Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 25
1
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 november 2018, 12:30:39  »
En bild på den första E-flexern som ska in på Holyhead-Dublin i slutet av 2019.

https://www.flickr.com/photos/44967413@N03/43834503220/in/photostream/

2
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 05 november 2018, 19:17:28  »
Tusen tack, jag kan varmt rekommendera en resa till Svalbard (om man inte ska tillbringa hela resan i Barentsburg ;) ).

3
Färjor / Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 19:16:07  »
Citera
Det blir ingen flytt till det yttre läget i Ystads hamn. Kent Mårtensson (S) fick inte den breda majoritet för att ge klartecken till två nya färjelägen som han eftersträvat när frågan togs upp i kommunstyrelsen.
– Det blir ingenting, säger han.
Ystad
Redan före valet drog Moderaterna i nödbromsen och krävde att hamnfrågan skulle pausas.
– Vi vill bättre utreda de ekonomiska förutsättningarna och undersöka om det inte finns externa intressenter, säger oppositionsrådet Kristian Bendz (M).

http://www.ystadsallehanda.se/article/m-sager-nej-till-utbyggnaden-i-hamnen-darmed-faller-forslaget/ (betalartikel)

Samtidigt är Trelleborg sugna på att ta över trafiken:
Citera
Trelleborg har möjlighet att ta över färjetrafiken om Ystad inte bygger nya lägen i yttre hamnen som kan ta emot större fartyg.
– Det är klart att vi kan ta emot mer trafik, säger Jörgen Nilsson, vd i kommunägda Trelleborgs hamn AB.

http://www.ystadsallehanda.se/article/trelleborg-kan-ta-emot-hamntrafiken-fran-ystad/ (betalartikel)

4
Pollarsnack / SV: Vad kostar biljetten?
« skrivet: 27 oktober 2018, 11:22:29  »
Om de hade någon service hade jag kunnat betala för det, men oftast känns det som servicen är som sämst hos de rederi som tar ut dessa avgifter...

Polferries miljöavgifter låter ju mycket finare än vad de är... Bara för att de kör på bränsle med låg svavelhalt... Nej i detta fall tycker jag att det är bättre att kalla det bränsletillägg.

5
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 26 oktober 2018, 16:17:13  »
Tusen tack allihopa!

Kan bara säga att landgången har hjälp otroligt mycket att hitta dessa "muppar" till resesällskap. Även om jag inte har något emot att åka själv på en lastfärja till Polen heller. ;)

6
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 26 oktober 2018, 16:13:36  »
Tiden är kommen för den fjärde och sista delen av Svalbardsäventyret.


Den sista dagen på kryssningen inleddes med ett besök vid Blomstrandshalvøya, som tillsammans med den närbelägna Blomstrandsglaciären är köpta efter den svenske geologen Christian Wilhelm Blomstrand som besökte området under andra hälften av 1800-talet.


Landstigningsbåtarna sjösätts.


Den svenska båten Origo framför den mäktiga glaciären.




Vid denna landstigning fick vi för första gången utforska ett begränsat område själva. Guiderna ställde sig i en halvcirkel och därefter fick man röra sig fritt.


Iskonst på stranden.




Möte med Sea Endurance, som till nästa säsong ska få tillbaka sitt gamla namn Quest.




Fågelfjället Ossian Sarsfjellet med mängder av tretåig mås och spetsbergsgrissla.


Origo igen, perfekt för den som vill utforska Svalbard och lära känna alla sina medpassagerare, då hon endast tar passagerare.


Sea Endurance är lite större med plats för 53 passagerare.


Byn har sparat en 109 år gammalt lokomotiv. Det kom till Ny-Ålesund 1917 och transporterade kol från gruvorna ner till hamnen.


Ny-Ålesund är världens nordligaste samhälle. Samhället har en lång historia från tidigt 1900-tal. Det var härifrån som Amundsen utgick på sina expeditioner till nordpolen. Idag är samhället hem till forskare från 15 olika länder.


Världens nordligaste postkontor och brevlåda.


I Ny-Ålesund kan man som turist röra sig fritt inom byns gränser.


Hmm segla till Svalbard? Ja varför inte...




Sista middagen var minst lika bra som de tidigare, som dessa pilgrimsmusslor med blomkålspuré.


