Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Andreas Karlsson

Sidor: [1]
1
Reseberättelser / Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 19 september 2018, 21:34:48  »
I söndags var det premiär för Stena Vinga på linjen Frederikshavn-Göteborg. Jag följde med på den första resan med avgång 17.30. För att kunna boka biljett måste du ha ett fordon med dig, så mitt sällskap för dagen var cykeln. Dagtursrabatten gällde inte på Vinga när jag bokade, fast 450 t o r får jag ändå säga är helt ok. Innan det var dags att bege sig till incheckningen hade jag cyklat till Säby och ätit lunch, handlat dansk ost och pastej, och rest med Stena Danica. Inte mycket att orda om den färjeresan, den flöt på som den skulle.

Incheckningstiden för Vingas turer är 60 minuter innan avgång, Danica och Jutlandica har 30 minuter innan. I Frederikshavn är väntbanan för cyklister belägen intill ett litet väntrum och nästan under terminalgången, så skydd mot väder och vind finns. Vi var totalt tre cyklister på resan och blev placerade nära aktern på däck 3. Bildäcken ovanför, 5 och 7, användes också. Hoppas inte lastbilschaufförerna som ställde sig närmast kanten på 7:an var höjdrädda, det lilla räcket märks knappt från en lastbilshytt. Bildäck 7 är påbyggt i efterhand.

Premiären uppmärksammades direkt när man kom upp. Man hade ställt upp glas med dricka, satt upp ballonger och bjöd på gratinerad nachos. Befälhavaren uppmärksammade också premiären i utropet efter avgång. Det var ett behagligt lugn ombord. En kafeteria med varmrätter och mackor, en liten ”bordershop” är det som finns. Receptionen är integrerad med kafeterian och butiken. Kafeterian är indelad i flera mindre utrymmen, så det blir inte så mycket folk på varje ställe. Tror att djur var tillåtna i något av utrymmena. Annars var utrymmena inte låsta till något speciellt, och det är helt rätt. På andra färjor blir en stor del av sittplatserna låsta för buffégäster, 1:a klass/plus-lounge eller liknande, men här kan man ta med sig sin mat överallt och man blir inte i vägen för ätande gäster om man bara vill sitta och slappa. Optimalt utnyttjande av små ytor. Som på de andra färjorna på linjen får man ha full koll på öppettiderna, för rätt var det var, togs varmrätterna bort. Butiken stängde redan 19.30. Det kalla utbudet i kafeterian fanns att köpa fram till kl 21.

Precis som för resenärerna är fartyget nytt också för besättningen, och rutinerna håller på att sätta sig. Alla arbeten är inte klara än, t ex är inte Truckers Lounge färdig, och det verkar pågå renoveringar i hyttavdelningen. Det var ett par chaufförer(?) som med humor roade sig med att leta reda på allt som var fel – tv:n inte igång, kaffeautomaten inte igång, skyltar från Bornholmstiden ”den ska bort!”. Just med skyltarna var det allra mesta bytt till Stena-dito. Annars har inredningen i huvudsak hängt med från Hammerodde-tiden.

Vi avgick med en halvtimmas försening och blev förvarnade och ursäktade om att den kunde växa till en timme. Någon förklaring annat än att det låg utanför besättningens kontroll fick vi inte. Men man körde på, även om befälen drog ner på farten när skyddet från Läsö försvann. Braemar passerade i skymningsljuset medan vi guppade fram. Trots att jag satt längst fram, kändes det behagligt i vågorna och hon tog sjön bra från sidan. Sista delen av resan spatserade jag runt på däck. Iland sen välkomnades jag av traditionellt Göteborgsväder med sidledsregn. Förseningen hölls konstant.

En bekväm transport, varken mer eller mindre. Får se när man får ordning på tidhållningen. Fortsätter det som nu är det väl bara en tidsfråga innan man börjar använda Majnabbe igen för förmiddagsvistelsen i Göteborg.


I Norge-läget.




På väg till Säby. Som brukligt i Danmark går det en cykelväg parallellt med de stora landsvägarna.


Säby å


Väntan under tak.


Här backas det.


Färdigbackat. Trappen upp var under rampen. Dörren var låst när jag skulle ner igen, så det var bara att gå ut på andra sidan.


Stenaskylt.


Inte Stenaskylt.


Ner mot bildäcket.


Det mellersta bildäcket.


Här inne fanns muggen, och dass som satt löst i väggen.


Upp till hyttavdelningen.


Premiärfint








Fin spejarplats.






Stolar är överskattat för chaufförerna.


Liksom en tv som är igång.

20180916_194207
Ordinär hyttkorridor.


