Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - JoonasK

Sidor: [1] 2 3 ... 27
1
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 10 november 2018, 00:22:29  »
Vet inte vad jag skall säga om desigen utvändigt. inväntar fler utförliga bilder invändigt hon skall tydligen vara innovativ av vad jag har hört/TT

Kolla i väntan: https://www.celebritycruises.com/edge/onboard-experiences/

Ser mycket bra ut.

2
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 10 november 2018, 00:20:48  »
Jag får NAUSEA.  :D

3
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 09 november 2018, 00:28:52  »
Barentsburg i all ära, men det var verkligen en fin tur med bilder du tog oss med på! Tusen tack!

4
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 09 november 2018, 00:26:44  »
Tusen tack Kim igen för en härlig historia om en av dina underbara resor på udda ropax-färjor som man nästan aldrig får läsa om någon annanstans! Toppen!

När kommer det några rader om din resa med Nova Star med fina bilder som jag sett annanstans?

5
Hej! Det var en trevlig historia, tack för den! Visste inte att du bor i hamnen i Trellerborg(?) Nu förstår man bättre varför du ofta har så bra koll om olika färjelägen där. :)

6
Reseberättelser / SV: Rundresa med bil i Skandinavien.
« skrivet: 09 november 2018, 00:04:57  »
Fast, han åkte ju Finntrader, inte systern Finnpartner.  Ni förstår bara inte finlandsvenskt sätt att skriva. :D



Vi reste vidare över Jylland och återvände efter att ha övernattat i Hamburg via Travemünde
och vidare över Kapellskär till Nådendal.


Finntrader hade genomgått - tyckte jag - en uppfräschning, men bastuavdelningen var stängd.
Även en av de nybyggda innerhytterna med två bäddar i samma plan på däck 3A med en stor
spegel var en av de rymligare "luckor" jag varit med om.

Finnswan i sin tur hade man byggt om till ett fartyg för familjer med barn, inkl. ett bollhav, vilket
åtminstone inte fanns när fartyget trafikerade på Travemünde. Dessutom var taxfreen åtminstone
dubbelt så stor som tidigare.
Tiden går, Finnswan - även den - är redan 11 år gammal, även om man tycker att den just kom.

SL

Här i fetstil framgår det ju klart att:
- de tog vägen från Hamburg via Travemünde till Sverige där Kapellskär, en hamn nära huvudstaden Stockholm ligger, vidare till Nådendal, en gammal stad och frakthamn nära Åbo.

Vad som var nu så himla svårt egentligen? Nödvändigt att vara petig när mannen skriver om sin lång resa? Jag är tacksam att få läsa dessa uppdateringar utan en massa onödiga skriverier om panamaklysen och indikerande signaler på monkey island i alla skandinaviska språk varje gång man öppnar en tråd. Däremot tycker jag att om man skriver på ett sjöfartsforum, kan man googla lite själv också. Är inte så svårt att hitta svar på Finntraders respektive Finnswans nuvarande rutter.

7
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 08 november 2018, 23:55:52  »
De gångerna i år vi har käkat i El Capitan har vi faktiskt saknat menyn på Grill House. Vet inte riktigt vad som hänt eftersom förr i tiden var denna lokal en favorit. Åbo-linjen har märkligt nog varit jämnare med kvalitet på maten, trots att Tavolata på systrarna är bra. Så man kan nog anse att det är trevligt att även dessa får lite nytt. Bon Vivant och grillen har varit praktiskt oförändrade genom åren. Samma förstås med Happy Lobster, som är fortfarande helt fungerande som sådan. Sushi baren har bästa pris/kvalite på Symphony. Skulle önska något enighet med den och Serenade som har Fast Lane istället för Mundo. Men så lär det inte bli. Starlight blir mycket intressant att se i verkligheten.

Galaxy lär få samma förändringar som Baltic Princess, vilket nu är trevligt. På Åbo-linjens långa dagar fungerar Fast Lane betydligt bättre än cafeterian. Baltic Queen kanske får även någon uppdatering på restaurang-sidan? Hon är den enda av trion som kört i princip oförändrat för 10 års tid nu.

