Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 27
1
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 21 mars 2019, 21:45:41  »
I slutet av 2014 beställde Gotlandsbolaget en ny färja till den upphandlande trafiken mellan Gotland och fastlandet. Först var det tänkt att hon skulle levereras i början av 2018, men hon blev 1 år sen, p.g.a. flytt av varvet och problem med propellrar. Strax innan jul lämnade Visborg varvet i Kina för att bege sig mot Europa, via Sydafrika och Kanarieöarna. 23 januari i år anlände hon till Öresundsvarvet i Landskrona för att färdigställa det sista ombord. Till hemmahamnen Visby anlände hon för första gången 14 mars. 


Fredagen den 15 mars åkte jag tillsammans med Stefan Andersson ner till Visby med just M/S Visby.


Ombord på denna förmiddagstur var det 515 passagerare.


Riktigt bra mat var det också, för att vara Gotlandsfärja.


Det var en "uppkörning" ombord, så vi tog lots både i Nynäshamn och Visby.


Intill Visborg låg bunkerfartyget Kairos. Naturgasen fylls på i antingen Klaipeda (Litauen) eller i Nynäshamn. Fartyget är byggt i Sydkorea och levererades förra året i november. Som synes är hon världens största bunkerfartyg för LNG. 


I Visby bodde vi på hamnhotellet, lagom långt till färjorna.




Visby la åter ut mot Nynäshamn och Gotland skulle strax efter mot Oskarshamn.


Snyggare skorsten är det allt på Visborg.


På lördagen den 16 mars var det öppet "hus" på Visborg. Jag var ombord flera gånger, så bilderna är tagna vid olika tidpunkter, ifall ni undrar varför det är sol på en bilden och mulet på andra. 




Att gå på röda mattan är alltid trevligt.


Byggplåten på bildäck.


Bildäcket på däck nummer 5.


Lilla Gotlandia får i år ligga upplagd om inget oförutsett sker.


En skillnad jämfört med SF1500-färjorna är att Visborg har ett stort soldäck på däck 10 med bar och tv.


Trapphusen är ljusa om än något sterila.


Ljusinsläpp....


Ombord finns det två däck med publika områden.


Tillskillnad från SF1500 finns två förliga salonger ombord en på däck 8 och en på 7an. Därför finns det inga hytter med vy föröver.




Snyggt med Gotlandsmotiv på baksidan av tv-skärmarna.


Djursalongen med en egen utgång till utedäcket.


Dessa sterila hyttkorridorer, lite färg tack....


Hytterna såg ut att vara moderna och bekväma.


Bra med klistermärken som visar vägen.


Restaurangtorget har fått en mycket modernare och fräschare stil än på nuvarande färjor.






Denna inredning tyckte jag blev mycket lyckad.


Receptionen med en liten butik bredvid.


Själva restaurangen.


Bredvid finns ett café, som tyvärr ligger lite i skymundan.


Ett efterlängtat tillskott är den nya stora butiken som finns ombord.


Längst akteröver har vi en betydligt mindre aktersalong än den på SF1500.






Den andra förliga salongen på däck 7. Nytt är att alla passagerare tilldelas en vilstol oavsett vilken klass man åker.




Det hölls ett öppet forum ombord, där man kunde ställa frågor till kapten och VDn för Destination Gotland respektive Gotlandsbolaget.




Bildäck på däck 3.


Där hölls det även en mässa med mängder av gotländska företag.


Nästa morgon var det dags att åka tillbaka till fastlandet.


Farväl Visborg syns snart i Stockholm.


På hemresan blev det ett bryggbesök.






Avslutar med en bild på aktersalongen på M/S Visby.


M/S Visborg var en trevlig bekantskap, fräscht och modern fartyg som kommer att passa utmärkt på linjerna till Gotland. För er som har möjlighet rekommenderar jag ett besök när hon ligger inne i Stockholm den 23 mars. Annars är premiärturen den 28de mars från Visby, då är jag självklart ombord igen. 

Ha det gott!
/Kim Viktor

2
En läsare har valt att starta ett liknande forum: http://www.sjofart.net/

3
Kryssningsfartyg / SV: Ny FB grupp
« skrivet: 13 mars 2019, 19:51:09  »
En av våra läsare har startat ett forum med samma inriktning som landgången: http://www.sjofart.net/

4
Färjor / SV: Victoria dockning Mars 2019
« skrivet: 11 mars 2019, 17:18:23  »
Enligt Tallinks estniska facebooksida, ska tax free, caféet (vet ej om de syftar på Bellman eller fast food), buffén och puben få en uppfräschning.

5
Regler, information och hjälp / SV: Fortsatt drift av Landgången
« skrivet: 03 mars 2019, 19:06:34  »
Det kommer inte att bli möjligt att ta över denna version av Landgången, vi (tillsammans med grundare) har bestämt att vi inte kommer att lämna över medlemsregistret eller gamla inlägg till någon annan.