IKEA Stena Edition.


Däck 7, där alla passagerarutrymmen utom hytterna och Drivers Lounge var samlade.






Liten skorsten.


Masthuggskajen

2
Färjor / Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 21:20:19  »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

3
Övrig sjöfart / Baltops 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 11:33:28  »
Militärövningen Baltops pågår i Östersjön. Det har bland annat gett Rönne en udda besökare med amerikanska USNS Carson City. Passande nog besläktad med höghastighetsfärjorna som normalt huserar på ön, Leonora Christina och Willum Clausen. Det finns säkerligen en hel del ovanliga besökare från många länders flottor i trakterna just nu, för den som är intresserad. Övningen pågår en vecka till.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/baltops-2018/
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3350070/mmsi:368926280/vessel:USNS%20CARSON%20CITY

4
Reseberättelser / Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 04 maj 2018, 21:19:07  »
Så har man varit och åkt färjor igen. Den här gången gick resrutten Portsmouth-Saint Malo-Ouistreham-Portsmouth-Swansea-Fishguard-Rosslare-Dublin. 27 grader i Paris helgen innan, så lite värme hoppades man på men vi fick vara glada för de gånger termometern visade mer än 10. Vädret gjorde också att tanken om att åka svävare till Isle of Wight ersattes av en heldag på de marina museerna i Portsmouth. Till ubåtsutställningen ingick båtbiljett över fjorden. För resan till Frankrike hade vi köpt en slags kryssningsbiljett som gav skaplig rabatt tack vare att vi åkte tillbaka redan efter en dag. Färdmedlet för natten var Bretagne, som trafikerat flera av Brittany Ferries linjer sedan hon var ny 1989. En typisk 80-talare med arkad i röd nyans. I aktern finns en terrasserad bar där underhållningen sker. Även fast det var fredagskväll stängde barerna redan vid midnatt, men så är det inte Östersjön eller Skagerack vi talar om. Mer fart och fläkt än på Medelhavet dock. Käk i den stora kafeterian där de har allt möjligt varmt och kallt, mat som dryck. Tog en god veglasagne. Det är inget krav på hyttbokning, så många sov i vilstolar. Väckningsterror någon timme innan ankomst med musik följt av prat och åter musik under säkert 4 minuter. Nej, jag tänker inte handla i era frukostrestauranger för det. Färjan har det som behövs för seglingar på 11 h nattetid och 9 h dagtid. Vi får se vad det blir för rockader nästa år när Honfleur levereras, så det kan mycket väl vara sista sommaren för Bretagne på Portsmouth-Saint Malo. Det var en anledning till att jag ville åka med henne nu. Tidtabellen har någon slag bastider, men varierar något från dag till dag. Kanske beror på tidvattnet? Nedan lite bilder från Portsmouth och Bretagne.

http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/bretagne
http://www.brittany-ferries.co.uk/fleet/cruise-ferries/honfleur










Enkel standardhytt på Bretagne


Utanför hytten


Den mindre av kafeteriorna


Sovplats för många


Entre till huvudbaren


Barnunderhållning i baren


Etreat som trafikerare Le Havre http://www.brittany-ferries.co.uk/economie/etretat


Vinbaren utanför ala carte-restaurangen.


Ala carte. Här ska jag äta om jag kommer ombord igen. Var riktigt bra med samma koncept på Pont Aven, så det borde det vara här också.


Arkad. Kan det möjligen vara en 80-talsfärja?  ;)




Ner på upptäcktsfärd på däck 1, där det finns en hyttavdelning.


Bio finns det ombord


Här är utgången, till vad har jag ingen aning om.


Atrium på Brittany Ferries vis


Infon


En 3d-skrivare är alltid bra att ha igång (!)


Annat däck, annan färg.


Saint Malo bjöd på uppehållsväder


Så här ser hon ut i aktern.

Fortsättning följer.

5
Jag var en tur på havet för att åka med temakryssningen för Stena Sagas venner. Eftersom jag inte skulle hinna till avgång i Oslo på fredagen bokade jag istället en resa Göteborg-Frederikshavn-Oslo t o r med övernattning på hotell i Danmark första natten. Då fick jag samtidigt chansen att kolla in konceptet AW-båten på Danica och ombyggnaderna på alla tre färjorna.