Vi kom åter till Longyearbyen strax efter midnatt. Denna dag var det fullt med expeditionsfartyg inne, så vissa som Ocean Nova fick ligga ute på redden.


Plancius och svenska Malmö vid stora kryssningskajen.


De som skulle flyga hem med nattflyget fick lämna fartyget direkt vid ankomst, medan vi andra kunde sova ombord till klockan 8.


En sista titt på den klassiska trappan.


En titt in hytterna som höll på att städas, här en D2-hytt.


Efter några timmar i Longyearbyen fortsatte vi ner till Tromsö, för att tillbringa ytterligare en semestervecka i denna mysig stuga.

Ja, det var allt jag hade att bjuda på från den resa. Jag vill passa på att tacka er alla som har kommit med uppmuntrande kommentarer. Samtidigt vill jag tacka Hurtigruten för denna oförglömliga resa som var minst lika bra som jag hade förväntat mig.

Ha det gott!
/Kim Viktor

7
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 09:36:11  »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

8
Reseberättelser / En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 13:21:20  »
Rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har funnits i 16 år. Linjen öppnades i slutet av augusti 2002 med färjan Fellow. Hösten 2012 har tog Stena Line över rutten och har sedan dess dubblat både kapacitet och antal avgångar.


Incheckningen för gående sker i denna lucka. Alla måste vara incheckade två timmar innan avgång, oavsett om man har fordon eller ej. Jag reste tillsammans med en annan båtolog, Niklas Fridéen, en riktig nördresa helt enkelt!


Som tur var behövde vi bara vänta 15 minuter innan vi släpptes ombord. Person från terminalen följde med oss en bit, men lämnade oss när vi gick ombord på Stena Flavia tillsammans med backande långtradare.


Lastkapaciteten på dessa systrar ligger på runt 2200 lastmetrar. Kan tyckas vara mycket, men kommer nog vara rätt så lite inom några år, då många av de nya ropax som har beställts för Östersjön ligger på närmare den dubbla kapaciteten. 


För att komma till de allmänna utrymmena är man tvungen att traska igenom "sjukhuskorridoren".


Tackar....


Sist jag åkte med systern var man tvungen att hämta en riktig nyckel i receptionen, men även dessa båtar moderniseras och man får nu en hyttnyckel när man checkar in (dock inte samma kort som boardingkortet). Hytten får anses vara rymlig och ha allt som behövs för en tiotimmarsresa.


Lekrummet ekade tomt denna resa.


För de som inte vill betala någon tusenlapp för en hytt, kan man välja en vilstol.




Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)


Flavia har två restauranger, dels den ordinarie där det serveras mat i buffékoncept, men även en pizzeria som serverar några a la carte-rätter. Själva valde vi att köpa mat iland och äta i hytten, inget gott betyg för Stena. ;)


Baren, med den enda underhållningen som är i form av Tv med sport.


Receptionen ombord är öppen vid ankomst och avgång.


Dessutom finns en mycket liten shop, där det tidvis var sån kö, så att en vakt stod vid ingången och släppte in 4 personer i taget. Märkligt att man inte har valt att förstora butiken, med tanke på hur mycket döutrymme som finns här.






Det är inte mycket som tyder på att fartyget tillhöra Stena i inredningen, förutom mattorna i hyttkorridorerna.


Det blev några timmars sömn, innan jag blev väckt av ett glatt utrop klockan 4.30 att frukosten nu hade börjats servera.


Vid ankomst till Ventspils åker man på floden Venta i ungefär en halvtimme innan ankomst.


Huvudrestaurangen


Inte heller vid ankomst fick vi någon eskort, utan det var bara att gå mitt bland all trafik.




Ventspils är känd för sina pryda kor som står utställda på gatorna.


Försenad med runt 1,5 timme kom Stena Nordica in till Ventspils, även hon gick på fredagskvällen från Nynäshamn. Hon ersatte under några veckor Scottish Viking, som befann sig på varv i Polen. 


Stena Nordica har precis börjat trafikera Karlskrona-Gdynia, vilket hon även gjorde mellan 2004-2008. I samband med flytten till Polentrafiken gick hon från engelsk flagg till Bahamas.


Ett inte alltför vanligt möte.


Häftigt att det är möjligt att komma så nära fartyget för allmänheten. Detta är ju långt ifrån möjligt i de flesta svenska hamnar.


