Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Origoxy

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:43:38  »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.

2
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 13:58:31  »
Det talas mycket om Tor Scandinavia och Brittania i den här tråden, men det var endast undantagsvis de gick på mer än två linjer samtidigt.

Först gick de Göteborg-Felixstowe/Amsterdam, sedan Göteborg-Harwich/Amsterdam. Därefter Göteborg/Esbjerg-Harwich och sedan Göteborg-Harwich/Köpenhamn. Därefter växlade mellan Amsterdam och Köpenhamn som sekundärlinje.

Men det var ytterst undantagsvis som samtliga tre linjer trafikerades samtidigt, något som främst skedde några få år i början av 90-talet.

Därefter drar man ner trafiken, men trafikerar förvisso Göteborg-Harwich/Newcastle/Köpenhamn. Dock inte Newcastle och Köpenhamn i samma säsong.

Sedan läggs ju även Köpenhamn och Harwich ner, innan man till slut stänger Newcastle.

Det var ytterst svårt att förstå från finska sidan varför man valde köra ändå till Geordie efter att lagt ned linjerna till London(Harwich), Amsterdam och Köpenhamn. Vad kan ha varit behov för sådan trafik till norra delen av England?

Man började väll köra till Newcastle i och med att man behövde ett taxfree stopp i Norge? Och, att då sedan köra till Harwich blev för långt.

Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Om linjen varit en guldgruva hade man sannolikt inte lagt ned den.......

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

DFDS Kopenhamns kryssningar fran Goteborg var ju rena guldgruvan for DFDS. De gled ju fram med enbart en maskin pa lag fart och gjorde inte av med mycket bransle dar inte. samtidigt var kryssningen ganska popular och inbringade mycket pengar.

3
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 26 juli 2018, 16:34:04  »
Inte helt otippat öststatsbefäl..........   även om Polen kanske inte rent geografiskt ligger i öst.

4
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 05 juli 2018, 01:55:27  »
Både Viking Grace men även de andra färjorna har tidigare haft problem att gå in till Långnäs när det blåser så detta har nog ingenting med rotorseglet att göra. Kanske har det till en del att göra med den mänskliga faktorn, mao en del befälhavare är skickligare att manövrera än andra. I början av juni hade Galaxy stora problem i Mariehamn och försenade all trafik med över en timme medan de andra färjorna inkluderande Grace anlöpte utan synbara problem. Silja sade att det var problem med en bogpropeller men jag var i hamnen och det var uppenbart att det var även något annat som felades.

Nu vet jag ingenting om just denna incident men, har nog aldrig varit med om att befälhavarens manöverskicklighet påverkar om man kommer till kaj eller inte.........

Handlar om ifall man har tillräckligt med kraft för att övervinna styrkan i vinden.

Då kraften i vind ökar exponentiellt kan även en minde ökning i vindstyrka, eller riktning göra stor skillnad.

http://www.i-asem.org/publication_conf/acem12/W3A-4.pdf

Däremot kan kanske olika befälhavare vara olika riskbenägna.


6
Övrig sjöfart / SV: Paris MoU 2017
« skrivet: 21 juni 2018, 19:05:24  »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db

Är rätt komiskt att US hamnar på grålistan, många i US tex cruiselawnews håller en väldigt hög profil mot FoC......... och, utmålar andra flaggor som säkerhetsrisker osv, samma typ av fake news som dåvarande sjöfolksförbundet använde sig av i Sverige

7
Intressant lasning angaende de nya svavel reglerna som ju infors om cirka 18 manader.

Att det kommer att stalla till problem for den sjoburna delen av varldshandeln ar nog ingen underdrift. Enligt artikeln sa kan mellan 10-40% av redarna tanka sig att fuska med bunkeroljan.  Detta da tillgangen till olja med lagre svavel innehall ar begransad och priserna kommer att stiga. Vare sig gemene man vet om detta eller inte sa kommer de okade kostnaderna att laggas pa konsumenterna.

Nu hojs allt fler roster fran redarhall internationellt att datumet for inforandet bor flyttas framat eller att det atminstonde blir en mjuk overgang med ett antal manader for anpassning.
Man kan fraga sig vad ett par manaders respit for anpassning skulle kunna bidra med da valdigt lite gjorts hittills.

http://gcaptain.com/shippings-2020-low-sulphur-fuel-rules-explained/

Känner också att ett par månaders respit inte kommer göra någon skillnad.

Handlar istället om stränga kontroller, om man inte har scrubbers skall man inte ha högsvavelolja ombord.

Och, jag har svårt att tro att man inte kommer luckas få fram bränsle, man kan i princip alltid få fram MGO, sedan, att man inte vill betala, det är en annan sak

8
Kryssningsfartyg / SV: Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 18:39:08  »
Kanske, men, samtidigt roligt att det nu förmodligen kan komma on skandinaviska befäl där.

