Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sliljest

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 17 augusti 2018, 17:31:13  »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.

2
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 02 augusti 2018, 20:27:56  »
När det gäller timecharter, pratar man ju generellt om liggedagar, i C/P-text: lay/can.
Ser det ut, att fartyget håller på att "missa" liggedagarna, kommer man som oftast överens om "nya liggedagar".
I allmänhet behöver ju betraktarn fartyget till ett visst ändamål, så en vecka-två tilläggstid beviljas ofta och är helt normalt.
Förskjuts däremot leveransen av fartyget flera gånger - som nu - och missar betraktaren högsäsongen, kan befraktarn helt enkelt utan några som helst påföljder cancellera avtalet och jag har t.o.m. själv varit med om att mäklaren, som har hand om affären frågar: "Tänker ni cancellera?"
Svarar man JA, så blir det ingen katastrof, livet fortsätter.

SL



3
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 17 juli 2018, 18:18:24  »
Blir det en Megastar 2, kanske 2020-21, så tycker jag att Star bör säljas.
Fartyg brukar ju i regel vara ganska skräddarsydda för sin trafik.
Ingen har här kommit på, att Star kunde ju vara en ypperlig parhäst
till XPRS, eftersom hon från första början blev för liten.
Sälja till en konkurrent?!
Varför inte, i fall Viking är färdig att betala det som Tallink skall ha.
Fiffigast går det ju så, att man genast tar napp, betalar och befraktar
tillbaka, tills nybygget är klart för leverans.

SL

4
Färjor / SV: M/S Skåne och vägglöss
« skrivet: 16 juli 2018, 10:00:27  »
Jag har likaså ett minne att jag för ett antal år sedan också
gjort några överfarter med Skåne visserligen i Scandlines regi.
Eftersom man är van att matsalarna över lag är städade, reagerade
jag på cafeterian, vars golv full av smulor och hade av allt att döma
inte på länge dammsugits.
Minns att jag då tänkte ta pennan i min hand och påpeka, men ofta
får man ju viktigare saker att göra, så skrivandet blev för den gången.

SL



5
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 16 juni 2018, 07:40:07  »
Nybygget torde i så fall komma tidigast till säsongsstart 2020.
Ett europeiskt varv lär väl ändå att föredra.
Alldeles rätt som någon här skrev, att Star är säkert pga. sin ålder
efterfrågad som dagsfärja och att den eventuella köparen säkert går
med på en leverans efter att nybygget är färdigt.

SL

6
Färjor / SV: Finneagle blir Vizzavona
« skrivet: 28 april 2018, 16:36:24  »
När Finnswan kommer in på Kapellskär - Nådendal, blir ju Finnclipper
ledig, eller är det meningen att det skall vara tre fartyg på linjen?
På Malmö Trave fortsätter man väl med tre fartyg.
Otroligt nog, börjar ju Finnpartner och Finntrader redan komma till åren
och även om passagerarkapaciteten f.n. är tillräcklig hamnar de säkert
rätt så fort till Medelhavet.
Är det alltså några nybyggen till Östersjön att vänta?

SL


7
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 27 april 2018, 18:54:18  »
Alldeles rätt, NT-T2!

Det är bara så, att dagens människor inte kan begripa, hur fartygen såg ut för över 60 år
sedan.
Klart, att man kan skrota allting, men jag tycker ändå, att det har sin sida att ens lite få
se, hur fartyg tidigare såg ut.
Hur länge s/s Bore får ligga i Åbo vet ingen.
I Hamburg finns det ju en femtiotalare, som är ett museum, men troligen är det ändå ett
fartyg, som enbart är intressant för folk som har någon form av anknytning till shipping!

SL

8
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 21 april 2018, 09:36:00  »
Klart, att det nya fartyget - if any - skall ha tillräckligt hög isklass.
Den nuvarande, ex. Travemünde-81, sjunger på sista strofen.
Angående second hand-marknaden, är det ju ofta isklassen, som saknas.
I jämförelse med de fartyg, som fyllt många varvs beställningslistor, är
det i alla fall frågan om ett rätt litet fartyg.
Kanske något varv i Spanien?
Vad blev det f.ö. av Vikings ADCC?

SL

9
Färjor / SV: Får man "bo" på en färja?
« skrivet: 20 april 2018, 16:01:51  »
Motsvarande diskussion fördes här på avdelningen Finland för drygt tio år sedan
när Finnjet gjorde sina dygnskryssningar från H:fors till Muuga, alltså innan hon
fick rätt att anlöpa Tallinn.
Färjan hade ju på däck 2 ett antal c. 4,5 m2 stora 4-pers hytter utan tvättställ
så, att det blev ungefär 1m2 golvyta, så att man turvis kunde stiga upp och gå ut.
Jag har för mig att det fungerade en tid, men förstod senare, att passagerarna för
övrigt inte var värst salongsdugliga!
Kanske någon minns bättre.

