Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Marre

Sidor: [1]
1
Reseberättelser / Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 21 juli 2018, 11:59:18  »
Passade på att göra en liten sommartur till Helsingör. Semester, Hemester, Svemester, är det så utflykterna hemmavid kallas? Åtminstone inte Denmester, för semester på danska heter ferie. En dansk semester är något helt annat. Raka motsatsen.

Ville åka båt, och inte med en flytande shoppinggalleria, och då blev valet enkelt, Sundsbussarna. I år är det 60 år sen norska Moltzau Line startade Sundsbussarna och mycket framgångsrikt drev dessa i många år. Nu på måndag firar man detta med att bjuda alla på fri resa samt med en del jippon ombord.

Sen några veckor finns det nu två Sundsbussar, dels Pernille och dels nyinsatta Jeppe. Med Sundsbussarna slipper man de långa och varma glasgångarna i terminalerna som finns till de stora färjorna. Man går i stället direkt ombord från kajen. Sen upplever man direkt närheten till havet.

Nu lämnar vi Helsingborg. Mercandia ligger klar för avgång. Tycho Brahe håller på att lägga till.





Vi åker med Sundbuss Jeppe som de senaste åren huvudsakligen varit i trafik till Ven men nu alltså är tillbaka på HH-leden. Nu avgår Sundsbussarna varje halvtimme.



På övre däck finns ett café, på nedre en rymlig salong. På fördäck finns ytterligare en bar och den är delad så att halva är en bordershop med försäljning av öl och godis mm.

Så är vi ute på havet.



Efter oss kommer Mercandia.
Vi möter Pernille och Hamlet.







Innan vi seglar in till den centrala tilläggsplatsen i Helsingör.



Helsingör är en trevlig och gemytlig dansk stad.
På gågatan vimlar det av svenskar, shopping med kläder och spritbutiker, massor med trevliga restauranger.
Vi äter en god lunch här och flanerar sen runt en del.

Så är det dags för hemresa. I väntsalen finns också en vin- och spritbutik. Praktiskt.
Vi åker hem med Pernille, som är en nyare version av Jeppe.



Övre salongen på Pernille, där man serverar danska smörrebröd mm. Det gör man för övrigt i de andra salongerna också. På soldäck finns det tom en liten däcksbar.



Så möter vi Aurora och är snart tillbaka i Helsingborg igen efter en trevlig tur på havet.

/ Marre

2
Färjor / Berlin har problem
« skrivet: 16 juli 2018, 12:34:36  »
Scandlines meddelar att man har tekniska problem med sin färja Berlin på Gedser-Rostock och kommer att ta den ur trafik från i kväll och fyra dagar fram.
Det verkar inte som man vet riktigt vad de tekniska problemen beror på.
Vi kan väl bara ana att det  blir trångt på den kvarvarande färjan Copenhagen nu mitt under högsäsongen. Med en tidtabell med hamnuppehåll på bara 15 minuter kan man bara förutse förseningar. Scandlines hänvisar drabbade till Rödby-Puttgarden.
/Marre

3
Reseberättelser / Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 21:58:00  »
Inspirerad av tidigare reportage här har jag nu också bockat av en tur mellan Strömstad och Sandefjord på min att-göra-lista. Om man läst de tidigare reportagen här på Landgången tidigare i år känner man igen sig i mycket och detta blir kanske lite av en repris.
Vi anlände till Strömstad kvällen innan vi skulle resa. I kvällssolen promenerade vi i småbåtshamnen och såg Color Viking göra sig redo för kvällsturen.




Linjen trafikeras av två rederier, Color Line och Fjord Line, med färjorna Bohus, Color Viking respektive Oslofjord. Linjen är i huvudsak en ren shoppinglinje för norrmännen. Från båda sidor om Oslofjorden gör man sina inköpsresor. Att det är en shoppinglinje återspeglas på biljettpriserna. Med Color Line kostar en enkel personbiljett 32:-. En endags tur/retur kostar 0:-! Är man medlem i Fjord club är deras pris också 0:-. Idealiskt för en färjenörd!
Eftersom Norge inte tillhör EU är det taxfree-försäljning som gäller ombord. En nackdel med detta är restriktivare införselregler som gäller. Men för mig som skåning spelar det inte så stor roll. Det är betydligt billigare att åka söderut och handla för normalpriser iland i Tyskland. Exempelvis kostar två flak öl 299:- på Strömstad-Sandefjord. På Bordershop i Puttgarden får man tre flak för mindre än halva priset! I rättvisans namn ska dock nämnas att det inte alltid är samma ölsort.

