Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sliljest

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 09:36:00  »
Klart, att det nya fartyget - if any - skall ha tillräckligt hög isklass.
Den nuvarande, ex. Travemünde-81, sjunger på sista strofen.
Angående second hand-marknaden, är det ju ofta isklassen, som saknas.
I jämförelse med de fartyg, som fyllt många varvs beställningslistor, är
det i alla fall frågan om ett rätt litet fartyg.
Kanske något varv i Spanien?
Vad blev det f.ö. av Vikings ADCC?

SL

2
Färjor / SV: Får man "bo" på en färja?
« skrivet: 20 april 2018, 16:01:51  »
Motsvarande diskussion fördes här på avdelningen Finland för drygt tio år sedan
när Finnjet gjorde sina dygnskryssningar från H:fors till Muuga, alltså innan hon
fick rätt att anlöpa Tallinn.
Färjan hade ju på däck 2 ett antal c. 4,5 m2 stora 4-pers hytter utan tvättställ
så, att det blev ungefär 1m2 golvyta, så att man turvis kunde stiga upp och gå ut.
Jag har för mig att det fungerade en tid, men förstod senare, att passagerarna för
övrigt inte var värst salongsdugliga!
Kanske någon minns bättre.

SL

3
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 20 april 2018, 08:55:52  »
Den sk. "Stora allmänheten" känner ju transportsektorn rätt dåligt.
Går allt frid och fröjd, märker folk knappast att hela näringen finns till.
Dessutom vet vi redan, att även om man tills vidare använt sig av
billigt tonnage, har ett antal redare redan varit tvungna att ge upp.
Nu pratas det om ett nybygge, vars årliga kostnader kommer att vara
högre än tidigare.
Måste fartyget faktiskt vara nytt?


SL


4
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 19 april 2018, 09:31:21  »
Ja, somliga passagerarfartyg skrotas innan 30 år och med gott underhåll
klarar man 45.
M/s Stockholm finns ju ännu kvar, visserligen kraftigt ombyggd i ny skepnad.

SL

5
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 18 april 2018, 13:53:18  »
Faktiskt rätt till åren kommen denna dam!
Försökte se i FoF om fartyget har något av isklass
som sin halvsyster, (Finlandia -67)?

SL

6
Reseberättelser / Strömeffekten i Wawels hytter.
« skrivet: 07 april 2018, 11:46:58  »
Jag skrev för en vecka sedan om vår bilresa i mars till Polen v/v ombord på Wawel,
men glömde en viktig detalj.
Det visade nämligen sig att strömeffekten åtminstone i våra hytter var begränsad
till bara max. 300W!
Efter en dusch kunde man därmed på elektrisk väg inte torka sitt hår!
Klart, att man som passagerare väntar sig, att minst 6A gärna 10A borde vara till förfogande.
När hytternas antal på 1990 talet ökades, har man inte med tjockare ledningar brytt sig
om att förse hytterna med tillräcklig strömtillförsel, även om ström av denna nivå inte kan en bristvara ombord på ett fartyg. (Alla torkar ju sitt hår inte samtidigt!)
Fartygets elektriker verkar dessutom ha tröttnat på att ideligen koppla på automatsäkringar
eller byta manuella säkringar vilka brunnit. Därför fungerar systemet så, att lägger man
i en apparat vars effekt är mera än 300W, startar apparaten nog, men slår av om två-tre
sekunder utan att säkringen s.a.s. "far"!
Alla förstår inte detta, utan tror - likt min hustru - att det är fel på hårtorken!
Nå jo, 300W räcker ju till för att ladda en rakmaskin eller "tandpetare" kanske mobil,
men jag är ändå ute efter en bättre lösning.

SL




7
Reseberättelser / Ombord t/r på Wawel Nynäshamn -Gdansk.
« skrivet: 29 mars 2018, 13:17:27  »
Jag och min hustru åkte förra veckan med bil till t/r Warszawa, och vi använde oss då av rubricerade färjeförbindelse.
Väntevärdet var, att den gamla färjan också skulle vara "gammal" inuti, men utrymmena
som så, var det egentligen inget fel på. Prissättningen var också på sin plats, även om
"Tax.Free":n kanske var på den dyra sidan.
Hytterna var något större moduler än man är van vid och tillverkade troligtvis i Finland,
eftersom kranarna var av märket ORAS.
På det övre däcket fanns det gott om lastenheter, men inte så många personbilar.
Tidtabellen är inte spänd eftersom Wawel ledigt körde en timme in på returen när
klockorna hade ställts om.
De vägar vi använde, var det inget fel på, även om man mellan Gdansk och Elblag
arbetar med en ny motorväg. Man kan ledigt säga, att hälften av vägen (175 km)
ner var motorväg eller motortrafikled.
På returen använde vi oss av det något längre prissatta motorvägsalternativet förbi
Torun. Trafikkulturen har tyvärr under åren inte ändrats alls i landet. Ingen utom
turisterna följer trafikreglerna, vilket betyder att står det 40, så kör man 80, är det
100 så kör man 200!
Rätt farligt ibland.

