Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - aries

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 20 oktober 2018, 17:38:03  »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

Härligt, en syster till Megastar borde det väl innebära och en försäljning av Star borde väl ingå. Om Star säljs vilka kan vara potentiella köpare?
Jag tycker Star borde ersätta Sea Wind.
Skall hon säljas så är det svårt att avgöra vem skulle visat intresse för henne. Kanske Stena, Britanny Ferries eller nåt rederi i Grekland?

2
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 14 oktober 2018, 19:58:32  »
Unity Line har jo ganske lange liggetider for sine ferger, såvel i Swinoujscie, Ystad som Trelleborg, mens TT-Line lot NILS DACKE seile frem og tilbake i en uregelmesig ruteplan med kortest mulig liggetider i havn. I tillegg går den raskere enn Unity-fergene; sist jeg reiste fra Swinoujscie kl 18 hadde WOLIN allerede gått når jeg kom med toget 17.10, men ble forbiseilet av NILS DACKE, som kom midnatt til Trelleborg og WOLIN kom først 01.30.

Men nu, etter at Unity Line har satt inn fire ferger på ruten, ser det ut som om TT-Line har minket sin frekvens på den. De går bare en gang om dagen. Idag var det rktig nok den største; PETER PAN, men da har NILS DACKE gått til Rostock istedenfor. Er markedet i ferd med å bli mettet, eller begynner TT-Line å få kapasitetsmangel, etter at man begynt å gå på Klaipeda istedenfor?

TOM SAYWER kom for øvrig fullastet fra Klaipeda till Trelleborg idag, men lastebilene på øverste dekk fortsatte til Rostock.

Unity Line har svarat på TTs ökning helt enkelt. Först satte de in Copernicus och nu är en dynamisk tidtabell på gång. Unitys färjor kommer ligga betydligt kortare i Trelleborg respektive Swinoujscie för att konkurrera med TT ännu mer.
Sen att Wolin blir omkörd av Nils Dacke är inte någon nyhet för mig, med tanke på att Wolin har ganska begränsade fartresurser jämfört med ND. Wolin toppar max 14-15 knop medans ND kan nå över 20.
ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.

3
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 21:21:42  »
det är bara de som hanterar pengar svart som vill ha kontanter typ bilverkstäder mm o andra serviceställen
Och vad grundar du ditt påstående på?

4
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 16:18:58  »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.
Börjar på en färja och slutar på alla andra färjor.
Jag kommer absolut inte acceptera kontantfritt system. Vi går lite off topic men tänk om bankerna eller kortbolagen kommer ligga nere, det blir kaos helt enkelt.

5
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 19 september 2018, 16:29:14  »
Det som nå er litt rart, er att ikke COPERNICUS og GALILEUSZ skifter rute med KOPERNIK og JAN SNIADECKI. De to sistnevnte jernbaneferger kan bruke fergeleie 9 i Trelleborg - JAN SNIDECKI har allerede prøveanløpt det fergeleiet, og det var meningen at jernbanefergeruten skulle flyttes til Trelleborg ved årsskiftet 2009/10. Så inntraff den økonomiske krisen, som gjorde at Green Cargo ikke kunne garantere nok jernbanegods for å gjøre det. Men da gikk det kun en EuroAfrica-ferge på Trelleborg. Nå er alle de fire ovenfornevnte fergene tilhørende EuroAfrica og omtrent like store (jernbanefergene ca. 5 m lenger men ca. 2 m smalere), og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke etterkommer godstogselskapenes ønske. For lastebiler kan det jo være en grunn til å kunne velge mellom Ystad och Trelleborg, men for jernbanegodset er det jo overhodet ikke noe poeng å gå over Ystad, siden den eneste jernbanen videre går via Malmö og er lenger en jernbanen Trelleborg - Malmö.
I början ryktades det om att antingen så skulle Copernicus ersätta Kopernik eller att Wolin flyttas till Ystad. Det andra ryktet försvann nästan direkt med tanke att hon får inte plats i Ystads hamnbassäng.

OT: När det gäller Kopernik så tror jag inte att hon kommer ersättas av nåt annat tonnage. Hon kommer bli såld och avgången 9:30 från Ystad respektive 19:30 från Swinoujscie försvinner.