På min att-göra-lista har länge stått en resa med m/s Bohus, byggd i Ålborg 1971 som Prinsessan Desirée för Sessanlinjen är hon faktiskt den äldsta färja jag någonsin åkt med. Sagt och gjort, så checkade vi in ungefär samtidigt som hon anlände till Strömstad efter morgonturen från Sandefjord. Någon större skönhet är hon inte. Vem påstod att Stena uppfann ”skokartongfärjorna”? De blickade säkert på sin store konkurrent på Kattegatt?






I terminalen finns bla en liten utställning som påminner om linjens historia.




Så är vi iväg. För mig är det en njutning ett hänga över relingen och se skummet från propellrarna.




När vi fått upp farten kändes fartvinden ute på de fria däcksytorna och man fick söka sig lugnare platser längs fartygssidan. Var det här Viking Lines reklamkonsult fick ideer? Här är Color Lines motsvarighet till …NG LI…, eller är det bara jag som har livlig fantasi?


En obligatorisk skorstensbild och den förliga masten.






Efter en halvtimmes resa möter vi på väg österut Oslofjord, som vi ska åka tillbaka med på eftermiddagen.




och när vi är halvvägs kommer parhästen Color Viking med samma destination.






Att Bohus är en äldre färja märks mest ute på däck där man kan se massor av färglager.
Inredningen är mycket shoppingbetonad med flera butiker på alla tänkbara och otänkbara platser.
Det som ursprungligen var den förliga baren och konferensutrymmen är nu sprit- och godisbutik. På övre däck finns en stor klädesbutik och parfymbutik. En hörna av cafeterian har byggts om till mat/deli-butik.

Cafeterian är ljus med den långa passagen till restaurangen. Skeppsgolvet ger dock ett plastigt intryck. I övrigt lite kompakt.






Längst bak fanns väl ursprungligen baren. Den är sedan många år sammanslagen med de ursprungliga eleganta matsalarna på babordssidan. Utrymmena känns fräscha. De gamla exklusiva träpanelerna är övermålade och ger därigenom ett ljusare intryck.






På övre däck finns en stor barsalong som inte är original med en lekhörna. Här var soldäck från början, som nu fått flytta upp på taket.


Överfarten Strömstad-Sandefjord är till viss del en vacker skärgårdstur och inseglingen till Sandefjord utgör inget undantag.






Efter knappt 2½ timme lägger vi till i Sandefjord. Ilandstigningen går smidigt. Vi är inte särskilt många fotpassagerare, men det fanns en hel del semesterfirare med bil. Sammanfattningsvis känns Bohus mycket välhållen med tanke på sin ålder. Fräsch inredning, men 70-talscharmen gör sig påmind.

Sandefjord är en trevlig liten stad. Nere vid hamnen finns några fiskrestauranger. Delar av den gamla träbebyggelsen är kvar. I centrum finns en stor shoppinggalleria med ”alla” affärer och i centrum i övrigt finns många små, trevliga butiker. På torget utanför gallerian finns ett antal serveringar.






Efter knappt 3 timmar iland är det dags att åka tillbaka. Oslofjord ankommer till Sandefjord på sin middagstur från Strömstad.




Skrovet till Oslofjord byggdes för 25 år sen i Landskrona och sen inreddes hon på Fossen i Norge. Hon är byggd för trafik mellan norska västlandet och Jylland. Några år gick hon i charter för DFDS mellan Tyskland och England. Sen några år är hon fullständigt ombyggd med avsevärt utökade passagerarutrymmen som kommer väl till pass på den nya taxfree-linjen mellan Strömstad och Sandefjord. Men som jag förstår det är fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Det var ganska tomt på övre bildäcket en lördag i juli.




I god tid före avgång släpptes passagerarna ombord. Man kommer ombord i en lång och trång korridor inbyggd längs övre bildäck. När man kommer upp på passagerardäck, däck 3, finns först en reception och bredvid den ett casino.




Eftersom vi är bland de första ombord passar jag på att ta en fotorunda innan det är så mycket folk ombord.
På akterdäck med de stora vinklade fönsterna finns baren med gott om plats och trevlig inredning med soffor och fåtöljer. I takkupolen hänger en båt med åror och allt, och notera segeltaket runt om. Trevligt!








