Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Haas.

Sidor: [1] 2 3 4
1
Reseberättelser / SV: Ö man minns
« skrivet: 04 januari 2019, 09:13:58  »
Jag tror att det är å,ä och ö som strular till det. Det kan löna sig att använda "Infoga länk"-knappen, då verkar det funka.

Ser ut så här när man redigerar; innanför den inledande url-taggen kommer alltså adressen (url:en), sedan den synliga texten som man klickar på, dvs i det här fallet adressen en gång till:
Kodstycke: [Välj]
[url=https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Märket]https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Märket[/url]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Märket


2
Färjor / SV: Stormen Alfrida
« skrivet: 02 januari 2019, 09:54:42  »

Om en färja från Stockholm till Åbo eller Helsingfors låter bli att gå inom Åland, får de inte problem med taxfree-försäljningen då?
[/quote]

Inte om det är force majeure. Det är inte så ovanligt, händer några gånger per år. Framför allt Långnäs är ganska känsligt för vissa vindar, men visst händer det nu och då i Mariehamn också (framför allt då Siljas promenadsystrar).

3
Regler, information och hjälp / SV: Problem med Edge
« skrivet: 02 januari 2019, 09:29:53  »
Jag får meddelandet "Kunde inte verifiera adressen du kom från. Gå tillbaka och försök igen."

Jag får samma om jag loggar in (med Firefox) genom att klicka på "silhuettprofilbilden" i övre högra hörnet (som ger login som en popup-ruta). Om jag däremot klickar på "Logga in"-menyalternativet (som flyttar mig till en annan login-sida) så funkar det bra.

Jag har ett annat problem. Hvar tredje gång jag försöker logga mig in på dessa sidor talar min bredbandsrouter om för mig att det inte är en säkrad adress.

Landgången har ett ogiltigt certifikat för krypterade förbindelser (https://landgangen.se) som gör att du får ett felmeddelande. Om du däremot använder den okrypterade versionen (http://landgangen.se) så borde du kunna läsa utan att få ett felmeddelande (men visst, då skickar du också dina inloggningsuppgifter oenkrypterat, ifall du loggar in). I dagens läge gäller det nog för alla webbsajter att de borde stöda krypterade förbindelser (https) fullt ut. Det här är nog något som Kim och de andra administratörerna borde ta en titt på. Dock kan det komma med en prislapp: https://www.loopia.se/ssl/
Kodstycke: [Välj]
landgangen.se uses an invalid security certificate. The certificate is only valid for the following names: *.loopiasecure.com, loopiasecure.com Error code: SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN

4
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 12 december 2018, 09:12:11  »
Problemet med att länka till VG:s ingångssida vg.no är att länkarna där är kortlivade, normalt några dagar  skulle jag tro. Det är därför bättre att länka direkt till artikeln (i det här fallet https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRgWAR/knm-helge-ingstad-ulykken-politiet-etterforsker-trafikksentralen) eftersom själva artiken brukar vara relativt långlivad.
Allra bäst är att skriva ett kort sammandrag här på Landgången OCH länka till källan (artikeln).
T.ex. så här:
---
Enligt den norska tidningen VG undersöker polisen i Bergen om Fedje VTS följt gällande instruktioner och föreskrifter i kommunikationen med Helge Ingstad och Sola TS. Specifikt skriver VG att de finns en ordbok utgiven av Kystverket som säger att man i vissa situationen använda s.k. markörord för att undvika missförstånd. Det finns sju ord i ordboken, t.ex. advarsel, anbefalning, informasjon, spørsmål. Chefen för trafikcentralen säger i en kommentar att bruket av markörorden beror på situationen.

Källa: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRgWAR/knm-helge-ingstad-ulykken-politiet-etterforsker-trafikksentralen

5
Färjor / SV: Svarta rutor underlättar laddning av el-färjor
« skrivet: 07 december 2018, 09:39:14  »
Den sidan krävde dessvärre att man accepterade cookies. >:(
Om du öppnar länken i ett nytt private browsing-fönster, så kan du gott acceptera alla cookies eftersom det i den sessionen inte finns gamla cookies sparade som du kan länkas ihop med. Och sen när du stänger private browsing-fönstret så raderas cookien.

