Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andreas Karlsson

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Reseberättelser / SV: Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 20 september 2018, 21:19:10  »
Intressant berättelse. Som lätt rörelsehindrad med svårighet att gå i trappor är jag lite nyfiken på om det finns hiss från bildäcken till salongsdäcket.

Jodå, det finns en hiss centralt placerad som når bildäcken på däck 3 och 5. Det översta bildäcket på däck 7 är på samma plan som salongsdäcket. Hur det ser ut med kanter och sånt tittade jag inte efter.

2
Reseberättelser / Premiärtur med Stena Vinga 16/9
« skrivet: 19 september 2018, 21:34:48  »
I söndags var det premiär för Stena Vinga på linjen Frederikshavn-Göteborg. Jag följde med på den första resan med avgång 17.30. För att kunna boka biljett måste du ha ett fordon med dig, så mitt sällskap för dagen var cykeln. Dagtursrabatten gällde inte på Vinga när jag bokade, fast 450 t o r får jag ändå säga är helt ok. Innan det var dags att bege sig till incheckningen hade jag cyklat till Säby och ätit lunch, handlat dansk ost och pastej, och rest med Stena Danica. Inte mycket att orda om den färjeresan, den flöt på som den skulle.

Incheckningstiden för Vingas turer är 60 minuter innan avgång, Danica och Jutlandica har 30 minuter innan. I Frederikshavn är väntbanan för cyklister belägen intill ett litet väntrum och nästan under terminalgången, så skydd mot väder och vind finns. Vi var totalt tre cyklister på resan och blev placerade nära aktern på däck 3. Bildäcken ovanför, 5 och 7, användes också. Hoppas inte lastbilschaufförerna som ställde sig närmast kanten på 7:an var höjdrädda, det lilla räcket märks knappt från en lastbilshytt. Bildäck 7 är påbyggt i efterhand.

Premiären uppmärksammades direkt när man kom upp. Man hade ställt upp glas med dricka, satt upp ballonger och bjöd på gratinerad nachos. Befälhavaren uppmärksammade också premiären i utropet efter avgång. Det var ett behagligt lugn ombord. En kafeteria med varmrätter och mackor, en liten ”bordershop” är det som finns. Receptionen är integrerad med kafeterian och butiken. Kafeterian är indelad i flera mindre utrymmen, så det blir inte så mycket folk på varje ställe. Tror att djur var tillåtna i något av utrymmena. Annars var utrymmena inte låsta till något speciellt, och det är helt rätt. På andra färjor blir en stor del av sittplatserna låsta för buffégäster, 1:a klass/plus-lounge eller liknande, men här kan man ta med sig sin mat överallt och man blir inte i vägen för ätande gäster om man bara vill sitta och slappa. Optimalt utnyttjande av små ytor. Som på de andra färjorna på linjen får man ha full koll på öppettiderna, för rätt var det var, togs varmrätterna bort. Butiken stängde redan 19.30. Det kalla utbudet i kafeterian fanns att köpa fram till kl 21.

Precis som för resenärerna är fartyget nytt också för besättningen, och rutinerna håller på att sätta sig. Alla arbeten är inte klara än, t ex är inte Truckers Lounge färdig, och det verkar pågå renoveringar i hyttavdelningen. Det var ett par chaufförer(?) som med humor roade sig med att leta reda på allt som var fel – tv:n inte igång, kaffeautomaten inte igång, skyltar från Bornholmstiden ”den ska bort!”. Just med skyltarna var det allra mesta bytt till Stena-dito. Annars har inredningen i huvudsak hängt med från Hammerodde-tiden.

Vi avgick med en halvtimmas försening och blev förvarnade och ursäktade om att den kunde växa till en timme. Någon förklaring annat än att det låg utanför besättningens kontroll fick vi inte. Men man körde på, även om befälen drog ner på farten när skyddet från Läsö försvann. Braemar passerade i skymningsljuset medan vi guppade fram. Trots att jag satt längst fram, kändes det behagligt i vågorna och hon tog sjön bra från sidan. Sista delen av resan spatserade jag runt på däck. Iland sen välkomnades jag av traditionellt Göteborgsväder med sidledsregn. Förseningen hölls konstant.

