Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars H

Sidor: [1] 2 3 ... 36
1
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 22 september 2018, 13:16:45  »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp. Språkbruk och juridik skiljer sig ofta åt. From februari i år ändrade Transportstyrelsen bla definitionen av båt. Den tidigare märkliga regeln om 12 x 4 meter försvann och ersattes med en längd av 24 meter.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/

2
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 22 september 2018, 00:18:05  »
Nu reagerar jag nog mer på förvirringen gällande bruttoton, netto eller dödvikt. Vilken siffra man än snappar upp tas som att fartyget ”väger” eller är så ”tungt”. Särskilt tydligt blir det när det gäller kryssniingsfartyg som generellt anges i bruttotonnage. Då blir det regelmässigt att det skulle ange fartygets vikt. Deplacement vet få numera vad det betyder.

3
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 04 september 2018, 20:47:03  »
Möjligen lika intressant, är att i år har bla Silverseas fartyg Silver Spirit besökt både Sundsvall och Luleå. I detta nu är för övrigt Phoenix Reisens Albatros (ex Royal Viking Sea) på väg till Umeå.

4
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 11 juni 2018, 09:36:21  »
Vi är nog fler än du tror som uppskattar dina bilder!

5
Reseberättelser / SV: MSC Preziosa fr Marseille till Neapel 2013.
« skrivet: 10 juni 2018, 23:14:46  »
Fem år gamla resegrejer. Ingen som har något nytt och krytt? Bortsett från dessa eviga resor med trista färjor i till grannländerna?

Eller det är kanske detta forum verkligen är till för?

Nu tackar jag i alla fall för mig för ett tag framåt.

Lycka till!

6
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2018
« skrivet: 07 juni 2018, 23:51:24  »
Våga vågar man nog men jag misstänker att Du nog blir en lite udda fågel bland passagerarna. Däremot tror jag inte det är några problem att göra sig förstådd bland besättningen.

7
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 15:43:53  »
Begriper inte varför jag alltid haft så svårt att stava erinra rätt.

8
Kryssningsfartyg / SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 07 juni 2018, 11:19:51  »
Befäl samt däcks- och maskinmanskap kan man nog skaka fram. Värre är att finna kompetent och engelskspråkig servicepersonal. Bristen på kockar, serveringspersonal och diverse mellanchefer inom olika sektorer, är redan nu besvärande för vissa rederier.

9
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 11:13:14  »
Erindrar mig att barn under 11 år reste gratis, så det var väl för dessa tillsynen erbjöds.

En helt annan iakttagelse:

Den kvinnliga personalen hade strikta regler att följa. Servitriser fick givetvis inte ha nagellack men inte heller hängande hår. Alla med långt hår hade därför håret antingen uppsatt som en knut i nacken eller högre upp. Såg lite lustigt ut att alla i princip hade samma frisyr. Oavsett syssla fick kvinnor och män inte bära ringar eller ha något i öronen mer än möjligen någon liten pärla. Kvinnor som inte direkt arbetade med mat fick generöst nog ha håret hängande nästan ned till axlarna.


10
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 07 juni 2018, 01:17:31  »
Jodå, det fanns nog mellan 5-10 barn ombord runt skolåldern och något yngre. Dessa togs omhand av åtminstone två barnsköterskor som arrangerade diverse jippon inkl åt tillsammans. Stora lekutrymmen fanns dessutom. Policyn är annars: en särskilt anställd på fem barn, men jag kommer inte ihåg för vilka åldrar.

11
Reseberättelser / SV: En kryssning med Hapag-Lloyds Europa 2
« skrivet: 06 juni 2018, 21:20:56  »
Tack Robert. Glömde skriva att jag gjorde kryssningen i maj i år.

12
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 18:58:05  »
Ja, det ligger väl en del i talet om säsongsvariationer. Men det är klart att nog många undrar, efter att tex tagit del av tråden här nedan med rubriken Timrå IK med bla texten ”Timrå IK är i SHL igen”. Känns väl sådär hyggligt långt från sjöfart.

13
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 14:35:16  »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.

Dessutom tycker jag personligen att en hel del luft gick ur forumet när all historik försvann vid den senaste krashen.
Väldigt trist att inte längre ha tillgång till alla historiska trådar som skrivits om allt mellan himmel och jord.

Stämmer. Sedan kan jag ha förståelse för att sjöfartsintresset, i takt med att den svenska handelsflottan reducerats till nästan ingenting, minskat rejält. Nya grupper borde dock kunna attraheras, som de i år närmare 100.000 svenskar som gör internationella kryssningar. Men då krävs nog ett annat namn på forumet.

14
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 12:26:18  »
Trist utveckling. Få nya hittar hit och ämnena är ofta skäligen ointressanta. Dessutom, mycket repriser. Kanske är det så att många sjöfartsintresserade istället prioriterar alla de FB-grupper som existerar.

15
Kryssningsfartyg / SV: 500 fartyg och 40 miljoner pax 2027?
« skrivet: 06 juni 2018, 09:59:20  »
Vi har ju tidigare här på forumet diskuterat utvecklingen med dess risker och möjligheter. Mina egna tvivel har åtminstone hittills alltid kommit på skam. Expansionen har fortsatt i oförminskad styrka. Driven av både en ökad efterfrågan och en massiv marknadsföring från relativt få men kapitalstarka rederigrupper som inom sig härbärgerar samtliga marknadssegment. 

Även om tidigare ”tråkighetsstämpel” och fördomar om blåhåriga amerikanska damer (som jag själv under snart 30 års kryssande aldrig stött på) fortfarande existerar, så är nog sådana uppfattningar på väg ut och kan bana väg för ytterligare expansion.


Sidor: [1] 2 3 ... 36