Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Övrig sjöfart / Gastransporter
« skrivet: 09 februari 2019, 15:43:53  »
Att investeringar i diverse infrastruktur är svårt eftersatt i USA är ett välkänt faktum. Det gäller även gasdistributionen. Som bekant har USA de senaste åren blivit en betydande olje- och gasexporterande nation. Till följd av den sk Jones Act från 20-talet, får dock inga andra än USA-flaggade fartyg, byggda i USA, transportera gods mellan amerikanska hamnar.

Problemet är nu att USA inte äger några fartyg för transport av flytande gas, sk LNG-fartyg. Det medför att man inte kan frakta gas (i minus 163 grader C) i fartyg från sydstaterna till konsumenter på östkusten. Då även vanliga landbaserade gasledningar är en bristvara, så vad gör man?

Jo, importerar gas till ostkusten med ursprung från bla Ryssland! Inte sällan då via någon mellanlandning i exempelvis Rotterdam.

It is ironic,’” said John Kilduff, a partner at Again Capital LLC in New York. But the “super cheap gas” produced in the nation’s shale fields “is trapped down west of the Mississippi unable to serve its own market,” he said by phone. “The gas is where the people aren’t.”

2
Övrig sjöfart / Trist om ett vackert fartyg
« skrivet: 08 februari 2019, 22:36:15  »
Har varit ombord i henne några gånger i Honolulu. Sett sämre och sämre ut för varje gång. Nu verkar slutet för detta segelfartyg vara nära.

https://maritimedanmark.dk/?Id=40267

3
Kryssningsfartyg / Färre och färre men fler och fler
« skrivet: 08 februari 2019, 18:15:05  »
Skall man tro Douglas Ward, som varje år redigerar Berlitz "Cruising & Cruise Ship", har det aldrig tidigare varit färre fartyg i lyxsegmentet som fått fem stjärnor i hans ratingsystem av kryssningsfartyg, och han har ändå pysslat med det här i 34 år. Man kan undra varför? Samtidigt byggs det som aldrig förr i just detta segment. Åtminstone påstår man sig kvala in där.

Sett över tid har antalet fartyg som får såväl toppbetyg som bottennapp, minskat år från år. Trängseln i mitten har däremot ökat.

I 2019 upplaga har enbart fem fartyg (2018 sju fartyg) ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo. Typ 2013. Jag tvivlar på att det skulle bero på att han blivit grinigare med åldern! Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa.
Seadream Yacht Club : Seadream I,
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.

Fyra fartyg ägs sålunda av tyska intressen. Intressant i sig.
 
Man kan också konstatera att han lite oväntat ger MSC:s senaste fartyg förhållandevis högt betyg. Klart över exempelvis alla fartyg tillhörande RCCL och Celebrity. Vikings samtliga fartyg är för övrigt uppe och nosar på fem stjärnor. Mein Schffs fartyg spöar dessutom alla Silverseas fartyg utom Silver Muse.

4
Lastfartyg / Containerfartygsbränder
« skrivet: 02 februari 2019, 00:43:13  »
Nu den sjunde branden på senare år. Ett APL fartyg. Erfarenheten visar att dessa är garanterat svåra att släcka.

https://maritime-executive.com/article/photos-fire-breaks-out-on-apl-container-ship

5
Lastfartyg / Antalet kylfartyg fortsätter minska
« skrivet: 31 januari 2019, 20:47:05  »
Kanske inget direkt för alla färjeentusiaster här på forumet men möjligen intressant för oss som kommer ihåg då Salénredeiet var störste aktör på den här marknaden. Och vilka vackra fartyg man ägde. Men utvecklingen har under lång tid talat sitt tydliga språk.

https://maritime-executive.com/article/conventional-reefer-vessels-lose-further-market-share

6
Lastfartyg / Länder med mest registrerat tonnage
« skrivet: 29 januari 2019, 13:41:51  »
Ser att Clarkson rapporterar att Liberia gått om Marshall Islands och är nu på andra plats tonnagemässigt bland flaggstater. Här de fem största.

