Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 42
1
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 04 mars 2019, 18:53:01  »
Ja, i sanning ett märkligt bygge. Vill för övrigt tacka dig för alla trevliga bilder jämte kommentarer under åren. Har glatt mig mycket.

2
Efter att ha arbetet hela mitt liv inom branschen, rest otaliga gånger med alla tänkbara färjor i Östersjön (som här på forumet av någon anledning ofta kallas kryssningar), besökt kanske ett 80-tal kryssningsfartyg, rest som passagerare med ytterligare ett 60-tal (av alla tänkbara typer från budget till lyx) i runt 800 dygn, anser jag att alltför många inägg, med undantag för några klara utropstecken, för min smak åtminstone, varit rätt ointressanta, när det gäller främst inlägg under rubrikerna färjor, kryssningsfartyg och reseberättelser.

Jag förstår mycket väl att unga människor och även andra förstås, kan känna en våldsam entusiasm för en resa till Åbo eller en massmarketkryssning i Medelhavet eller Karibien och därmed har lust att förmedla sina intryck. Inget fel i det, om det inte vore för att inläggen så ofta handlar om den typen av resor jämte vidhängande långa fotoreportage. När en helt vanlig okomplicerad resa till Åbo eller Helsingfors genererar flera tusen läsare har jag förstått att forumet nog kanske inte ändå inte varit för mig. Så jag är inte särskilt vare sig upprörd eller förvånad av nedläggningen. Även om det på många sätt känns trist förstås. Inte minst för de som administrerat forumet och lagt ned hedervärt samt mycket jobb.

Kryssningar och den branschens framtid, färjemarknadens utveckling rent allmänt, resmål och reseberättelser jag själv är intresserad av har länge här varit en bristvara. Även om jag själv via åtskilliga inlägg, rätt förgäves, försökt uppamma ett intresse.

Tyvärr har även inlägg och tidigare synnerligen intressanta diskussioner under rubrikerna lastfartyg och övrig sjöfart också minskat radikalt. Något som legat mig personligen varmt om hjärtat.

För övrigt tycker jag Cruise Critics uppdelning i att göra skillnad mellan reviews och allmänna frågor och kommentarer är utmärkt.

Själv tror jag ändå att något eller några nya forum kommer att poppa upp. På något sätt. Intresset för färjetrafik är bastant och även för internationella kryssningar. För mig rätt ointressanta foton på tex mat och okommenterade siluetter på fartyg har säkert också ett berättigat forum.

Dessutom kan man generellt konstatera att förbluffande många, på just svenska nätforum är skrattretande lättkränkta. Är det ett specifikt svenskt karaktärsdrag? Själv har jag aldrig upphört skriva någonstans bara för att jag blivit påhoppad. Däremot för att det blivit ointressant att medverka.

3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 21 februari 2019, 18:51:20  »
Att saker är på gång inom Viking pga det usla resultatet är helt helt klart. Ovisst vad. Här om en del spekulationer.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/viking-line-och-alla-rykten/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=66408c3d32-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_21_03_39&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-66408c3d32-49560001

4
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 18 februari 2019, 18:56:55  »
Jo, det är klart att det inte blir några Nordpolsturer. Däremot tycker jag mig ha förstått att man har haft problem med isen de senaste åren genom Nordvästpassagen. Lite motsatsen till Nordostpassagen där trafiken istället ökat rejält.

Men kanadensarna har ju också bosättningar långt upp i norr. Så där behövs säkert också hjälp.

Märkligt kan ju tyckas att såväl Kanada som USA under många år hankat sig fram med så gammalt och uselt isbrytartonnage.

5
Övrig sjöfart / SV: Vintersjöfart 2019
« skrivet: 17 februari 2019, 12:21:53  »
Vikingbåtarna skall inte bara nyttjas på de stora sjöarna utan även i Arktis. Säger man i alla fall.

6
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 21:53:25  »
Försiktighet gällande trafiken Stockholm - Helsingfors har kännetecknat såväl Viking som Silja under åratal. Och det på goda grunder. Attraktionskraften från primärt den finska publiken har minskat till förmån för resor till Estland. Flyg till Helsingfors och båt till Stockholm eller vice versa är väl i linje med sista rycket man kan tänka sig marknadsföra. Annars blir det för många väl långt. Finnairs satsning på Kina och Japan har förvisso genererat ett inte obetydligt tillskott av passagerare mellan Finland och Sverige för båda rederierna, men det väger knappast upp annat tapp.

