Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Emil G

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 08:04:03  »
Problemet är väl den då att fraktmängderna totalt sett ökar hela tiden men inte Vikings marknadsandel och man ökar inte heller på passagerarsidan. Sen kan man väl rent krasst säga att betalningsviljan för att åka färja är minst sagt låg så det är ju också ett problem att enda gången man egentligen lyckas ta betalt för att köra passagerare är under sommaren när reguljärpassagerarna som "måste" åka fyller båtarna.

Har även spontant svårt att tro att det kommer bli trendigt att åka finlandsfärja igen utan den köpstarka publiken är nog förlorad till lågprisflygen och centraleuropeiska storstäder eller spaweekends på lokala spahotell och den gruppen som finns kvar är de som reser för 99 kr inklusive allt och där resans höjdpunkt är att dricka sig dyngrak på Olvi Doppelbock i hytten.

2
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 08 februari 2019, 18:30:34  »
Att Viking har problem har vi ju konstaterat länge här på forumet och ett nybygge vart tionde år kommer inte lösa problemen. Frågan är dock vad man rent realistiskt kan göra då man har konkurrenter i varje hörn som alla verkar vara mer på tårna än Viking. Tallink sitter på sin guldgruva på finska viken och systrarna gågata som utklassar Mariella och Gabriella till Helsingfors samtidigt som man förnyar flottan i jämn takt, Eckerö har Birka från Stockholm där man äntligen verkat fatta vad man ska göra under sommaren med sina längre kortkryssningar, Finnlines plockar fraktenehterna med sin kortlinje till Nådendal och gör ett seriöst försök att få över passagerarna också.

Vad gör Viking bättre än de övriga och viktigare, hur kan man tjäna pengar på det?

3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 08 februari 2019, 07:41:48  »
Hur räknas passagerarna STO-TAL i Tallinks siffror med tanke på att de går in via Mariehamn varje natt och därmed trafikerar Finland. Sen vore det även intressant att se hu det går för Finnlines till Nådendal då de känns som en allt större konkurrent om de reguljära passagerarna.

4
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 25 januari 2019, 17:27:03  »
På temat Wasaline och Kvarkentrafiken så har Yle lagt upp en intervju med Maj-Britt Martin som jobbade 43 år på båtarna. Hon pratar bland annat om hur de kämpade för taxfreen och hur det var att jobba ombord.

Även Bror West som jobbade som kökschef om bord har en kortare intervju, han berättar bland annat om hur de körde 7 000 passagerare över Kvarken en dag med Silja Festival.

Var varnad, det hela går på Österbottnisk dialekt så det kan vara svårtolkat.

https://arenan.yle.fi/1-50053591

https://arenan.yle.fi/1-50053320

5
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 22 januari 2019, 21:06:33  »
Kan väl nånstans tycka att namnet Bothnia är avsevärt mycket bättre då det speglar de bägge landskapen och bägge ägarstäderna och inte bara är ett sentimentalt och nostalgiskt eko från svunna tider när man kunde köpa billigt smör på Hamstermarkt i Holmsund och det bussades in pensionärer från Joensuu för att dansa tango ombord.

Bothnia Line och något med Bothnia som fartygsnamn så att det känns som att det är något nytt på gång nu och inte bara ett gäng glada amatörer som längtar tillbaka till en tid som tog slut för snart 20 år sedan.

Med det sagt är jag djupt imponerad av det arbete NLC lagt ner och den utveckling man haft och det känns som att det nu är dags att slutligen klippa trådarna till det rederi som bara användes som mjölkko av sina ägare och istället göra något helt eget.

6
Färjor / SV: Försäljning av Wasa Express
« skrivet: 15 januari 2019, 20:10:24  »
Inväntar den obligatoriska kommentaren som brukar komma gällande Finlandsfärjor från 80-talet att Stena kan köpa dem. Annars läste jag på Yle härom veckan att Skellefteå ville ha en färjelinje till Karleby så där har man ju en färja. Eller så kan man dra igång en linje mellan Kaskö och Sundsvall/Härnösand som har utretts några gånger.

Eller så kanske Gotlandsbåten vill starta igång igen med de långsamma färjor som var planen från början.

7
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 11 januari 2019, 17:42:41  »
Nu är det klart 11/1 med varvet enligt VK - det blir varvet i Raumo!  :)

Hur var det - första nybygget någonsin för sträckan eller?

"Intentionsavtalet skrevs under i dag. Umeå kommuns och Vasa stads gemensamma bolag Kvarken Link har utsett Rauma Marine Constructions till vinnare av upphandlingen. Den 30 april 2021 ska det finska varvet leverera den nya Kvarkenfärjan"

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/11/nya-kvarkenfarjan-ska-byggas-i-raumo-leverans-varen-2021?page=1
Wasa Star kom ju in som nybyggd men visserligen beställd och ägd av ett annat rederi och insatt på Sundsvallslinjen.

Sen nådde man även 212 000 passagerare år 2018 och fortsätter öka med både frakt- och passagerarfordon.
https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/09/fler-aker-over-kvarken-wasaline-fortsatte-vaxa

8
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 13 december 2018, 18:43:43  »
Trevligt reportage! Men man undrar ju lite hur de tänker med priserna, för det priset det kostar att åka till Helsingfors, om du vill ha en någorlunda bra hytt, kan du ju nästan flyga till valfri centraleuropeisk stad och äta och dricka billigare och samtidigt ha bättre utbud och mer tid på destinationen. För det känns ju som att det är weekendresenärerna man vill åt om man kollar hur det ser ut ombord men jag har svårt att tro att valet är svårt om det står mellan Budapest, Wroclaw eller Bratislava och Finlandskryssning med Stockholmspriser ombord och liknande priser i Helsingfors.

