Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 39
1
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: Idag kl. 00:42:55 »
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt.

Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.

2
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 19:22:06  »
För övrigt är det nog ro-ro trafiken som primärt är den trafik på kort sikt som nu mest påverkas. Containertrafiken är snäppet mindre påverkad då ro-ro trafiken är ytterst sårbar då så mycket är right in time.

3
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 19:14:00  »
Mer om konflikten.

https://www.sjofartstidningen.se/bud-avvisat-strejk-vantar/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=dcd23a2d55-EMAIL_CAMPAIGN_2019_01_22_03_31&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-dcd23a2d55-49560001

Ser man internationellt i västvärlden så är det två yrkesgrupper som alltid varit ytterst benägna att strejka. Det är stuveriarbetare och sophämtare. Märkligt nog är det just dessa, som har lägst utbildning och där yrkeserfarenhet inte är särskilt påfallande, som oftast ställer till de största problemen för såväl företag som enskilda, samtidigt som de varit bland de högst betalda. Det är bara att kolla vad dessa yrkesgrupper tjänar. Inte bara i Sverige.

Går man upp i näringskedjan är trafikledare inom flyget också ofta sugna på att strejka. Särskilt sommartid. I likhet med lågutbildade stuveriarbetare och sophämtare vet man sitt värde.

Tror att vi är många som varit till sjöss som råkat ut för en en stuveristrejk. Inte minst i USA. Värre förr där en nu, men ändå.

4
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 22 januari 2019, 16:39:02  »
Här lite allmän strejk-och lockoutnytt gällande många hamnar med början i morgon.

https://www.svd.se/hamnstrejk-rycker-allt-narmare?fbclid=IwAR0fV52JalG-o-uZkoxz1rsqEkiyK8nk4eSCJT_86MKiv0Kvzh4LhlMtWXs

5
Övrig sjöfart / SV: Svenska konsulter inom sjöfart
« skrivet: 22 januari 2019, 13:47:12  »
Jodå, visst finns det ljuspunkter. Men det är få. Läser tex att bristen på sjöbefäl börjar bli akut och kommer att öka dramatiskt med tanke på den skeva åldersfördelningen. Yrkets attraktionskraft, vare sig det gäller manskap eller befäl tycks ha minskat rejält. Och andra sidan har jag en känsla av att det nog gäller i många västländer.

6
Övrig sjöfart / Svenska konsulter inom sjöfart
« skrivet: 21 januari 2019, 23:07:37  »
Inte mycket kvar av svensk sjöfart. Vare sig det gäller ren rederiverksamhet, varv eller kvalificerade konsulttjänster. Men Tillberg finns kvar.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20136-tillberg-design-of-sweden-expands-in-miami.html

8
Övrig sjöfart / SV: Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 15:57:14  »
Nu tror jag att alla länders Navy har problem med att bryggansvariga har för lite erfarenhet. Långa perioder i land ingår i karriärsbyggnaden och inbjuder därför till ringrost. Gjorde det förstås förr också men jag har en känsla av att man var mer uppmärksam på problemet då. US Navy har väl dessutom aldrig haft, åtminstone inte i sådana här sammanhang, särskilt högt förtroende bland civilt sjöbefäl.

Men vad jag förstår har man nu tagit krafttag för att komma till rätta med problemen. Får se hur långt det räcker.


9
Övrig sjöfart / Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 12:48:28  »
Många av mina fördomar hade redan i tidigare utredningar besannats. Men här kommer fler skrämmande detaljer. Man undrar hur utbrett detta är?


https://maritime-executive.com/article/report-uss-fitzgerald-s-deficiencies-were-worse-than-acknowledged

10
Kryssningsfartyg / SV: Inför 2019
« skrivet: 15 januari 2019, 21:58:21  »
Ytterligare än ny beställning i lyxsegmentet. Nu Regent. För leverans 2023. 

Förstår på sätt och vis att detta segment expanderar. Och även premium. Att flaxa runt och storögt låta sig imponeras en vecka på ett resortfartyg med skridskorinkar, vattenrutschkanor och andra tivoliföreteelser ombord eller på rederiernas egna öar, trängas bland 6.000 andra (om man har tur) på nedtrampade andra små öar i Västindien, där skillnaden i huvudsak består av namnet på T-skjortorna, kan förvisso ha sin tjusning några gånger. Men många tröttnar på den dieten. Inte minst då barnen växt upp och man ändå fått smak på sättet att resa.

