Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 27
1
Färjor / Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 29 november 2018, 22:29:31  »
Den norska farjan "Folgefonn" har tydligen genomfor tester dar man seglat farjan mellan 3 hamnar utan att nagon mansklig hand hjalpt till. Hela seglatsen fran kaj till kaj har utforts autonomt.
Artikeln talar inte om vilka hamnarna ar men det kanske nagon av forumets lasare kan upplysa om?

https://maritimedanmark.dk/?Id=39798

2
Lastfartyg / Nagot for Wallenius?
« skrivet: 29 november 2018, 22:25:02  »
Franska biltillverkaren Renault har ingatt avtal om att bygga 2 stycken segelforsedda Ro-Ro fartyg. Dessa fartyg ar avsedda for Renaults transporter mellan USA-Kanada-Europa.

Viking Grace och rotorsegel iall ara, detta ar ytterliggare ett steg......

https://gcaptain.com/french-automaker-unveils-plan-to-construct-sailing-vehicle-carriers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-846b5bbdd4-139818985&mc_cid=846b5bbdd4&mc_eid=4057e0a7db

3
Kryssningsfartyg / SV: Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 28 november 2018, 22:56:04  »

4
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 27 november 2018, 23:39:02  »
Senaste(?) nytt om Helge Ingstad:

https://maritimedanmark.dk/?Id=39785

5
Kryssningsfartyg / SV: Havila Kystruten's nybyggen
« skrivet: 27 november 2018, 23:34:48  »
Havila meddelar nu att man valt namnen pa de fyra nybyggen som skall konkurera(?) med Hurtigruten langs med Norska kusten.

Namnen blir:
Havila Capella
Havila Castor
Havila Polaris
Havila Pollux

Personligen tycker jag det hade varit roligare med namn som anknyter till rutten de ar tankta for istallet for stjarnor aven om detta nu ar Havila's namntradition.

https://aksjelive.e24.no/article/A2nVQE

6
Kryssningsfartyg / Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 27 november 2018, 16:06:01  »
Aftonbladet rapporterar att en dansk studie har genomforts dar man papekar att ett kryssningsfartyg slapper ut mer koldioxid an ett flygplan per passagerare och kilometer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPenGz/bitter-miljosmak-for-populara-kryssningar

Personligen pastar jag att jamforelsen haltar betankligt da det ar 2 helt olika produkter som jamfors. En kryssning ar ett helt koncept for en semester medans ett flygplan ar enbart en transport fran A till B.

Kryssningsfartyg i allmanhet far mycket stryk nar det kommer till utslapp. Mycket stammer inte enligt verksamma personer inom branschen. vad vi ocksa vet ar att kryssningsfartyg ofta ar foregangare inom den maritima sektorn med att anamma miljovanlig teknik och minska miljopaverkan.
Samtidigt riskerar hela debatten att spara ur nar man ensidigt tycks ge sig pa just kryssningsfartygen och bortser fran farjor och ovriga nyttofartyg.
Man beraknar att det finns cirka 53000 fartyg totalt i varlden. Utav dessa ar cirka 320 stycken kryssningsfartyg eller runt 0,6%. Men hur ofta hor man att till exempel farjor eller containerfartyg ar miljobovar?

7
Kryssningsfartyg / Carnival Cruises infor hardare tag mot tjuvrokare.
« skrivet: 27 november 2018, 15:55:23  »
Carnival cruises har infort nya regler for tjuvrokare. Nu vantas inte enbart boter utan tjuvrokare riskerar att ocksa bli avkastade i nasta hamn. allt enligt Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/bKP2Ee/sa-blir-du-rokt-pa-kryssningsfartyget


8
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 26 november 2018, 22:12:13  »

Om fler bidrar i ämnet lastfartyg, så handlar inte forumet endast om finlandsfärjorna. Det var så jag tänkte. Upplever mycket negativa  synpunkter på att det mesta handlar om färjor numera. Bidrar man själv finns det mer att läsa och kommentera.

Precis. Problemet ar dock att fa fler att att bidra. Jag tror dock att det beror till en valdigt stor del pa medlemmarnas intressen har i gruppen. Rent generellt sa finns det fler svenskar som har en relation till farjor och kryssningsfartyg an vad de har till lastfartyg.