9
Färjor / Stenasfären går fortsatt bra
« skrivet: 02 december 2018, 13:48:04  »
I en intervju som Dan Sten Olsson gjort med GP så meddelar han att Stena som helhet kommer göra en vinst på ungefär 870 miljoner kronor i år men att oljeverksamheten i form av borrning och tankbåtsverksamhet går med fem miljarder i förlust. Det meddelas också att Stena Line fortsatt går med vinst, sfären har 20 miljarder i likvida medel att använda om möjligheten uppstår, han tror att 2030 kommer det gå batteridrivna färjor hela vägen till Danmark och att han tror på en total vinst på tre miljarder nästa år.

http://www.gp.se/ekonomi/stenas-vinst-minskas-efter-rekordf%C3%B6rlust-p%C3%A5-fem-miljarder-1.11378843

Då det är en plusartikel tänker jag inte kopiera in hela men kan lägga till två citat som väl sammanfattar Stena ganska väl:

Citera
På frågan om vad som gör Dan Sten Olsson glad, säger han:

– Vinst. Vinst gör mig glad. Pengar i all ära – men vinst som ett kvitto på att man gjort något bra gör mig glad. Gladast blir jag när det sker tillsammans med andra, gärna i någon av våra olika verksamheter.

Bland dem går Stena Metall med ny rekordvinst – 690 miljoner och Stena Line fortsätter att tuffa på med vinst i böckerna.
Citera
Redan nästan år tror Dan Sten Olsson på ökad vinst för Stenasfären, upp mot tre miljarder – och det kommer att finnas utrymme för stora investeringar i de olika sektorerna, bland annat ska flera nya båtar ska byggas. Men allt är inte affärer. När han då och då blir trött på alltihop åker han ut till någon av företagets mindre skrotar.

– Det var på en skrot allt började för mig en gång. Jag gillar att strosa runt där, titta mig omkring och prata med folk. Det är rogivande, säger han.

Alternativet är att sätta sig med en bok om favoritämnet historia. En gång i tiden valde han faktiskt, historiker eller ekonom.

– Jag kom fram till att jag gillade pengar mer. På den vägen är det, säger han.

Det blir ju också tydligt att Stena spelar i en helt annan liga än sina konkurrenter och om de skulle vilja skulle de ju nästan kunna köpa både Tallink och Viking Line kontant och ha pengar över.

10
Reseberättelser / SV: Övernattningskryssning med Wasa Express
« skrivet: 14 oktober 2018, 10:52:16  »
Kul reportage och kul att det verkar vara mycket folk ombord. Ett problem, om man ska uttrycka sig så, är väl att man bara har en ganska långsam färja och då har man valt att fokusera på den finländska marknaden lockar mest passagerare. Det gör ju dock att det i princip är omöjligt för folk från Sverige att åka över på morgonen och ha en dag i Vasa och se åka tillbaka på kvällen så tillvida man inte vill åka på tisdagar. 

11
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 16:06:54  »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 oktober 2018, 09:45:30  »
Är ju personligen inte helt övertygad om att det är en bra idé att slå ihop Cinderellas avgång med nybygget till Åbo. Jag har åkt både Viking och Tallink reguljärt till Åbo och föredrar Viking alla dagar i veckan på grund av att det är betydligt färre festnissar ombord där än på Galaxy och när man behöver gå upp 05:30 svensk tid för att sen sätta sig och köra tre timmar så föredrar iallafall jag lugn och ro framför skränande fyllon i korridorerna och i princip alla jag känner som reser reguljärt håller med. På det sättet har ju Cinderella varit bra som fångat upp den marknaden åt Viking för alla som åker där har samma (nåja) mål med resan och ingen behöver gå upp tidigt i ottan. Men å andra sidan kanske man äntligen får bukt med sitt överkapacitetsproblem om man tar bort Cinderella och äntligen lyckas fylla båten med betalande passagerare och slipper skänka bort "Lyxkryssning med båt+hytt+frukost+buss för 59 kronor!" till alla som får ICA:s kundtidning.


13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 oktober 2018, 15:22:18  »
Tror det blir finsk eller åländsk flagg, Viking är ett Åländskt bolag så det känns rimligt samtidigt som man fått ta emot mängder med, i min mening ganska onyanserad, kritik för att man bygger i Kina så man kan vilja blidka massorna. Ur en språkmässig synvinkel känns det också rimligt att flagga finskt då det spontant känns som att det blir lättare att hitta tvåspråkig personal i Finland.

14
Färjor / SV: Skidkryssning till Sundsvall med Birka
« skrivet: 07 september 2018, 07:45:14  »
Kul med en båt till Sundsvall, undrar vart man ska lägga till bara. Ortviken? Eller blir det ända borta i Tunadal?

15
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 03 september 2018, 08:04:24  »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja uran är man ute efter ett nytt fartyg med det konceptet lära man hitta något modernare om man är ute på begagnatmarknaden. Sen tror jag ju dock att om man hade en sådan tro på kryssingsmarknaden från Oslo så skulle man nog beställa ett helt nytt fartyg, ett 30 år gammalt fartyg som nyhet lockar inte någon, utan jag tror man kommer köra Saga så länge det går och sen kommer man skaffa sig en ro-pax till linjen som är bättre anpassad till en trafik Stena har nu och inte den man bedrev 1990 vilket man skulle få med Amorella.

Sidor: [1] 2 3 ... 5