Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sliljest

Sidor: [1] 2 3
1
Verkar intressant.
Bra, att linjen i så fall kunde seglas med 24h vändningar.
Skall det vara tillräckligt av passagerare under säsongtid, bör destinationen i Skandinavien
nog vara Danmark.
Jag vet inte orsaken varför Fjord-line inte fick linjen till UK lönsam från Norge, men troligt
är att antalet norrmän inte räckte till. Vet ej heller i vilken mån britterna är intresserade
av Skandinavien, men det lilla jag nu som bilist hört, är att allt i Europa är ju enligt deras
mening "upside down"!

SL

2
Färjor / SV: Nynäshamn - Gdynia med Stena.
« skrivet: 22 december 2017, 12:03:53  »
Tack för uppgifterna!
Har i några repriser tidigare tagit upp avsaknaden av dagliga
avgångar t.o.m. under högsäsong från Stockholmstrakten till
Gdansk-området, vilka också skulle passa finländska bilresenärer.
Alla fartyg tycks f.n. profitabelt kunna sysselsättas med avgång
från sydsvenska hamnar.
Polen är ju dessutom tillsvidare rätt billigt.

SL
 

3
Färjor / Nynäshamn - Gdynia med Stena.
« skrivet: 21 december 2017, 15:46:40  »
Stockholms hamn meddelar, att en rubricerad färjelinje har öppnats
den 17.10.17.
Försökte på Stenas sidor se vad härligheten skulle kosta, i synnerhet
när Polferries tycker, att en avgång till Polen varannan dag räcker till.
På sidorna fanns inte avgångar, vare sig färjor eller prisuppgifter!
Har starten kanske skjutits fram, eller cyklar jag??

SL

4
Vi, jag och min hustru deltog i den tredje etappen mellan Dubai och Singapore
ombord på Explorer of the Seas. Tidpunkten var 23.10.2015 till 03.11.2015.
Vi bokade direkt från rederiet och arrangerade flygen själva.
På så sätt fick vi några extra dagar i bägge ändorna.
Det visade sig finnas fyra finländare utom vi två bland resenärerna.
Fartyget var på väg från UK till Australien och strandhögg då före vår
landstigning i någon ostkusthamn i Spanien.
Ombord fanns det Engelsmän och Aussis, vilka var med på hela resan som
tog över en månad.
Det fanns både minus och plus, men tiderna i land var på tok alltför korta.
Man kan ju säga, att man varit i två indiska och malesiska hamnar, det var
inte mycket man hann se.

SL

5
Kryssningsfartyg / SV: Varierande regler hos NCL
« skrivet: 05 december 2017, 15:48:32  »
Vi tyckte det också var förvirrande och värre blir det, ifall det inte går att nå någon lösning.
Det är möjligt, att jag har skrivit om detta tidigare, men vi gjorde en 12 dagar lång Royal
Carribean Indiska ocean-resa för en tid sedan.
Man skulle i samband med bokningen betala 13 USD per person/per dag som service för "tjänstefolket", dvs. hyttstädare, servitörer mm. förstod vi.
När resan närmade sitt slut i Singapore, trodde vi självklart, att allt var betalat, men nej nu
delades det ut nya kuvert. Vi var inte alls beredda på detta, dessutom hade vi inte lämpliga sedlar
av rätt valuta tillhanda. P.g.a. detta stagnerade servicen s.g.s. helt, eller man var åtminstone klart sur.
Dessa människor på fartygen gör långa dagar - oftast shift på ett halvt år - men av allt att döma är det så, att dessa människor ombord aldrig får ta del va de på förhand betalda servicepengarna utan de används till något annat ändamål.

SL

6
Färjor / SV: Lite ändringar hos Finnlines
« skrivet: 10 november 2017, 19:02:47  »
På den nya traden behöver ju Nordlink inte de fartegenskaper hon har.
Troligtvis lönar det sig dock inte att smälla för fullt på Ålands hav för att
åstadkomma någon roterande tidtabell.
Finns det tillräckligt last bägge vägarna?
Är det meningen, att man på Kap - Nåd trots den märkbara kapacitetsökningen
även i fortsättningen kommer att sysselsätta tre färjor, eller kommer någon av
de nuvarande kanske att sysselsättas i någon annan trad?
Grimaldi är ju skicklig på att ställa om trafiken och färjorna så, utbudet på filmetrar
motsvarar efterfrågan.