I baren kan man också studera denna modell av färjan




I anslutning till baren finns i arkaden föröver ett mindre terrasscafé med sköna möbler i konstrottning.




Mitt i fartyget ligger Oasis Garden, fartygets cafeteria. Ett luftigt utrymme med naturstensplattor på golvet och några plastiga olivträd. Inredningen är i mitt tycke steril med de vita stolarna och ganska kalla lila ljuset och den mycket luftiga möbleringen.






Längst fram finns Commander Buffé, buffé-restaurangen. Smakfullt inredd i mörka färger och trivsamt med många fönsterbord och härliga soffor.





På buffén finns alla läckerheter man kan begära och lite till. Helt klart prisvärd för 260:- inkl allt. Först några sillsorter, skaldjursbuffé, lax.




Barnen har sin egen meny med röda pölser, köttbullar och pommes.
Sen finns det olika sorters varmt, oxstek, fläskstek, lammstek, potatisgratäng, grönsaker, sallad. Man måste prova allt. Ingen risk att man skulle gå hungrig från bordet.




Utsikten var inte fy skam den heller.




Som avslutning ostbricka med camembert, brie, grönmögelost mm. Och som pricken över i ett dessertbord med creme carmel, chokladmousse, jordgubbstårta och kladdkaka. I priset ingår drycker med öl och vin, läsk, vatten och kaffe på maten.


Mätt och belåten var ett besök i taxfree-shopen ett nödvändigt studiebesök, väl medveten om att det egentligen inte fanns något som var billigt för oss skåningar. Oslofjord påstår att man har världens största flytande taxfree-butik på en dagfärja, totalt 1800 m2. Sant eller ej vet jag inte, men ytorna är stora. Butiken är i två plan och längst fram har man utnyttjat utsikten med att inreda ett café mitt inne i taxfree-avdelningen. Kanske ett minne från utrymmets tidigare funktion, men intresset för serveringen var minimalt.




Framme i Strömstad märktes att Fjord Line känns ”inackoderade” i Color Lines terminal. Det var inte helt enkelt att hitta landgången. Dåligt skyltat ner för trappan och ut på bildäck som man fick korsa för att komma till landgången.
Sammanfattningsvis är Strömstad-Sandefjord en trevlig utflykt. De flesta är norrmän som reser för att handla billigt. Man kan fundera över hur omfattande denna trafik varit utan skattesubventionerna genom taxfree-försäljningen. Utan taxfree har denna rutt en klar överkapacitet och även nu känns fordonskapaciteten klart överdimensionerad. Om taxfree försvinner hade en färja typ 70-talets Öresundsfärjor säkert varit tillräcklig under högsäsong.




/ Marre

4
Färjor / Storabältsbron 20 år. Vad hände med färjorna?
« skrivet: 24 juni 2018, 20:44:56  »
Det är nu 20 år sen Storabältsbron invigdes.
På en gång blev 10 färjor sysslolösa och upplagda.
Utöver dessa 10 hade Scandlines ytterligare 4 färjor från Rödby-Puttgarden som var sysslolösa

I Maritime Danmark finns en artikel om vad som hände med dem sen.


https://maritimedanmark.dk/?Id=38734

/ Marre

5
Färjor / Finnswan....
« skrivet: 30 april 2018, 21:15:03  »
... tidigare Nordlink är nu tillbaka på sin gamla linje medan efterträdaren Europalink får en välbehövlig uppfräschning och översyn i Gdansk. Sen bär det av till Finland om en veckas tid.

/ Marre

6
Färjor / Scandlines sålt
« skrivet: 26 mars 2018, 11:57:59  »
Scandlines är sålt för 1,7 miljarder Euro till kapitalfonden 3i Group.

maritimedanmark.dk

/Marre

7
Färjor / Fd Gorch Fock under förvandling
« skrivet: 07 november 2017, 18:37:25  »


Gamla Gorch Fock är tydligen under förvandling.
Hon har ju legat upplagd i Sczezin i Polen i ca 10år och förfallit.
Förutom att överbyggnaden verkar vara på väg bort så verkar hon nu vara hyfsat underhållen, om nu målarfärg är en definition på det.
Ryktet, en dålig översättning från en polsk sida säger att hon ska bli fisketransportfartyg, vad det nu innebär.
För mig verkar det mer som hon håller på att degraderas till pråm.
Varför ligger hon så högt?
/ Marre

8
Pollarsnack / Färjelegendar död
« skrivet: 10 september 2017, 18:57:24  »
Sjökapten Ebert Petersson är död. Hans dödsannons pryds av den blågula Nordöflaggan.