8
Färjor / SV: Ny gemensam terminal i Åbo för Viking och Silja 2024!
« skrivet: 08 november 2018, 23:48:51  »
Nuvarande spår runt Åbo slott och stationen ser ut att bli kvar. Ser även ut som att de har spår in till nya hamnområdet (Siljas nuvarande) som slutar mellan nya terminalbyggnaden och det nya parkeringshuset ungefär där Silja har bilincheckningen idag.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/17/jattesatsning-pa-abo-hamnomrade-sverigebatarna-far-gemensam-terminal-och-stort#&gid=0&pid=39-5038885b76b5b056c8b

Hela artikeln kan läsas på.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/17/jattesatsning-pa-abo-hamnomrade-sverigebatarna-far-gemensam-terminal-och-stort

Tågförbindelsen är mycket smidig och viktig för dem som vill resa från Åbo men inte är bosatta i regionen. Man når Helsingfors och Tammerfors inom två timmar från hamnen med tåget och det är nog bra i och för sig men regeringen beräknas öka hastigheten på strandbanan ytterligare med nya investeringar i infran så att man kunde nå Åbo från huvudstaden inom bara en timme i framtiden.

Det som inte framgår i svenska versionen är att i finska versionen av nyheten stod det faktiskt att bägge parterna är engagerade i nya gemensamma terminalen så att de lovar utveckla produkten ytterligare. Baltic Princess har nu 10 år på nacken och Galaxy snart 13. Kanske vi ändå får se nybeställningar på Siljas Åbo-linje ändå, bara med en större mängd lastmeter?

9
Färjor / SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« skrivet: 08 november 2018, 23:39:21  »
Två LNG färjor specialanpassade för Stockholm-Åbo kommer nog så småningom. Star Isabelle och Romantika lär försvinna..

Det lär nog vara den enda vägen att gå om man vill hålla sig kvar på Åbo-linjen på 2020-talet. Star kunde dock fungera som fraktfärja på Nordsjö-Muuga när Helsingfors stad lär förbjuda trafik in och ut Västra hamn med långtradare som har äldre teknik med större utsläpp.

10
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 06 oktober 2018, 12:42:37  »
Tallink är ju engagerad i Åbo hamnens ny projekt där 2024 skall bägge två rederierna trafikera från en ny terminal istället för dagens två gamla och detta innebär förnyelser i flottan. Det är ganska begränsat hur man kan uppdatera Baltic Princess och Galaxy, så jag tror nog att vi får se några nya gasfärjor med större lastkapacitet där i framtiden också. Baltic Queen är ju 15 år då och Baltic Princess fyller 16 och med deras 900+ hytter och 1300 lm skulle de säkert vara lediga för DFDS planer mellan Oslo och Köpenhamn. De kunde till och med vara möjliga att uppdateras till DFDS något högre standard inredningsmässigt.

11
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« skrivet: 22 september 2018, 13:15:59  »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!

12
Färjor / SV: Viking Line uppgraderar spa-verksamheten på Viking Grace
« skrivet: 15 september 2018, 14:00:27  »
Spa med behandlingar har man både på Viking och Birka. Birkas utbud upplevde vi som mer omfattande. Siljas badavdelning har inga behandlingar kvar, däremot har man det på Tallink färjor och Stena Saga.

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 15 september 2018, 13:53:57  »
Petronella på en gas/segeldriven färja vore väl nåt.  :D

14
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 30 augusti 2018, 23:14:26  »
Man kan ju läsa mellan raderna i nyaste avtal mellan Åbo hamn och rederierna att snart blir det också en ny Åbo-färja för TallinkSilja. Så kan man ha Baltic Princess och Queen till TLL-STO, Galaxy till Europas HEL-TLL kryssningar om man hittar köpare till denne och Victoria och Romantika till Riga. Så avyttras även Star och Isabelle till Medelhavet. Jag tror att Viking kör Amorella på HEL-TLL först och blir det inte bra där, hamnar den till Corsica Ferries, Moby eller någon annan spelare på Medelhavet.

15
Färjor / SV: Slutet för gamla Svea Drott?
« skrivet: 29 augusti 2018, 20:45:53  »
Så synd!

Men är det sant att en Sessan färja är alltså på gång för Seajets nästa år? Det måste man nästan uppleva själv...

Samt ser att redan nu kunde man åka den större fd Tysklandsfärjan (bland annat) Birgitta mellan Brindisi och Korfu/Igoumenitsa.

Sidor: [1] 2 3 ... 27