Har rest med Regent några gånger. Bla från Kanada över Aleuterna till Kamtjatka och Japan, samt från Bangkok till Sydney. I somras hade jag tillfälle att besöka Seven Seas Explorer. Blev hyggligt imponerad.  Och det här nybygget skall tydligen bli något liknande.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20231-regent-orders-new-ship-for-2023-delivery.html

11
Lastfartyg / SV: Banandörr (Bananport) på kylfartyg
« skrivet: 14 januari 2019, 23:41:00  »
Jodå, nog fanns det portar i sidan på kylfartyg alltid. Lastade bananer i Equador en gång för urlänge sedan från pråmar när vi låg på redden. Stuvarna sprang på en spång från pråmen in i fartyget med en stock i taget på axeln. Hur många portar vi hade har jag dock glömt.

12
Kryssningsfartyg / SV: Små fartyg - stora ombyggnader
« skrivet: 13 januari 2019, 14:25:50  »
Ja, gamla fartyg förblir gamla hur mycket man än bygger om. Sedan är det väl så att trots Windstars höga svansföring så tillhör rederiet inte lyxsegmentet och kommer inte heller att bli det efter dessa  ombyggnader. Däremot är det ett fullt OK rederi. Har jag hört. Själv har jag bara varit  ombord och kollat bla den för min smak väl automatiserade riggen i det femmastade ”segelfartyget” Wind Surf. Såg trevligt ut ändå.

13
Kryssningsfartyg / Små fartyg - stora ombyggnader
« skrivet: 12 januari 2019, 16:31:33  »

Windstar Cruises köpte 2013 av Seabourn,  för leverans 2014/15, de tre mindre fartygen Seabourn Pride, Legend och Spirit för ett pris av runt 30 milj US per styck. Fartygen som är byggda i slutet på 80- och början på 90-talen renoverades då av Windstar för 8,5 milj US per styck.

Passagerarkapaciteten är på enbart 212 pax och längden 134 m. Det är således med dagens mått ytterst små kryssningsfartyg. Själv har jag två gånger rest med Seabourn Pride samt en gång med Legend och varit mycket nöjd. Bland de bästa i branschen under en följd av år.

Hur som helst så har nu Windstar beslutat sig för att med början i höst göra en rejäl upprustning av de tre fartygen för en totalkostnad av 250 milj US hos Fincantieri i Palermo. Det inkl bla byte av maskineri samt en förlängning. Och det är förlängningen som är rätt spektakulär. Den är på hela 25,6 m. Dvs runt 20 procent. Samtidigt ökar passagerarkapaciteten från 212 till 312. Dvs med nästan 50 procent, vilket torde vara något av rekord i branschen.

Själv är jag av den uppfattningen att förlängningar sällan blir bra. Något får alltid ta stryk. Särskilt illa ute är mer publika utrymmen. Får se hur det blir här. Kommentatorerna på bla Cruise Critic Community låter säkert höra av sig.

15
Uppfinningsrikedomen hos massmarket rederierna måste beundras. Vare sig man nu gillar alla dessa gadgets eller inte. Ni som nyligen rest med RCCL kan kanske berätta om insideshytterna i vissa fartyg där en vägg, eller åtminstone en stor del, skall vara som en typ av TV-skärm och därmed likna en balkonghytt med liveutsikt?  Hotellnäringen har mycket att lära av kryssningsbranschen.

Vad sedan gäller skidbacken i Emirates Mall i Dubai, så kan den smått bisarra upplevelsen av denna tom förstärkas. Detta genom att, som vi gjorde i maj, då det ofta är runt 40 grader varmt ute, inta en lunch på en utmärkt luftkonditionerad restaurang tillhörande Hotel Kempinski, som ligger vägg i vägg med skidbacken. Där har man via stora glasfönster full koll på hela backen och kan studera de åkande medan man äter. Temperaturen i backen tror jag ligger på runt minus fem medan man i restaurangen kunde sitta i skjortärmarna.

Sidor: [1] 2 3 ... 39