Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Origoxy

Sidor: [1] 2 3 ... 8
1
Färjor / SV: Amorella 30år på Åbolinjen
« skrivet: 15 oktober 2018, 21:37:28  »
Ja, maskineriets gångtimmar överskrider 200.000.
Frågan blir, vilka gångtider kan man komma till, eftersom 24/7 ger över
260.000 timmar på trettio år.

För att få ett hum om hur mycket gångtid det är kan man jämföra med en bil.  Om man kör i genomsnitt 60 km/h i 200 000 timmar kommer man 12 miljoner kilometer. Det bör då i rättvisans namn var tillåtet för bilägaren att byta kolvar, ventiler och lite annat på resan.

Amorella är väll iof en trotjänare men, innan vi tappar begreppen.

Givetvis också på Amorella har man bytt ventiler, kolvar osv.

Och, på Åbolinjen kör man inte alla maskiner hela tiden, mig veterligen kör man med tre maskiner och har den fjärde för underhåll osv.

Det finns dock fartyg med extremt mycket drifttimmar, dock inte Amorella eller andra passagerarbåtar.

En VLCC tex har en HM och, har väldigt lite hamn tid.

Dessutom, en fartygsmaksin ”gillar” att arbeta, så länge man gör kontinuerligt underhållnoch byter slitdelar

2
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 15 oktober 2018, 03:31:44  »
Har suttit och läst resebroschyrer från Celebrity under de senaste dagarna, och en som är specifikt om Edge. Känns helt klart lockande att åka med. Dock tycker jag att Solstice class är betydligt vackrare.

En sak som jag funderar på, the Magic carpet skymmer väl sikten för en massa hytter? Inte så kul att ha hytten på styrbordssidan. Eller tänker jag fel?

Stämmer att Magic Carpet skymmer utsikten för några hytter, men det borde bara vara när den passerar? Jo, lite lockande är Edge trots allt, jag gillar att man har gjort som NCL och delat upp huvudrestaurangen i mindre restauranger med lite olika teman.  Gillar även hytterna med nya verandan även om vi inte riktigt vet hur det kommer fungera i praktiken med fönstren som ska ska hissas upp.

Lite skeptisk dock till att man inte följer trenden med lite mera serveringar utomhus. Och Magic Carpet förstår jag mig inte riktigt på, vad är egentligen syftet? Hur ofta kommer man kunna använda den under gång? Det blåser trots allt en del på sjön... Och i hamnarna sticker man oftast iväg redan vid 17 tiden när folk kommer tillbaka från  utflykterna.

//R

Ursprungliga idén med MC var att den skulle vara en tenderplatform, och, det är den fortfarande.

Men, sedan kom man på idén att försöka använda den mer, också till annat

3
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 03:33:01  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

Tror inte det existerar något svenskt uttryck för heeling tankar, precis som det inte existerar något svenskt uttryck för ECDIS, radar mm.

Ser heller inte problemet, arbetsspråket på alla fartyg idag, undantaget vägfärjor etc är engelska så varför skulle man ens försöka finna svenska ord?

Men, om man vill vara språkpolis:

Trimtankar ändrar trimmet, dvs skillnaden mellan förligt och akterligt djupgåenade.

En svensk översättning skulle väll bli “slagsidestankar” för healing tanks?

4
Övrig sjöfart / SV: Översättning av engelska sjömärken
« skrivet: 10 oktober 2018, 23:25:50  »
 Snarare så att jag kände att det vore enkelt för frågeställaren att goolga fram svaret men

Ingen som har något svar på min fråga om lämpliga översättningar (och ev. synonymer)? Jag vill gärna få detta rätt.

  • Preferred Channel Port/Starboard


Babordsmärke / Styrbordsmärke
  • Danger Beacon
Punktmärke
  • Channel Beacon
Mittledsmärke

  • Channel Buoy

Mittledsboj
  • Green Buoy

Existerar inte som formell benämning även om man i dagligt tal säger ”gröna bojen”. Är antingen en styrbord eller babordsboj beroende på om området är IALA A eller B
  • Red Buoy

Se ovan
  • Mooring
Är inget sjömärke, däremot är det en sjökortssymbol och betyder då förtöjning.
[/list]

5
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 13 september 2018, 10:27:44  »
Dags för en ny förhandling med Stockholms hamn som kräver att de gör 80 resor per år för att nyttja kajplatsen. Alternativet är ju att de hittar en annan hamn där de kan ligga som hotell och restaurang.

Den hamnen är nog inte lätt att hitta.......  såvida man inte tänker ha en kajplats ute i ödemarken

6
Färjor / SV: Massor med bilder från en klassisk fd Stenafärja.
« skrivet: 02 september 2018, 12:21:19  »
Hittade dom här på Flickr för dom som inte redan har sett dom.

https://www.flickr.com/photos/wisefreeman/albums/72157624842932322/with/4942474659/

http://faktaomfartyg.se/patricia_1967.htm

Stena Saga var namnet hos Stena, jag blev imponerad över hur modernt det ser ut på bryggan. Hon är trots allt byggd 1967 även om hon förstås fått lite ny utrustning sedan dess.
Vi ser på några bilder även en annan fd svensk färja... :)

//R

Bilderna från Penang. Tycker nog dock att bryggan ser ur som ett typiskt 70-tals bygge, undantaget KH radarn.