En bekväm transport, varken mer eller mindre. Får se när man får ordning på tidhållningen. Fortsätter det som nu är det väl bara en tidsfråga innan man börjar använda Majnabbe igen för förmiddagsvistelsen i Göteborg.


I Norge-läget.




På väg till Säby. Som brukligt i Danmark går det en cykelväg parallellt med de stora landsvägarna.


Säby å


Väntan under tak.


Här backas det.


Färdigbackat. Trappen upp var under rampen. Dörren var låst när jag skulle ner igen, så det var bara att gå ut på andra sidan.


Stenaskylt.


Inte Stenaskylt.


Ner mot bildäcket.


Det mellersta bildäcket.


Här inne fanns muggen, och dass som satt löst i väggen.


Upp till hyttavdelningen.


Premiärfint








Fin spejarplats.






Stolar är överskattat för chaufförerna.


Liksom en tv som är igång.

20180916_194207
Ordinär hyttkorridor.


IKEA Stena Edition.


Däck 7, där alla passagerarutrymmen utom hytterna och Drivers Lounge var samlade.






Liten skorsten.


Masthuggskajen

3
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 18 september 2018, 08:27:56  »
I skrivande stund är hon rejält försenad. Två timmar sen ut från Frederikshavn gör att hon missar sin slot i Göteborg och får vänta på att Danica ska bli klar. Förseningen kommer att växa, ordinarie ankomsttid 6.50. Just nu i hasorna på Stena Germanica, i höjd med Älvsborgs fästning.

4
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 17 september 2018, 11:35:50  »
Det är trångt i Frederikshavn idag. Stena Saga, Stena Danica, Stena Vinga och Margrete Läsö ligger samtliga vid varsitt färjeläge och Ane Läsö har flyttat sig och ligger ute på redden. När hade vi senast tre Stenafärjor vid Danmarksterminalen samtidigt?

Första resan över Kattegatt med passagerare gick bra. Lite sena, men det hade jag förväntat i och med att allt är nytt även för besättningen och hamnen. Hon gick bra i kulingvindar från syd och var väldigt kvick i girarna. Befälhavaren valde att dra ner på farten till 15 knop mellan Läsö och Vinga efter att ha hållit 19 knop dessförinnan.

5
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 14 september 2018, 19:18:39  »
Nu är Stena Vinga på väg från Landskrona till Göteborg. Stena har lagt upp lite information på hemsidan. Annars har det varit väldigt tyst om uppgraderingen med nytt tonnage och fler avgångar.

https://www.stenaline.se/vara-fartyg/stena-vinga?fbType=unknown

I Landskrona ligger Betancuria Express, ex Leonora Christina. Precis som Stena Vinga, ex Hammerodde, blev hon övertalig efter att man bytte operatör till Bornholm.

6
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 05 september 2018, 22:13:38  »
Ser at det nå også er mulig å bestille reiser med henne for ordinære reisende med bil. 

Det går fint att boka cykel också. Till och med så bra att man i bokningssystemet kan ha åtminstone två extra passagerare på cykeln :)

Eftermiddagsturen från Danmark blir säkert attraktiv och dagturen i motsatt riktning är efterfrågad. Jag ska eventuellt boka in mig och cykeln på premiärturen söndagen efter denna, kl 17.30 från Danmark, om vädret är någorlunda. Hoppas att man öppnar upp vissa avgångar för gående passagerare. Går det bra i resten av världen så går det bra här också. Man får väl sätta ett tak för antal gående, så att trailerchaffisarna får plats.

När jag sökte runt hittade jag detta inlägg från förra hösten, och det var ju just så det blev i princip!

Hon kommer att säljas vidare eller användas på någon av Stenas linjer. En önskedröm vore att hon kunde ersätta Stena Gothica så att man kunde ta passagerare på hennes turer. Hon tar ju tydligen lite mer lastmeter och fler passagerare än Gothica. Stena behöver en avgång för resande från Göteborg mitt på dagen och en från Frederikshavn vid 17-18 tiden. Vi lär ju inte få se Carisma i trafik igen.

