Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:17:13  »
När man ser på pr-material av blivande Edge, blir jag för försrta gången någonsin sugen att boka hos en av de större kryssningsrederierna.

2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 augusti 2018, 00:39:12  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

Moby har ju beställt två stora färjor i Kina.

Ja, men fick inte köpa några fler 70- och 80-talsfärjor enligt italienska media.  ;)

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 augusti 2018, 11:58:35  »
Håller med, inte minst med tanke på hur det gick med Isabella för 5 år sedan. Och så olika är de inte faktiskt från varandra 80-talets fyra som är kvar. Bara lite kul att man fixat tom Amorella mer än Mariella siståne.

Moby tror jag inte är aktuell för Mariella. De fick stryk från bankerna redan förra året för alla dessa äldre färjor man köpt in under senaste några år. Så det lär dröja några år till innan man får ”lov” att köpa nya gamla färjor igen. Moby Dada fd Finlandia fick ju flytt till Tirrenias trafik mot Sardinien istället för Korsika 2017 så det kan ju ha uppstått överkapacitet i just trafiken till Korsika.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 11 augusti 2018, 01:30:00  »
Jag tippar hur som helst att cinderella flyttas och att NB tar över som "kryssare" från Stockholm i likhet med galaxy. Var cinderella tar vägen? Jag tror finska viken.

Allt pekar åt det håll, ja. Men det som är intressant är att man investerar inte i Mariella lika ivrigt som i Gabriella och det kunde till och med tyda att det är Mariella som ersätts av Cinderella och när dygnskryssningarna minskar i populäritet även från Helsingfors, så försöker man inte konkurrera mot Europa utan tar Amorella till mycket efterlängtade extra turer till Tallinn istället. Åtminstone en avgång tidig morgon och tidig kväll skulle behövas verkligen mot Tallink. Eckerö har gjort sitt drag med Finlandias tre avgångar om dagen.

5
Varför skulle BP vara en av orsakerna till att resultatet äts upp?

Å andra sidan missade man så många fler dagar i trafik med henne än förutsett, att man säkert fick betala en del ersättningar till de drabbade, trots att man kunde boka de flesta om till övriga färjor. Å andra sidan sparade man naturligtvis kostnaderna från dess utebliven trafik. Men utebliven ombordförsäljning kan vara en sak som drog ned resultatet, samma förstås med själva dockningen och dess kostnader. Lär vara dyrt att byta växlar på det sätt man gjort.

6
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 11 augusti 2018, 01:15:24  »
Självklart suger det stort om man måste ändra semesterplaner, till och med ställa in.

Men vad finns det som alternativ? Köra med en icke-fungerande färja? Betala till passagerarna som
drabbades eller boka om till andra avgångar? Jag förstår inte varför man alltid måste organisera dessa massprotester i sociala medier. Vad kan man få sådant med det som inte skulle lösas med rederiets kundtjänst, om sådan finns.

Tar vi fallet med Baltic Princess tidigare i år. Jag misstänker att det var åtminstone 10 000 per vecka som fick förändra planerna. Inga massprotester i sociala medier, kanske lite skrivande och besvikna människor, ja. Men återigen, information, ombokade eller återbetalda resor, nya fribiljetter och ombokningar till övriga färjor. Så fungerar det. Man har ingen annan möjlighet än bara göra enligt myndighetskrav och reglerna. Det är nog bästa även för de drabbade passagerarna. Eller vad skulle hända om en fullsatt färja skulle plötsligt börja driva i skärgården därför att man inte åtgärdat de felen som man visste om? Ja, det tillhör till gångna tider kanske, men inte dagens sjöfart. Det man kanske kunde ha gjort är att låta en av egna färjor eller annan tillgänglig enhet låta göra extraturer just på denna rutt utöver de ordinära. Men oftast är det billigare att bara ställa in.

7
Det fanns några jag vill minnas att till och med vintern var nära 0-resultat men nu som det står har både bunkerpriset och fallet Baltic Princess ätit upp resultatet.

8
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 09 augusti 2018, 23:44:27  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 augusti 2018, 19:22:06  »
Skulle vara säkert en uppskattad tidtabell. I sin helhet vad sägs om följande?

             Sto      Kap    Lång      Åbo
Grace               7.30   12.30  16.30
                       6.00   22.10  18.00
NB       19.00              02.20   6.30
           17.30               12.10  8.00
XPRS                Kap    Mhq    Åbo
                        10.00 13.30
                        15.00 18.30
                        20.00 23.00 03.30
                                 08.00
Cinderella / Gabriella Sto Mhq Hel
                        17:00 23:30 10:30
                        10:00 05:00 18:00
Mariella / Amorella Hel Tll
                           8:30 14:00
                          11:30 18:00
                          19:00 23:30
                          22:00 07:30

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 augusti 2018, 10:56:09  »
Tyvärr Joonas K så tror jag inte på dina förslag.

Scenario 1 är i princip det samma som Siljas turlista och det går inte pga av "kajbrist" i Mariehamn och Långnäs. Morgonturen måst flyttas fram ytterligare och då väljer nog de flest Silja.

Scenario 2 har en turlista för XPRS som inte skulle fungera, det måste finnas tid i hamnarna att lasta/lossa, proviantera m.m.  Även om XPRS går några "dyra" knop fortare så är förslaget helt orealistiskt. Dessutom är de flesta passagerarna på Rosella "icke kryssare" och ditt förslag ger två avgångar från Mariehamn till Kapellskär på eftermiddagen, med fyra timmars mellanrum, om jag förstått ditt svar.