I ovrigt konstaterar jag att Risberg har hittills sedan nystarten av Landgangen gjort 674 inlagg medans jag sjalv gjort 397. Allt enligt rakneverket. Alla har vi dock olika intressen och jag klagar inte, tycker bara att det ar roligt att lasa om annat an farjor ocksa.

9
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 25 november 2018, 22:53:00  »
Citera
Visst är det tråkigt att det är så lite aktivitet på Landgången. Problemet är väl att det finns många fler läsare än skrivare. Medlemsantalet är ju blygsamt jämfört med antalet innan kraschen. Jag tror dock att en hel del är inne på Landgången utan att bli medlemmar. Enda positiva är att allt skitsnack har flyttat till Facebook. Själv har jag med en dåres envishet lagt ut bilder på Landgången ca. tio år! Ibland undrar jag varför, kommentarer är väldigt få. Då tänker jag att det kanske finns ca. 100 gubbar som tycker att det är roligt att titta på mina bilder. Om jag låter bilderna ligga kvar i min dator så är det bara en som ser dom! Så jag fortsätter och hoppas att fler blir lite mer aktiva på Landgången!

Vi är nog många som uppskattar dina bilder, speciellt Halmstad, som inte hela tiden är Romantika eller Viking Grace, som ju förekommer mer frekvent.
Kan hålla med om att man kan kommentera mer positivt också, och min egen självrannsakan säger att ibland orkar man inte skriva ordet trevligt, etc så ofta som man borde.
Ser gärna fler bilder.
/ Marre

Instammer helt. Kul att se aven lastfartyg och inte bara farjor som det kan bli lite val mycket av ibland. men lagg ut en trad om farjor och hur manga som helst kommenterar. En trad om lastfartyg far pa sin hojd nagon eller nagra fa kommentarer.
Tror mycket beror pa hur samhallet ser ut idag. Den delen som gemene man kommer i kontakt med nar det galler sjofart ar just farjor. Lastfartyg ser man sallan eller aldrig.

10
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 25 november 2018, 22:45:29  »
Jag har två frågor

Ettan

Någon som vet vad som händer på GALAXY under sin period

Kryssade under veckan och tyckte hon var allmänt fräsch på insidan därav min fundering på vad dem skall göra när hon var i gott skick

Färjor skall väl i hvilket fall som helst på vsarvsöversyn med jämna mellanrum. På Kungsleden (Trelleborg – Saßnitz) var det på 60- & 70-talet två gånger om året, nu är det väl c:a en gång om året. Det skall knackas rost och målas, om inte annat, där man inte kommer åt när färjan är i trafik. Man ser säkert över saker i maskinrummet också.

Regulations on Dry docking
The  question  that  is  frequently  asked  is  whether  it  is  mandatory  to  dry dock  a  ship on  a  regular basis.  The  answer  is  yes  and  it  is  in  accordance   with  cargo  ship  safety  construction rules  based  on  the  1974  SOLAS  regulations. The  rules  state that  cargo  ships  have  to be  dry docked  twice  in  an  interval  of   five  years  with  the  interval  between  consecutive  dry dockings  being  not  less than  two  years  and  not  more  than  three  years.  The  classification  societies  have interpreted  this rule by  providing  a  regular  interval  of   thirty  months  with  a  window  period  of  + or –   six  months  from  the  anniversary  date  so  as  to  suit  this  requirement.

Hela texten gar att lasa har:

https://dieselship.com/marine-technical-articles/marine-engineering-knowledge-general/drydocking-of-ships/dry-docking-cargo-ships-complete-information/

11
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 23 november 2018, 22:25:10  »
Forsvaret bekrefter overfor VG at den estimerte kontraktsverdien for heving og transport til Haakonsvern er cirka 70 millioner kroner.

De påpeker samtidig at dette ikke inkluderer utbetalinger til de aktørene som dukke opp på stedet og hjalp til da ulykken skjedde, og som har støttet Forsvaret i etterkant.

Og det inkluderer naturligvis ikke milliardkostnaden ved å eventuelt kjøpe en ny fregatt – og nye våpen. Hvor store skader som er gjort på alt utstyret inne i KNM «Helge Ingstad», vil ikke bli klart før skipet faktisk er trygt oppe på land.