Ebert Petersson utmanade tillsammans med sin bror genom Rederi AB Nordö Gotlandsbolaget mycket framgångsrikt på 1960-talet. Det hela slutade med att Gotlandsbolaget tog över Nordös färjor, delvis med lånade pengar från Nordö. Men det kunde mycket väl ha blivit tvärt om.

Nordö öppnade nya linjer. För Malmö-Köpenhamn beställdes tre flygbåtar från Italien. Dessa kom dock aldrig till Öresund. Nordö satsade större med Gigant Foil i stället.

Gedser-Travemünde-linjen togs över från norska Motzau line och en ny linje öppnades från Esbjerg till Great Yarmouth i England.

Nordö såg tidigt möjligheten till lönsam frakttrafik mellan Balkan och östra Medelhavet. Trafiken började med mindre fraktfärjor. 3 nybyggen beställdes vid Kockums i Malmö. Den första i trion, Zenobia, kantrade mycket tragiskt utanför Cypern. En av de tre är Polferries nuvarande Wavel.

När TT Saga-line beslutade att koncentrera all trafik till Trelleborg var Nordö snabba och öppnade en ny linje Malmö-Travemünde med den förre chartrade SJ-färjan Svealand som blivit överflödig på Sassnitzleden.
 
När bröderna pensionerade sig i mitten på 80-talet såldes rederiet till Sealink och blev Nordö-Link och ingår numera i Grimaldis färjeimperium.

/ Marre

9
Färjor / 70-talet med skånska ögon
« skrivet: 21 augusti 2017, 20:26:41  »
Lite inspirerad av bildskatterna från Ålands hav mm tänkte jag att det fanns ju färjor
på andra ställen i vårt land.
Lite bilder från Tysklandsfärjorna under 70-talet. Bilderna är från flera olika resor, därav kanske lite ostrukturerat.
Kvaliteten är också lite si och så som den blir på 40 år gamla inskannade fotokopior.




Vi lämnar Malmö en sommardag 1975 på den splitternya Nils Dacke på väg till Travemünde.
Mycket folk ombord, men så reser också väldigt många gratis som ett led i det jippo Öresundsbolaget
hade för att fira 75 år. Denna bild symboliserar den största skillnaden mellan Gustav Vasa och Nils Dacke.
Soldäcket är ovanpå den påbyggda hyttavdelningen för personalen.
Bakom räckena ser man taklanterninerna för att få in ljus i innerhytterna.
På Gustav Vasa fanns personalhytterna längst ner i aktern, ovanpå propelleraxlarna,
och med ett väldigt vibrerande som följd.




Vid Skandinavien Kai i Travemünde är det en livlig morgon.
Trave Lines Svea Star från Helsingborg håller på att lägga till.
Vid kaj ligger redan Gedser-Travemünde Rutens Travemünde,
Malmö-Travemünde-Linjens Gustav Vasa och TT-linies Peter Pan.




Klockan 8.00 avgick TT-linie till Trelleborg. TT-linie hade en enorm konkurrensfördel
med den kortare överfartstiden jämfört med konkurrenterna och kunde köra 3 turer per dag till Trelleborg.
Dessutom rymde bildäcken ca 50% fler bilar än Malmö-färjorna, vilket ju innebar en enorm kapacitet.




Tre gånger i veckan anlände samtidigt Sessan-Linjens Prinsessan Birgitta från Göteborg.




Här ser vi färjorna i bakgrunden vid Skandinavien Kai.




Dags för avgång med Gustav Vasa till Malmö.
Han med de skånska ögonen har inte ögon i nacken och ser just i bildögonblicket
inte Prinsessan Birgitta som ska gå på en dagsutflykt på Östersjön för shoppingsugna tyskar.
På sommarhelgerna gick hon till Bornholm och under vintern på weekendturer till Köpenhamn.
 Ordinarie linjen Göteborg-Travemünde innebar ju annars hela dagars liggetid i hamnarna.




