Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Emil G

Sidor: [1] 2 3
1
Färjor / SV: Bekräftat: Legoklossen flyttar till Halmstad
« skrivet: 17 juli 2018, 07:36:05  »
Varför väntar man till hösten 2019? Hade hoppats på en flytt till Halmstad inför nästa sommar.
Är väl en hel del saker som behöver fixas inför flytten, hur ser det till exempel ut med terminal och parkeringar i Halmstad? Sen tror jag också rent spontant att man vill ha en sista högsäsong på Varbergslinjen som kunderna känner innan man startar en ny för man vet ju egentligen inte hur det kommer gå och med tanke på hur viktig sommaren är vågar man nog inte chansa med en helt ny linje utan man vill hinna bygga upp den ett år innan sommaren 2020.

Detta är dock rena spekulationer från min sida.

2
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 10 juli 2018, 20:05:08  »
Jag ska resa till Finland i nästa vecka i den sköna sommarvärmen :D. Blir Åbo dit med Silja Galaxy och tåg från Åbo hamn och upp till Vasa. Sen blir returresan att göra en reguljär resa Helsingfors- Stockholm med m/s Mariella. Har alltid valt TallinkSilja, men denna gång låg priset med Silja Serenade på 1250:- trots Clubone och Mariella med motsvarande hytt 550:- med Viking Club rabatt. Så det blir att prova Mariella för första gången och det är ju inte heller fel ;). Någon som ätit i Food Garden, är det bättre än Viking Buffé ?
Något annat att tänka på ombord på trotjänaren Mariella som är värt att prova? Upplevs fartyget som är byggd 1985 fortfarande som fräscht?
Åkte Mariella senast för en månad sen och nog håller det än även om det känns ganska mycket 80-tal ombord. Valde bort buffén då jag tycker det är för dyrt i förhållande till de övriga restaurangerna och senast jag åt där var jag inte jätteimponerad trots att det kostade närmare 400 kr. Dock var det på en annan Vikingbåt men tyckte lika om Mariella när jag åkte för några år sedan.

3
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 08 juli 2018, 22:49:03  »
Trevligt reportage! Gällande taxfreen får man lite samma upplevelse när man åker Österut, finlandsfärjornas priser är riktigt dyra om man jämför med tex Stena till Danmark. Avsaknaden av konkurrens från riktigt låga priser gör sig påminda och det räcker att man lägger sig snäppet under Systemet och Alko för att sälja bra, då är Rigalinjen avsevärt billigare då priserna i land är helt andra. .

4
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 08 juli 2018, 22:39:31  »
Kul läsning. Hur länge gick Silja till Norrtälje? Och under hur många år gick det dagturer på Helsingforslinjen?

5
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 27 juni 2018, 08:07:26  »
Ja, men den hamnar på Helsingfors Tallinn. Tänker mer på vad som sker på Tallinn och Riga från Stockholm. Det känns vettlöst dumt att inte köra systerfartyg på samma rutt... men det verkar inte som att det bekommer tallink silja.
Det känns på något sätt mer vettlöst att köpa en 30-årig färja när man redan har vettigt tonnage på rutten. Att köpa Isabella var ändå logiskt med tanke på att man dels blev av med Silja Festival och man även motade Olle i grind då Viking inte satte in henne på finska viken som planerat. Och så länge färjorna håller någorlunda lika standard så spelar det ju mindre roll om man har systerfartyg eller inte.

6
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 28 maj 2018, 19:48:47  »
Stena är ju redan en direkt konkurrent till Tallink med sin linje till Ventspils, har svårt att se att man vill gå in till Riga då man tappar ganska mycket tid på den makliga färden genom Rigabukten.

7
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 02 maj 2018, 07:49:51  »
Finns det några fler Siljabåtar som haft sälen på både skrov och skorsten samtidigt?

8
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 20 april 2018, 18:23:41  »
Sen är en färja med kapacitet för 2500 passagerare alldeles för stor, den storleken på färjor funkade inte ens när man hade texfreespriten utom under fem veckor på sommaren. Hälften kanske kan vara mer realistiskt med vettiga möjligheter att skärma av så det inte känns öde under lågsäsong.

För övrigt kan man ju notera att trafiken fortsätter växa, nu under Q1 ökade trafiken med 13,6 % på passagerarsidan mot föregående och det var även betydande ökningar på fraktsidan. 

9
Reseberättelser / SV: En resa gjort i september 2002 (favorit i repris)
« skrivet: 17 april 2018, 21:41:48  »
Trevliga bilder! 2002 var första gången jag åkte både Jutlandica och Carisma, var gruvligt besviken då man var van med Stena Danica och den gamla Jutlandica. Jutlandica kändes mest som en flytande snabbmatsrestaurang men nu har de väl åtgärdat det så att det går att få ordentlig mat även där.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 februari 2018, 21:25:28  »
Kan ju finnas olika anledningar till att Viking inte bygger något systerfartyg.

