Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haas.

Sidor: [1] 2 3 4
1
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 13:43:56  »
Om vi går lite off-topic här, så måste jag ju erkänna att min exponering mot färöiska är väldigt begränsad. Men den här texten var ju inte svår att förstå, kändes lättare än isländska. Någon som har koll på hur mycket färöiska och isländska skiljer sig åt? Som norska och danska?

2
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 05 november 2018, 09:36:34  »
Enligt ett pressmeddelande (som jag inte hittade på svenska) ska åtminstone följande göras:

På den tekniska sidan ska fartygen förberedas för landström. I första hand i Stockholm, men senare också i Helsingfors, skall man kunna ligga vid kaj utan att ha hjälpkärrorna igång.

På passagerarsidan:
- Nattklubben Atlantis blir "Starlight". Barer och trappor flyttas, och det byggs nya sittplatser. Inredningsarkitekten har höga förväntningar på baren i fören, "Sea View Lounge".
- Bon Vivant renoveras
- El Capitan förnyas och blir Grill House
- Old Port Pub blir ljusare och ändrar namn till Sea Pub (det här gjordes visst på Symphony redan?)
- Ospecificerade renoveringar av hytter och korridorer (förmodligen en fortsättning på de renoveringar som gjorts de senaste åren)

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/410cc3d6ed538836

3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 14:41:40  »
Fast om man ser till tunnels under Engelska kanalen så har den ju inte gjort att färjetrafiken upphört.

Färjetrafiken kommer garanterat att fortsätta i någon form, precis som den gjorde i Engelska kanalen också. Men jag tror inte på investeringar i 250-miljonersklassen (€) för (passagerar-) färjorna framöver. Bulken av passagerarna flyttar nog över till tåg när (om) det byggs en tunnel.

4
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 10:01:42  »
På sikt kanske vi har en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn - det finns planer på tunnelprojekt både från den offentliga sektorn (FinEst Link) och den privata sektorn (FinEstBayArea). Det är klart att en tunnel - om den kommer - tar många långa år att bygga, men det skulle inte förvåna mig om Viking Line (med rötterna i försiktiga SF-Line) räknar med att marknaden på sikt (=under en ny färjas livslängd) kommer att radikalt minska - och därför låter bli att investera -, medan mer riskbenägna Tallink smider medan järnet är varmt och räknar med att den nya färjan skall ha betalat sig själv innan en eventuell tunnel, efter förseningar, hinner påverka passagerarunderlaget.

FinEstBayArea: https://finestbayarea.online
FinEst Link: http://www.finestlink.fi/en/

5
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 16 oktober 2018, 09:46:45  »
ADCC står för "All Seasons Day Cruising and Commuting". Hon var planerad för kortrutten Mariehamn-Kapelllskär, men Viking Line sade upp kontraktet då det varit problem och förseningar men bygget. Varvsnumret var 001, så det var kanske ingen högoddsare att det kunde bli problem.

http://faktaomfartyg.se/yard_no_1_2009.htm
https://web.archive.org/web/20100129064046/http://www.vikingline.fi/about/press_releases/press_070130_adcc.asp

6
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 11 oktober 2018, 15:43:36  »
Eftersom jag inte har tillgång till de svenska eller finska versionerna av INT Kort 1 så undrar jag lite vilken den vedertagna svenska benämningen är för "preferred channel to starboard/port". Det är alltså fråga om ett lateralmärke som på babordsmärket har ett grönt band, och på styrbordsmärket ett rött (i A-systemet, tvärtom för B-systemet) - se bilaga1. IALAs definition1 är följande: "At the point where a channel divides, when proceeding in the “conventional direction of buoyage,” a preferred channel may be indicated by a modified Port or Starboard lateral mark". De norska2 och danska3 versionerna kallar det för "Hovedfarled til babord/styrbord" respektive "Hovedløb til bagbord/styrbord".  Som jag förstår det (se sektion Q 130.1) har inte det här märket en egen sjökortssymbol i INT-systemet (papperskort), utan indikeras med hjälp av indexet RGR eller GRG.