Det är lugnt. Försökte nog bara säga att de har alterativ men nu går det mycket sakta med förnyelser och resultatet haltar. Rosella blir 40 år före man har Kina-byggen i trafik. Rent tekniskt går det nog säkert, men kom ihåg att XPRS är optimerad till snabbare marschfarter och är därför mindre dyr i snabba vändningar. Kortaste hamntid med Rosella idag är 15 minuter på kvällen i Kapellskär och har vittnat att det fungerar. Tre turer om dagen från Åbo efter nästan 20 års paus kunde ge positiv kassaflöde i form av nya ruttresenärer. Man kunde ”tura” på XPRS fortfarande från Kapellskär och Helsingfors-färjan kunde angöra Mariehamn lite senare mot 4:25 idag, så att man ändå kunde ha en morgonförbindelse till Stockholm från Åland. Samtidigt kunde man senarelägga avgången från Helsingfors till 18:00 som det var förr och nu i högsäsongen med triangel till Tallinn förstås.

Alternativt skulle man kunna åka en nattur till Åbo men i princip hålla dagens tidtabell MHQ-KSR?

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 08 augusti 2018, 01:36:59  »
Vad gäller Joonas K's förslag om senare avgångstider på BP, är en senareläggning på morgonen med 10-15 min så viktig med tanke på bunkerkostnaderna?

Nej alltså nu pratade jag om VIKINGs nybygge och dess blivande tidtabell. Tidigare avgång från Stockholm mellan 18-19:00 mot nuvarande 20:00 med Amorella skulle göra morgonen så tidig i Åbo, mellan 6-8:00 jämfört med dagens 8:45 att man knappt skulle kunna hålla piknik-marknaden som hänvisades i rekordvolymerna. Skulle man lägga ut samtidigt med Silja runt 8:00 från Åbo, är man tvungen att anlöpa Mariehamn före Silja också, runt 13-13:30 och så blir morgonavgången från Stockholm ännu tidigare med Grace, runt 7:00 jämfört med dagens 7:45. Då får man tidigare avgång med nybyggen på kvällarna och KAN ersätta både Cinderella och Amorella med en ny färja, men håller inte piknik-kryssare kvar i samma mängder, med största sannolikhet.

Vore det ändå intressant att prova XPRS därtill till Kapellskär på kvällar så att både Rosella och Amorellas ruttresenärer kunde få även en ny färja med samma pengar? Cinderella till Helsingfors och Amorella / Mariella till Tallinn fram till att man får nybyggen till Tallinn på gång? Alternativ finns men gör man inget och gnäller på överkapacitet, ja då förbättras knappt något heller.

En tanke om möjlig tidtabell i scenario 1 där Rosella fortsätter men Kinabygge och Grace ska på Åbo-linjen som tänkt, Cinderella överförs till Helsingfors:

Åbo Mariehamn Stockholm
Grace 20:00 13:30 7:00
Kinabygge 8:00 13:30 18:30

Scenario 2 med XPRS som ersätter Rosella och Amorella
Åbo Mariehamn Stockholm Kapellskär
Grace 20:55 14:35 7:45
Kinabygge 7:30 12:30 18:00
XPRS 9:30 14:35 — 15:45
— 18:45 — 20:15

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 augusti 2018, 23:20:11  »
Ett intressant alternativ vore väl följande: beställa nytt för Hel-Tll för att frigöra XPRS som är för liten i den trafiken.

Så kunde man ersätta Cinderella, Rosella och Amorella med Kinabygge I samt XPRS. Kinabygge I skulle avgå mellan Cinderellas och Amorellas nuvarande tider från Stockholm, Grace som idag och XPRS senare morgon från Åbo, Mhq som Amorella idag, Ksr på eftermiddagen, en snabb tur/retur ksr-mhq-ksr och sedan en snabbtur över natten till Åbo.

Kinabygge II och Mariella/Amorella Hel-Tll, Cinderella och Gabriella Hel-Sto.

13
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 04 augusti 2018, 23:14:55  »
Så sant och jag misstänker att man sedan länge har inte visat enstaka individer som reser utan köpta delsträckor, så att det är ju svårt att säga vilket slags volymer som ger bästa intäkter. En sak är säkert - ju oftare du byter pax per dag, desto bättre försäljning ombord får du - givet att det finns goda chanser att handla osv ombord.

14
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 04 augusti 2018, 17:57:33  »
Kan inte minnas att man redovisat så exakt per linje tidigare. 118 tusen på Helsingforslinjen är bra, med relativt små fartyg. Siffrorna för Åbolinjen säger tyvärr inte så mycket om beläggningen eftersom de är kryddade med dagskryssare som bara åker halva vägen och därför räknas dubbelt.

Fast gäller det inte även dygnskryssare på den linjen och dagskryssare på HEL-TLL? Dagskryssare verkar generera hyggliga intäkter såväl på Finska Viken som till och från Åland.

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 augusti 2018, 17:42:48  »
Tidtabellen går visst att justeras mot tidigare, problemet är väl det att då gör man sin egen piknik-kryssning produkt från Åbo mindre attraktiv med en tidigare avgång på morgonen. Och den är mycket populär nuförtiden!

Sidor: [1] 2 3 ... 26