Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Björn Holm

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 14 oktober 2018, 10:57:51  »
The OOW may be the sole look-out during daylight under these conditions:

• visibility is better than 3 NM
• state of weather, traffic density, proximity to dangers to navigation and navigating in or near traffic separation schemes is not causing concern
• the ship shall be under automatic steering
• guard ring alarm shall be activated on the radar
• dead-man alarm shall be activated with alarm set to safe time interval
• OOW must neglect other duties than watch keeping, navigation and GMDSS radio watch keeping
• OOW must not leave the bridge unattended
• OOW shall ensure that the deck rating of the watch can be summoned to the bridge with short notice. Otherwise the sole look-out shall be suspended.

Before sole look-out watch keeping commence the master should be satisfied that:

• the OOW has sufficient rest period prior to commencing watch
• the OOW consider the workload to be well within his capacity
• all essential equipment and alarms on the bridge are fully functional.

2
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 09:48:05  »
GOTALAND fikk etterhvert trimtanker oppaa lastebildekket, angivelig for aa kunne flytte tyngdepunktet oppover (ved  tomt lastebildekk?), hvorfor man nu saa behov for det?

Troligen för att få sämre stabilitet för att gå mjukare i sjön.

3
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 10 oktober 2018, 23:30:03  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.
Klar over at man i rent maritime kretser elsker å bruke begreper på ren engelsk. Jeg har aldri hørt begrepet "anti-heeling system", og det ble ikke en gang brukt av gamle havnekaptein Dahl i Trelleborg, en gammel sjøulk, men nettopp "trimtankar". ;)

Anti-heeling är väl ett nyare påfund, Stena Porter & Partner levererades i början av 80 talet, så det kanske inte fanns med i gamla sjöulkars nautiska nomenklatur, var väl mer kranbalkar, fockedrevsuddar, märsar, brammar och röjlar i den tidigare shippingen...

4
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 09 oktober 2018, 23:01:01  »
Trimtankar använder man väl för att trimma ett fartyg, för att undvika krängning vid lossning används anti-heeling system. En utmärkt konstruktion som bland annat fanns på Stena Porter & Stena Partner.

För att undvika rullning till sjöss kan man använda flera olika typers stabiliseringssystem, såsom aktiva eller passiva stab.tankar. Även Voith propellrar kan användas för att motverka rullning.



5
Övrig sjöfart / Stadt skeppstunnel i Norge
« skrivet: 09 oktober 2018, 18:12:23  »
Hade den lilla ilskna mustachmannen fått härja lite till så hade tunneln varit där, så planerna har väl funnits i snart 85 år...

6
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 29 september 2018, 20:17:03  »

7
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 23:50:42  »
Det kanske skall tilläggas att den chartertyp som det var fråga om för Mecklenburg-Vorpommern kallas för "demise charter" på engelska, "time charter" är något annat, snarare dess motsats, men jag vet inte riktigt vad man skulle säga på svenska.

Dessutom är inte heller det engelska uttrycket riktigt så exakt som var önskvärt i den aktuella diskussionen.

Demise-charter och Bareboat-charter är väl i stort sett samma. Du hyr båten utan besättning. Time-charter, då hyr man båten bemannad och oftast med någon annan som sköter driften.

8
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 21 september 2018, 08:55:12  »
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.

9
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« skrivet: 21 september 2018, 08:49:47  »
Ta som ett exempel leasa, som för tanken till ett lånekontrakt av bilar eller maskiner och som används om t.ex, färjor ibland. Fartyg och då gäller det alla typer inom handelsflottan.
I min sinnesvärd chartrar man ett fartyg med eller utan besättning och inget annat. Men leasa ett fartyg, där går väl i alla fall gränsen.

Korrekt, man använder Timecharter, Bareboatcharter och numera även Bareboat-hire-purchase.
Om en ägare inte själv vill driva fartyget utan låta någon annan driva det så är det en Bareboatcharter.

