Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Marre

Sidor: [1]
1
Färjor / Finnswan....
« skrivet: 30 april 2018, 21:15:03  »
... tidigare Nordlink är nu tillbaka på sin gamla linje medan efterträdaren Europalink får en välbehövlig uppfräschning och översyn i Gdansk. Sen bär det av till Finland om en veckas tid.

/ Marre

2
Färjor / Scandlines sålt
« skrivet: 26 mars 2018, 11:57:59  »
Scandlines är sålt för 1,7 miljarder Euro till kapitalfonden 3i Group.

maritimedanmark.dk

/Marre

3
Färjor / Fd Gorch Fock under förvandling
« skrivet: 07 november 2017, 18:37:25  »


Gamla Gorch Fock är tydligen under förvandling.
Hon har ju legat upplagd i Sczezin i Polen i ca 10år och förfallit.
Förutom att överbyggnaden verkar vara på väg bort så verkar hon nu vara hyfsat underhållen, om nu målarfärg är en definition på det.
Ryktet, en dålig översättning från en polsk sida säger att hon ska bli fisketransportfartyg, vad det nu innebär.
För mig verkar det mer som hon håller på att degraderas till pråm.
Varför ligger hon så högt?
/ Marre

4
Pollarsnack / Färjelegendar död
« skrivet: 10 september 2017, 18:57:24  »
Sjökapten Ebert Petersson är död. Hans dödsannons pryds av den blågula Nordöflaggan.

Ebert Petersson utmanade tillsammans med sin bror genom Rederi AB Nordö Gotlandsbolaget mycket framgångsrikt på 1960-talet. Det hela slutade med att Gotlandsbolaget tog över Nordös färjor, delvis med lånade pengar från Nordö. Men det kunde mycket väl ha blivit tvärt om.

Nordö öppnade nya linjer. För Malmö-Köpenhamn beställdes tre flygbåtar från Italien. Dessa kom dock aldrig till Öresund. Nordö satsade större med Gigant Foil i stället.

Gedser-Travemünde-linjen togs över från norska Motzau line och en ny linje öppnades från Esbjerg till Great Yarmouth i England.

Nordö såg tidigt möjligheten till lönsam frakttrafik mellan Balkan och östra Medelhavet. Trafiken började med mindre fraktfärjor. 3 nybyggen beställdes vid Kockums i Malmö. Den första i trion, Zenobia, kantrade mycket tragiskt utanför Cypern. En av de tre är Polferries nuvarande Wavel.

När TT Saga-line beslutade att koncentrera all trafik till Trelleborg var Nordö snabba och öppnade en ny linje Malmö-Travemünde med den förre chartrade SJ-färjan Svealand som blivit överflödig på Sassnitzleden.
 
När bröderna pensionerade sig i mitten på 80-talet såldes rederiet till Sealink och blev Nordö-Link och ingår numera i Grimaldis färjeimperium.

/ Marre

5
Färjor / 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 21 augusti 2017, 20:26:41  »
Lite inspirerad av bildskatterna från Ålands hav mm tänkte jag att det fanns ju färjor
på andra ställen i vårt land.
Lite bilder från Tysklandsfärjorna under 70-talet. Bilderna är från flera olika resor, därav kanske lite ostrukturerat.
Kvaliteten är också lite si och så som den blir på 40 år gamla inskannade fotokopior.




Vi lämnar Malmö en sommardag 1975 på den splitternya Nils Dacke på väg till Travemünde.
Mycket folk ombord, men så reser också väldigt många gratis som ett led i det jippo Öresundsbolaget
hade för att fira 75 år. Denna bild symboliserar den största skillnaden mellan Gustav Vasa och Nils Dacke.
Soldäcket är ovanpå den påbyggda hyttavdelningen för personalen.
Bakom räckena ser man taklanterninerna för att få in ljus i innerhytterna.
På Gustav Vasa fanns personalhytterna längst ner i aktern, ovanpå propelleraxlarna,
och med ett väldigt vibrerande som följd.




Vid Skandinavien Kai i Travemünde är det en livlig morgon.
Trave Lines Svea Star från Helsingborg håller på att lägga till.
Vid kaj ligger redan Gedser-Travemünde Rutens Travemünde,
Malmö-Travemünde-Linjens Gustav Vasa och TT-linies Peter Pan.




Klockan 8.00 avgick TT-linie till Trelleborg. TT-linie hade en enorm konkurrensfördel
med den kortare överfartstiden jämfört med konkurrenterna och kunde köra 3 turer per dag till Trelleborg.
Dessutom rymde bildäcken ca 50% fler bilar än Malmö-färjorna, vilket ju innebar en enorm kapacitet.




Tre gånger i veckan anlände samtidigt Sessan-Linjens Prinsessan Birgitta från Göteborg.




Här ser vi färjorna i bakgrunden vid Skandinavien Kai.