SL


7
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 oktober 2017, 18:10:58  »
Ingen har ännu vågat tänka så högt!
Det sägs hela tiden, att nybygget kommer att ersätta Amorella.
Bra.
MEN: Det står ingenstans, att fartyget inte kunde sättas in på
kvällsavgången från Åbo.
Grace kan väl ta över Amorellas tidtabell?!

SL

8
Färjor / SV: Mariella dockning hösten 2017
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:55:41  »
Förlåt mig, har jag blundat?!
Finns det en option på Kinabygget och när skall
optionen i så fall "tecknas"?!

SL

9
Färjor / SV: SUNNY (ex TRELLEBORG) såld för skrotning
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:50:59  »
Jag tycker också att det är synd, för det såg ju hela tiden ut, som om
någon form av trafik skulle börja.
Vet någon om skrotpriset gått upp - kanske köparen gjorde vinst
jämfört med det han betalade?

SL

10
Färjor / SV: RMS St Helena säljs i Feburari 2018
« skrivet: 07 oktober 2017, 16:45:34  »
Såg ett program i teve för en tid sedan. Resan till ön tog med RMS Helena
4-5 dygn om jag minns rätt!

SL

11
Färjor / SV: Peter Pan förlängs
« skrivet: 06 oktober 2017, 09:14:17  »
Tittade på fartyget i FoF.
Utan att på något sätt vara sakkännare, tycker jag att fartyget är rätt gammalt
för at genomgå en så pass kostsam renovering. Troligtvis har man då i alla fall
räknat ihop att det är lönsamt.
P. Pan och N. Holgersson verkar ju ha en avvikade huvudmaskinskonstruktion.
Två sinsemellan olika par av Mak-maskineri.
Det måste ju ändå finnas en orsak varför man gjort detta val.
Bara som jämförelse, hade ju Siljas Botnia och Floria i tiden ingen "huvudmaskin"
eller två, utan åtta hjälpmaskiner, vilka man kunde köra på 2 - 4 - 6 eller 8 st
beroende på vilket effektuttag som för tillfället behövdes.

SL

12
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 03 oktober 2017, 20:22:40  »
Nordlinks hyttkapacitet kommer att vara ganska stor för den korta överfarten.
Dessutom blir det fråga om vad som kommer att insättas på Malmö -Trave.
Kapaciteten behövs på Helsingfors - Trave under högsäsong.

SL

13
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 27 september 2017, 11:51:10  »
Jag har smått funderat, att har inte fraktutbudet för dagliga avgångar räckt till?
Svårt har det åtminstone varit att få plats ombord den eller de dagar man
verkligen själv velat resa.

SL

14
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 22 september 2017, 10:47:45  »
Efter att i cirka tio års tid rest en hel del på alla italienskorna, saknar jag
faktiskt någon form av program ombord - ärligt sagt hur anspråkslöst
som helst.
Oberoende, reser man nord- eller sydgående, blir den sk. havsdagen
alla gånger rätt lång med bara bastu och ätande.
Dessutom är servicen rätt obefintlig, vågar man kritisera något, får man
genast höra, att det är bara frakten som gäller, och att man i det stora hela
bara är i vägen som stör arbetet. Även klara brister, t.ex. att det inte finns
papper på herrtoaletten noteras, men ganska surt i bland.

SL


15
Färjor / SV: Finnlines
« skrivet: 21 september 2017, 15:33:25  »
Dessutom är ju STAR-klassens fartyg i regel redan tio är gamla, så
kanske det snart blir tid för nybyggen på Finland Tyskland.
Frågar blir, kan man räkna med att de kanske blir längre/större?
Fartygsserien har väl varit rätt lyckad.

SL

Sidor: [1] 2 3