Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Tjärven

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 02 augusti 2018, 18:30:27  »
Planerad leverans 30 april 2021!

Val av varv och kontraktsskrivning är planerat att ske under hösten.

https://www.bairdmaritime.com/work-boat-world/passenger-vessel-world/2901-kvarken-link-plans-new-ferry-build

2
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 16 juli 2018, 10:03:52  »
Tycker mig se en ganska stor skorstensliknande påbyggnad akter om helikopterplattan!
Den är dock helt vitmålad ända ner till däck där teknikutrymmen för hissmotorer fläktar och annat vanligtvis återfinns som en egen våning under många högre skorstenar. Nu sitter allt ihop med toppmast och LNG evakuering högst upp! Där endel ser en stor skorsten stående direkt på däck ser andra endast några skorstenspipor sticka upp ur ett stort däckshus.

Är mer förvånad över hur de i renderingsvärlden låtit hela kommandobryggan vara upplyst inifrån så att hela fartyget liknar en stor snölykta!

3
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 06 juli 2018, 12:13:06  »
Ibland kanske den bättre befälhavaren inte är den som manövrerar bäst och säkrast med små marginaler utan den som vågar ta det "fega" alternativet. En grundstötning med erforderliga inspektioner och i värsta fall varvsbesök för reparationer under högsäsong skulle bli betydlig dyrare! Nu går förseningarna att köra ikapp även om det tar tid.

90-talsfärjorna i Amorellas storlek har väl lite bättre manöverutrymme i inloppet som jag får till ca 175m brett mellan grund och bojar.

Skulle nog gärna se att VL återupptog trafiken mellan Kapellskär och Finska sidan igen då nybygget levereras och ersätter Amorella. Fler fartyg ger bättre förutsättningar att rädda dagskryssarna vid förseningar och en hel del andra fördelar med fler avgångar.

4
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 01 juli 2018, 15:21:31  »
Var knappast fel med senare avgångstid på morgonen!  8) :)

Mötte Gabriella vid Blockhusudden,
Birka precis efter Gullholmen (före Ryssmasterna) samt Cinderella vid Växlet!
 
20:25 till Åbo känns också helt OK!

5
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 30 juni 2018, 09:27:14  »
De som var ombord från Stockholm kunde de ju bara låtit stanna ombord. Så det var knappast för dessa man låg kvar och väntade. Värre för de från Åbo som Amorella släppt av och som antagligen stod och väntade i hamnen efter att ha blivit bussade från  Mariehamn.
Är väl inte så lätt att ordna fram hytter för alla dessa dagskryssare från Stockholm om de skall stanna kvar ombord och göra sin returresa från Åbo under natten istället!?

6
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 29 juni 2018, 21:49:01  »
Citera
Ändrad tidtabell 1/7. Ny avgång från Stockholm kl. 09.00, ankomst 20:25. Hälsningar Viking Line

Tar nog ett tag innan hon är ikapp igen och kan byta dagskryssare med Amorella igen!?


Edit: Skrev samtidigt som Styrbord

7
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 28 juni 2018, 13:08:24  »
Håller nog med. Baltic Queen hör hemma på hel tal. Vad gör man med Tallinn Stockholm. Finns det nåt begagnat tonnage (typ 2 systrar ) som skulle fingera på denna rutt.
Tycker mer att Galaxy med sin exteriör hör hemma där medan BP & BQ borde gå som systerfartyg på Stockholm-Tallin.

Som ett svar på Viking's kommande nybygge och Viking Grace skulle (Tallink) Silja kunna ta tillbaka Silja Europa och planera för sitt nästa nybygge på Stockholm-Åbo!?

8
Färjor / SV: M/S Olympia i filmen "Enkel Resa" på SVT Play
« skrivet: 12 juni 2018, 19:23:09  »
Mariella som syns efter avgång från Helsingfors (ca 18:37 in i filmen)!

9
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 juni 2018, 11:20:01  »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?

10
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 07 juni 2018, 22:11:10  »
Tycker det är intressant att de "sågat" itu färjan istället för att använda vanliga skärverktyg för stål!
Måste haft en stor bågfil? ;)

11
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 16 maj 2018, 16:05:10  »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet. För min personliga del som färjenörd och estet hoppas jag att rotorseglet plockas ner
I visuellt känsliga miljöer är det nog betydligt mer än det nya rotorseglet som stör med dagens enorma färjor och kryssningsfartyg!

12
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 12 maj 2018, 19:02:49  »
Vem påstår att rotorseglet är trasigt?
Var vindförhållandena sådana att rotorseglet var användbart på den kurs Viking Grace höll för tillfället?
På väg in mot hamn kan man ju tänka sig att de vill sänka farten och stoppat rotorseglet!

13
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 08:05:25  »
Vilket varv kan det bli om färjan skall vara klar 2021?

14
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 10:45:22  »
Jag håller inte med alla som påstår att rotorseglet förstör hennes utseende! Viking Grace var ju minst lika ful innan rotorseglet sattes dit. En färja som försöker efterlikna ett groteskt kryssningsfartyg, fast utan balkonger på sidorna. Ett akterparti som inte passar till proportionerna i övrigt och en skorsten som inte riktigt passar in med färgval form eller placering.

Däremot tycker jag hon ser bättre ut från drönarvy än om man ser henne nerifrån marknivå.

15
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 11 april 2018, 08:55:40  »
Nu har de förhalat henne från kajen till höger i bild (http://194.111.67.245:1935/live/turku-laiturit.stream/playlist.m3u8) till en kajplats innanför Tallink-terminalen till vänster sett från webbkameran.
Antar att de är klara med kranarna!?  :)

Sidor: [1] 2 3 ... 5