1. Panama
2. Liberia
3. Marshall Islands
4. Hong Kong
5. Singapore

7
Övrig sjöfart / Rejäl sluss
« skrivet: 23 januari 2019, 15:51:31  »
500 m lång, 70 m bred och 18 m djup blir den nya slussen som byggs vid IJmuiden. Den blir världens största. Kommer säkert ge Amsterdam en rejäl boost vad gäller containertrafiken. Annars tycker jag den nuvarande, utan att ha kollat måtten, sväljer rätt stort tonnage. Inte minst kryssningsfartyg.

https://gcaptain.com/first-gate-for-worlds-largest-sea-lock-arrives-in-ijmuiden-netherlands/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-fd0348602b-169904285&mc_cid=fd0348602b&mc_eid=2b60416400

8
Övrig sjöfart / Svenska konsulter inom sjöfart
« skrivet: 21 januari 2019, 23:07:37  »
Inte mycket kvar av svensk sjöfart. Vare sig det gäller ren rederiverksamhet, varv eller kvalificerade konsulttjänster. Men Tillberg finns kvar.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20136-tillberg-design-of-sweden-expands-in-miami.html

9
Övrig sjöfart / Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 12:48:28  »
Många av mina fördomar hade redan i tidigare utredningar besannats. Men här kommer fler skrämmande detaljer. Man undrar hur utbrett detta är?


https://maritime-executive.com/article/report-uss-fitzgerald-s-deficiencies-were-worse-than-acknowledged

10
Kryssningsfartyg / Små fartyg - stora ombyggnader
« skrivet: 12 januari 2019, 16:31:33  »

Windstar Cruises köpte 2013 av Seabourn,  för leverans 2014/15, de tre mindre fartygen Seabourn Pride, Legend och Spirit för ett pris av runt 30 milj US per styck. Fartygen som är byggda i slutet på 80- och början på 90-talen renoverades då av Windstar för 8,5 milj US per styck.

Passagerarkapaciteten är på enbart 212 pax och längden 134 m. Det är således med dagens mått ytterst små kryssningsfartyg. Själv har jag två gånger rest med Seabourn Pride samt en gång med Legend och varit mycket nöjd. Bland de bästa i branschen under en följd av år.

Hur som helst så har nu Windstar beslutat sig för att med början i höst göra en rejäl upprustning av de tre fartygen för en totalkostnad av 250 milj US hos Fincantieri i Palermo. Det inkl bla byte av maskineri samt en förlängning. Och det är förlängningen som är rätt spektakulär. Den är på hela 25,6 m. Dvs runt 20 procent. Samtidigt ökar passagerarkapaciteten från 212 till 312. Dvs med nästan 50 procent, vilket torde vara något av rekord i branschen.

Själv är jag av den uppfattningen att förlängningar sällan blir bra. Något får alltid ta stryk. Särskilt illa ute är mer publika utrymmen. Får se hur det blir här. Kommentatorerna på bla Cruise Critic Community låter säkert höra av sig.

11
Kryssningsfartyg / Lyxproblem mm
« skrivet: 10 januari 2019, 12:09:16  »

Kaviar från stör har ofta varit ett kännetecken för lyx. Särskilt om den ingår i priset för en kryssning och kan avnjutas med gratis champagne. Att störkaviar ständigt varit en lyxprodukt är dock inte helt korrekt. I början på förra seklet blev det i USA lite av inflation i störkaviar vilket medförde att den på vissa platser utmed östkusten serverades som salt tilltugg ungefär som numera jordnötter på barer.

Men sedan många år är läget förstås det motsatta. Inte bara i USA. Vild stör, där det finns olika sorter, är fredad i de flesta länder. Därför farmas numera stör i många länder. Bla i USA, Italien, och Uruguay.

Till skillnad från säg 25-30 år sedan serveras störkaviar numera sällan i kryssningsfartyg. Åtminstone gratis och i hyggligt obegränsade mängder. Kommer ihåg att Cunard på 80- och en bit in på 90-talet, skröt om att man var världens enskilt största inköpare av sk rysk/iransk kaviar. Och det fanns nog en viss sanning bakom det skrytet. Då.

Numera vet jag bara Seabourn, där man gratis kan få störkaviar när som helst inkl tillbehör. Där gör man också bla en grej som man kallar ”Caviar in the Surf” på en lämplig hyrd strand. Även Seadream är hyggligt generösa medan andra rederier i lyxsegmentet är mer restriktiva. Inte minst när det gäller sorten Beluga.

Kom att tänka på allt detta när jag läste att Seabourn enligt ett pressmeddelande jackat upp sin kaviar. Hade man bytt ned sig hade man nog inte gjort väsen av det, men nu kommer man fortsättningsvis servera kaviar som farmats i Uruguay och som är av erkänt god kvalité. 

