Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Myppa

Sidor: [1] 2 3 4
1
Lastfartyg / SV: Banandörr (Bananport) på kylfartyg
« skrivet: 15 januari 2019, 07:51:04  »
Banandörrarna som sedermera blev hydraliska portar användes även när bananerna låg i kartonger. Jag var 1989 i Guayaquil och då låg en utav Salens fd Snow båtar och lastade bakom oss. Stuvarna sprang ombord på primitiva landgångar med en låda på axeln. I vissa hamnar hade men även transportband som gick in genom porten, som oftast låg i det högsta däcket, A däcket. Normalt var det en port för varje lastrum.

Dessa portar blev överflödiga när man började övergå till pallhantering på slutet av 70-talet och nybyggen från slutet på 80-talet och framåt saknar ofta dessa portar. På äldre fartyg svetsade man helt enkelt fast dem då de aldrig användes men krävde underhåll.

2
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 11 januari 2019, 07:43:08  »
Enligt haverirapporten så var befälhavaren på färjan ensam på bryggan och höll på med (privat) telefonering, glömde bort att hålla "utkik" och var inte heller vid radaren. Han hade noterat ekot på 20 nm avstånd men sedan glömt bort det. Eftersom farten vid kollisionen var 19 knop så kan man anta att det var ett långt samtal….

3
Om det är så att man anlöpt Kapellskär så måste väl fartyget ha klarerats in och ut varför tullarkiven borde ha papper, dessutom antar jag att man måste ha lots. Hamnen i Kapellskär var egentligen två små hamnar, det som senare kom att kallas Sally fästet vilket var det södra och det andra som var Ålandsfärjans fäste. Bägge hamnarna var privata och bestod av ett par dyktalb och en liten ramp för i lastning och lossning av bilar. Det fanns inga riktiga kajer eller pirar. Jag finner det osannolikt att fartyget varit till Kapellskär utan att han lämnat något spår. På den tiden fanns det dessutom militär längs Söderarmsleden plus att Söderarm var bemannat med utkik. När olyckan blev känd så skulle säkert någon påmint sig att fartyget varit in i farleden.

Dessutom hade man väl anlitat en skeppshandel, de "organiserade resorna" för finländarna till affären i Gräddö vill jag minnas startade i mitten av 70-talet.

Viking Line hade väl Kapella och Visby i trafik och på helgerna gick också gamla Ålandsfärjan så nog var det lite liv och rörelse i hamnen men mitt på dagen kan det ha varit tomt på fartyg några timmar. Men från Kapellskär är det ca. 45 minuter ut till Tjärven med 17 knop så 10 turen borde ha sett henne och om Ålandsfärjan gick kl. 11 som på sommaren så borde samma gälla även henne. 

4
Lastfartyg / Wallenius Carmen avvisad från Nya Zealand
« skrivet: 05 december 2018, 09:13:06  »
Enligt norska Tradewinds så har myndigheterna på Nya Zealand avvisat Carmen, som har en kapacitet om 7.897 bilar, från Auckland då man hitta tre levande och 108 döda insekter ombord, bl.a. "stink bugs". Fartyget lär f.n. ligga utanför Nya Kaledonien och myndigheterna säger att Carmen kommer att noggrant inspekteras om hon kommer tillbaka.

5
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 28 november 2018, 08:08:26  »
I tisdagens Ålandstidning finns en artikel som hänvisar till finska Iltasanomat om att Silja Serenade var "halvfärdig" när hon avgick från H:fors i fredags. Avgången senarelades med tre timmar men tydligen utan att upplysa resenärerna. Passagerarna fick sitta i terminalen och i bilarna men de som satt i bilkön fick en flaska vatten. Väl ombord så var många utrymmen "halvfärdiga", mattor och lister saknades, hissarna var fyllda med skräp, inga städare syntes till etc. Nattklubben öppnades aldrig. Kommunikationschefen Nöjd(!) säger att man skall ta ställning till om man ytterligare skall kompensera passagerarna eller om de förfriskningar som man bjöd på ombord skall anses vara tillräckligt.

6
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 21 november 2018, 08:16:23  »
Enligt uppgifter i dansk media så skall de luxemburgregisterade kranfartygen Gulliver och Rambiz var på väg till olycksplatsen. De har en total lyftkapacitet om 7.300 ton vilket skall vara tillräckligt för Helge Ingstad som väger 5.000 ton och ligger på ca 20 meters djup. Fregatten kommer att lyftas så mycket att hon kan placeras på ett sänkbart tunglyftfartyg som sedan skall transportera henne till basen Haakonsvern. Vapen och ammunition kommer att tas av fartyget när det kommit till basen.