AW-båten avgår 18.00 på fredagar och är tillbaka i Göteborg 01.25. Ombord provade jag deras mingeltallrik med Karibiskt tema. Helt ok för 99 kr. Hoppas att de varierar tallriken med nya ingredienser emellanåt. Den nya baren i aktern var ljus med fin utsikt akteröver. Man kan gå igenom baren från den ena sidan utedäcket till den andra. Som andra gånger under lågsäsong var bara däck 9 öppet ute. På Whiskeyprovningen i The Bar föröver på däck 7 anslöt ett 30-tal personer. God stämning, god Whiskey och bra arrangörer. Perfekt som ensamresenär om man vill snacka med folk. Baren var stängd "för rengöring" utöver tiden för provningen, men då det var rent så handlade det säkert om att samla bargästerna i aktern för att få upp stämningen. Köpte mig en jacka i outleten innan de stängde och gick sen ut på däck. Träffade på ett gäng danska arkitekturstudenter från Aalborg som uppmärksammat min t-shirt. "I love Stena Line - proud member of Stena Sagas vennner". De var mitt sällskap fram till ankomst. De ombyggnader som har gjorts är framförallt nya The reef bar i aktern, ny inredning och spelavdelning i stora baren förut, och sen tidigare Outleten och Border shop. En vilstolsavdelning har tillkommit, och stolar eller stolstyger har bytts ut. Kafeteria, lobby och trapphus är sig lika. Utrymmen för barn är rent kassa numera. Det här med att folk köper tur och retur istället för en dyrare enkelbiljett hanterade Stena på sitt eget sätt. Utrop: "För er som tänkt kliva av i Frederikshavn, ta med boardingkortet och lämna det vid avstigning." Problemet ur världen och besättningen kunde hålla koll på vilka som var ombord. Ankomst enligt tidtabell 21.20 - efter utropet "Vi är tyvärr försenade och beräknas ankomma 21.10". Inte lätt att hålla koll när tidtabellen är olika från dag till dag och vecka till vecka. Det tog en stund från landgången satts till att den öppnades. Jag fick känslan av att personal klivit av via bildäck och sen tagit emot inne i terminalen. Glad vandrade jag iväg mot hotellet för sömn och frukost. Danica kändes ovanligt fräsch, helt och rent.


Nästa morgon träffade jag på bekanta redan i gången på väg till terminalen och Saga. Sen träffade jag andra vänner ute på däck och så fortsatte det med gamla och nya bekantskaper. Sov ett par timmar på förmiddagen. Stena Saga har nyss varit på dock i två veckor. Det mesta som förändrats var bakom kulisserna. C-View bar i fören byggdes om tidigare, och har samma inredning som Danica fick senare. Ihop med att panoramafönstret är täckt, blir det väldigt mörkt. Det enda ljusa området på Saga är kafeterian, och förstås det rejäla soldäcket med trappor hit och dit. Infoområdet hade fått nytt golv. Trots varvsbesöket, såg det tyvärr ut som att det var flera år sen man målat ordentligt på däck. Likaså aktra trapphuset, där det varit stora fläckar på mattan i varje fall sen vintern 16-17... Det drar ner helhetsintrycket när man slarvar med saker som går att ordna hyfsat enkelt. Rejäla bucklor i takplåtarna i hytten. Godkänd rengöring och skön säng. Stämningen var som vanligt god. Några har jobbat ombord för länge, andra är super! Jag deltog på quiz och lyckades pricka in alla rätt till min egen förvåning. Ny resa som pris, och jag återkommer ombord i höst. Senare utsåg besättningen årets medlem i Stena Sagas venner (gruppen har ingen koppling till Stena Line). I år var det en av deras trogna stamgäster som fick priset, helt rätt person tycker jag. På kvällen var det slutsålt på båten och Elvis-tema. Har sällan sett så många i barerna och stämningen var på topp. Sen middag, och jättegod buffé. Det var klart bättre än jag väntat mig. Tidigt upp i Danmark på morgonen, frukost på Sömandhjemmet och en promenad bort mot Palmestranden.


11.55 stävade Jutlandica mot Göteborg. Det som tillkommit var ett tak till däcksbaren och lite glasväggar. Ville man ha solskydd har man lyckats, men mot vind och regn i sidled hjälper det knappt när man bara sätter upp glasväggar här och var och lämnar resten öppet... Annars full aktivitet med föreberedelser för varmare väder. Nya bänkar sattes upp och gamla målades. Väldigt gott om sittplatser ute, men det måste man ha eftersom passagerarna inte får plats inomhus under högsäsong. Vilsalongen på däck 8 var utriven och ska ersättas med nya och fler stolar. Spelmaskinerna gjorde sin sista resa denna tur och ersätts med andra. Just nu är Jutlandica ur trafik några dagar, för att lite av varje ska fixas. Inga större förändringar kommer att märkas. Mat i buffén. Helt ok, som väntat för 199 kr. Farten kändes hög långt in i skärgården, och så kom vi också in 8 minuter före tidtabell.