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/seabourn-scoops-out-thomas-keller-s-new-regiis-ova-caviar.html

Andra ”lyxnyheter” i veckan är att det nybildade rederiet The Ritz-Carlton Yacht Collection, med fartyget Azora, börjat marknadsföra sig på diverse plattformar. Bla svenska Globetrotter. En kryssning på 10 dagar i Östersjön sommaren 2020 får man för det facila priset av 88.600 kr per person i billigaste svit.

13
Lastfartyg / John Frederiksen
« skrivet: 04 januari 2019, 22:18:20  »
Vi som under många år följt hans karriär är väl inte direkt förvånad.


https://maritimedanmark.dk/?Id=39998

14
Reseberättelser / Servicetänk
« skrivet: 04 januari 2019, 13:54:57  »
Vi reste i november med Seabourn Ovation, som kom i trafik så sent som i maj 2018. Det var den sjätte kryssningen vi gjort med rederiet och vi har aldrig haft något att klaga på. Inte nu heller. Kryssningen varade ca tre veckor och började i Pireus. Därefter två hamnar Grekland, två i Israel vid Medelhavet, Suezkanalen, Eilat, Israel i Akabaviken, två hamnar i Oman, därefter Doha i Qatar, samt två hamnar tillhörande Emiraten i UAE.

Men även med nytt fartyg, där ev inkörningsproblem efter sex månader bör vara avklarade, händer det saker. I detta fall problem med vissa nyhetskanaler på TV:n. Annars var TV:n laddad med hundratals fria filmer, dokumentärer och äldre populära TV-serier. Och dessa funkade. Tidningar och tidskrifter fanns för övrigt fritt att tillgå via dels färdigprogrammerade läsplattor, dels de större i papper, så något större besvär var inte någon veckas problem med nyhetskanalerna.

Men hur behandlade då fartyget det inträffade? Ja, först med ett beklagande brev och därefter, när det visade sig att problemet inte kunde lösas förrän i Dubai, fick alla passagerare 200 US var i kompensation. För oss alltså 400 US.

Blev det första fartyg vi lämnat som varit skyldiga oss pengar. Fanns mycket riktigt på vårt konto när vi kom hem.

Alltså, sens moralen blir att om shit happens, gör det bästa av situation. Tror de flesta passagerare var mer än nöjda när vi lämnade i Dubai. Vissa hade nog inte ens märkt att nyhetskanalerna inte fanns tillgängliga. För övrigt fungerade wi-fi ovanligt bra för att vara i ett fartyg under hela resan.


15
Reseberättelser / Ö man minns
« skrivet: 03 januari 2019, 11:57:05  »

Man behöver inte ge sig av långt bort i världen för att finna märkliga platser. Hur många vet exempelvis var världens minsta ö, delad mellan två länder, ligger? Spontant skulle säkert några gissa på en ö i Karibien.

Men så är inte fallet. Ön heter Märket, ligger i Södra Kvarken och delas mellan Sverige och Finland. Svår att nå dessutom så det är inte tal om någon massturism. Sommartid kan man, om vädret så tillåter, resa dit från Käringsund  (inte så långt ifrån där Eckerölinjen lägger till på Åland). Fast det är ingen direkt billig tur.

Finska Fyrsällskapet sköter numera underhållet av fyr och byggnader. Någon egentlig hamn finns inte på ön som är ca 3 hektar stor, vilket gör det svårt även vid måttlig vind och sjö att lägga till. När jag var där i somras noterade jag att ett antal övergivna kajaker. Fyrpersonalen upplyste mig om att dessa tillhörde personer som paddlat dit men inte haft tid att invänta bra väder för paddla tillbaka till antingen Åland eller Sverige.

Märkligt är även att gränslinjen på ön ändrades 1985 då man ”upptäckt” att själva fyren tillhörde ju Finland men befann sig på svenskt territorium. Från att gränsen tidigare gått rätt över ön och delat den i två hälfter, går den numera i märklig zigzaglinje för att kompensera Sverige för ”förlusten” av fyrterritoriet. Det innebär bla att Märket är det enda ställe I Sverige där man vänd mot väster kan titta in i Finland!

Dessutom är ön världsberömd i radioamatörkretsar då den är ett eget ”radioland” (Market reef), vilket fått till följd att åtskilliga radionördar från hela världen försöker ta sig dit.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Märket

Sidor: [1] 2 3 ... 6