6
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 13:43:56  »
Om vi går lite off-topic här, så måste jag ju erkänna att min exponering mot färöiska är väldigt begränsad. Men den här texten var ju inte svår att förstå, kändes lättare än isländska. Någon som har koll på hur mycket färöiska och isländska skiljer sig åt? Som norska och danska?

7
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 05 november 2018, 09:36:34  »
Enligt ett pressmeddelande (som jag inte hittade på svenska) ska åtminstone följande göras:

På den tekniska sidan ska fartygen förberedas för landström. I första hand i Stockholm, men senare också i Helsingfors, skall man kunna ligga vid kaj utan att ha hjälpkärrorna igång.

På passagerarsidan:
- Nattklubben Atlantis blir "Starlight". Barer och trappor flyttas, och det byggs nya sittplatser. Inredningsarkitekten har höga förväntningar på baren i fören, "Sea View Lounge".
- Bon Vivant renoveras
- El Capitan förnyas och blir Grill House
- Old Port Pub blir ljusare och ändrar namn till Sea Pub (det här gjordes visst på Symphony redan?)
- Ospecificerade renoveringar av hytter och korridorer (förmodligen en fortsättning på de renoveringar som gjorts de senaste åren)

https://www.tallinksilja.fi/medialle/-/cision/expanded-release/410cc3d6ed538836

8
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 14:41:40  »
Fast om man ser till tunnels under Engelska kanalen så har den ju inte gjort att färjetrafiken upphört.

Färjetrafiken kommer garanterat att fortsätta i någon form, precis som den gjorde i Engelska kanalen också. Men jag tror inte på investeringar i 250-miljonersklassen (€) för (passagerar-) färjorna framöver. Bulken av passagerarna flyttar nog över till tåg när (om) det byggs en tunnel.

9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 10:01:42  »
På sikt kanske vi har en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn - det finns planer på tunnelprojekt både från den offentliga sektorn (FinEst Link) och den privata sektorn (FinEstBayArea). Det är klart att en tunnel - om den kommer - tar många långa år att bygga, men det skulle inte förvåna mig om Viking Line (med rötterna i försiktiga SF-Line) räknar med att marknaden på sikt (=under en ny färjas livslängd) kommer att radikalt minska - och därför låter bli att investera -, medan mer riskbenägna Tallink smider medan järnet är varmt och räknar med att den nya färjan skall ha betalat sig själv innan en eventuell tunnel, efter förseningar, hinner påverka passagerarunderlaget.

FinEstBayArea: https://finestbayarea.online
FinEst Link: http://www.finestlink.fi/en/

10
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 16 oktober 2018, 09:46:45  »
ADCC står för "All Seasons Day Cruising and Commuting". Hon var planerad för kortrutten Mariehamn-Kapelllskär, men Viking Line sade upp kontraktet då det varit problem och förseningar men bygget. Varvsnumret var 001, så det var kanske ingen högoddsare att det kunde bli problem.

http://faktaomfartyg.se/yard_no_1_2009.htm
https://web.archive.org/web/20100129064046/http://www.vikingline.fi/about/press_releases/press_070130_adcc.asp

11
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 11 oktober 2018, 15:43:36  »
Eftersom jag inte har tillgång till de svenska eller finska versionerna av INT Kort 1 så undrar jag lite vilken den vedertagna svenska benämningen är för "preferred channel to starboard/port". Det är alltså fråga om ett lateralmärke som på babordsmärket har ett grönt band, och på styrbordsmärket ett rött (i A-systemet, tvärtom för B-systemet) - se bilaga1. IALAs definition1 är följande: "At the point where a channel divides, when proceeding in the “conventional direction of buoyage,” a preferred channel may be indicated by a modified Port or Starboard lateral mark". De norska2 och danska3 versionerna kallar det för "Hovedfarled til babord/styrbord" respektive "Hovedløb til bagbord/styrbord".  Som jag förstår det (se sektion Q 130.1) har inte det här märket en egen sjökortssymbol i INT-systemet (papperskort), utan indikeras med hjälp av indexet RGR eller GRG.

För den ursprungliga frågeställaren kan det vara värt att notera att det engelska begreppet "buoy" inbegriper alla flytande sjömärken, dvs förutom bojar av olika form också vanliga prickar (eng: spar buoy). Och "beacon" är en övergripande benämning för fasta sjömärken som på svenska kan ha en egen term, t.ex. båk, kummel, stång, ensmärke, målad fläck, radarmärke, randmärke.