Trött men avslappnad efter en härlig helg på havet kom jag hem för att ladda för nästa resa. Säger inget mer om den kommande resan nu mer än att ett Arendalsbygge besöks. Då blir det bildreportage  :)

6
Färjor / Grimaldi förlänger - blir de störst?
« skrivet: 09 mars 2018, 11:41:57  »
Under våren påbörjas förlängningen av Grimaldis systerfartyg Cruise Roma och Cruise Barcelona i Palermo. De trafikerar Barcelona-Sardinien-Civitavecchia (Rom). 254 m långa, 3500 passagerare och 3700 längdmeter efter förlängning. Blir de störst i världen tro?

http://www.ferryshippingnews.com/ferry-shipping-3/

/Andreas

7
Färjor / Stenas batteriprojekt
« skrivet: 06 mars 2018, 11:31:47  »
Det har sen ganska länge funnits planer på att utrusta Stena Jutlandica med batterier som kan driva fartyget ut till Vinga. Nu görs ett första steg. Testa i mindre skala först, för att i framtiden utöka till högre kapacitet och fler fartyg om projektet faller väl ut.

http://news.cision.com/se/stena-line/r/snart-eldrift-pa-stena-jutlandica,c2463830

/Andreas

8
Färjor / Viking Lines helårsrapport 2017
« skrivet: 15 februari 2018, 12:32:46  »
Rekord i antal passagerare, upp nästan 6%. Inkomsterna från passagerartrafiken ökade betydligt blygsammare, upp 0,8%.

Citera
Bunker expenses increased by 18.3%, mainly because of high-speed craft VIKING FSTR.

https://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/financial-reports/press-release-180215-financial.pdf

9
Färjor / Fd Nordö-färja såld till skrot
« skrivet: 13 december 2017, 09:07:25  »

10
Reseberättelser / Vårresa i Europa - Etapp York-Barcelona
« skrivet: 01 oktober 2017, 22:05:49  »
Här fortsätter min reseskildring från vårens tågluff i Europa. Den första delen med resan Göteborg-York finns i denna tråd: http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=375.0.

Jag lämnade York med snabbtåg till London. Men det var inte mitt resmål för dagen, utan det var Portsmouth på sydkusten. Härifrån kan man åka till Isle of Wight. Jag såg färjor av flera generationer, och fler nybyggen är på väg. Ramperna i hamnarna byggs om så att ett övre bildäck på de nyaste färjorna kan användas. Det här är också franska Brittany Ferries brittiska fäste med trafik till 6 hamnar i Spanien och Frankrike. Den bästa vyn att se trafiken från är puben Spice Island i Old Portsmouth, där det blev middag på kvällen. Tack för tips, June! Lite längre söderut ligger svävarterminalen. Enligt anslag på platsen är det den enda kvarvarande svävarlinjen med reguljär trafik, då ut till Isle of Wight på inte många minuter. Lite norrut finns det ena av stadens två centrum. Detta ligger vid vattnet, och är mest att likna vid ett shoppingcentrum. Det andra centrumet ligger vid centralstationen. Här kommer några bilder från trafiken in och ut ur hamnen och några miljöbilder.


Bretagne ankommer på kvällen från St Malo. Brittany Ferries äldsta färja.


Normandie Express från Cherbourg eller Le Havre och en passagerarkatamaran på väg till Isle of Wight.






Normandie från Caen och en Wight Link-färja som inte var i trafik för stunden.










Stefan Sibum med bogserare i för och akter.


Svävare som just kommit in från Isle of Wight


C Beds Wind Solution, ex Prinsessan Christina.


Commodore Goodwill trafikerar kanalöarna för Condor Ferries. Flaggad i Bahamas.

11
Reseberättelser / Vårresa i Europa – Etapp Göteborg-York
« skrivet: 01 augusti 2017, 13:33:28  »
I våras tog jag ledigt en månad för att resa runt i Europa med Interrail-kort. Upptäckarlust och att rensa skallen var det som fick mig iväg. Större delen av resan åkte jag ensam, men hade sällskap delar av tiden. De länder som besöktes, var i tur och ordning Tyskland, Holland, Belgien, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Italien, Österrike, Tyskland, Danmark och Norge. De flesta resor gjordes med tåg. Den som kan sin europageografi har redan räknat ut att en och annan färja var nödvändig att åka med. Jag börjar med denna tråd och fortsätter vid senare tillfällen i nya trådar med Biscaya, Medelhavet och Danmark.