SL




8
Färjor / SV: Finntrader/partner
« skrivet: 12 mars 2018, 09:45:00  »
Instämmer med det som Mumin skrev.

Själv har jag rest de fyra systrarna trafikerade Helsingfors - Travemünde.
Fartygen innehöll på -90 talet en hel del nytänkande, rätt stora allmänna utrymmen, vilka
var sällsynta, dessutom ett speciellt "garage" för personbilar i förpiken, stora hytter - över
lag med fönster, samt en stilig restaurang med vita borddukar, där alla passagerare (114)
hade plats och kunde ha måltid på en gång.
Resan såldes till en början enbart med "full pension", så det kunde därför bli tvångsätande
för någon, som även annars fick tiden - två nätter och en dag på havet att gå.
De nya hytterna på det gamla väderdäcket vilka behövdes för Malmötrafiken, är inte av
samma klass, men det är möjligt, att hytterna i femman och sjuan inte har omskötts i den
hektiska trafiken på Malmö.

SL

9
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 12 mars 2018, 09:15:44  »
Nå jo, den "bästa domaren" sitter ju alltid i läktaren!
Ändå tycker man, att det nu bara är "för mycket" stopp i det hela.
Okunskap?!
Huvudregeln är ju, att installationen skall med en gång gå rätt.
Varje stilleståndsdag kostar och dessutom blir det en hel del prestigeförlust,
inte bara för B. Princess, utan för hela Tallink-Silja, den resande publiken
glömmer inte detta fort.

SL

10
Färjor / SV: Viking Lines helårsrapport 2017
« skrivet: 24 februari 2018, 08:30:59  »
VAD!

Finns det inga karameller längre på dynan???!
Detta och hela diskussionen har gått mig förbi.

SL

11
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« skrivet: 22 februari 2018, 10:06:16  »
Helt från luften taget, men förseningsersättningarna - dåligt ord! - är nog i regel rätt låga
och brukar i regel inte innefatta tredje parts förluster/skador.

SL

12
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 21 februari 2018, 09:47:59  »
Polacker är ju också kända för att även "enbart köra", men ändå har de gamla slutkörda enheterna dugit
till Medelhavet.
Det var något av en överraskning för mig att höra, att det hos en känd redare även kan gå till på så sätt.
Det är faktiskt skillnad hur fartygen sköts om. Reste 2009 - fan så länge sedan - från Göteborg
till UK på ett av de fartyg som senare förlängts med 30 meter. I passagerarutrymmen fick man inte bära skor,
det gällde att gå omkring i strumpfötterna! Fartyget var inte ens alldeles nytt, några år dock, men sålunda
hann ingenting egentligen bli smutsigt!
Vidare reste jag med min hustru med Grimaldi ombord på ett biltransportfartyg - 2007 - från en hamn nära
Venedig till Israel och Turkiet, men har eller hade inte något att påpeka om t.ex. passagerarutrymmena
ombord.

SL

13
Färjor / SV: Varför byter man kajplats
« skrivet: 16 februari 2018, 11:32:40  »
Gabriella gör av allt att döma två sk."Abiturientkryssningar" där resemålet inte är Stockholm.
I Finland har man ännu Studentskrivningar, och för dessa elever slutade skolan i går.
Hela fartyget är chartrat i två repriser , så det kommer av allt att döma att gå rätt svängande ombord.

SL

14
Färjor / SV: Erfarenheter av första klass ombord
« skrivet: 12 februari 2018, 09:16:57  »
Kanske något Off Topic, men På Finland - Tyskland hade Finlandia-67 ännu på 70-talet två klasser - 1. och
turistklass.
Alldeles rätt, landgångskortet, som på den tiden var rätt stort,  skulle hela tiden vara med. Vi som var
unga då och ville se världen, var under högsäsong ibland tvungna att lösa in en dyrare biljett i brist på
billigare och då ändrade minen något i baren eftersom väntevärdet självklart var, att unga människor
reste på däcksplats.
Dessutom fanns några sparklasshytter, vilka var belägna nederst med ett himla buller från maskinrummet
eller propelleraxeln. Sådant buller skulle ingen resenär mera acceptera.
Sparklasshytterna saknade dessutom tvättställ - det fanns bara en brits eller två.
Finnlines, vars Finnhansa något tidigare hade börjat trafikera, hade däremot ingen klassindelning.
En stor del av hytterna var bara "couchetter" i två våningar bakom ett skynke, men eftersom
man då avgick på morgonen och var framme på kvällen, blev det bara en övernattning.
Man hann t.o.m. anlöpa Slite och dessutom Karlskrona på vägen till Nordlandkai, dit man till en
början seglade och fick i Trave vänta på att Herrenbrücke öppnades. Bron har numera ersatts av
en avgiftsbelagd tunnel.
Att ett fartyg övernattar i en hamn är ju inte heller vanligt mera.

SL

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 februari 2018, 08:12:59  »
Alldeles riktigt, Båtåkaren. Jag tycker mig minnas, att Nils Eklund i tiderna sade,
att det inte är bra om bankdirektören har mera att säga än han.

SL

Sidor: [1] 2 3 4