Kilde: VG
Under alla omstandigheter sa blir det dyrt. Till och med mycket dyrt.
Vi far vara glada att ingen omkom eller blev allvarligt skadad.
Utifran liknande handelser med Amerikanska marinfartyg vet vi ju att en incident som denna leder till avsked, men hur ar det i vart vastliga broderland Norge? har eller kommer det ansvariga befalet fa fortsatt fortroende?

12
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 21 november 2018, 02:07:47  »
Har ar en lank till en dansk sida for er som inte har nagra svarigheter att lasa och forsta danska:

https://ing.dk/artikel/fregatten-sank-med-raekke-verdens-mest-avancerede-maritime-vaaben-bord-222017#show_comments

Vi far se om vi vanliga dodliga sasmaningom kommer att fa ta del av haverirapporten eller inte men man kan undra hur det kommer sig att ett avancerat krigsfartyg med alla sensorer och radarbilder inte kan undga en stor tanker.
kanske var besattningen slutkorda efter en tuff ovning. Kanske tog de sig en benstrackare och slappnade av nar nastan var hemma igen. Vem vet? vi far som sagt vanta och se pa haverirapporten.

13
Kryssningsfartyg / Zero Emissions - Noll utslapp
« skrivet: 16 november 2018, 00:42:17  »
Cruise Industry News har slappt en rapport om vad kryssningrederierna gor for att uppna sin vision av nollutslapp.
Sjalva rapporten kan laddas ner via lank i reportaget har nedan:

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19944-new-report-zero-emissions-target.html

Rapporten var trevlig lasning och ger gott hopp om att kryssningsrederierna gor vad de kan for miljon. bland annat finns det i en del av rapporten lite att lasa om Color lines nya hybrid farja, Color Hybrid.

14
Reseberättelser / SV: Symphony of the Seas transatlantisk
« skrivet: 14 november 2018, 23:42:47  »
Hei!

Har nettopp kommet hjem fra et fantastisk transatlantisk cruise med Symphony of the Seas.
Reiseruten var følgende: Barcelona -  i sjøen - Malaga - i sjøen x9 - Cape Canaveral og Miami.
Når jeg bestilte turen i Januar 2017 var ikke Cape Canaveral planlagt, men ble lagt til i etterkant for å få unnagjort immigration. Det tok totalt 10 timer å få klarert 5,500 pax og 2,200 crew gjennom immigration, det vil si at vi ble snytt for en dag av cruiset.. amnge som ikke var så happy for det.  ;D
Kommer ikke til å skrive noe mye mer, men setter pris på spørsmål!

DSC_0198-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Symphony of the Seas sett fra flyet 28. oktober

DSC_0210-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Sapphire Princess

DSC_0213-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
AIDAcara i Malaga

DSC_0218-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
DSC_0108-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Vi hadde samme kaien som vi brukte med Harmony for to år siden i 2016, så her er bilde av både Symphony og Harmony i Malaga :)

DSC_0230-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Jamies Italian i Central Park

DSC_0231-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0235-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Royal Promenade

DSC_0240-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Boardwalk

DSC_0243-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
El Loco Fresh er en ny restaurant i RCCL. Mexikansk buffet style på pool deck. VELDIG BRA! 10/10

DSC_0270-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Carnival Liberty seiler fra Port Canaveral

DSC_0290-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr
Neste stopp MIAMI!

DSC_0298-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0302-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

DSC_0307-001 by Oskar.Osmundsen, on Flickr

Immigration var inte huvudanledningen till anlopet i Cape Canaveral.
Huvudanledningen var att fa gjort Port State controllen innan fartyget ankom Miami. Det var helt sakert aven PSC'n som var anledning till att allt tog 10 timmar.

15
Lastfartyg / SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« skrivet: 14 november 2018, 00:19:20  »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/

En av de artiklar man finner pa sidan som lankats ovan visar en bild pa de vajrar man anvant. man ser omgaende att det ar amatorer som varit i farten da vajerlasen ar vanda lite hur som helst.
Ett korrekt utfort montage har alltid sadlen pa laset mot den arbetande delen av vajern medans bygeln pa laset skall ligga over den losa andan. Jag lankar till en liten instruktion har ocksa ifall Norska marinen nagonsin kommer i samma situation igen.  ;)

https://www.aldrimer.no/sjoforsvaret-ville-spare-penger-pa-bergingen/

https://www.owenduffy.net/rigging/bulldog.htm

Sidor: [1] 2 3 ... 27