Båda rederierna håller lite knappt näsan över vattnet när det gäller vinster. Några vinstmaskiner är man definitivt inte. Frågan är hur länge det dröjer innan någon typ av samordning, alternativt rejäla nedskärningar sker?   

7
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 14 februari 2019, 11:21:40  »
Easy Jet försökte också några år via EasyCruise. Planerna var grandiosa och man fick otroligt mycket gratis publicitet. Gick inget vidare. Talades även då, i likhet med Virgins koncept, om ”nytänk”.

8
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 13 februari 2019, 15:46:39  »
Nu handlade väl den här artikeln inte om fullständigt vanvettiga tankar och diverse dagdrömmar utan om hyggligt realistiska projekt. Men svårt är det att tränga sig in. När det gäller nybyggen kantas dessa ofta av förseningar för nybörjare. Kanske beroende på oerfarenhet om branschen. Som här.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/scenic-eclipse-launch-now-august-scenic-forms-jv-with-uljanik-s-new-owners.html


9
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 12 februari 2019, 20:53:02  »
Ja, det är därför man skriver ”privata kryssningar”.

10
Övrig sjöfart / SV: Trist om ett vackert fartyg
« skrivet: 11 februari 2019, 22:20:03  »
Räddning kanske på gång. Skall någon land klara av något sånt här så är det frivilliga krafter i USA.

https://maritime-executive.com/article/last-ditch-effort-to-save-falls-of-clyde

11
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 11 februari 2019, 14:07:59  »
AEGEAN ODYSSEY, byggd 1973, är ny här åtminstone under det namnet. Har för mig hon besökt Stockholm under namnet Dolphin. Ett kul litet fartyg tillhörande Voyages to Antiquity, som ofta gör lite udda kryssningar. Sedan återfinns även nybygget från HAL: NIEUW STATENDAM. AIDAPRIMA har väl heller aldrig varit här.

12
Övrig sjöfart / SV: Gastransporter
« skrivet: 10 februari 2019, 22:03:04  »
Jodå, man kan göra undantag. Senast när det gällde hjälpen till Puerto Rico i samband med den svåra hurricane som drabbade ön.

13
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 14:01:41  »
Ja, det är trist men så är det. Kanske borde de som sköter forumet kontakta resebyråer som kränger kryssningar för att via dem få någon sorts gratiskoppling till forumet. För det är ju ändå runt 100.000 svenskar som gör internationella kryssningar och har mycket att berätta.

14
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2019
« skrivet: 10 februari 2019, 11:53:06  »
Tror SH har haft dataproblem med listan. Det är först nu man inte behöver gå in på speciell månad för att se samtliga fartyg under året.

15
Övrig sjöfart / Gastransporter
« skrivet: 09 februari 2019, 15:43:53  »
Att investeringar i diverse infrastruktur är svårt eftersatt i USA är ett välkänt faktum. Det gäller även gasdistributionen. Som bekant har USA de senaste åren blivit en betydande olje- och gasexporterande nation. Till följd av den sk Jones Act från 20-talet, får dock inga andra än USA-flaggade fartyg, byggda i USA, transportera gods mellan amerikanska hamnar.

Problemet är nu att USA inte äger några fartyg för transport av flytande gas, sk LNG-fartyg. Det medför att man inte kan frakta gas (i minus 163 grader C) i fartyg från sydstaterna till konsumenter på östkusten. Då även vanliga landbaserade gasledningar är en bristvara, så vad gör man?

Jo, importerar gas till ostkusten med ursprung från bla Ryssland! Inte sällan då via någon mellanlandning i exempelvis Rotterdam.

It is ironic,’” said John Kilduff, a partner at Again Capital LLC in New York. But the “super cheap gas” produced in the nation’s shale fields “is trapped down west of the Mississippi unable to serve its own market,” he said by phone. “The gas is where the people aren’t.”

Sidor: [1] 2 3 ... 42