10
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 18 september 2018, 07:21:37  »
Man får inte angöra danska hamnar mer än 25 ggr/år med dansk flagg om man har utomeuropeisk besättning.

Cabotagereglerna har påverkat inflaggningen av Fure Nord & Fure West från Färöarna.

Nybyggena som flaggas in för Furetank, Älvtank & Thun är naturligtvis positivt, men det är långt ifrån det antal som Föreningen Svensk Sjöfart utlovat för att få igenom tonnageskatten.

Umans fartyg kör inte cabotage i Frankrike & Spanien och har inga planer på att lämna Färöarna.

11
Övrig sjöfart / SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 17 september 2018, 07:45:38  »
Inflaggning av tankbåtar beror till stor del på att man inte får bedriva cabotagetrafik i Spanien och Frankrike med Färöflagg.

Skall bli intressant att se om fler Donsörederier flaggar hem efter bakslag med antal anlöp i Danska hamnar.

12
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 11 september 2018, 22:39:00  »
Nej, det är inte konstigt att mycket av sjöfolket flyr landgången när det har blivit ett pissa längst ställe med folk som uppenbarligen inte växt upp och kan bete sig mot sina kollegor...

13
Övrig sjöfart / SV: SMM Hamburg
« skrivet: 02 september 2018, 19:32:57  »
För ett likande upplägg, Stena ner på Tisdag, en natt i Hamburg och Stena hem igen på Torsdag.

14
Lastfartyg / SV: Fartyg på grund utanför Valdemarsvik
« skrivet: 04 augusti 2018, 00:01:58  »
Jag ser på detta som ett utslag av "modern sjöfart". Skall man vara helt krass så är det numera viktigare att alla papirer är i ordning än att det i praktiken utförs ett gott arbete ombord. Men när man har minimala besättningar så måste pappersarbetet utföras när man egentligen borde göra något annat. Därför att papperen är viktigare.

Detta sker på varje fartyg oavsett flagg och besättningens nationalitet. Helt enkelt därför att om inte styrman gör sitt pappersarbete under vakten medan han då och då tar en blick ut genom fönster och kollar instrumenten så klarar man inte av att få allt gjort inom den tillåtna arbetstiden. Eller rättare sagt - inom den tid som finns till buds om styrman skall få förnuftiga viloperioder för att orka med sitt jobb. Det som bokförs som arbetstid är oavsett bara "fake" på de flesta platser. Så enkelt är det.

Men den stora majoriteten klarar av denna dubbla arbetsuppgift utan att något händer. Men någon gång sker det att någon glömmer bort att huvuduppgiften under brovakt är just att "se ut genom fönstret och kolla instrumenten". Eller så somnar man över skrivbordet. Och då sker sådant här.

Dess värre har detta skett gång på gång och kommer att upprepa sig med jämna mellanrum därför att "det är för dyrt" att ha mer folk ombord. Och tro mig - jag har över 50 år i den här branschen och har sett det mesta. Och glöm inte heller - den "berusade" styrmannen hade 0,38 promille vilket i verkligheten är "nadazero". De flesta länder i världen accepterar 0,8 vid bilkörning. Men det passar givetvis väldigt bra att skylla det hela på fylla medan verkligheten är att det är systemet som är orsaken.

Det är i vart fall vad jag tror. Utan att kunna bevisa något som helst.

Huvudet på spiken....

15
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 15:10:53  »
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?

Sjöfolk gör fel dagligen så väl som alla andra, men att klaga på en besättnings uppförande när de ställts inför något man inte har varit med om själv är smaklöst.
Jag är bakom en dator nu, men jag har varit på ganska många platser på Svalbard inklusive Phippsöya och jag har sett Isbjörn på väldigt nära håll också och då är man ganska ödmjuk till människors reaktioner i sådana utsatta lägen.

Sidor: [1] 2 3 4