SL

10
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 20 april 2018, 08:55:52  »
Den sk. "Stora allmänheten" känner ju transportsektorn rätt dåligt.
Går allt frid och fröjd, märker folk knappast att hela näringen finns till.
Dessutom vet vi redan, att även om man tills vidare använt sig av
billigt tonnage, har ett antal redare redan varit tvungna att ge upp.
Nu pratas det om ett nybygge, vars årliga kostnader kommer att vara
högre än tidigare.
Måste fartyget faktiskt vara nytt?


SL


11
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 19 april 2018, 09:31:21  »
Ja, somliga passagerarfartyg skrotas innan 30 år och med gott underhåll
klarar man 45.
M/s Stockholm finns ju ännu kvar, visserligen kraftigt ombyggd i ny skepnad.

SL

12
Färjor / SV: Wind Ambition till Grekland
« skrivet: 18 april 2018, 13:53:18  »
Faktiskt rätt till åren kommen denna dam!
Försökte se i FoF om fartyget har något av isklass
som sin halvsyster, (Finlandia -67)?

SL

13
Reseberättelser / Strömeffekten i Wawels hytter.
« skrivet: 07 april 2018, 11:46:58  »
Jag skrev för en vecka sedan om vår bilresa i mars till Polen v/v ombord på Wawel,
men glömde en viktig detalj.
Det visade nämligen sig att strömeffekten åtminstone i våra hytter var begränsad
till bara max. 300W!
Efter en dusch kunde man därmed på elektrisk väg inte torka sitt hår!
Klart, att man som passagerare väntar sig, att minst 6A gärna 10A borde vara till förfogande.
När hytternas antal på 1990 talet ökades, har man inte med tjockare ledningar brytt sig
om att förse hytterna med tillräcklig strömtillförsel, även om ström av denna nivå inte kan en bristvara ombord på ett fartyg. (Alla torkar ju sitt hår inte samtidigt!)
Fartygets elektriker verkar dessutom ha tröttnat på att ideligen koppla på automatsäkringar
eller byta manuella säkringar vilka brunnit. Därför fungerar systemet så, att lägger man
i en apparat vars effekt är mera än 300W, startar apparaten nog, men slår av om två-tre
sekunder utan att säkringen s.a.s. "far"!
Alla förstår inte detta, utan tror - likt min hustru - att det är fel på hårtorken!
Nå jo, 300W räcker ju till för att ladda en rakmaskin eller "tandpetare" kanske mobil,
men jag är ändå ute efter en bättre lösning.

SL




14
Reseberättelser / Ombord t/r på Wawel Nynäshamn -Gdansk.
« skrivet: 29 mars 2018, 13:17:27  »
Jag och min hustru åkte förra veckan med bil till t/r Warszawa, och vi använde oss då av rubricerade färjeförbindelse.
Väntevärdet var, att den gamla färjan också skulle vara "gammal" inuti, men utrymmena
som så, var det egentligen inget fel på. Prissättningen var också på sin plats, även om
"Tax.Free":n kanske var på den dyra sidan.
Hytterna var något större moduler än man är van vid och tillverkade troligtvis i Finland,
eftersom kranarna var av märket ORAS.
På det övre däcket fanns det gott om lastenheter, men inte så många personbilar.
Tidtabellen är inte spänd eftersom Wawel ledigt körde en timme in på returen när
klockorna hade ställts om.
De vägar vi använde, var det inget fel på, även om man mellan Gdansk och Elblag
arbetar med en ny motorväg. Man kan ledigt säga, att hälften av vägen (175 km)
ner var motorväg eller motortrafikled.
På returen använde vi oss av det något längre prissatta motorvägsalternativet förbi
Torun. Trafikkulturen har tyvärr under åren inte ändrats alls i landet. Ingen utom
turisterna följer trafikreglerna, vilket betyder att står det 40, så kör man 80, är det
100 så kör man 200!
Rätt farligt ibland.

SL




15
Färjor / SV: Finntrader/partner
« skrivet: 12 mars 2018, 09:45:00  »
Instämmer med det som Mumin skrev.

Själv har jag rest de fyra systrarna trafikerade Helsingfors - Travemünde.
Fartygen innehöll på -90 talet en hel del nytänkande, rätt stora allmänna utrymmen, vilka
var sällsynta, dessutom ett speciellt "garage" för personbilar i förpiken, stora hytter - över
lag med fönster, samt en stilig restaurang med vita borddukar, där alla passagerare (114)
hade plats och kunde ha måltid på en gång.
Resan såldes till en början enbart med "full pension", så det kunde därför bli tvångsätande
för någon, som även annars fick tiden - två nätter och en dag på havet att gå.
De nya hytterna på det gamla väderdäcket vilka behövdes för Malmötrafiken, är inte av
samma klass, men det är möjligt, att hytterna i femman och sjuan inte har omskötts i den
hektiska trafiken på Malmö.

SL

Sidor: [1] 2 3 ... 5