6
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 19 september 2018, 16:21:27  »
Ja, nybyggen ersätter Nh pp som flyttas till Rostock, dvs nuvarande par Hf ts. Men med tanke på de sistnämndas ålder är det oklart Im man behåller dem eller säljer dem. Man har talat om och intresserat sig för Baltikum senaste år. Troligen är dessa två planerade att gå kvar men på ny rutt.
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)

7
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 16 september 2018, 16:53:47  »
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.
1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla
2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros
3. Nya NH och PP kör Tre-Tra

Så skulle jag tänka se mig.

8
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 17 augusti 2018, 18:14:45  »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.
Färre problem? Det vet jag inte. Som sagt så borde Wawel redan enligt nån regel hamna på stranden förra året. Blackouts är också ganska vanligt för Wawel.

9
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 11 augusti 2018, 21:20:08  »
Har snackat med en arbetare på Polferries i Kolobrzeg som är min bekant. Det går rykten att Polferries börjar överväga att bryta chartern av Nova Star. Det har även visat sig att färjan lider av allvarliga problem med stabiliteten.
Även IMO-problem med Wawel finns. Av det som min bekant har sagt så borde Wawel redan blivit skrotad förra året enligt regler.

Det är som sagt en ett rykte som är väldigt hemlig. Han bad mig att inte säga det till någon för att han inte skulle hamna i trubbel, men jag har förtroende till folk på Landgången och jag hoppas att det inte kommer läcka ut härifrån!

10
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 11 augusti 2018, 21:16:47  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

Fast det ena har inte med det andra att göra i det här sammanhanget. Att ägaren inte överlämnat Nova Star i skick för att sätta i trafik är faktisk inte PolFerries fel, ansvar, eller något dom ens kunnat förutse. Tack och lov har ju detta uppenbarat sig i samband med att fartyget kunnat kontrollerats och man får sakerna tillrättade - även om det givetvis sker på både omak och besvikelse för dom redan inbokade passagerarna. Men det finns både regelverk och lagar som träder in som håller den enskilde resenären skadeslös enligt EU standard.

Vad som hänt med övriga fartyg i flottan tidigare eller inte har ingenting med det inträffade att göra i just detta fallet, och av bara ren logik - varför skulle någon enda resenär boka och betala en resa med ett rederi som enligt uppgift redan sen tidigare skulle vara så erkänt undermåliga att ha att göra med?

Självklart har rederiet lagt ned en ordentlig PR-kampanj för kommande fartyg - det måste säljas för att löna sig, det är den tro Polferries levat i och planerat för - liksom alla andra, och precis som allting annat måste både press och tv bokas i förväg, varför det säkerligen blev för sent att avboka när faktum uppenbarade sig. Men det har heller inget med saken i sig att göra.

Jag är helt övertygad om att rederiet har företagit sig den mängd till undersökning som man haft möjlighet till och känt sig trygg med för att ingå charteravtalet - men det innebär inte att det ändå kan visa sig att det finns punkter som måste åtgärdas, eller för den delen att ägaren defakto har garanterat chatraren ett skick på fartygen som man ändå sen inte kunnat visa sig leverera. Det viktigaste är ändå att fartygen blir genomgånget och åtgärdat innan det sätts i trafik.

Hur sen Polferries i övrigt sköter sina kundkontakter och uppfyller sina avtalsvillkor, är också ytterligare en fråga som inte direkt har med Nova Star i sig att göra. Tycker snarare att det låter som klassiska "Jag fick inte som jag ville på Konsum så fom nu tänker jag BARA gå till ICA som är så mycket bättre". Om man nu på allvar tycker det, hade man valt ICA redan innan, så tycker inte det argumentet tillför någon vikt till diskussionen i överhuvudtaget då konsekvensen av uttalandet istället skulle vara att det hade vart bättre om man INTE rättat till punkterna och satt in ett sjö ovärdigt fartyg, just för att den personen bokat och betalat en resa.

En mängd av 10.000 resenärer är givetvis en mängd påverkade resenärer, men inte oöverstigligt antal som raserar förtroendet för hela rederiet för tid och evigheter. Trots allt har det inträffat mitt under högsäsong och bokningsfrekvensen är hög - men viss förståelse måste också has för att det inträffade inte skett av ren vett och ovilja å Polferries sida. Konstigare än så är det inte.
Förklara det till dom som skulle resa med Nova. Tror inte dom skulle lyssna på det :D

11
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 10 augusti 2018, 09:54:06  »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???

