Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Kryssningsfartyg / Viking Launches 245-Day World Cruise
« skrivet: 02 maj 2018, 11:30:50  »
Måste vara något av ett rekord.

Kan inte påminna mig att jag hört om en längre World Cruise. Runt 100 dagar är det vanligaste, även om förekommer både 130 och runt 160. Västgående kryssningar som börjar på USA:s västkust brukar inte sällan sluta i Florida. Därför blir det ”bara” runt 100 dagar.

Själv har jag lite svårt och tänka mig att följa med på en 100 dagars. Helt oavsett ekonomiska förutsättningar. Mycket mindre då förstås 245. Mitt tålamod brukar tryta efter runt en månad. Däremot har jag åkt med på några delsträckor på två World Cruise. En med Crystal och en med Seabourn och det har varit festliga tillställningar. Mycket extra jippon och för de som åker hela kryssningen vankas det många specialarrangemang i land. För övrigt var det förbluffande många passagerare i 40-50 årsåldern även om 60+ var i klar majoritet. I ett mindre fartyg skapas det också en särskild atmosfär bland de som gör en sådan här kryssningen. Alla känner alla efter ett tag så sällskapslivet har alla förutsättningar att blir rätt intensivt.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18924-viking-launches-245-day-world-cruise.html


3
Kryssningsfartyg / Första kryssningsfartyg med bara utsideshytter
« skrivet: 21 april 2018, 15:13:20  »

Det är förstås inte helt ovanligt att idag finna sådana fartyg där dessutom alla hytter har balkong. Särskilt inte om man kryper uppåt i prisklasserna.

Det första större kryssningsfartyget i modern tid med bara utsideshytter, anses allmänt ha varit Royal Princess, byggd 1984, som numera heter Artania. Gjorde en kryssning med henne i början av 90-talet under det ursprungliga namnet från Valparaiso till Buenos Aires och var hyggligt imponerad. Även om vi inte hade balkong.

Nåväl, nu fick jag härom dagen uppgift om att två tyska kryssningsfartyg, byggda på 30-talet, nog ändå var först ute. Det skulle dels ha varit den i krigets slutskede sorgligt förlista Wilhelm Gustloff (1937) och systerfartyget Robert Ley (1938). Båda fartygen var före kriget sysselsatta inom den nazistiska semesterorganisationen ”Kraft durch Freude”.

Har hittat några suddiga originalritningar (?) på nätet som antyder att så kan vara fallet. Men helt säker jag inte.

4
Kryssningsfartyg / QE2 som hotell
« skrivet: 19 april 2018, 14:24:34  »
Det har i likhet med andra projekt där kryssningsfartyg skall omvandlas till flytande hotell, gått trögt att få igång det hela. För QE2 har det tagit 10 år innan man nu smygöppnar. Den officiella invigning skall ske i oktober.

Dubai köpte fartyget på sin tid av Cunard för US 100 miljoner och har nu lagt ned lika mycket på omvandlingen. Får se hur det går. Men kapitalstarka ägare har man i alla fall. Till skillnad från liknade ombyggnader som kantats av ekonomiska problem. Typ Rotterdam i Rotterdam och QM i Long Beach.

Själv skall jag till Dubai inom kort. Får se om jag får en chans att komma ombord. Särskilt intressant förstås för oss som rest med henne under glansdagarna. QM har jag bott på några nätter, då hon var i hyggligt skick. Och det var kul.
https://gcaptain.com/new-lease-on-life-ocean-liner-qe2-reopens-as-luxury-floating-hotel-in-dubai/

5
Kryssningsfartyg / Alternativrestauranger
« skrivet: 10 april 2018, 15:19:09  »
Själv är jag lite allergisk mot alternativrestauranger. Särskilt sådana där man ständigt höjer priserna för minst sagt medelmåttig mat. Läser att i RCCL:s nya Symphony of the Seas har priset för en burgare i Johnny Rockets höjts till US 9,95 och en middag i Jamie's Italian och andra inte speciellt märkvärdiga restauranger till runt US 40.

Man får onekligen intryck av att skillnaden gentemot landpriset, vare sig man jämför med UK, USA eller Sverige hos vissa massmarketrederier, har en tendens blir mindre och mindre.

Misstanken att kvalitén på maten i de kostnadsfria restaurangerna medvetet försämras för att gynna alternativen är nog också på vissa håll inte helt ogrundad. Gärna alternativrestauranger, men dessa bör helst, eller få undantag, vara gratis. Det garanterar nog bäst jämn kvalité överallt. Det är min erfarenhet. Nackdelen skulle möjligen vara att man ofta i vissa rederier med fria alternativrestauranger, snabbt som ögat måste boka bord. Antingen i samband med att man bokar resan, eller det första man gör när man kommer ombord.