Och, visar väll en än gång på nyttan av stordrift, och, därmed hur orealistiskt det skulle vara att bygga en ny Kungsholm

9
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« skrivet: 11 juni 2018, 19:28:29  »
Uppskattar också dina bilder och kommentarer.

10
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 19:43:55  »
Hoppas att landgången kommer tillbaka till ”fornstora dagar”, är medlem i flera av FB grupperna men, tycker att ganska få av dem är intressanta, undantaget är kanske att det kan vara roligt att se gamla bekanta på tex Gorthon gruppen.

Men, ”de stora” FB grupperna som sjömansfoton från förr och nu är tyvärr rätt mycket ”griniga gamla gubbar” som vill titta på fyllebilder från 60 talet........

Skulle någon lägga ut en bild på ett modernt fartyg blir hälften av kommentarerna ”fy f-n vad ful, jag minns när jag seglade på Hamburg 64 osv......”

Det intressanta med Landgången, stundtals, är attt det ibland finns intressanta debatter mellan personer som faktiskt har kunskap om shipping.

11
Trevligt reportage.

Fyren blev mycket riktigt nerseglad av MSC Magnifica, haverirapporten nedan.

http://www.hbmci.gov.gr/js/investigation%20report/final/09-2013%20MSC%20MAGNIFICA.pdf

12
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 25 maj 2018, 22:23:12  »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826

Kanske på Nynäshamn - Gdynia? ;)
Själv hoppas jag att Stena Line öppnar Stockholm - Mariehamn - Tallinn. Det behövs konkurens där :)

Sannolikheten att Stena skullen öppna upp en konkurrerande linje Sto-Tln är nog jämnstor med att Sahara drabbas av snöstorm, eller, att Zlatan skulle visa tecken på ödmjukhet och självdistans.........

13
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 17:40:03  »
Alldeles oavsett vilket så krävs maskinfolk i princip kontinuerligt även vid ren hotelldrift. Då kan de utgöras av certifierade maskinister på året-runt lön så har man löst det tekniska även för hotell- och restaurangdriften. Eftersom resan bara är 3 timmar så räcker det med att ha bara ha en vakt ombord, man behöver inte bemanna för dygnkontinuerlig drift. Har man fast besättning så är det inte heller någon stor sak med farledsbevisen. Därmed kan man "meranvända" både kapten och resten av besättningen i hotell- och restaurangdriften. Alternativet är att bemanna resorna med "extraknäckande" besättning och det är nog inte någon enkel uppgift.

Antar att man vid ren hoteldrift i princip släcker ner maskineriet och kopplar upp mot landnät? Med landström, avlopp osv.

I sådana fall behövs inte mycket maskinfolk, kanske en reparatör bara.

14
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 07:53:32  »
Det låter ändock inte helt omöjligt att kunna kombinera dessa skärgårdsturer med en fungerande hotell och restaurangverksamhet, om man nu kunde göra säg brunchkryssningar varje helg lön-sön i tre timmar säg april-oktober, så blir det ganska snabbt 50 avgångar och därtill säg julbord november-december och några speciella skärgårdsturer under högsäsongen. Så kund man hålla fartyget klassat, kajplatsen kvar samt när gästerna ändå checkar ut mellan 11-12 och början checka in vid 15-tider igen, kunde man erbjuda till gästerna tillgång till kryssningen och brunchen gratis om man inte vill gå i land under dagen för några timmar. Det kunde till och med locka vissa kundgrupper att övernatta där. Jag vet att en del finnar bor där före de ska framåt med Viking Line. Det kräver satsningar men att kunna renovera henne i stil, det går ju säkert.

Rätt stora kostnader att hålla ett fartyg av hennes storlek i klass.

Bara att ha en driftbesättning att köra henne blir en kostnad, även om Du bara kör i ditt scenario 150 timmar om året lär Du behöva ha åtminstone nyckelpersoner åretrunt anställda.

Lär vara svårt att hitta en skeppare och styrman med lotspapper på timanställning, lika med en chief som kan hennes system

15
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 15 maj 2018, 16:28:05  »
Min fingertoppskänsla säger att Viking Lines andel av kostnaderna för försöket är ganska liten. Skulle tro att en stor del bekostas av diverse innovationsstöd och av Norsepower (som i sin tur säkert också får FoU-pengar för projektet av staten och/eller EU). Tyvärr är ju Viking Lines resultat så uselt att redan en 2% inbesparing i bränslekostnaderna skulle innebära en rejäl procentuell förbättring av företagets resultat.
Ur Viking Lines och Norsepowers gemensamma pressmeddelande: "This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 738282."

Källa: https://docs.wixstatic.com/ugd/cea95e_b69825193fd143d69908a3849ae54f82.pdf

Din fingertopps känsla är säkert riktig.

För, annars skulle man tex kunnat ha installerat ett air lubrication system, som tex Quantum class har, det systemet ger ca 5% bränsle besparing.

Sidor: [1] 2 3 ... 8