Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 32
1
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« skrivet: 13 augusti 2018, 08:15:15  »
Vilken storlek och djupgående klara egentligen kanalerna i fråga??
Så å si ikke noe i det hele tatt. I alle tilfeller den fra Kvitesjøen til Ladoga ble gravd ut for hånd av "Gulag"-fanger, og laget så smal og meningsløs at den visstnok ikke har vært i bruk. Det var Stalins sadistiske måte å tvinge straffanger til å arbeide hardt for noe fullstendig meningsløst. Kilde: "Gulag-arkipelet" av Solzjenitsyn

2
Övrig sjöfart / SV: Japaner i Östersjön
« skrivet: 12 augusti 2018, 18:39:17  »
Två japanska örlogsfartyg är under gång norrut mellan
Öland och Gotland. Det ena har enligt AIS:en destination Osaka. Har japanerna hittat en genväg hem? ;)
Der er jo en kanal mellom Kvitsjøen (Vita Havet) og Ladoga og en mellom Ladoga og Finskebukta. ::)

3
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 07 augusti 2018, 08:38:38  »
Jo jag undrade bara, eftersom du hänvisade till en östtysk sagesman och Östtyskland blev införlivat 1990 med övriga Tyskland.
Øst er en himmelretning. Bor man i den østlige delen av Tyskland er man østtysk, akkurat som at man er norditaliener om man bor i den nordlige del av Italia. At vi siden i Skandinavia brukte betegnelsen "Øst-Tyskland" om DDR må så være. I tillegg ble jeg kjent med ham når han var DDR-borger og også besøkte ham når Halle lå i DDR og han ikke kunne besøke meg, fordi at han ikke fikk reise ut av landet sitt. Men for to uker siden besøkte han meg her i Oslo, sammen med sin datter, som er blant de siste som ble født som DDR-borger. Så har han skrevet bøker om ferger og har noen informasjonskanaler/kontakter i Sassnitz og Rostock, som han nok ikke hadde hatt hvis han var vesttysk.

4
Färjor / SV: Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 16:25:05  »
Hade Stena ägarintressen i m/s Sassnitz redan 1990??
Nei, hvordan det? De kjøpte SASSNITZ samtidig med at de tok over leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN i 2012, når Scandlines trakk seg ut av såvel Trelleborg-Sassnitz- som Trelleborg-Rostock-trafikken.

5
Färjor / Stadig utskifting av offiserer på Stenas tyske ferger
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:42:53  »
Ifølge min østtyske sagesmann utnytter Stenas tyske datterselskap en ordning hvor den tyske stat betaler halve lønnen til nyutdannede sjøoffiserer de første to årene og skifter personell på SASSNITZ og MECKLENBURG-VORPOMMERN når den tiden har gått ut.

6
Pollarsnack / SV: Slaget om Göteborgs Hamn
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:39:38  »
Något nytt om hamnstrejken i Göteborg?

7
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 06 augusti 2018, 09:36:55  »


Nej, jag har aldrig rest Oslo-Köpenhamn. Men jag tror man kunde läsa om Scandinavia i DFDS tidning "Onboard" när man reste Göteborg-Harwich.
Hur var hon att resa med?
Jeg reiste med fergen fra Oslo til København i 1984, sågar gratis, fordi den gang fikk man gratis billett Oslo - København i samme lugarkategori om man reiste fra Esbjerg til Harwich med DFDS, og jeg reiste Narvik - Trondheim - Oslo - København - Esbjerg - Harwich - London - Tilbury - Montreal med skipene NARVIK, SCANDINAVIA, (DRONNING MARGRETHE II over Storebælt), DANA ANGLIA og STEFAN BATORY. Det var på den tiden "Englænderen" København - Esbjerg kjørte helt ned til Englandsbåten.

SCANDINAVIA var en flott ferge.

8
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 13:54:07  »
Jeg skal jo innrømme at rederiet uttaler at Landings are possible only in a few places; these are not there to serve the purpose of polar bear observation, on the contrary: polar bears are only observed from aboard ships, from a safe distance. To prepare for a shore leave, the polar bear guards go ashore in advance after sighting the landing site as a group and without passengers. They then set up a land station and check the area again to make sure that there are no polar bears in sight. As soon as such an animal approaches, the shore leave would be stopped immediately, så har de virkelig fulgt de rutinene så var det kanskje et hendelig uhell.

Jeg har ikke problemer med å innrømme å ha tatt feil, men m.h.p. at det er lett å være smart, efterklok och raljerande bak en datamaskin så er det like lett å innta den lettvinte holdningen at sjøfolk gjør aldri feil, til enhver tid. Og hvor sitter Bjørn Holm, når han skriver sine innlegg, om ikke bak en datamaskin?