Så har vi checkat in till nästa fartyg. Incheckningen i Ventspils kan ta längre tid, då alla är tvungna (oavsett om man reser med fordon eller ej) att checka in inne i terminalen.


En hel del gods skulle med även på dagsturen.


På Nordica hade de inte kommit lika långt i utvecklingen och alla var tvungna att återigen checka in i receptionen och hämta hyttnycklar.


Hytten får nog anses vara spartansk.


Trapphusen mellan däck 4 och 5, är synnerligen intressanta, med tre smala trappor midskepps, en på babordssida, en på styrbordssida och en i mitten.


Ombord finns det en Metropolitanrestaurang för "vanliga" passagerare. Denna användes inte på denna resa. Inredningen visar att fartyget även har gått rätt så mycket på Irländska sjön.




All mat serverades i chaufförsrestaurangen. 




Efter att ha varit uppe i 4 timmar började vi bli hungriga. Rätt så bra frukost för 60 kr.


Den lounge som har funnits på däck 4 tidigare har gjorts om till en vilstolssalong, vilket troligtvis är mer nödvändigt att ha i  trafiken på Östersjön (inte för att jag skulle vilja ha en vilstol på resan mellan Liepaja-Travemünde som tar drygt 26 timmar).


En timme sena lämnade vi Ventspils.


Utedäcken på Stena Nordica är mycket bra.


Tack för denna gång Flavia. Inget fel med Flavia, men man saknar kontakten med havet ombord. I restaurangen har man fin havsutsikt, men den är bara öppen under några timmar varje resa.


Det skulle nog inte skada att ge lite färg på bulkfartyget New Explorers skrov.




Det friskade i ute tills havs.


Oljeprodukter och kol är de största fraktkomponenterna i hamnen.


Vi drog ner på farten och gick i runt 13 knop hela vägen till Nynäshamn.


Hyttnyckeln


Baren i fören är mitt favoritställe ombord. På denna resa var det oerhört här. Denna rutt har ju flest chaufförer som sover under resorna.




Baren var även det enda som var öppet under hela resan.




Receptionen


Inte helt oväntat blev ankomsten försenad med två timmar.




Middagen var intressant. Jag har inte en susning om vad jag åt, men det smakade bra.


Den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg, som ska komplettera de stora färjorna M/S Visby och M/S Gotland, beräknas nu komma i slutet av detta år. 


På Nordica fick vi eskort ner till bildäck och fick kliva av innan alla fordon.




Stena Nordica är helt klart av mina favoriter i Stenas flotta, inte så stort fartyg, men hon är mysig och har trevlig besättning. Jag tror att Stena Nordica kommer att göra bra ifrån sig i Polentrafiken tills eventuella nybyggen kommer i början 20-talet.

Som bonus blir det en liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/H-upPQ1asMo

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor

9
Färjor / Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 05 oktober 2018, 22:25:57  »
Grimaldi planerar nya ropax-färjor för trafik i Östersjön. Fartygen kommer att vara betydligt större än dagens Star-klass.

https://www.shippax.com/en/news/grimaldi-group-prepares-totally-new-ro-pax-class.aspx (betal)

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 15:33:20  »
Åkte en halvfull Amorella i helgen, ska bli intressant hur de ska fylla 300 hytter till med nybygget.... (i högsäsong lär det behövas.)

11
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 01 oktober 2018, 22:41:24  »
Fantastiska bilder från en underbar resa! Tack!
Tusen tack!

Fina bilder och ett intressant inlägg.
 
Just nu är Nordstjernen på väg mellan Svendborg och Lübeck. Är det någon som vet om hon är på en särskild kryssning?
Tack, hon kör några kryssningar för den tyska marknaden nu innan hon läggs upp för vintern.


wow säger jag bara min blir mållös av dessa vackra bilder/TT
Tack så hjärtligt!

12
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 28 september 2018, 22:30:16  »

En titt in på bryggan, innan vi lämnade nattens ankarplats.


Prinsendam hade passerat oss på morgonen och la sig utanför Monacoglaciären. De beskådade endast glaciären från sjösidan och gjorde ingen landstigning.


En viss storleksskillnad, även om vinkeln gör att Nordstjernen ser större ut än vad hon är.