Varför skulle utebliven trafikstart påverka beläggningen på ett annat fartyg i flottan negativt? Borde snarare vara tvärtom i sånt fall? Svaret beror helt på vad orsaken till att trafikstarten dröjer, dvs, var det ett uppenbart eller dolt fel - liksom hur klausulen för detta ser ut i charterkontraktet. Måste ägaren betala "böter" till bechatraren, finns ingen anledning att avbryta chartern, utan i lugn och ro se till att felen åtgärdas och att fartyget kommer i trafik sjövärdigt. Tror det är fler som hellre tycker att det finns anledning till att man nu är noga och åtgärdar allt, innan man kommer i trafik, om än sent.
Ett sådant incident påverkar hela rederiets rykte och även resten av flottan drabbas av det faktiskt. Skulle inte varit ett problem om det skulle röra sig om 500 passagerare, men det rör sig om ca 10 000 som drabbades, om inte fler..

12
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 10 augusti 2018, 09:51:48  »
Varför skulle Polferries bry sig om några enstaka passagerarnas ilska när planerna ändrades? So what? Med resor ändras planerna ofta och troligen till en anledning som påverkar säkerhet i framtiden - vad skulle man vinna genom att börja trafiken med en färja som inte är klar för trafiken? Det om något vore oseriöst och i värsta fall farligt.
Några enstaka tycker du? Jag har hört talats om mer än 10 000 som drabbades av Novas problem. Folk hade planerat semester och betalt sina biljetter och det är inte konstigt att folk har förlorat förtroendet till Polferries. Det är inte första gången det floppar för Polferries. Förra året var det som sagt Cracovia som har ställt till en del men den har inte marknadsförts så mycket som Nova Star. Sen har vi Mazovia som är snarare en låda som blir inställd så fort lite hårdare kuling kommer pga hennes dåliga stabilitet, och sen har vi brandincidenten ombord på Mazovia där passagerarna blev milt sagt ´´bedrövligt behandlade´´.

Polferries har marknadsfört Nova Star och specialerbjudanden på denna färja i hela vojvodskapet, alla polska TV kanaler och istället så blir det ett sådant flopp.
Sen kan man tillägga att för polacker som bor i Polen är det inte så lätt att tjäna ihop pengar för att resa till Sverige som för oss svenskar att resa till Polen. Jag förstår folkets ilska på Polferries.

En missnöjd passagerare som skulle åka med Nova Star har uttryckt sig följande:
´´Även om färjan är chartrad och reparationer sköts av varvet från Singapore så är det även Polferries ansvar. Jag undrar varför har Polferries inte skickat specialister och experter för att kontrollera hennes skick innan man har bestämt sig att chartra den? Polferries är helt rökta för mig. Tur att Stena Line finns.´´
Det har även visats sig att Polferries har inte ens kontrollerat färjans skick på plats i Algeciras innan man tog över den.

13
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 09 augusti 2018, 19:27:07  »
Polferries rykte är iallafall ganska kört. Nästan 600 negativa recensioner har strömmat in på deras Facebooksida under tre dagar, varav 565 handlade om just Nova Star. Kan tänka mig att recensioner var så negativa att Polferries har bestämt sig att ta bort möjligheten att recensera  :o
Har rest till Polen för två veckor sen och jag måste säga att Nova har påverkat väldigt negativt. Cracovia har i princip varit ganska tom medans Polonia var helt knökfull på dit och hemresan.

Verkar vara nån slags förbannelse över Polferries/PZB. Minns att Cracovia hade allvarligare problem än vad rederiet skulle förväntat sig. Därefter så havererade den när den har varit ute på provtur och har legat stilla i ett par veckor i Swinoujscie. Och nu fortsätter förbannelsen med Nova som har brutit alla möjliga gränser. Är det inte mer lönsamt att bryta chartern och hitta en annan tonnage???

14
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 31 juli 2018, 13:34:15  »
Trevligt att kunna läsa att Kopernik stannar, åtminstone ett tag till  :)

15
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 27 juli 2018, 19:45:55  »
Copernicus är färdig nu och verkar vara redo för sina uppdrag. Jättelätt att förväxla den med Galileusz om man inte kolla noggrant.

Sidor: [1] 2 3 ... 9