7
Tack för reportaget så här långt!

Jag blir då och då sugen på att testa mer renodlade fraktlinjer som denna, men efter varje reportage jag läser, blir jag påmind om varför jag alltid åkt mer passageraranpassade linjer och fartyg. Har visserligen åkt ett av systerfartygen mellan Liverpool och Belfast, där det var en hel del privatpersoner som reste med eller utan bil. Den linjen känns mer tillrättalagd för passagerare än Nynäshamn-Ventspils, att döma av detta och tidigare reportage, även om fartygen är i stort sett samma.Men resmålet Ventspils kan nog vara intressant.

8
Färjor / SV: Ikke en gang daglig forbindelse på "Kungsleden"
« skrivet: 03 september 2018, 11:18:30  »
Kan man bedriva tät linjetrafik till Cairnryan, så kan man göra det till Sassnitz också. Det är enkel landsväg från Cairnryan till Glasgow.

Eller så gör man som nu, låter linjen dö sotdöden genom en dålig produkt, för att sen föra fram "stora samordnings och miljövinster" (mitt eget citat) med att koncentrera allt på Rostock.

9
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 20 augusti 2018, 22:11:01  »
At Stena skulle kjøpe en gammel hurtigferje som Fjord Cat, er nok VELDIG usannsynlig ville jeg tro ...
Avgang hver fjerde time hele sommerferien virker tilstrekkelig, får man inntrykk av når man sykler forbi havnen under lossing og lasting.
Ser ut som avgangen fra Fr.havn kl 1150 med Danica (som stort sett alltid er forsinket) ofte er full, men knapt så travelt på døgnets andre tider. 

Brukeren Marina skrev for ett-to år siden om at Stena hadde noen store planer for Fr.havn - Gøteborg.
Hva skjedde med de planene?

Nej, det händer inte. Det är om Fjordline letar sysselsättning för Fjord Cat och i egen regi ger sig in på rutten. Inte för att jag tror att det kommer att hända... En spekulation!

Vad har man gjort sen beskedet om planer på "stora planer"? Ersatt Scanrail med Gothica som ersätts av Vinga. Infört nöjeskryssningar vissa kvällar och byggt ny bar. Det blir ännu mer party i höst. AW-kryssningar hade man förra högkonjunkturen också. Outleten öppnades kanske innan beskedet om framtida satsningar? Så visst har det hänt saker! Fast med stora planer tänkte i alla fall jag att man funderade på mer radikala åtgärder, som nytt fartyg eller ordentligt utökad turlista.

10
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 20 augusti 2018, 13:40:49  »
Detta torde väl innebära att möjligheterna till att vi åter får se Stena Carisma i trafiken är mer eller mindre obefintliga?

Det är väl troligt nu. Oljepriset har dessutom gått upp sen Stena senast pratade om att sätta in Carisma. Undrar om Fjordline lurar i vassen? Fjord Cat borde vara billigare i drift än Carisma och är ledig 2020.

Citera
Av tidtabellen att döma kan Danicas och Jutlandicas läge användas även av Stena Vinga. "Viloläget" strax utanför terminalen får Danica använda under natten, och Vinga någon dryg timme på morgonen när Danica lastar. Lite trixigare på sommaren, så då kan Carisma behöva flytta på sig för gott.

Det är förstås Göteborg jag syftar på här. En förändring till är att Jutlandica får nya tider på morgonen när Vinga sätts in, antagligen för att få mötet på lämpligare ställe än under Älvsborgsbron. Ny tid 8.30 från Danmark, ankomst 12.00.

11
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 20 augusti 2018, 10:43:12  »
Trodde att hon skulle anpassas till Stena-standard innan hon sätts i trafik, men det blir kort om tid för det i så fall. Carismas läge är under nedmontering i Danmark. Av tidtabellen att döma kan Danicas och Jutlandicas läge användas även av Stena Vinga. "Viloläget" strax utanför terminalen får Danica använda under natten, och Vinga någon dryg timme på morgonen när Danica lastar. Lite trixigare på sommaren, så då kan Carisma behöva flytta på sig för gott.

