamnad till Celebrity Cruises av varvet.
Samtidigt lades kolen for nasta fartyg, nummer 2, i serien, Celebrity Apex.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19882-celebrity-edge-delivered.html

9
Kryssningsfartyg / Hur man monterar en Azipod - Spectrum of the seas
« skrivet: 01 november 2018, 01:40:31  »
For de som ar intresserade av hur man monterar en Azipod har Meyer Werft tillsammans med RCCL producerat en liten video:

https://maritimedanmark.dk/?Id=39598

10
Färjor / Norge och batterfarjor
« skrivet: 01 november 2018, 01:36:38  »
Ar 2021 beraknar man i Norge forfoga over 70 styck batteridrivna farjor.
Tror nog att man i vart vastliga broderland ar varldsledande pa detta.

https://sysla.no/maritim/tirsdag-verftet-som-vant-norled-kontrakten-har-aldri-bygget-en-ferge/

11
Färjor / Sabotage ombord
« skrivet: 30 oktober 2018, 22:55:19  »
Polisen i Flensburg utreder nu ett mojligt sabotage ombord pa den annu ej levererade och forsenade farja som varvet bygger for Irish Ferries.
Enligt artikeln sa kan forseningen bero pa att en kylvattenventil stangdes avsiktligt under provkorning.
Varvet betalar ut stora summor i forseningsboter till bestallaren.
Nagon som vet om Irish ferries har dalig ekonomi eller vill dom inte ha farjan levererad just nu?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39583

12
Kryssningsfartyg / Lyxkryssningsmarknaden upp med 139% till 2027!
« skrivet: 30 oktober 2018, 01:11:24  »
Enligt 'Cruise Industry News' sa kommer lyxmarknaden att oka med 139% fran dagens nivaer till 2027 baserat pa de bestallningar som just nu foreligger pa nya fartyg.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19829-luxury-cruise-market-expected-to-grow-by-139-percent.html

Enligt samma tidsskrift sa ar fler order att rakna med.

Aven Royal Caribbean kapar ju at sig en del av denna kaka. Dels med kopet av Silversea tidigare i ar men aven med nybygge for Celebritys Xpedition.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19861-royal-caribbean-s-expedition-program-is-high-yielding-and-growing.html

13
Pollarsnack / IMO och det internationella svaveldirektivet
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:39:30  »
Ganska intressant artikel i dagens 'GCaptain' om svaveldirektivet som ju infors 2020.
Blir det brist pa diesel eller inte?
Kommer nagra fartyg att bli liggandes pa grund av problem med att hitta lampligt drivmedel?
Personligen tror jag detta kommer att ga lugnt tillvaga utan nagra problem. Daremot kommer sakerligen en hel del redare att bli botfallda for fusk med branslet.

https://gcaptain.com/imo-202-stirs-fears-of-diesel-shortage-kemp/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-6139d9953f-139818985&mc_cid=6139d9953f&mc_eid=4057e0a7db

14
Kryssningsfartyg / Hurtigruten bestaller igen.
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:29:18  »
Hurtigruten har bestallt ytterligare ett nytt fartyg.
Enligt Cruise Industry News, sa kommer det nya fartyget att baseras pa design, konstruktion och teknologi fran de fartyg som ar under byggnad just nu, Fridtjof Nansen och Roald Amundsen.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19855-hurtigruten-orders-another-expedition-newbuild.html

15
Kryssningsfartyg / Problem med leveransen av AIDAnova.
« skrivet: 28 oktober 2018, 01:14:37  »
Leveransen av AIDAnova har skjuitits upp av byggaren, Meyer Werft.
Det ar annu oklart exakt varfor leveransen blir forsenad. Tydligen har man haft en mindre brand ombord, men om det ar den som ar orsaken eller nagot annat vet vi alltsa inte.
AIDAnova ar forsta kryssningsfartyget som byggs med LNG som bransle.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19858-aidanova-delivery-pushed-back.html

Sidor: [1] 2 3 ... 7