Sen vi startade Landgången har det tillkommit nya regler kring GDPR tex som vi inte har tagit hänsyn till när medlemmar har registrerat sig och vi vet att det finns personer nämnda med namn i många gamla inlägg där vi inte vet om det är OK.

Så den enda möjligheten i så fall är att man startar något nytt liknande forum när vi har stängt. Rättigheterna till domänen Landgången kommer inte heller att lämnas ut till någon, har vi fått reda på av den person som ursprungligen startade Landgången.

Vi kommer inte att kommentera fler inlägg om övertagande av Landgången, i fortsättningen fram till stängning har vi enbart öppet för sjöfartsdiskussioner.

6
Reseberättelser / SV: Litauenresa med en prinsessa
« skrivet: 01 mars 2019, 08:22:35  »
Tack båda två. DFDS har tack och lov precis gjort om bokingssystemet, så nu syns inte allt "slutsålt" längre.

7
Reseberättelser / Litauenresa med en prinsessa
« skrivet: 28 februari 2019, 10:36:49  »
I slutet av förra året meddelade DFDS att Princess Seaways skulle göra ett gästspel i Östersjön, medan ordinarie färjor var på varv. Det var såklart ett erbjudande jag inte kunde motstå och bokade i januari en resa som skulle äga rum en månad senare. DFDS ändrade tidtabellen en hel del efter att jag hade bokat och gjorde om min bokningen 3 gånger eftersom jag ville vara säker på att få åka Princess. 


Från Stockholm tog jag Snälltåget ner till Alvesta och därefter buss till Karlshamn.


Bussen var i princip knökfull fram till Växjö, därefter gapade det tomt med ett tiotal passagerare. Efter Karlshamn fortsatte bussen till Ronneby och Karlskrona.


Entimmes promenad blev det till Stillerydhamnen väster om staden. Vid kaj låg Patria Seaways inne, men tyvärr ingen Princess. Då DFDS bara två dagar innan min resa ringde och sa att Princess var inställd och jag blev överflyttade Patria, vilket jag inte var överlycklig över, men vad kunde jag göra.   


Patria Seaways är en av de färjor som har gått på flesta rutter ifrån Sverige, hela åtta stycken, förutom Karlshamn-Klaipeda även Trelleborg-Rostock, Karlskrona-Gdynia m.fl.


Sist jag åkte från Karlshamn för 1,5 år sedan fanns det en passagerarterminal. Den hade nu ersatts av dessa baracker. Att de har flyttat beror på att de har gjort om bilincheckningen med automatiska bommar, därför behöver inte bilpassagerare längre gå upp i terminalen för att checka in. Så en förbättring för de bilburna, men en klar försämring för gående.


Inne i terminalen fanns det bara ett tiotal sittplatser, uselt när det kan vara betydligt flera fotpassagerare. Denna lördagskväll var vi runt 30 gående. 


Bussen kom och hämtade oss vid terminalen när det var 50 minuter kvar till avgång. Vid denna tidpunkt hade all last redan lastats på, så vi fick tränga oss fram bland alla trailers för att komma fram till hissen. Inga större problem för mig, men desto jobbigare för de med mer packning och några äldre som hade svårt att röra sig. 


Utsideshytt på däck 6, med nummer 307, logiskt....


Klar för avgång från Karlshamn.


Jag är lite svag för de turkosa och gula hyttdörrar som finns ombord på Patria.


Äta måste man, även om jag helst hade sluppit. Jag vet inte riktigt var det var jag åt och maten saknade tyvärr all typ av smak. Jag ska dock inte klaga för mycket när middagen bara kostar 140 kronor.


Lekrummet kom faktiskt till användning även under en avgång i februari.


Receptionen där man hämtar ut hyttnycklar. Vet inte hur länge de ska hålla på med detta system. Det är likadant på de nyare båtarna till Litauen.


Vissa stolar hade fått utbytt klädsel sedan sist jag åkte. Härligt med lite mer färg.


Dessutom hade dessa fotavtryck satt upp i trapphusen för att man skulle hitta ut till soldäcken.


I restaurangen syns det tydligt att hon är en gammal Stenafärja.


Frukosten var faktiskt något bättre än middagen och mycket prisvärd på 70 kronor.


Det var Litauens nationaldag under denna resa, men det märktes inte direkt något firande. Jag som hade hoppats på lite allsång. ;)


Jag skippade selfien.


Även nya rökförbudskyltar hade kommit upp, synd att de inte efterlevdes.


Den lilla baren, med butiken bakom. 


A la carten, Mare Balticum, ångrar att jag inte åt här istället.




Tankfartyget Everst Spirit i inloppet till Klaipeda.