För den ursprungliga frågeställaren kan det vara värt att notera att det engelska begreppet "buoy" inbegriper alla flytande sjömärken, dvs förutom bojar av olika form också vanliga prickar (eng: spar buoy). Och "beacon" är en övergripande benämning för fasta sjömärken som på svenska kan ha en egen term, t.ex. båk, kummel, stång, ensmärke, målad fläck, radarmärke, randmärke.

Källor:
1) http://www.iala-aism.org/product/r1001-iala-maritime-buoyage-system/?download=true
2) https://www.kartverket.no/globalassets/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart.pdf
3) https://gst.dk/media/2915905/kort1.pdf

7
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 28 september 2018, 10:26:38  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp.

Jag är alltid intresserad av att använda korrekta termer, så måste fråga om råd här. Är det så att ett skepp (i marina sammanhang, som enskilt substantiv) alltid avser ett (större) segelfartyg, medan motordrivna fartyg är just fartyg? Och sedan används skepp naturligtvis som för- och efterled i sammansatta ord i samband med motordrivna fartyg också, som t.ex. förskepp, akterskepp, skeppsredare, skeppsbyggnad.

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2018, 09:01:45  »
Den finlandssvenska vetenskapliga namnforskningen finns sammanfattad i verket Finlandssvenska Bebyggelsenamn:
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/919/aura-aura/
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/923/abo-abo/

9
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 14:29:00  »
Förutom inom Norden då, där nordiska medborgare tack vare den nordiska passfriheten klarar sig med körkort. Det bör dock vara ett körkort (eller "annat dokument som beviljats av en myndighet") utfärdat i ett nordiskt land. Så t.ex. ett belgiskt körkort duger inte. Den nordiska passfriheten är starkare än Schengenavtalet, så för nordiska medborgare gäller passfriheten också om Schengen skulle kräva pass.

10
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 08:44:46  »
Om du av skilda skäl blir anmodad av någon myndighet, att bevisa din nationalitet, d.v.s. legitimera dig som svensk medborgare, gäller inte körkortet som legitimation, utan man skall ha antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort.

Men du syftar väl på svensk lag som gäller i Sverige? Den ursprungliga frågan gällde väl om svenska medborgare kan resa till, och vistas i, Finland utan pass? Då är det ju finska regler som gäller.
Så här säger den finska gränsbevakningen:
"Medborgare i de nordiska länderna (Finland, Sverige, Danmark, Norge, Island) åtnjuter passfrihet vilket innebär att de kan röra sig och vistas i de nordiska länderna utan resedokument. Om en medborgare i ett nordiskt land reser utan pass eller identitetsbevis rekommenderas att personen medför ett annat dokument som beviljats av en myndighet. Myndigheter kan vid behov utbyta information om en resenärs identitet för att kontrollera den."
Så i teorin behövs inte ens körkort (det bara rekommenderas). Men jag kan nog tänka mig att det har funnits framför allt personer med invandrarbakgrund som fått förklara sig en hel del innan gränsbevakningen blivit övertygade om att de är nordiska medborgare. Så för att undvika strul är det säkert enklast att ha t.ex. ett körkort med som underlättar för myndigheterna att "utbyta information om en resenärs identitet". Själv kan jag inte komma ihåg att jag någonsin behövt visa upp vare sig pass, identitetsbevis eller körkort då jag rest inom Norden (med undantag för flyget, där flygbolagen - inte gränsbevakningen - har krävt pass eller identitetsbevis - och detta bara för att de har haft plikt att transportera tillbaka bersoner som inte haft inreserätt). Före Schengen var det ju lite roligt att stå i passkön på flygplatsen efter landning och bara säga "från Köpenhamn". I allmänhet kollade de inte ens att jag hade boardingkort från Köpenhamnsflyget.
Det är också värt att notera att inför och under toppmötet i juli mellan Trump och Putin i Helsingfors så infördes gränskontroller temporärt (åtminstone stickprovsmässigt), såsom Schengenavtalet säger att man kan göra. Men fortfarande gällde nordisk passfrihet; nordiska medborgare behövde inte resa med pass eller identitetsbevis. Den nordiska passfriheten får vi gärna värna om, utnyttja och åberopa ifall av gränskontroll (men sen kan vi ju dra fram körkortet i alla fall för att göra det hela smidigare).
Och sedan tål det ju att upprepas att transportbolagen (flyg, färjor) kan kräva identifikation oberoende av vad gränsmyndigheterna kräver. Skulle tro att unga får styrka sin ålder, t.ex., men det är av helt andra orsaker.

