Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sliljest

Sidor: [1] 2 3
1
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 oktober 2017, 18:10:58  »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL

2
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:55:41  »
Förlåt mig, har jag blundat?!
Finns det en option på Kinabygget och när skall
optionen i så fall "tecknas"?!

SL

3
Färjor / SV: SUNNY (ex TRELLEBORG) såld för skrotning
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:50:59  »
Jag tycker också att det är synd, för det såg ju hela tiden ut, som om
någon form av trafik skulle börja.
Vet någon om skrotpriset gått upp - kanske köparen gjorde vinst
jämfört med det han betalade?

SL

4
Färjor / SV: RMS St Helena säljs i Feburari 2018
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:45:34  »
Såg ett program i teve för en tid sedan. Resan till ön tog med RMS Helena
4-5 dygn om jag minns rätt!

SL

5
Färjor / SV: Peter Pan förlängs
« skrivet: 06 oktober 2017, 09:14:17  »
Tittade på fartyget i FoF.
Utan att på något sätt vara sakkännare, tycker jag att fartyget är rätt gammalt
för at genomgå en så pass kostsam renovering. Troligtvis har man då i alla fall
räknat ihop att det är lönsamt.
P. Pan och N. Holgersson verkar ju ha en avvikade huvudmaskinskonstruktion.
Två sinsemellan olika par av Mak-maskineri.
Det måste ju ändå finnas en orsak varför man gjort detta val.
Bara som jämförelse, hade ju Siljas Botnia och Floria i tiden ingen "huvudmaskin"
eller två, utan åtta hjälpmaskiner, vilka man kunde köra på 2 - 4 - 6 eller 8 st
beroende på vilket effektuttag som för tillfället behövdes.

SL

6
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 03 oktober 2017, 20:22:40  »
Nordlinks hyttkapacitet kommer att vara ganska stor för den korta överfarten.
Dessutom blir det fråga om vad som kommer att insättas på Malmö -Trave.
Kapaciteten behövs på Helsingfors - Trave under högsäsong.

SL

7
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 27 september 2017, 11:51:10  »
Jag har smått funderat, att har inte fraktutbudet för dagliga avgångar räckt till?
Svårt har det åtminstone varit att få plats ombord den eller de dagar man
verkligen själv velat resa.

SL

8
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 22 september 2017, 10:47:45  »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL


9
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 21 september 2017, 15:33:25  »
Dessutom är ju STAR-klassens fartyg i regel redan tio är gamla, så
kanske det snart blir tid för nybyggen på Finland Tyskland.
Frågar blir, kan man räkna med att de kanske blir längre/större?
Fartygsserien har väl varit rätt lyckad.

SL

10
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 20 september 2017, 19:10:53  »
Finnlines brukar ju vara - om man jämför - förmånligare än TT och Stena speciellt
då, när man inte vill resa tillbaka med samma båt.
Men Grimaldi är nog skickliga med att flytta fartyg från en linje till en annan kors
och tvärs när det behövs.
Europalink och Nordlink var ju tänkta för Malmö - Travemünde, men kapaciteten
tillsammans var för stor och Europalink flyttades till Medelhavet.

SL


11
Färjor / SV: Hur ofta åker ni båt?
« skrivet: 19 september 2017, 10:33:48  »
För min del blir det sju - åtta ggr i året, H:fors - Tallinn, H:fors - Stockholm, ytterligare även Malmö-Trave
och Ystad Swinjouscie.
H:fors - Trave, dock inte alla år, kanske varannan, beroende på priset, vilket jag tycker är rätt högt.
I regel oftast på vägen upp.

SL

12
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 19 september 2017, 10:22:15  »
Antalet filmeter på Nordlink är ju 35% större!
Behövs verkligen allt detta utrymme?
Har alltid trott att Nordlink är stor även på Malmö - Travemünde,
men korrigera om jag har fel.

SL

13
Reseberättelser / SAILOR Hangö - Paldiski - Hangö 05.09.17 - 07.09.17
« skrivet: 08 september 2017, 15:33:39  »
Var ute med en hög (2,85m) bostadsbil till Estland och använde då "Sailor" bägge vägarna
precis för höjdens skull.
Färjan, som redan är 30 år gammal är både in- och utvändigt i verkligen prima skick!
Läs: Som ny!!!
Den skiljer sig från sina två syskon genom att ha år 1996 byggda tilläggshytter samt en hiss till
bildäcket. Mat ingår, men baren är inte öppen på dagsturerna och den tar tre timmar.
Besökte även Dagö, på estniska Hiumaa, dit den rätt nya norskbyggda färjan tog oss på 75 minuter.
Var ytterliagare kort på den lettiska sidan och skaffade oss allehanda förfriskningar, vilka dessutom
var förmånliga, eller vad sägs om 5 Kr för 0,5 l burköl på 5,2%. (Visserligen något ökändare bryggeri)
Kanske törstiga svenskar nu börjar kryssa på Riga, det blir förmånligt när ingen pant på burkar tas in.

SL





14
Galaxy är ju för närvarande inte så lyckad.
Lyssnar man på vad folk talar ombord på utedäck när
de ser Galaxy i Mariehamn eller mötande någonstans,
så tror nog alla, att målarbetet är på hälft eller att färgen
tagit slut!
Ganska få vet, att färgsättningen är sådan med vett och vilja.

SL

15
Färjor / SV: Viking line vill inte sälja kryssningar...
« skrivet: 01 september 2017, 16:29:04  »
Kanske jag har fel, men det är nu dagens "datamaskiner" som inverkar.
Datamaskinen utgår i från att ingen vill resa en gång till.
Visst kan det finnas andra orsaker, men alldeles riktigt som någon redan
sade, var att varför är man inte redo att sälja det som kunden vill ha?!
I all marknadsföring är det ju frågan om, att säljaren skall kunna lösa
kundens problem!

SL

Sidor: [1] 2 3