En hamn i Baltikum har såklart kolhantering.


Alltid kul att åka in i Klaipeda och få skåda diverse fartyg.


Ett par f.d. danska örlogsfartyg.




Bulkfartyget Federal Nakagawa.


Tungt lastade Cornelis Lely.


De tre bilfärjor som går över till halvön Kuriska näset.


Aha här låg Princess, tillsammans med Ark Futura.


Så backade vi in till den längst färjeläget i hamnen, som kan ta emot fartyg upp till 250 meter. Även piren kommer att förlängas för att kunna hantera fartyg upp till 240 meter, tills dess att DFDS nybyggen kommer 2021.


Princess Seaways går normalt mellan Newcastle-Ijmuiden. Tidigare har hon gått mellan Bergen-Stavanger-Newcastle för både DFDS och Fjord Line. Under tiden Fjord Line gick hon även på rutten till Danmark. Innan dess gick hon i 10 år till Tasmanien. Men hon byggdes för TT-Line 1986.


Dags att åka buss igen.




Ber om ursäkt för reflektionerna genom fönstret.


8 timmar hade jag att tillbringa i Klaipeda denna gråa februaridag, vilket började med en tur in till de centrala delarna.


Flygande maneter, ja varför inte... ;)


För 1 euro tog jag färjan över till Kuriska näset. Som synes matade mina medpassagerare måsarna.


Färjan Nida, byggd 2006.


Sandstranden var glest befolkad.


Ark Futura begav sig vidare mot Köpenhamn och Frederica.


Zalgiris skulle ta mig tillbaka till fastlandet. Jag förstod dock inte besättningsmännen som visst sa att färjan först skulle avgå om en halvtimme. Det gick en annan färja emellan men jag hann inte springa över.


Regina Seaways har under de senate månaderna gått på Karlshamn-Klaipeda, men har nu när Victoria Seaways varit på varv ersatt henne på linjen till Kiel.


Tre DFDS-färjor.


Eftersom jag blev lite sen med färjan, anlände jag till incheckningen 5 minuter innan den stängde. Jag fick springa till bussen som hämtade oss och körde oss ombord på Patria igen!!! Vid detta lag hade pulsen ökat och jag var rädd att jag inte skulle få åka Princess. Jag kollade på min biljett och såg till min glädje att det var Princess jag skulle åka. Jag gick fram till busschauffören och sa att han hade kört på fel båt, så vi fick backa ut igen. ;)


Min insideshytt, inte lika färgglad som den på Patria.


Massagestolar uppe på däck 10.


Trapphusen är riktigt vackra på DFDS kryssningsfärjor.


Dags att lämna Litauen.


Caféet Coffee & Crew höll på att byggas om.


I hyttkorridorerna hänger gamla reklamaffischer.


Middagen serverades i bufféform i North Sea Bistro, som normalt är fartygets a la carte.


Vilken skillnad på maten, de filippinska kockarna ombord kunder verkligen laga mat. Det där räkcocktailen med banan och chili, wow alltså.


Ombord var det 72 passagerare, så ingen trängsel i restaurangen.




Ett trevligt inslag är alla fartygsmodeller som finns ombord, här har vi Hans Broge byggd 1939. Som sedan på 70-talet gick som Ålandsbåt från Stockholm under namnet Achilleus.


Butiken är normalt lika stor som på Finlandsfärjorna, men i denna trafik hade de skärmat av den till en liten kiosk.


I underhållningsväg var det endast Navigator's pub som var öppen. Något större drag var det inte.


 

En del av restaurangen hade gjorts om till ett lekrum eller vad man ska kalla det för.


Arkaden utanför restaurangen och den stängda Compass bar.


En del av North Sea Bistro hade tillfälligt gjorts om till caféet coffee crew.




Ombord finns det ett enda riktigt trapphus, men endast några meter akterom det ligger ett mindre trapphus. Riktigt konstigt utformat.


Kvar från tiden som TT-linefärja?




Buffédelen i North Sea Bistro. Fartyget har även en riktig bufferestaurang "Explorer Kitchen" som såklart var stängd.


Lite allt möjligt till frukost, men nu var utbudet i stort sett identiskt med det på Patria.


En titt in i den stängda showloungen Columbus club.


Samma inredningsstil som på Oslofärjan.




Utedäcken på Princess är riktigt bra, stora och öppna.


På däck 5, är det bildäck i mitten och hytter längs sidorna. Här är även landgången placerad när hon går på Nordsjön.


Trodde först att jag hade druckit för mycket, men kom på att jag bara hade tagit en Sprite. ;)


Sikten var inte god.




En märklig gång mellan de två närbeliggande trapphusen.


Det tog tid att backa in till kaj, så vi blev närmare en timme sena.


Den större butiken.


