Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kapstans

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Övrig sjöfart / SV: Den autonoma framtiden?
« skrivet: 29 juni 2018, 23:40:13  »
Jag tror inte att man tänker sig helt herrelösa fartyg i en snar framtid.

2
Färjor / SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« skrivet: 26 juni 2018, 00:03:32  »
Jag har tidigare noterat att Hurtigruten klagat på avgiftsnivån samt den standard på kajer som erhåller. Att priset inte står i paritet tjänsten och att alla kajer inte underhålls på acceptabel nivå. Egna anläggningar kan ju kanske spara in en hel del i långa loppet.

3
Övrig sjöfart / SV: Getingarnas framtid?
« skrivet: 25 juni 2018, 19:51:25  »
Det kanske inte vore så dumt.

5
Pollarsnack / SV: Glad midsommar 2018!
« skrivet: 21 juni 2018, 20:21:42  »
Glad midsommar till alla och envar!

6
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 08 juni 2018, 20:38:07  »
Jaja Stefan S antar att du tänker på spårvagnsfärjorna i Marstrand bland annat som var tidigt ute...

7
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 08 juni 2018, 00:53:09  »
Det är en fantastisk utveckling vi har sett under senare år med batteridriften. Jutlandica får undan för undan mer batteridrift samtidigt som färjorna över Öresund nu också har sådan drift. Flera kortdistans färjor får elektrisk framdrift. Tänk så bra det är för miljön. Utvecklingen går snabbt så vi kommer nog få se än bättre prestanda på sikt. Bra att rederierna satsar.

8
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 20:16:53  »
Självfallet skall man i möjligaste mån undvika negativ kommentering eftersom sådan leder nedåt och söka balansera innehållet. Samtidigt är det då viktigt att man själv inte styr det för mycket, det blir en balansgång.
Landgången har en framtid eftersom den här typen av forum är egentligen en annan sak, en egen sak. Det där med aktivitet går i vågor, till hösten är det nog fart igen.
Ett forum blir ju till det man gör det till men det är klart att blir det alltför off topic och handlar om någon form av idrott är inte toppen det heller. Samtidigt här på Landgången klagar många på innehållet och det blir ju lite knepigt eftersom DU själv kan ju starta upp ett ämne som intresserar. Oavsett vilket forumformat du rör dig i kan du alltid bläddra förbi sådant som inte intresserar dig. Det bygger ju på egen aktivitet.

9
Pollarsnack / SV: Haller Landgangen pa att do?
« skrivet: 06 juni 2018, 17:58:28  »
Det är så rent generellt att våren ger en lite lägre trafik speciellt lågt kring juni månad. Detta har sin grund i att folk har en del att göra före semestrar, det är examenstider och avslutningar, vädret som nu bjuder till andra aktiviteter. Även den stora FB-gruppen "Sjömansfoton från förr och nu" noterar den variationen och den stämmer väl mot tidigare års mönster. Det samma går igen i de flesta olika kanalerna inom sociala medier.

Samma nedgång kan man normalt notera i början av storhelger eller under tidiga jul och nyårshelgerna.

10
Den japanska designen är väldigt säregen som känt men kul objekt att visa ändå. Trevligt reportage.

11
Färjor / SV: Ny färjelinje från Trelleborg
« skrivet: 04 juni 2018, 22:22:18  »
Om man ser till våra viktigare handelspartners så kvalar baltiska staterna in likaså Ryssland och Ukraina. Det kan nog fungera riktigt bra med en linje där.

12
Färjor / SV: Linda Line i konkurs.
« skrivet: 27 maj 2018, 15:17:43  »
Naturligtvis trist men ändå förklarligt sett till konkurrens.

13
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 21 maj 2018, 23:10:34  »
Det har varit många turer i det här kring Birger Jarl man får nästa kämpa för att hänga med i svängarna...

14
Lastfartyg / SV: Maersk Honams haveri
« skrivet: 18 maj 2018, 12:32:22  »
Tack för uppdateringen det blir intressant att följa utvecklingen.

15
Färjor / SV: Viking Grace Rotor segel.
« skrivet: 18 maj 2018, 12:26:57  »
Det är väldigt bra att man använder sig av EUs stödformer till rederiverksamhet ett sådant nyttjande borde kunna bli mycket större. EU stöden bygger vanligen på att man genomför något som utan stödet aldrig skulle ha blivit verklighet. Att man helt enkelt får en möjlighet att pröva vingarna. Samtidigt är EU stöden ofta administrativt krävande och man kan uppleva en viss fyrkantighet i dem, men väldigt bra att de finns. Jag har själv tidigare lett, ansökt och fått genom olika EU stöd och kan därmed både se för och nackdelar med stödformerna. Det är liksom inte så att EU tackar oss för att vi inte nyttjar medlen utan ofta går stödpengar åter till unionens kassa om de inte nyttjas fullt ut. Det här med rotor är ju ett typiskt exempel på en åtgärd som ligger något utöver det vanliga.
Samtidigt finns det ju problem i vissa stödsystem som tex Marco Polo där stor del av medlen gick till järnvägsprojekt och väldigt lite till sjöfart samt till projekt som troligen skulle skett i alla fall. Men då tog EU det till sig och utvärderade för att finna nya möjligheter att också attrahera sjöfarten.

Sidor: [1] 2 3 ... 21