Första delen av resan var någorlunda bestämd och sista delen oplanerad när jag hoppade på bussen mot Stenas tysklandsterminal i Göteborg. Efter några försök att skanna passet i automaten fick jag ut boardingkortet. Eftersom ombordstigning pågår ganska länge är det inget större tryck i terminalen, men det var kö till den bemannade disken ändå. Kikade runt och det var sig likt ombord. Hytten var en a-hytt längst fram på babords sida. Bred säng – det var mer än vad jag räknat med och ett plus i kanten! Ut på soldäck och titta på avgången. Det finns alltid ett ställe med lä, fast nu var det bra väder så det spelade ingen roll. Annandag påsk som det var, så det var en del resenärer men knappast fullt. Övre lastdäck var tomt. Det blev trerätters i Metropolitan. Förrätten bestod av smörgåspålägg, annars var det bra. Alternativen till middag i Metropolitan är en kafeteria med olika varmrätter och buffén. Avslutade kvällen med en drink i baren där det pågick quiz och var fullt med folk. När jag hade lagt mig hade jag först svårt att somna. Jag tänkte att vi nog möter Color Line snart och drog undan gardinen. Jodå, där kom Color Fantasy på väg från Kiel till Oslo.

Resan genom Tyskland var ren transfer till Amsterdam med byten i Hamburg Altona och Osnabrück. Framme i Amsterdam mötte jag mina föräldrar som flugit dit. Utöver Amsterdam besökte vi parken Keukenhof som är värd ett besök. Föräldrarna lämnade jag kvar i Amsterdam när jag åkte vidare till Gent.
Först lite bilder, sen fortsätter etapp 1 längre ner i tråden.


Import- eller exportvaror på hjul samt evighetsmaskinen Stena Danica som varit i Danmark och vänt.


Bufférestaurant och rökkapsel.


Hytten på däck 9


Keukenhof


Amsterdam från biblioteket


Rhendeltat

12
Färjor / Förlängda restider och mindre tid iland
« skrivet: 18 juni 2017, 22:32:04  »
Blev något förvånad när Stena Scandinavica vände runt vid Majnabbe redan 17.45 ikväll. Kollade tidtabellen, och jodå, det stämde. När de nuvarande fartygen sattes in avgick de dagligen 19.30 (men ändrades snabbt tillbaka till 19.00) och ankom 9.00, 13 h 30 min. Kvällens resande är till havs 15 h och 30 min. Övriga veckodagar är avgången 18.45 och ankomsten 9.15 som det varit ett tag.

DFDS på rutten Köpenhamn-Oslo har förlängt tiden till havs med en timme jämfört med några år tillbaka i tiden.

Silja Line till Helsingfors avgår 16.45 istället för 17. Har det "alltid" varit kl 17?
Tallink till Tallinn är tidigarelagd till 17.30. Avgången var väl 18 för några år sedan?
I kombination med längre avstånd till terminal och fartyg i Värtan behöver man tidigarelägga färden hemifrån ännu lite till.

Restiderna förlängs alltså under högkonjunktur och med jämförelsevis låga oljepriser. Det blir mindre gods som hinner till avgång. Och just seneftermiddag/tidig kväll kan det vara ganska tidskritiskt om man ska ta sig från sitt arbete och hinna med en avgång. Mindre tid på destinationen dessutom. Hoppas att rederierna vet vad de gör och inte skrämmer bort nya och gamla kunder med sämre tidtabeller. Det är ju inte precis bara färjeentusiaster som ska med.

Undrar om SJ och MTR skulle resonera så på Stockholm-Göteborg? Förlänga restiden till 4 timmar för att spara på elräkning och få fler kunder i bistron? Fast aj då, då tappade man visst en del resande som inte längre kunde resa över dagen, eller som ville tillbringa tid på resmålet istället för färdmedlet...

Det var kvällens funderingar!
/Andreas

13
Övrig sjöfart / Webbkameror
« skrivet: 16 juni 2017, 19:52:20  »
Det finns mycket intressant att finna i olika webbkamerors blickfång. Gillar man färjor och har en fallenhet för gamla skandinaviska sådana är webbkameran i Bastia godis. I Tallinn finns kryssningskajen, marinan och färjehamnen på varsin kamera. Och vill man följa trafiken i Nord Ostsee Kanal (Kiel-kanalen) finns det förstås kameror för det också. Lägg gärna till era favoriter.

Bastia http://www.ccihc.fr/webcam/
Tallinn http://www.portoftallinn.com/aquatory-camera
Kiel-kanalen http://www.kiel-canal.de/webcam/webcam_choice.htm
 
/Andreas

Sidor: [1]