Men jag inser förstås att på ett fartyg med närmare 7.000 pax, som har en populär specialrestaurang med bara 150 platser, där måste man prisa sig ur ett efterfrågetryck. Det blir enklast så.

6
Kryssningsfartyg / Kryssningsfartyg och Resorts
« skrivet: 05 april 2018, 02:19:33  »
Många skulle nog hävda att dagens stora kryssningsfartyg mer liknar någon sorts koncentrerad semesterb för så där en 6.000 - 7.000 personer, än ett fartyg.

Redan tidigare har flera rederier dock haft privata öar, dvs resorts/semesterbyar där passagerarna kunnat få slippa umgås med lokalbefolkningen men ändå få sand mellan tåna jämte uppleva några ytterligare förlustelser som saknas ombord.

Däribland RCCL. Uppenbarligen ett lyckat koncept för nu lanseras planer på flera sådana av rederiet. Både i Karibien men även Asien och Australien står på tur.

Ett intressant tidens tecken för nya destinationer.

7
Kryssningsfartyg / Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 28 mars 2018, 00:02:05  »
The global ocean-going cruise fleet is set to reach 472 ships by 2027, according to the 2018-2019 Cruise Industry News Annual Report.

With 106 new ships on the orderbook slated for deliveries over the next 10 years, the net addition after ship withdrawals is expected to be 86 ships, for a 22 percent increase in the fleet.

With more larger ships, the annual industry passenger capacity will grow from an estimated 26.7 million passengers this year to 39.6 million by 2027, for a 48 percent increase over 10 years.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18769-global-cruise-capacity-up-48-percent-over-next-10-years.html

8
Kryssningsfartyg / Turkiet lockar rederier
« skrivet: 26 mars 2018, 17:11:14  »
Kryssningfartyg har under några år varit hyggligt sällsynta i Turkiet. Tidigare stora efterfrågan har varit som bortblåst. Nu försöker turkarna locka tillbaka rederierna med att betala upp till US 45 per passagerare. Ersättningen kan tom fördubblas vid turn around.

Att vissa länders hamnar lockar med låga hamnavgifter vet man ju om, men jag har aldrig hört om cash bidrag på detta sätt.

Nog kan detta attrahera rederierna fast det är inte samma sak som att passagerarnas efterfrågan på kryssningar till Turkiet ökar. Och det är ändå det som räknas. Så vi får väl se hur det går.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/government-to-pay-up-to-45-per-passenger-for-cruise-ships-visiting-turkish-ports.html


9
Lastfartyg / Maersk Honams haveri
« skrivet: 19 mars 2018, 18:53:35  »
Lite intressant om försäkringsproblematiken då det oftast bara frossas i bilder.

http://www.spedi.se/maersk-honam/

10
Kryssningsfartyg / Fritt Wi-fi
« skrivet: 16 mars 2018, 10:17:13  »
Har varit trögt att få igång ett väl fungerande internet i branschen. Men i takt med den tekniska utvecklingen har det blivit allt bättre. För inte särskilt många år tillbaka var nätet hopplöst trögt i delar av världen. Stilla Havet tex. Dessutom tog man rejält betalt.

Nu erbjuder många rederier, i likhet med de flesta hotell, fri tillgång till nätet. Senast Oceania.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/oceania-cruises-introduces-free-high-speed-wi-fi.html

12
Kryssningsfartyg / Silver Spirit
« skrivet: 12 mars 2018, 21:13:07  »
Har rest med Silver Spirit två gånger. Första gången 2010 alldeles efter dopet i Fort Lauderdale med en resa därifrån till Buenos Aires. Nu bedöms fartyget redan vara för litet och skall förlängas. Ett tecken på att efterfrågan ökar inom det här kryssningssegmentet.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18700-silver-spirit-cut-in-two.html

13
Kryssningsfartyg / Viking beställer ytterligare sex kryssningsfartyg
« skrivet: 06 mars 2018, 22:06:26  »
Utmärkt att det finns aktörer som satsar och inte är knutna till Carnival, RCCL eller NCL. Dessutom med hög klass.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/viking-plans-6-newbuilds-pushing-cruise-orderbook-to-stunning-100-ships.html

14
Färjor / Bättre för Silja/Tallink än för Viking 2017
« skrivet: 28 februari 2018, 17:17:29  »
Förra veckan redovisade åländska Viking Line sitt resultat. Det var dyster läsning för aktieägarna. Konkurrenten AS Tallink grupp verkar må bättre.

https://via.tt.se/pressmeddelande/tallink-redovisar-rekordomsattning-967-miljoner-euro-under-2017?publisherId=1957917&releaseId=2223468

Sidor: [1] 2 3 ... 5