9
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 11:05:40  »

Det kan bli svårt att gå iland någonstans då på Svalbard.
Javel, og så?
Inte förvånad över att det var Tyskar? Har Tyskar haft många incidenter menar du på Svalbard?
Tyskarna har för övrigt samma rätt som både Svenskar och Norrmän att befinna sig på Svalbard.
Etter et langt liv på reisende fot kan jeg ikke la vær å konstatere at tyskere, ikke så meget enkeltpersoner som de som driver næring, har en overdriven selvtillit til alltid å ha kontroll over enhver situasjon, tro seg vite hvordan ting skal gjøres til enhver tid og fremforalt være uimottakelige for råd fra dem som kanskje har et eller annet å fortelle dem. Og ofte har de gjort veldig god research - selv bruker jeg alltid det tyske reisebyrået Travel-Service-Asia i Fürth for bestillinger i Russland og Asia - men de har uhyre vanskelig for å innrømme at de også kan gjøre feil. Det er bare å minne om verftets rapport om ESTONIA-ulykken, som konkluderte med at alle andre hadde gjort feil; svenske sjøfartsmyndigheter, estiske sjøfartsmyndigheter, det svensk-estiske rederiet, det estiske befalet ombord - bare ikke det tyske verftet.
Så hvem som har like stor rett å være på Svalbard er ikke poenget.
Skärpning! Detta var med största sannolikhet en olycka, hade du själv blivit attackerad är jag övertygad om att du handlat på samma sätt!
Ikke bruk den tonen, er du snill. Om du leser hva jeg skriver så er det ikke selve skuddet jeg kritiserer, når man vel hadde forsatt seg i den situasjonen man var kommet i, men at man havnet i den.

10
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 03 augusti 2018, 08:11:49  »
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

Om en Isbjörn dyker upp och attackerar så går det ganska fort, jag lovar dig!
Phippsöya är inte lätt att få översikt över innan man går iland...
Så bør man da kanskje ikke slippe cruiseturister iland på den øya overhodet? For å være helt ærlig så var jeg ikke så veldig forbauset over at det var nettopp et tysk rederi som sto for denne incidenten.

11
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:55:55  »
Var väll iof inte helt bra att en isbjörn behövde skjutas men.........

Varje år dör 3,1 miljoner barn pga undernäring, och, rubrikerna handlar om EN isbjörn......

Säger ganska mycket om dagens mediaklimatet och ”godhetssignalering” när man blåser upp en, i sammanhanget, oviktig nyhet.
Nå er vi vel inne i en helt annen diskusjon.

1) De barna dør vel neppe pga. at noen fra et cruiseskip har skutt dem.

2)"Derfor smaker appelsinjuice vondt etter at du har børstet tennene", "De venter barn igjen" (om noen kjendiser), "Derfor fikk bloggeren hatmail" er jo i tilfelle enda verre eksempler på mediefokusering.

12
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 14:52:33  »
Vaktstyrkan finns ju till för att säkerställa passagerarnas säkerhet. Nu fanns det en oidentifierad individ i området. Givetvis tråkigt att behöva skjuta djuret, detta är ju att se som sista utväg. Vilda djur är inte alltid enkla att upptäcka, björnen sägs ju därtill vara ganska smart jämfört andra.
Jag tycker det är trist när det uppstår hatstormar i media/socialmedia mot personer som gör sitt jobb. Ingen tycker att det är festligt att skjuta björn.
Det er selvfølgelig ikke han som skjøt isbjørnen, som skal kritiseres, men ansvarlig (og det er vel til syvende og sidst kapteinen) for at situasjonen i det hele tatt oppstod.

13
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 13:50:47  »
Att vara efterklok är förstås enkelt men det är inte alltid lika enkelt att uppdaga en potentiell fara på plats. Jag ställer förstås mänskligt liv högst. På Svalbard finns 1.000 isbjörnar medan i hela Sverige finns strax under 3.000 brunbjörnar. I Sverige bedrivs jakt på brunbjörn medan isbjörnen på Svalbard inte jagas på. Enda gången det sker mänsklig decimering är i självförsvar, ett fåtal djur per år.
Däremot kanske man kan diskutera om man skall ha den typen av närgången turism alls?
Att avlysa landstigning på platser som är viktiga habitat för arten. Just för att skydda björnen.
Det er ikke etterpåklokskap å si at man skal opptre profesjonelt å unngå episoder som dette. Et profesjonelt mannskap er "føre var" og oppdager potensiell fare tids nok. Det handler selvsagt ikke om å la isbjørnen skade/drepe mennesker eller bli skudt, det handler om ikke å havne i den situasjonen, hvor det valget oppstår. Profesjonelle cruiseoperatører i arktiske farvann klarer det. Ellers ville vi ha hørt om adskillig flere episoder som dette.

14
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 01 augusti 2018, 08:37:52  »
Enda en gang, tusen takk!  :)

15
Kryssningsfartyg / SV: Hapag-Lloyds M/S Bremen i isbjornsdrama.
« skrivet: 01 augusti 2018, 08:34:46  »
Självklart skall man se till isbjörnars bästa men alltså man skjuter varningsskott och därefter vid angrepp skjuter för att skydda mänskligt liv. Egentligen ingen skillnad mot hur man gör i Sverige och med brunbjörnen. Även en brunbjörn kan oskadliggöras vid risk för eget liv. Man är ju inte där i avsikt att jaga björn.
Brunbjørnen er ikke utryddingstruet, det er isbjørnen. Det finnes ikke forsvar for cruisebesetningens opptreden. Idet de så isbjørnen skulle de umiddelbart har forlatt stedet. Egentlig burde de ha oppdaget den før de gikk på land. Jeg var selv ombord i FRAM på cruise fra Reykjavik til Nordøst-Grønland og Svalbard i 2016. På Ella Ø fikk vi plutselig beskjed om å gå ombord igjen, fordi skipets sikkerhetsvakter, som gikk langt foran passasjerene, på veldig langt hold hadde sett en isbjørn. Vi var aldri så nært at vi fikk sett den, fordi Hurtigruten tar ikke slik risiko.

Sidor: [1] 2 3 ... 32