Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 35
1
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 16 maj 2018, 13:15:51  »
Hur fartygen ser ut kan ju tyckas vara sekundärt men nu rör sig Viking Grace och det kommande nybygget i visuellt känsliga miljöer och att då ha ett yttre som påminner om ett kärnkraftverk eller liknande är ju galet. För min personliga del som färjenörd och estet hoppas jag att rotorseglet plockas ner

Kan hålla med om att det inte precis är någon skönhetsupplevelse. Men man måste börja någonstans och det kan möjligen utvecklas till något mindre iögonfallande. Vad det lider.

2
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 23:14:42  »
Nu är det förstås ingen tillfällighet att denna gamla uppfinning, som man under åren ofta satt stora förhoppningar till, inte visat sig helt motsvara förväntningarna och dras med problem.

Enkel princip med svårt i praktiken. Tycker det ändå är hedervärt att Viking vågar satsa på detta. Oavsett hur mycket eller lite pengar man själva slängt in i projektet.

3
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 15 maj 2018, 19:08:01  »
När ett av Seadreams fartyg var här för några år sedan gick man också genom Ramsösund. Dessutom ankrade man utanför Sandhamn och öppnade sin marina i aktern. Den som man brukar öppna på sina crossings över Atlanten och låta passagerarna ta en simtur eller nyttja diverse flytetyg.

4
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 11 maj 2018, 23:28:17  »
2018 års nykomlingar enligt SH. Fast Hanseatic har varit här tidigare. Tror att även Star Breeze varit här tidigare under namnet Seabourn Spirit.

Hanseatic
MSC Preziosa
Mein Schiff 1
TUI Discovery
Norwegian Breakaway
Star Breeze
Seabourn Ovation
Silver Spirit
MSC Meraviglia

5
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 11 maj 2018, 18:21:32  »
Ja, det är mycket samma i år. Faktiskt första gången på minst 25 år som jag trots inbjudningar inte kommer att besöka något kryssningsfartyg i sommar. Besökt i princip alla som erbjuds. Utom någon NCL, som det är tveksamt om den ändå angör Stockholm. Vid minsta strul blir det som bekant Nynäs, om någon svensk hamn.

7
Förstår bara inte varför sprinklersystemet, den mest osannolika orsaken, skulle vara inblandat.

Det normala är förstås att ett vanligt vattenledning brustit. Varken första eller sista gången det händer. Så verkar också ha varit orsaken.

http://gcaptain.com/water-line-break-floods-staterooms-hallway-aboard-carnival-dream/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-e7e150b1e8-169904285&mc_cid=e7e150b1e8&mc_eid=2b60416400


8
Hindrar förstås inte AB att jämföra med en katastrof ev Titanictyp.

9
Övrig sjöfart / SV: Försök med isberg igen
« skrivet: 02 maj 2018, 18:54:50  »
Ja, det var många tankfartyg med i den farten. Bla Sveas. Från Pearl River ned till Hongkong. En trip på runt 12 timmar. Och det har förekommit på andra ställan också där man transporterat färskvatten. Med några isberg var det inte!

10
Kryssningsfartyg / SV: Viking Launches 245-Day World Cruise
« skrivet: 02 maj 2018, 16:58:20  »
Jo, men det där med 357 dagar verkar bara vara ett resebyråhittepå. Vilken klåpare som helst kan naturligtvis sy ihop ett kryssningspaket med ett oändligt antal dagar och fartyg.

11
Kryssningsfartyg / SV: Viking Launches 245-Day World Cruise
« skrivet: 02 maj 2018, 11:35:41  »
Priserna för kalaset varierar från US 93.000 till US 270.000.

12
Kryssningsfartyg / Viking Launches 245-Day World Cruise
« skrivet: 02 maj 2018, 11:30:50  »
Måste vara något av ett rekord.

Kan inte påminna mig att jag hört om en längre World Cruise. Runt 100 dagar är det vanligaste, även om förekommer både 130 och runt 160. Västgående kryssningar som börjar på USA:s västkust brukar inte sällan sluta i Florida. Därför blir det ”bara” runt 100 dagar.

Själv har jag lite svårt och tänka mig att följa med på en 100 dagars. Helt oavsett ekonomiska förutsättningar. Mycket mindre då förstås 245. Mitt tålamod brukar tryta efter runt en månad. Däremot har jag åkt med på några delsträckor på två World Cruise. En med Crystal och en med Seabourn och det har varit festliga tillställningar. Mycket extra jippon och för de som åker hela kryssningen vankas det många specialarrangemang i land. För övrigt var det förbluffande många passagerare i 40-50 årsåldern även om 60+ var i klar majoritet. I ett mindre fartyg skapas det också en särskild atmosfär bland de som gör en sådan här kryssningen. Alla känner alla efter ett tag så sällskapslivet har alla förutsättningar att blir rätt intensivt.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18924-viking-launches-245-day-world-cruise.html


15
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 29 april 2018, 19:00:42  »
Tja, nu är Birger Jarl, ett rätt sönderhärjat fartyg. Om- och påbyggnader i all oändlighet. Inte särskilt värdefullt oavsett vilken aspekt på anlägger. Hade den ursprungliga ångmaskinen varit kvar hade det möjligen varit ett plus. Nu ett skrotprojekt.

Sidor: [1] 2 3 ... 35