Jutlandica tidigarelägger sin morgonavgång andra veckan i september till 3.45 tis-tor, som man gjort tidigare när Gothica varit borta.

12
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 29 juli 2018, 17:21:18  »

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.


Så svaret på ditt spørsmål Andreas, er vel egentlig nei.
I hvertfall ikke så ekstreme tilfeller som du skisserer lenger sydpå ;D

Precis! Sen har i alla fall jag ingen susning om hur det ser ut i t ex Filippinerna. Det kommit fram mycket intressant i tråden. Gällande Newcastle riktade sig den som nämnts bland annat mot Skottlandsresenärer, och möjligheten att bilsemestra.

13
Lastfartyg / SV: Bilder på containerfartyg av alla de slag
« skrivet: 29 juli 2018, 17:12:37  »
Jag tog en bad- och lunchtur till Varberg och fick ett par fartyg på bild. Arnarfell som syns i äldre inlägg i tråden avgick hemåt mot Kollafjordur på Färöarna. Det hade nog behövts tre roro/ropax-fartyg för att få plats med samma mängd containrar på släp, så helt klart effektivt sätt att frakta stora volymer långa sträckor.










Från den nyöppnade badterrassen vid fästningen sågs också Isidor komma in med virke. Inga containrar, men en härlig doftförening av trä och olja kändes. Närmast från Gdynia, kanske skulle timret till Värö, som förvånande nog saknar kajer. Spår finns från kajen till bruket.





/Andreas

14
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 17:28:08  »
Ja, att man sticker iväg på en dagsegling mellan natturerna är vanligt. Det var nytt för mig att det var DFDS som körde på Köpenhamn. Intressant också om godsrutten från Warnemünde. Kunde ju i teorin ha blivit någon sådan variant när Berlin var kaputt för ett par veckor sen.

Færgerne fra Algerie Ferries, ligger også og skifter mellem rigtig mange ruter.

Här påminner det mer om Corsica Ferries. Av de fyra färjorna man disponerar är det bara Elyros som håller sig till en och samma rutt, Marseille-Alger. Tidtabell:
https://algerieferries.dz/images/pdf/2018-PH-FRANCE.pdf

Det verkar som att Elyros återkommer till Kreta i oktober och löser av El Venizelos.

15
Färjor / Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 26 juli 2018, 21:20:19  »
Det vanliga är att en färja håller sig till en och samma linje eller rutt dag efter dag, med ev säsongsvariationer.

Funderar på vilka rederier som låter sina färjor hoppa runt mellan sina olika linjer från en dag till en annan. Brittany Ferries kör Pont Aven på veckoschema Roscoff - Plymouth - Santander - Portsmouth - Santander - Plymouth - Roscoff - Cork - Roscoff under större delen av 2018.

Sen har vi Corsica Ferries i en egen liga. Jag har ännu inte helt funnit logiken i vilken färja som trafikerar hur. Bara för att du spårade färjan på en rutt ena dagen, betyder det inte att det är samma kommande dag eller vecka. Exempel från igår och idag. Mega Express V körde morgonsegling igår Nice - L´Ile Rousse på nordvästra Corsica med retur på eftermiddagen. Avgick på kvällen från Nice till först Porto Vecchio på sydöstra Corsica med ankomst i ottan, och vidare till Golfo Aranci på Sardinien. Dagsegling vidare till Piombino på Italienska fastlandet och nu på väg därifrån till Porto Vecchio igen. Sen till Nice - L´Íle Rousse - Nice - Porto Vecchio igen, men därefter till Livorno istället. Turen till Piombino från Golfo Aranci körs då istället av en betydlig mindre och långsammare skokartong anno 70-tal. Våra bekanta Mega Smeralda och Mega Andrea hittas ofta i Toulon men trafikerar större delen av nätet. Principen verkar vara att färjorna aldrig ska vara stilla och så pysslar man ihop efter det.

Finns det något liknande i andra länder, eller förr i tiden i våra trakter? Ett visst hoppande kan möjligen anas hos TT i nutid.

Sidor: [1] 2 3 ... 6