Viking Line är däremot smarta, och skuldsätter sig inte upp i halsen som Tallink. Viking Line minns ju hur det gick när bankerna lånade hur mycket som helst till Rederi AB Slite under högkonjukturen. Och sen kom lågkonjukturen och Slite gick i konkurs..
Vette tusan hur smarta VL egentligen är, man lät en miljard i egen kassa försvinna utan att en gång för alla visa vem som är ledande inom Finlandstrafiken, man släppte kortlinjen över Ålands hav till Finnlines som nu på allvar ska konkurrera om passagerarna, man släppte finska viken till Tallink, man beställde en halvmesyr i form av Viking XPRS, man beställde en ny färja till linjen där det saknas konkurrens, och nu verkar det som att man fortsätter försöka bromsa sig ur ett förnyelsearbete som borde inletts för senast för 15 år sedan.

Tallink var offensiva men det har ju funkat också, om än på håret, Slite var offensiva och där gick det inte, om än på håret. Tallink har skulder och tjänar okej med pengar och en modern flotta, Viking är också skuldsatta men sitter med gamla båtar och resultaten gör ingen glad längre...

11
Färjor / SV: TV3 Sverige och Viking Cinderella i samarbete!
« skrivet: 04 februari 2018, 21:15:31  »
Känns som färjan 2.0. Ställer mig fortsatt tveksam till om Vikings strategi att mer av samma är rätt väg att gå. Men vem vet, där Färjan cementerade färjornas rykte som fyllepråmar kanske detta lyckas få andra människor att vilja betala för att åka.

12
Färjor / SV: Var tror ni Amorella hamnar?
« skrivet: 25 januari 2018, 20:13:30  »
Varför skulle Stena vara intresserade av en 30 år gammal Finlandsfärja? För att man för 30 år sedan köpte två drygt 10 år gamla Finlandsfärjor till en trafik som förändrats drastiskt sedan dess? Stena har ju fasat ut den typen av färjor under mer än 20 år nu så att man då skulle köpa en Finlandsfärja känns ju ganska osannolikt.

13
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 17 januari 2018, 18:28:42  »
Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

"Problemet för branschen i Östersjön är att intäkterna inte står i tillräckligt god balans med kostnaderna. Om man vill bibehålla den servicenivå som i dag finns måste priserna höjas."

Vikings parhästar i stor intervju

16.02.2011 10:00

http://www.sjofart.ax/nyheter/vikings-parhastar-stor-intervju
Riktigt bra intervju, det känns som att det fanns rätt idéer där men ändock finns ingen av dessa båda herrar kvar. Att Viking skulle börjat förnyelsen 2001 eller ännu tidigare istället är något jag håller med om till fullo.

14
Färjor / Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 14 januari 2018, 12:09:52  »
Så här i dagarna är det ett halvt decennium sedan Viking Line satte in Viking Grace i trafik och många trodde att nu skulle Viking äntligen rulla ut nybyggen i snabb takt för att ersätta sitt allt äldre och allt mer slitna tonnage. Så här fem år senare har inte mycket hänt utan Viking är egentligen i samma sits som när Grace kom med undantag att man experimenterar lite under somrarna på Finska viken, ett bygge är på väg i Kina men vem vet egentligen när det ska sättas i trafik? Oavsett har man fortfarande fler färjor som behöver bytas ut och i denna takt är det väl klart någon gång 2035-2040.

Av det man kunde läsa på forumet var det många som även hoppades att Grace skulle bli en riktig dundersuccé som skulle göra Finlandsfärjor hett igen bland urbana storstadsmänniskor villiga att betala bra med pengar för att resa.

Nu så här i efterhand tycker iallafall jag att det känns lite som att Vikings storstilade comeback har fått pyspunka och man är tillbaka där man alltid varit, renovera de gamla båtarna och skänk bort biljetterna i hopp om att Tallink går och självdör utan att egentligen göra något som på allvar utmanar deras nuvarande dominans.

Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

15
Färjor / SV: Öresundsfärjor
« skrivet: 13 januari 2018, 18:45:28  »
Åkte linjen första gången 1997 när vi skulle till Köpenhamn, minns mest stressen i godisbutiken då man inte hade lång tid på sig att välja ut det man skulle ha. Har sen åkt ytterligare några gånger och det är en trevlig tur och en bra bensträckare innan man kör vidare.

Sidor: [1] 2 3