Källa:
https://www.raja.fi/anvisningar/resedokument

11
Övrig sjöfart / SV: Okänt militärt fartyg/tullfartyg i UAE
« skrivet: 30 maj 2018, 12:31:30  »
UAE = United Arab Emirates, dvs Förenade Arabemiraten varav ovan nämnda Sharjah är ett emirat, liksom också t.ex. Dubai och Abu Dhabi.

12
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 23 maj 2018, 12:50:52  »
OM man tycker jag ställt en dum fråga, behöver man inte lägga sin dyrbara tid på den :-)
Sannsynligheten for at TT-Line svarer på et slikt spørsmål er vel heller ikke så stor, så jeg er enig, kommentaren var unødvendig.

Till TT-Line, idag kl 7:02:
Kodstycke: [Välj]
Hej,
har noterat att Peter Pan är ur trafik. När kommer fartyget tillbaka i trafik igen?

Mvh, xxx

Från TT-Line, idag kl 12:38:
Kodstycke: [Välj]
Hej.
Vi har i dagsläget inget besked om när hon kommer i trafik igen.
 
Med vänlig hälsning
Kundservice
TT-Line
xxx

13
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 09:07:59  »
Min fingertoppskänsla säger att Viking Lines andel av kostnaderna för försöket är ganska liten. Skulle tro att en stor del bekostas av diverse innovationsstöd och av Norsepower (som i sin tur säkert också får FoU-pengar för projektet av staten och/eller EU). Tyvärr är ju Viking Lines resultat så uselt att redan en 2% inbesparing i bränslekostnaderna skulle innebära en rejäl procentuell förbättring av företagets resultat.
Ur Viking Lines och Norsepowers gemensamma pressmeddelande: "This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 738282."

Källa: https://docs.wixstatic.com/ugd/cea95e_b69825193fd143d69908a3849ae54f82.pdf

14
Lastfartyg / SV: Finnlines: tre nya ro-ro fartyg
« skrivet: 04 maj 2018, 11:50:25  »
Enligt ett pressmeddelande från Finnlines ska fartygen byggas av Jinling Shipyard (中外运长航集团船舶重工总公司 i Jiangsu, Kina). Tre fartyg, totalt 200 M€, längd 238 m med 5800 filmeter plus 5600 m2 bildäck och kapacitet för 300 TEU på väderdäck. Planeringen är gjord av Knud E. Hansen. Konventionella dieslar och roderpropellrar (okänt vilken konstruktion), med tillägget att man ska ladda litiumackumulatorer under gång så att man inte behöver ha maskinerna igång under hamnuppehållen (dock, av allt att döma, är inte batterierna avsedda för framdrift). För att förbättra hydrodynamiken planerar man att blåsa små luftbubblor under skrovet.

Källa:
https://www.finnlines.com/newsroom/finnlines-invests-sustainability-three-new-green-ro-ro-vessels-ordered

15
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 18:47:27  »
I denna tråd bör vi kanske också ge några av de mest centrala siffrorna:

Tallink
Omsättning: 967 MEUR
Vinst före skatt: 54 MEUR

Viking Line
Omsättning: 523 MEUR
Vinst före skatt: 7 MEUR

Rederiaktiebolaget Eckerö
Omsättning: 233 MEUR
Vinst före skatt: 12 MEUR

Det har kanske varit ett fraktens år 2017, om man jämför dessa tre med Finnlines?

Finnlines:
Omsättning: 536 MEUR
Vinst före skatt:82 MEUR

Vinst i förhållande till omsättning för dessa fyra rederier blir alltså Finnlines 15%, Tallink 5%, Eckerö 5%, Viking Line 1%.
Finnlines har ju fokus på frakt och endast en blygsam passagarartrafik, medan det för Viking Line är tvärtom (frakten står för kring 10% av intäkterna).

Sidor: [1] 2 3 4