Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ronny66

Sidor: [1]
1
Färjor / SV: Hur är m/s Mariella
« skrivet: 11 juli 2018, 23:14:35  »
Är det avloppstinket som stör?

Har väl varit samma problem på Siljas Sto-Hfors färjor i åtminstone 15 år på allmänna utrymmerna?

Tror nog att avloppssystemet funkar inte riktigt till fullo efter alla dessa år. Dvs. varit inte hålla så länge, och går ej längre att förnya dessa. Passar på om påminner er, vad som hände på Silja Opera - då det gick ej att gå på toa under sin första "Silja" resa. Urin ba rann över ..

Och hänt på Europa lika så.
Samtidigt som det luktat jättedåligt, avlopp sedan 2003 på Siljas Hfors fartyg vid åtmistone på 5:e plan.

Är dessa problem faktiskt åtgärdade? Menar Sere och Symppa? Ej rest sedan 10 år sen.

Men menar faktiskt det att hur än man spackar och målar dessa, ursprungliga problem återstår.

Samma på Viking Line. Sorgligt att tonnaget ej byts ut som tidigare. Dock själv varit med en bit av den eran det hänt. Men...

Tror nog personalhytterna fortvarande håller samma nivå sedan 90-91, största delen befinner sig på 3-4 vid bildäcket.

Redan i 15 år sen  då vart madrasserna mögliga, det "löste" man att borra hål i sängen (stål) att kunde andas. Och att vid kallare vintrar vart tvungen att sova med handskar, örönproppar och mössa på sig. Detta eftersom hytterna befinner sig vid vattennivå, eller nära - motor- och isbullret vart nånting helt otroligt.

Hoppas nån som kan komma med att nåt är åtgärdad. Menar inte ba marknadsmässigt.

2
Färjor / Lön på svenskflaggade/finska
« skrivet: 10 mars 2018, 23:18:10  »
Tjänar man ff. bra? Alttså pax. färjör.

Lönen landar på snitt 2500-3500 € på servisen eller motsvarande. Beroende på ålderstillägg eller avtal. På finskflaggade. Dvs. har man tjänät enligt gamla avtal i 30 år, kan du pensionera dej!!!!
Dessa gamlingar är hos Silja Serenade full ut med. Mormormar som ej kan sluta....pga lönen brutto 3500,00 per månad.

På Viking Line landar väl typ 1500 €- inhoppare netto per månad, på finska Silja högre, typ 1700 € netto
På symphony vet ej, eftersom finnar ej längre finns....












3
Färjor / SV: Gourmet restaurant på Helsingør - Helsingborg (Lat56*)
« skrivet: 10 mars 2018, 22:48:26  »
"Bistrobar" eller dylig knappast nångång ansett som en krog av högre kvalitet. Eller?

4
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 20 februari 2018, 23:05:39  »
Precis som påpekat vid tidigare tillfällen:

Löneanspråk byggs ju vid rederiets sida, och till för att sysselsättningen sker på löpande band?
Vederlagssystemet har man dock slopats sedan länge.

Så fortvarande, hur går det ihop med rederiets  löneanspråk och rent ekononomikst då skutan är på varv,säg, 6-8 vecker?

5
Färjor / Längre uppehålls-/varvstid
« skrivet: 15 januari 2018, 22:01:37  »
Nån som vet i dagens läge, då varvsuppehållstiderna nu gått åt längre håll med åren jämfört med tidigare årtionderna, och med föräldrade Östersjö tonnagen. Hur är det med besättningen?

Bägge på finska och svenska färjor, då pax intäkter finns ej under tiden, men lönekostnaderna löper ut som vanligt?
Hur går det ihop?

Så vitt jag vet, har svenska färjo SEKO avtal på årsarbetstid, dvs. antal jobbade timmar per år för att kunna erhålla lön månadsvis. Hur är det egentligen om skutan ligger på varv, säg 6 veckor nu? Och ifall man ej har innestående semesterdagar vilka kan utnyttjas?

På finska fartyg har vederlagssystemet väl  tillämpats fram till början av 2000 något år? Minussaldor dock förekommit ej längre sedan längre tillbaka! Men sedan dess? I nuet?

Hur ersätter man, säg 6 veckors frånvaro från jobbet?? Med innestående semestergadar, eller som skuld till rederiet? Bägge på svenska, och finska sidor? Med tanke på att ledigets-, samt gamla sem. dagarsaldot är på -+0?

Hur går detta ihop ekonomiskt?




6
Färjor / SV: Fartyget på varv....
« skrivet: 09 november 2017, 19:41:36  »
Förr i tiden vart man ju med och städa de allmänna utrymmena, men knappast vid 6 veckers uppehåll.
Själv varit med om Slites och Siljas varvsbesök, dvs. en vecka eller så.

Så, frågan finns, hur kommer dessa påverka ens lön?
TallinSilja Sverige har ju årsarbetstid på närmare 1700 timmar per år, men på finskflaggade fartyg är det lite annorlunda.Är man sjukskriven på TallinkSiljaFinland, så förlorar man ingenting.

 Hur dessa minustimmar åtgärdas på svenskfladdage fartyg? Ifall du ej har innestående ledighet?

TallinkSilja Finland kör ju fortvarande utan årsarbetstid, utan vid varje injobbad dag får du likaså en inbetal dag ledig med ersättning dessutom. Och där vid varje ombordstiding vid den anstellde måste finnas scemalagda arbetstimmar per dag. 10,5 timmar per dygn. Allt förutöver beräknas som övertid.


Att det finns lik mellan Seko´s och Smury´s avtal i dagens ära. Dägge har 10,5 timmar per dygn, snitt. Timmarna måste va schemalagda då du kommer på jobb. Allt utöver räknas som övertid.

Fast svenska avtalet går med på att man ha nån att jobba upp till 12 timmar per dygn utan ersättning. Dessa timmar räknas in i årsarbetstidsavtalet.
Däremot, går ej på finska avtal.

Det jag ville säga att det finns

7
Färjor / Fartyget på varv....
« skrivet: 09 november 2017, 19:01:57  »
Undrar bara hur kommer det sig att bära ekonomiskt ut ur för personalen, nu när tiden på varv mer o mer börjar närma sig 4-6 vecker? Dvs. rederiet får inga intäkter under tiden. Men personal kostnaderna blir kvar!

Jobbar man 1:1, dvs, jobbat in ledighetsperioden under tiden pga. långa tjänstgöringdagar.
Men, är man liksom tvungen att ta ut innerstående semesterdagar,eller är helt utan lön...?
Vederlag försvann ju sen 90-talet. Sedan dess har man varit antingen på plus eller minus

Med tanke på Baltic Princess lång uppehåll nu i kommande januari?
Nån, som har bättre insyn på detta?

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 oktober 2017, 18:16:29  »
Fd. paradlinjen behövs uppgradering på VL.
Nu så kör man med urgamla skutor. Dock följer Silja med med snart sina 30-åriga syrror.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 oktober 2017, 17:59:00  »
Det som jag personligen tycker är lite oroväckande är overall layout på restaurangytor i överhuvudtaget och för övrigt på dessa nytänkande färjör. Att ytan sprider sig över den fd. betänkta ytan.
Säkert kanonbra ang. pax view, men blir alltmer komplicerad att till för personalen kontrollera dessa enorma ytor, vilka som är in/utgåenge gäster, där restaurangerna sprider sig över gånggator mm. Det jag ville påpeka är, att springnotor blir allt mer vanligare, vilket jag redan bevisat på mina dar....

Åsikter mottages.....

Sidor: [1]