7
Färjor / SV: Oväsen från viss färja
« skrivet: 19 november 2018, 07:57:20  »
Två "klassiker" på 70/80-talet var väl Fennia och Diana ll. Vad gäller Dll så förlängde man skostenspiporna i omgångar och då förändrads även ljudvågorna. Skeppsredare Myrsten berättade en gång att en sommargäst vid Furusundsleden klagade första sommaren som Dll var i trafik (1979) på att han vaknade tidigt på morgonen pga Dll, som då var morgonbåt från Stockholm. Skeppsredaren gav då rådet att att sommargästen skulle köpa öronproppar.

8
Det fanns en väderstation på Remmargrund och jag råkade kolla den igår strax före kollisionen, då var medelvinden 18 m/s och 20 i byarna. Det kan tyckas lite "oturligt" att träffa fyren då farleden går på bägge sidor om grundet men stark vind och ofta väldigt stark ström runt Remmargrund gav befälet små möjligheter.

En dyr skada i alla fall för P&I. För läsare som inte känner till fyren, se https://fyr.org/wiki/index.php/Remmargrund

9
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 12 oktober 2018, 15:59:31  »
Enl Tradewinds så särade man på fartygen igår kväll. En simulering har tydligen gjorts och enl. den så skall färjan haft en fart om 18 knop vid kollisionen så det blev väl ett bryskt uppvaknande kan man tänka.

10
Säljes - skänkes / Jarl R. Trapp
« skrivet: 05 oktober 2018, 08:34:30  »

11
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 24 augusti 2018, 08:06:35  »
Enligt Tradewinds så har det nu bestämts att det inte blir en CTL utan att man kommer att reparera fartyget, dock ej klart vid vilket varv. Nytt förskepp och ny överbyggnad. Priset kommer att överstiga MUSD 30

Tydligen överstiger "försäkringskostnadena" för bärgning, förstörd last etc. MUSD 500. Kommer antagligen att bli det största Gemensamma Haveriet någonsin.

12
Färjor / Tallink Autoexpress 2
« skrivet: 13 augusti 2018, 11:14:37  »
Hittade följande om fartyget. Verkar minst sagt vara på dekis, kanske kopplat till det allmänna tillståndet i landet.
https://shipwrecklog.com/log/2018/08/tallink-autoexpress-2/

13
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:14:13  »
Är det någon som vet vad som händer med lasten, mao bilarna till Södertälje. Kommer de att lossas i Oskarshamn och köras upp med "billångtradere" eller..?

I pressen har det sagts flera gånger att det finns ett generellt alkholförbud på svenska fartyg. Jag trodde att det var det enskilda rederiets policy som bestämde det eller finns det fastslaget i t.ex. kollektivavtalen?

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 augusti 2018, 07:54:06  »
Tyvärr Joonas K så tror jag inte på dina förslag.

Scenario 1 är i princip det samma som Siljas turlista och det går inte pga av "kajbrist" i Mariehamn och Långnäs. Morgonturen måst flyttas fram ytterligare och då väljer nog de flest Silja.

Scenario 2 har en turlista för XPRS som inte skulle fungera, det måste finnas tid i hamnarna att lasta/lossa, proviantera m.m.  Även om XPRS går några "dyra" knop fortare så är förslaget helt orealistiskt. Dessutom är de flesta passagerarna på Rosella "icke kryssare" och ditt förslag ger två avgångar från Mariehamn till Kapellskär på eftermiddagen, med fyra timmars mellanrum, om jag förstått ditt svar.

15
Lastfartyg / SV: Brand ombord på Mignon
« skrivet: 08 augusti 2018, 12:38:19  »
Haverikommissionen verkar jobba med fallet:

Brand på biltransportfartyget MIGNON i sydkinesiska sjön -S-59/18
Händelsedatum: 2018-04-04

Strax efter middagstid den 4 april gick brandalarmet igång på biltransportfartyget MIGNON. Rök och brand kunde snart konstateras på däck 1. Besättningen beslutade sig för att använda CO2-systemet för att släcka branden. Några timmar senare kunde besättningen konstatera att branden var släckt, men det beslutades att hålla dörrar och spjäll till området stängda ytterligare en tid för att minimera risken för ny antändning. Branden ledde till omfattande skador på lasten på däck 1 och 2 (skador på ca hundra bilar och vissa strukturella skador på däck 1 och 2), men inga personskador.

Sidor: [1] 2 3 4