Vi fotpassagerare fick som vanligt vänta till sist på att komma av.


Från färjan fick vi åka minibuss till passkontrollen (300 meter), gå upp tre våningar visa passet och gå ner igen. Samma gamla frågor från polisen vad gör en ung stockholmare på en färja från Litauen med kamera. ;)


Sen trodde jag att jag skulle få gå ut ur hamnen, men nej, en minibuss till var jag tvungen att åka (500 meter) till terminalen. Dessutom tog det extra lång tid då ett par litauer fastnade i passkontrollen. Nej Karlshamns hamn detta är bedrövlig service för fotpassagerare. En bra sak var dock att Blekingetrafiken har börjat buss ner till hamnen i samband med färjornas avgång och ankomst, mycket bra och om jag hade haft bråttom till tåget hade jag tagit denna väg.


Istället letade jag efter ställen att få bra bilder ifrån. Det största problemet var dock att se fartyget överhuvudtaget.


Patria kom in i dimman, men jag såg ingenting. Först en timme senare lättade det och jag kunde se båda fartygen. Detta blev en intensiv resa med två mycket olika fartyg. På Patria visste jag vad jag skulle förvänta mig så ingen större överraskning, önskade dock att besättningen talade bättre engelska och gärna gav några leenden också. Princess Seaways var en trevlig bekantskap, men varför i hela friden sätta in en kryssningsfärja på en så transportbetonad rutt. Mycket märkligt val, DFDS påstår att det var det enda fartyget som var tillgängligt. Besättningen på Princess var underbar med många leenden och alla hälsade. Ändå roligt att få chansen att testa en så pass udda besökare här i Östersjön. Det återstår att se hur länge hon blir kvar på Nordsjön, men till Östersjön tror jag knappast hon kommer någon mer gång.


Resan avslutades med Öresundståg till Hässleholm och därifrån x2000 till Stockholm.

Tack för att ni följde med!
/Kim Viktor

https://youtu.be/obs75b0QXVU

8
Pollarsnack / SV: Helt stängt?
« skrivet: 25 februari 2019, 13:05:50  »
Det ska funka bra. ;) Det var bara inlägget i regler och information som stängdes eftersom några hade svårt att hålla en god ton i inläggen där.

9
Övrig sjöfart / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:54:35  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

10
Lastfartyg / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:54:13  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

11
Reseberättelser / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:53:48  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

12
Kryssningsfartyg / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:53:06  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

13
Färjor / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:52:33  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

14
Jag hade såklart gärna sett att vi hade kunnat fortsätta, men efter alla dessa problem vi har haft (framför allt edge som vi har försökt fixa i över ett halvår) har helt enkelt lusten och energin tagit slut.

Har ni ens kollat hur stor är andelen Edge-användare? På mina egna webbsidor är andelen Edge långt under 1%. Dvs inget "att ta stress över" om den inte fungerar som den ska (vilket Microsofts webbläsare aldrig har gjort)....
Att bara sådär lägga ner ett forum typ Landgången utan att ens fråga om nån vill ta över känns mycket konstigt...Kör själv en dedikerad webbserver för vädersidor och ett forum skulle nog rymmas bra med där...
Vi har många meddelande från medlemmar som har problem med edge, helt klart fler än 1% av medlemmarna.

15
Jag känner att jag måste skriva något. Jag har varit med här på landgången i 12 år, inte så långt kan tyckas, men då var jag bara 12 år haha. ;) Det är med stort vemod som vi har varit tvungna att ta detta beslut. Jag hade såklart gärna sett att vi hade kunnat fortsätta, men efter alla dessa problem vi har haft (framför allt edge som vi har försökt fixa i över ett halvår) har helt enkelt lusten och energin tagit slut. Det hade såklart varit möjligt att börja om på en ny kula igen, men även detta kräver en del jobb och eftersom aktiviteten på forumet har gått ner väsentligt under de senaste åren, känns det inte riktigt lönt besväret.

Angående facebook håller jag med er att det är långtifrån optimalt. Den överblick man får på ett forum liknande detta, saknas helt på facebook. Samtidigt ska jag inte sticka under stolen med att det är betydligt enklare att administrera en facebookgrupp med 1000 medlemmar än ett helt forum. Tyvärr skiftar ju kvalitén rätt mycket på facebook och ibland hittar man inte ens de intressanta diskussionstrådar som finns, då de försvinner i flödet...

Jag vill bara tacka alla medlemmar under alla dessa år, det är ni som har gjort att landgången har varit den trevliga mötesplatsen för sjöfartsintresserade. Jag har lärt mig otroligt mycket från kunniga medlemmar. Forumet har helt enkelt format mitt liv och givit mig många trevliga bekantskaper och vänner för livet.

Sidor: [1] 2 3 ... 27