Dags för avgång med Gustav Vasa till Malmö.
Han med de skånska ögonen har inte ögon i nacken och ser just i bildögonblicket
inte Prinsessan Birgitta som ska gå på en dagsutflykt på Östersjön för shoppingsugna tyskar.
På sommarhelgerna gick hon till Bornholm och under vintern på weekendturer till Köpenhamn.
 Ordinarie linjen Göteborg-Travemünde innebar ju annars hela dagars liggetid i hamnarna.




Klockan 10.00 var den stora avgångstiden från Travemünde. Förutom Prinsessan Birgitta
och Gustav Vasa avgick Hammershus till Bornholm 2 gånger i veckan och Travemünde till Gedser.
Dessutom kördes det sk Butterfahrten till bla Rödby med inköpsturer,
där smöret säkert fått en underordnad betydelse som attraktionskraft,
med Seetouristics Baltic Star (ex Stena Finlandica) och Hadags Helgoland (nuvarande Atlantis)
eller Westerland (nuvarande Kloar Kimming).




Skorstensbilden på Gustav Vasa med den ursprungliga loggan, Öresundsbolagets Ö
med en mås integrerad i prickarna.




Konkurrensen på södra Östersjön var stenhård. 1976 gick Malmö-Travemünde-Linjen
samman med Trave Line i Helsingborg i Saga-Linjen. Resultatet av detta blev ganska
snart att Trave Lines båda passagerarfärjor Svea Star och Sveaborg drogs in och
ersattes med att kvällsfärjan i Malmö förlängde sin linjesträckning till Helsingborg.
Bilden visar Gustav Vasa i Malmö med Saga-Linjens blåa ”våg”-logga.




Konkurrensen var fortfarande tuff och det skulle inte dröja länge förrän en ny sammanslagning
var på gång i det som blev TT-Saga Line. Passagerarfärjorna till Helsingborg drogs in.
Ganska snart överläts Nils Dacke till Brittany Ferries och Gustav Vasa flyttades till Trelleborg.
Färjorna fick ny logga, Sagalinjens blå våg med band i rött och vitt på gula skorstenar.
 Bilden visar Nils Dacke i Malmö. Men nu är vi inne på 80-talet.




Avslutningsvis några bilder från Trelleborg från tidigt 80-tal.
Skåne ska vid leveransen varit Europas största tågfärja. På denna bild ser hon
mest ut som en modell där hon ligger upplagd i Trelleborg efter leveransen av sin efterträdare.




Sassnitzlinjen var på den tiden en viktig länk till Östeuropa till skillnad från den tynande tillvaro linjen har idag.
Trelleborg i original med SJ-loggan på skorstenen klar för morgonturen till Sassnitz.
I läget bredvid någon av godsfärjorna Götaland eller Svealand.


/ Marre

6
Färjor / Har Svea Drott seglat färdigt?
« skrivet: 08 juli 2017, 21:21:28  »
Gamla Svea Drott som de sista halvan av sin karriär seglat som Moby Baby är inte i trafik i år.
Hon har legat upplagd i Genua hela vintern, men nu verkar hon inte vara kvar där heller.
I stället heter har Moby Lally bytt namn till Moby Baby 2.
Även den gamla kanalfärjan Moby Love tycks ute ur leken.
I år sköter Moby Elba-trafiken på Piombino-Portoferrio med tre liknande ex-skandinaver alla byggda för trafik till Jylland, Jysk Faergefarts Kalle III som Moby Baby 2, Mols-linjens Mette Mols som Moby Kiss och Lion Ferrys Europafärjan III som Moby Niki.
Även trotjänaren Moby Ale, ex Mols-linjens Mikkel Mols från 1969 lever vidare, även den byggd för Jyllandstrafiken.
/ Marre

7
Färjor / Många ex scadinaver- och dfds-färjor i Genua
« skrivet: 28 maj 2017, 16:22:36  »
Moby Otta, Moby Corse och Moby Dada, alla med ett förflutet i norr ligger just nu i Genua.

http://www.webcam.comune.genova.it/matitone_g.htm

/ Marre

8
Färjor / Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« skrivet: 07 maj 2017, 16:33:46  »
Senaste budet är att den nya båten mellan Limhamn och Dragör ska starta den 1 juni.
Det ska blir 3 dubbelturer per dag med den lilla båten som har plats för 38 personer och cyklar och mest påminner om en fiskebåt.
Men prissättningen gör att många säkert tar sig en funderare innan man åker. 191:- enkel och 382:- t/r. Då får man också ta med sig cykeln.
Rederiet motiverar priserna med att det blir en alldelses speciell upplevelse.
Visst kan man hålla med om att det kan bli en speciell upplevelse. Det vet alla som åkt fiskebåt i lite blåst.

/ Marre

Sidor: [1]