Klockan 10.00 var den stora avgångstiden från Travemünde. Förutom Prinsessan Birgitta
och Gustav Vasa avgick Hammershus till Bornholm 2 gånger i veckan och Travemünde till Gedser.
Dessutom kördes det sk Butterfahrten till bla Rödby med inköpsturer,
där smöret säkert fått en underordnad betydelse som attraktionskraft,
med Seetouristics Baltic Star (ex Stena Finlandica) och Hadags Helgoland (nuvarande Atlantis)
eller Westerland (nuvarande Kloar Kimming).




Skorstensbilden på Gustav Vasa med den ursprungliga loggan, Öresundsbolagets Ö
med en mås integrerad i prickarna.




Konkurrensen på södra Östersjön var stenhård. 1976 gick Malmö-Travemünde-Linjen
samman med Trave Line i Helsingborg i Saga-Linjen. Resultatet av detta blev ganska
snart att Trave Lines båda passagerarfärjor Svea Star och Sveaborg drogs in och
ersattes med att kvällsfärjan i Malmö förlängde sin linjesträckning till Helsingborg.
Bilden visar Gustav Vasa i Malmö med Saga-Linjens blåa ”våg”-logga.




Konkurrensen var fortfarande tuff och det skulle inte dröja länge förrän en ny sammanslagning
var på gång i det som blev TT-Saga Line. Passagerarfärjorna till Helsingborg drogs in.
Ganska snart överläts Nils Dacke till Brittany Ferries och Gustav Vasa flyttades till Trelleborg.
Färjorna fick ny logga, Sagalinjens blå våg med band i rött och vitt på gula skorstenar.
 Bilden visar Nils Dacke i Malmö. Men nu är vi inne på 80-talet.




Avslutningsvis några bilder från Trelleborg från tidigt 80-tal.
Skåne ska vid leveransen varit Europas största tågfärja. På denna bild ser hon
mest ut som en modell där hon ligger upplagd i Trelleborg efter leveransen av sin efterträdare.




Sassnitzlinjen var på den tiden en viktig länk till Östeuropa till skillnad från den tynande tillvaro linjen har idag.
Trelleborg i original med SJ-loggan på skorstenen klar för morgonturen till Sassnitz.
I läget bredvid någon av godsfärjorna Götaland eller Svealand.


/ Marre

10
Färjor / Har Svea Drott seglat färdigt?
« skrivet: 08 juli 2017, 21:21:28  »
Gamla Svea Drott som de sista halvan av sin karriär seglat som Moby Baby är inte i trafik i år.
Hon har legat upplagd i Genua hela vintern, men nu verkar hon inte vara kvar där heller.
I stället heter har Moby Lally bytt namn till Moby Baby 2.
Även den gamla kanalfärjan Moby Love tycks ute ur leken.
I år sköter Moby Elba-trafiken på Piombino-Portoferrio med tre liknande ex-skandinaver alla byggda för trafik till Jylland, Jysk Faergefarts Kalle III som Moby Baby 2, Mols-linjens Mette Mols som Moby Kiss och Lion Ferrys Europafärjan III som Moby Niki.
Även trotjänaren Moby Ale, ex Mols-linjens Mikkel Mols från 1969 lever vidare, även den byggd för Jyllandstrafiken.
/ Marre

11
Färjor / Många ex scadinaver- och dfds-färjor i Genua
« skrivet: 28 maj 2017, 16:22:36  »
Moby Otta, Moby Corse och Moby Dada, alla med ett förflutet i norr ligger just nu i Genua.

http://www.webcam.comune.genova.it/matitone_g.htm

/ Marre

12
Färjor / Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« skrivet: 07 maj 2017, 16:33:46  »
Senaste budet är att den nya båten mellan Limhamn och Dragör ska starta den 1 juni.
Det ska blir 3 dubbelturer per dag med den lilla båten som har plats för 38 personer och cyklar och mest påminner om en fiskebåt.
Men prissättningen gör att många säkert tar sig en funderare innan man åker. 191:- enkel och 382:- t/r. Då får man också ta med sig cykeln.
Rederiet motiverar priserna med att det blir en alldelses speciell upplevelse.
Visst kan man hålla med om att det kan bli en speciell upplevelse. Det vet alla som åkt fiskebåt i lite blåst.

/ Marre

Sidor: [1]