7
Färjor / SV: Brann ombord El Venizelos
« skrivet: 31 augusti 2018, 14:15:53  »
menade förstås att det va tur att det inte brann i passagerarutrymmen så ingen brann inne , jo bildäck är sjukt sårbart!

Är betydligt lättare att släcka en brand i passagerarutrymmen än på bildäck

8
Färjor / SV: Brann ombord El Venizelos
« skrivet: 29 augusti 2018, 16:12:38  »
Brand på ena bildäcket, inget farligt m.a.o.

Är väll iof ytterst farligt med en brand på bildäck........

9
Lastfartyg / SV: Atlantic
« skrivet: 22 augusti 2018, 18:04:07  »
Fanns nog väsentligt viktigare lärdomar from havcom.

Tex, hur kunde DNV genomföra en ISM audit utan findings?

Eller MLC auditen?

Alkoholen är väldigt tydligt ett symptom, inte orsaken

10
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:43:38  »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.

11
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 13:58:31  »
Det talas mycket om Tor Scandinavia och Brittania i den här tråden, men det var endast undantagsvis de gick på mer än två linjer samtidigt.

Först gick de Göteborg-Felixstowe/Amsterdam, sedan Göteborg-Harwich/Amsterdam. Därefter Göteborg/Esbjerg-Harwich och sedan Göteborg-Harwich/Köpenhamn. Därefter växlade mellan Amsterdam och Köpenhamn som sekundärlinje.

Men det var ytterst undantagsvis som samtliga tre linjer trafikerades samtidigt, något som främst skedde några få år i början av 90-talet.

Därefter drar man ner trafiken, men trafikerar förvisso Göteborg-Harwich/Newcastle/Köpenhamn. Dock inte Newcastle och Köpenhamn i samma säsong.

Sedan läggs ju även Köpenhamn och Harwich ner, innan man till slut stänger Newcastle.

Det var ytterst svårt att förstå från finska sidan varför man valde köra ändå till Geordie efter att lagt ned linjerna till London(Harwich), Amsterdam och Köpenhamn. Vad kan ha varit behov för sådan trafik till norra delen av England?

Man började väll köra till Newcastle i och med att man behövde ett taxfree stopp i Norge? Och, att då sedan köra till Harwich blev för långt.

Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Om linjen varit en guldgruva hade man sannolikt inte lagt ned den.......

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

DFDS Kopenhamns kryssningar fran Goteborg var ju rena guldgruvan for DFDS. De gled ju fram med enbart en maskin pa lag fart och gjorde inte av med mycket bransle dar inte. samtidigt var kryssningen ganska popular och inbringade mycket pengar.

12
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 26 juli 2018, 16:34:04  »
Inte helt otippat öststatsbefäl..........   även om Polen kanske inte rent geografiskt ligger i öst.

13
Färjor / SV: Viking Grace försenad ligger utanför Långnäs
« skrivet: 05 juli 2018, 01:55:27  »
Både Viking Grace men även de andra färjorna har tidigare haft problem att gå in till Långnäs när det blåser så detta har nog ingenting med rotorseglet att göra. Kanske har det till en del att göra med den mänskliga faktorn, mao en del befälhavare är skickligare att manövrera än andra. I början av juni hade Galaxy stora problem i Mariehamn och försenade all trafik med över en timme medan de andra färjorna inkluderande Grace anlöpte utan synbara problem. Silja sade att det var problem med en bogpropeller men jag var i hamnen och det var uppenbart att det var även något annat som felades.

Nu vet jag ingenting om just denna incident men, har nog aldrig varit med om att befälhavarens manöverskicklighet påverkar om man kommer till kaj eller inte.........

Handlar om ifall man har tillräckligt med kraft för att övervinna styrkan i vinden.

Då kraften i vind ökar exponentiellt kan även en minde ökning i vindstyrka, eller riktning göra stor skillnad.

http://www.i-asem.org/publication_conf/acem12/W3A-4.pdf

Däremot kan kanske olika befälhavare vara olika riskbenägna.


15
Övrig sjöfart / SV: Paris MoU 2017
« skrivet: 21 juni 2018, 19:05:24  »
Forra aret, 2017, gjordes mer an 18000 hamnstats kontroller ombord pa fartyg i de lander som ingar i Paris MoU.
Nu har listan slappts pa de lander vars fartyg kontrollerades.
Det ar bland annat forvanande att USA flyttades fran den vita listan till den gra.
Vidare ar det intressant att se flera sa kallade bekvamlighetsflaggor komma bland de basta och i nagra fall fore Sverige. Sverige hamnade for ovrigt pa 11:e plats av de 73 flagglander som utgor listan.
I topp kommer Frankrike och i absolut botten hamnade Kongo.
I slutet av den lankade artikeln aterfinns en lank till hela listan.

http://gcaptain.com/paris-mous-2017-white-grey-and-black-list-united-states-falls-to-grey-as-korea-poland-move-to-white/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1f2d5c4a33-139818985&mc_cid=1f2d5c4a33&mc_eid=4057e0a7db

Är rätt komiskt att US hamnar på grålistan, många i US tex cruiselawnews håller en väldigt hög profil mot FoC......... och, utmålar andra flaggor som säkerhetsrisker osv, samma typ av fake news som dåvarande sjöfolksförbundet använde sig av i Sverige

Sidor: [1] 2 3 ... 8