Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Björn Holm

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
www.vg.no

Var det Nakenrestaurangen du länkade till?
Hvad får Dig att tro det? Det er den generelle Internettadresssen till VGs nättidning, som har en artikel med rubriken "Politiet etterforsker trafikksentralen". :P

När jag klickade på länken så kom VG testar Nakenrestaurang upp på skärmen :-)

3
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 07 december 2018, 22:51:39  »
De styr inte från land normalt, men om något inträffar kan de ju ta över kontrollen.

5
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 06 december 2018, 07:21:48  »
Varför skulle det vara problemet att göra det från land? Har ni inte sett hur en ROV opereras till exempel.

En annan lösning som kan vara att det finns underhållspersonal ombord som inte har med framförandet att göra som kan ta det "fysiska" vad det nu skulle vara som inte kan hanteras av en operatör iland.

6
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 04 december 2018, 22:18:45  »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
Bland annat plikten att bistå vid sjönöd hos näraliggande fartyg.

Kan man enkelt göra från en central iland om så krävs...

7
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 04 december 2018, 22:17:37  »
Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.

Varför skulle man inte få segla utan Befälhavare? Det är ju det som är själva tanken.

8
Kryssningsfartyg / SV: Havila Kystruten's nybyggen
« skrivet: 28 november 2018, 18:04:55  »
Per Saevik hade utlyst en tävling bland sina barnbarn om att komma fram med namn som började på Havila och slutade på en Stjärna.

Havila har inte Stjärnor som namn i sina andra fartyg, däremot en del planeter (Ankarhanterarna) och diverse andra namn.

9
Pollarsnack / SV: Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 18:01:34  »
Har du fått bekräftat att de inte tullklareras? Vi tullklarerar gods innan ankomst till hamn numera.

10
Övrig sjöfart / SV: Tórshavn: Havnaútbyggingin verður dýrari enn ætlað
« skrivet: 06 november 2018, 22:35:14  »
Torshavn har inte bara färjetrafik, det är även lastfartyg.

11
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 03 november 2018, 22:06:50  »
Tänk vad mycket människor som skulle vara kriminella i Ryssland då, alla som åker på idrottsevenemang till exempel....

Faktakontroll är viktigt, annars försvinner faktakon och kvar blir bara troll....

12
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 01 november 2018, 13:47:54  »
Og heller ikke heises etter klokken 10 eller fires før klokken 14.

Här kan du läsa på:

https://www.regjeringen.no/no/dep/ud/dep/norges-flagg-forskrift/id449230/

13
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 01 november 2018, 07:32:39  »
Da er det kanskje reglene for Nord-Norge (Nordland, Troms og Finnmark) som jeg refererer til. Der skal ikke flagget hales før kl 14, uansett mørketid eller solnedgang før det klokkeslettet.

Flagget kan altså heises mens det er mørkt, men aldri fires når det er mørkt.

For Nord-Norge (Nordland, Troms, Finnmark, Svalbard og Jan Mayen) gjelder egne regler: Om vinteren skal ikke flagget heises før klokken 10, og ikke fires senere enn klokken 15.

14
Pollarsnack / SV: Et spørsmål til sjømennene i dette forum
« skrivet: 31 oktober 2018, 17:12:14  »
Apropos flaggregler; Norge har noen av de strengeste flaggregler jeg vet om. Det skal ikke flagges før kl 8, selv om solen har gått opp tidligere eller det er midnattssol, og ikke etter kl 10, selv om solen går opp senere eller det er mørketid. Videre skal den ikke hales før kl 14, selv om solen allerede er gått ned eller det er mørketid, og ikke senere enn kl 21, selv om solen går ned senere eller det midnatsol. Årsaken skal ha vært (da særlig til begrensningene når det er lyst lenger enn 13 timer) at danskekongen (Norge var som kjent en del av Kongeriket Danmark-Norge etter at Gustav Wasa ødela Calmarunionen i 1523 til 1814) syntes at det ble brukt altfor mange penger på flagg i det vindfulle landet der nord.

Derfor opplever man på norske lokalbåter og Hurtigruten at flagget plutselig hales klokken ni på kvelden mens solen står høyt på himmelen i juni.

Det där stämmer inte helt, Man skall aldrig hala flaggan i Norge efter det blivit mörkt oavsett klockslag. Man kan dock hissa flaggan innan det blivit ljust så länge man följer tiderna i reglerna (08, 09 eller 10 beroende på period och plats). Tiderna varierar för vinter och sommarperiod samt att Nordland, Troms, Finnmark, Jan Mayen och Svalbard har egna regler.

15
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 14 oktober 2018, 10:57:51  »
The OOW may be the sole look-out during daylight under these conditions:

• visibility is better than 3 NM
• state of weather, traffic density, proximity to dangers to navigation and navigating in or near traffic separation schemes is not causing concern
• the ship shall be under automatic steering
• guard ring alarm shall be activated on the radar
• dead-man alarm shall be activated with alarm set to safe time interval
• OOW must neglect other duties than watch keeping, navigation and GMDSS radio watch keeping
• OOW must not leave the bridge unattended
• OOW shall ensure that the deck rating of the watch can be summoned to the bridge with short notice. Otherwise the sole look-out shall be suspended.

Before sole look-out watch keeping commence the master should be satisfied that:

• the OOW has sufficient rest period prior to commencing watch
• the OOW consider the workload to be well within his capacity
• all essential equipment and alarms on the bridge are fully functional.

Sidor: [1] 2 3 ... 5