Vi gjorde en landstigning vid "Texas bar", en stuga byggd för djurfångare på 1920-talet. Tillsammans i ett lämmeltåget tog vi oss igenom riktiga fjällandskap.


På Svalbard finns det endast 164 olika växtarter dokumenterade. En av de mer vanliga blommorna är den vackra purpurbräckan.


Mitt bland all intressant guidning, gällde det att inte glömma bort att bara njuta av detta magnifika landskap.


Vår franska guide var en fena på rita och gjorde fina illustrationer över vad vi hade observerat. Om jag hade ritat hade det nog varit oklart om det var en säl eller en isbjörn som hade observerats. ;) 


Vid lunchtid tog vi en sväng förbi Monacoglaciären.


Glaciären är uppkallad efter fursten Albert I av Monaco som ledde många expeditioner till Svalbard i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.


Utanför glaciären låg denna storsäl, men verkade inte bry sig mycket om att 100 personer stod och fotade den.




Vi fortsatte vår resa genom den 30 km långa Liefdefjorden.


Dagens andra landstigning ägde rum i Bockfjord. Geologin runt denna fjord är unik, med bl.a. Svalbards senast aktiva vulkan (Sverrefjell). 


Dags att kasta loss...


I dagsprogrammet stod det att vi skulle besöka några varma källor. Entusiastiska kom vi fram till Jotunkällorna, som visade sig endast vara stora nog för ett fotbad (vilket inte heller var tillåtet). När det visade sig att källorna bara var 15 grader varma, var vi inte längre så besvikna över att det inte blev något bad. För min egen del hade 15 grader gjorde susen, eftersom jag inte hade tinat upp från gårdagens dopp i det tre gradiga vattnet. ;)   


Det märktes att bergarten var en annan här, då bergsryggarna kläddes i en mörkrödfärg.




Trapphusen ombord är vacker utsmyckta.


Middagen denna dag var helt i min smak. Med anka och morotspuré till förrätt samt fjällröding till varmrätt. Wow helt enkelt, en av de bästa trerätters jag har ätit på ett fartyg. 


När vi passerade 80 breddgraden bjöds det på champagne (eller juice för mig).


Bevis....


Ön Moffen är den säkraste platsen att få se valrossar på vid Svalbard. Denna kväll låg det runt 70 djur här, den ena tröttare än den andra. Det är landstigningsförbud på Moffen under somrarna och fartyget får inte kommer närmare än 300 meter.


Denna kväll var helt magisk, med ett i stort sett spegelblankt hav, hur ofta sker det här uppe i Ishavet?


Försökte ta en selfie på fartyget, men jag hade inte tillräckligt lång armar.


Stormfåglarna seglade med i fartvinden från fartyget. 






Klockan närmade sig midnatt och jag gick och la mig för att orka med ännu en äventyrsfylld dag.

Fortsättning följer (sista delen).

Trevlig helg!
/Kim Viktor

13
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 27 september 2018, 09:51:14  »

Hej Kim

I 2020 kommer "Norwegian Escape" (165.000 tons) til Nynäshamn, så håber jeg at du får mulighed for at tage nogle billeder(Lige så fine som dem du tog af "Getaway" i 2017  ;D
Hej, trevligt Escape har en snygg målning i fören. Kul att NCL byter ut sina fartyg i Östersjön så ofta, de senaste tio åren har vi väl haft Jewel, Sun, Getaway och Breakaway här. Nästa år kommer Pearl också.

14
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 22 september 2018, 09:14:27  »
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda Superfasten som blir ersatt inom den
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda superfasten som blir ersatt inom några år är Superfast X, som blir ersatt av den första E-flexern.

15
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 18 september 2018, 11:00:24  »
IHS Fairplay rapporterade igår att ett tillkännagivande från TT Line angående nybyggena kommer att komma om några veckor. Enligt IHS har kontraktet för den första av två ropaxer redan tecknats med Jinling Shipyard. . De får ett 45 000 GT, kapacitet på 4600 lm och 866 passagerare. Nybyggena kommer att ersätta TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN.

https://fairplay.ihs.com/ship-construction/article/4306476/tt-line-contract-for-ropax-newbuilding-likely-to-be-announced-within-‘weeks’ (betalartikel)

Sidor: [1] 2 3 ... 25