Källor:
1) http://www.iala-aism.org/product/r1001-iala-maritime-buoyage-system/?download=true
2) https://www.kartverket.no/globalassets/nautiske-publikasjoner/symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart.pdf
3) https://gst.dk/media/2915905/kort1.pdf

12
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 28 september 2018, 10:26:38  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp.

Jag är alltid intresserad av att använda korrekta termer, så måste fråga om råd här. Är det så att ett skepp (i marina sammanhang, som enskilt substantiv) alltid avser ett (större) segelfartyg, medan motordrivna fartyg är just fartyg? Och sedan används skepp naturligtvis som för- och efterled i sammansatta ord i samband med motordrivna fartyg också, som t.ex. förskepp, akterskepp, skeppsredare, skeppsbyggnad.

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2018, 09:01:45  »
Den finlandssvenska vetenskapliga namnforskningen finns sammanfattad i verket Finlandssvenska Bebyggelsenamn:
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/919/aura-aura/
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/923/abo-abo/

14
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 14:29:00  »
Förutom inom Norden då, där nordiska medborgare tack vare den nordiska passfriheten klarar sig med körkort. Det bör dock vara ett körkort (eller "annat dokument som beviljats av en myndighet") utfärdat i ett nordiskt land. Så t.ex. ett belgiskt körkort duger inte. Den nordiska passfriheten är starkare än Schengenavtalet, så för nordiska medborgare gäller passfriheten också om Schengen skulle kräva pass.

15
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 08:44:46  »
Om du av skilda skäl blir anmodad av någon myndighet, att bevisa din nationalitet, d.v.s. legitimera dig som svensk medborgare, gäller inte körkortet som legitimation, utan man skall ha antingen ett pass eller ett nationellt ID-kort.

Men du syftar väl på svensk lag som gäller i Sverige? Den ursprungliga frågan gällde väl om svenska medborgare kan resa till, och vistas i, Finland utan pass? Då är det ju finska regler som gäller.
Så här säger den finska gränsbevakningen:
"Medborgare i de nordiska länderna (Finland, Sverige, Danmark, Norge, Island) åtnjuter passfrihet vilket innebär att de kan röra sig och vistas i de nordiska länderna utan resedokument. Om en medborgare i ett nordiskt land reser utan pass eller identitetsbevis rekommenderas att personen medför ett annat dokument som beviljats av en myndighet. Myndigheter kan vid behov utbyta information om en resenärs identitet för att kontrollera den."
Så i teorin behövs inte ens körkort (det bara rekommenderas). Men jag kan nog tänka mig att det har funnits framför allt personer med invandrarbakgrund som fått förklara sig en hel del innan gränsbevakningen blivit övertygade om att de är nordiska medborgare. Så för att undvika strul är det säkert enklast att ha t.ex. ett körkort med som underlättar för myndigheterna att "utbyta information om en resenärs identitet". Själv kan jag inte komma ihåg att jag någonsin behövt visa upp vare sig pass, identitetsbevis eller körkort då jag rest inom Norden (med undantag för flyget, där flygbolagen - inte gränsbevakningen - har krävt pass eller identitetsbevis - och detta bara för att de har haft plikt att transportera tillbaka bersoner som inte haft inreserätt). Före Schengen var det ju lite roligt att stå i passkön på flygplatsen efter landning och bara säga "från Köpenhamn". I allmänhet kollade de inte ens att jag hade boardingkort från Köpenhamnsflyget.
Det är också värt att notera att inför och under toppmötet i juli mellan Trump och Putin i Helsingfors så infördes gränskontroller temporärt (åtminstone stickprovsmässigt), såsom Schengenavtalet säger att man kan göra. Men fortfarande gällde nordisk passfrihet; nordiska medborgare behövde inte resa med pass eller identitetsbevis. Den nordiska passfriheten får vi gärna värna om, utnyttja och åberopa ifall av gränskontroll (men sen kan vi ju dra fram körkortet i alla fall för att göra det hela smidigare).
Och sedan tål det ju att upprepas att transportbolagen (flyg, färjor) kan kräva identifikation oberoende av vad gränsmyndigheterna kräver. Skulle tro att unga får styrka sin ålder, t.ex., men det är av helt andra orsaker.

Källa:
https://www.raja.fi/anvisningar/resedokument

Sidor: [1] 2 3 4