Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pOlman

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 25 oktober 2018, 12:39:39  »
dricksen skulle ingå.
Vel, vel, du debiteres en daglig "hyttserviceavgift"!
Vet att vissa kallar dricksen för hyttserviceavgift men vad man än kallar den så är den
borttagen på Costa, har man drickapaket, så tillkommer ingenting nu mera.

2
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 24 oktober 2018, 21:11:17  »
Aha, jag förstår. Men går det att klara sig på helpensionen och ett dryckespak på Costa om man vill? dricksen skulle ingå. Funderar över det här med WiFi också, det ingår inte, långsamt? man kunde visst köpa till något relativt billigt för att endast nyttja sociala medier. Vore iof kul att studera kartor och navigera sig inför hamnstoppen.
Sist jag åkte Costa (Östersjökryssning i sommras) klarade jag mig fint på helpension och dryckespaket, iof hade jag
dyraste paketet "Intendentore" men då får man dricka fina whiskyn, cognac, rom mm samt även tömma kylen i hytten
på alla godsaker. Hade då också endast paketet för sociala medier, tyckte jag räckte bra för kvällarna, på dagarna kunde
man ju ändå surfa i 4g landbaserat och i ryssland köpte jag ett surfpaket för ryssland, blev bra mycket billigare än att
köpa båtens paket.
Det ända jag riktigt saknade var att kunna få glass som efterätt, antar att det är för att dom vill sälja glass på andra
ställen ombord, en sådan sak som tex. är gratis på NCL och RCCL, dom sistnämnda har även frozen Yogurt som är
supergod och man själv får tanka i glas eller strutar.

3
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 24 oktober 2018, 13:48:24  »
Tack, låter bra! ska se till att inte missa tidpunkt för avgång :)verkar som Costa och ex. MCS är rederier med något enklare standard. Dock ingår dricks som tur är på Costas kryssningar. Är det stor skillnad på att kryssa med exempelvis Royal carribian?
Tjaa, enklare standard vet jag inte Costa har flera fartyg med rätt snygg inredning, vissa är lite väl glittriga. MSC har enligt min åskikt
ganska smakfull inredning och kanske tom. dom trevligaste hytterna. Grejen med Costa och MSC är att man ofta får betala för sådant
som ingår i resan med Norwegian eller Royal, sen uppskattar jag att det endast är engelska som gäller på dom sistnämnda och även
att underhållingen ombord är bra mycket bättre.

4
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 22 oktober 2018, 16:20:11  »
Hej!

Det finns ju en flygplats alldeles nära kryssningsterminalen om det är den du landar på så borde Costa ha sina egna
bussar därifrån, kostar en slant nog men då brukar dom ju också ta hand om bagaget direkt på flygplatsen och du
hittar sedan väskorna färdigt på rummet.
Har annars för mig Taxin hade fast pris mellan flyget och terminalen, kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men
någonstans runt 10-15 euro har jag för mig.
Mat finns det nog så det borde passa alla även om kanske inte Costa har det största och bästa matubudet av det
som ingår i biljettpriset. Fast vissa rätter är rikigt bra.
Hytterna på Costa är helt ok, lite spartanska kanske men är ofta rätt stora i jämförelse med andra rederier.

5
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 15:41:41  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...
Ha ha, låt dig inte skrämmas av min berättelse, ovan var ju som sagt skräckexempel. På mina sista resor med Costa
har det inte varit värre än på vilken buffe som helst och det finns ju andra ställen att välja på också.

6
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 15:57:40  »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.
Skrev kanske inte helt tydligt nedan att jag upplever att på mina senare kryssningar med Costa så har det blivit
bättre runt buffen med minskade köer och fler lediga platser. Skräckexempel var med Costa Fortuna 2012, hämtade
vatten i glas och så fort jag hittade en ledig plats lade jag mina glas där och gick sedan och hämtade mat, när
jag kom tillbaks så var glasen borta och platsen upptagen, nästa gång tänkte jag att jag gör tvärsom och hämtade
mat först och lade på en tom plats, när jag sedan hämtat nåt att dricka till så var (den orörda maten) borta och
platsen upptagen och så var det typ hela tiden den resan.
När jag åkte med MSC splendida 2013 så var buffen megastor men det var typ samma sak där man fick gå flera
varv innan man hittade en plats att slå sig ned på. Pratade med en annan svensk med på samma resa, han sa
att han plockade ihop mat och gick ett varv sedan gick han fram till en förvånad servitör och lade brickan i hans
tomma händer och gick därifrån. Förhoppningsvis har dom även löst denna sak till det bättre på MSC efter det
man har inte åkt med dom senare.
På Norwegian och RCCL har jag aldrig upplevt samma svårighet att hitta platser har heller aldrig blivit av med
maten från min plats medan jag hämtat något att dricka. Legend of the Seas hade en för båtens passagerar antal
en lite för liten buffe men så fort det blev fullt där så satte dom dit dörrvakter med radio och sen släppte dom
in folk allt eftersom det blev platser lediga och då kom en servitör och hämtade dig vid dörren och visade
dig till en ledig plats som du sedan hade ända tills man ätit klart och det funkade helt bra tyckte jag.

7
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 22 september 2018, 14:14:48  »
Beror ju mycket på vilket pris man får, tex Costa brukar ha rätt många sista minuten för folk som bokar från Sverige,
tog tex. en 7 dagars östersjökryssning i somras från Stockholm, finns ju två rederier som erbjuder denna, Costa
och RCCL, pris med sista minuten på Costa blev 5700kr ensam i balkonghytt, med RCCL skulle samma kryssning
ha kostat över 30 000kr, och då var valet lätt.

Costa och MSC är rätt lika tycker jag (MSC kanske snäppet bättre), du kan vänta dig många sydeuropeiska gäster
som oftast inte kan många ord engelska, tidigare tyckte jag oftast det var rätt kaosartat runt buffen och svårt att
hitta sittplatser fast har nog varit bättre dom senare åren. Underhållningen ombord ger jag inte så mycket för.
Utrop mm sker på många olika språk (tyvärr har man oftast slutat lyssna när dom kommer till engelska).
Formella kvällar ungefär 2 per vecka som inte många sydeuropéer följer.

Norwegian och Royal Caribian har mestadels engelsktalande gäster, jag uppfattar det mesta ombord som mera
organiserat ombord på dessa, klart bättre underhållning över allt ombord, mera som ingår i priset. Möjlighet
att äta serverad middag på egen vald tid. Bättre buffe med mera att välja på.
RCCL brukar ha 2 formella kvällar per vecka som dom flesta följer. Norwegian har ju sin freestyle stil
vilket innebär att du själv kan välja restaurang och tid för middag och inga formella kvällar alls (fast dom brukar
faktiskt ha 2 kvällar med temat uppdressed or NOT om man vill klä upp sig och faktiskt brukar fler vara
uppklädda dessa kvällar än på formella kvällar på Costa eller MSC). Norwegian tycker jag dessutom brukar
ha lite bättre underhållning än Royal och dessutom ingår alltid ett premium alkohol paket, oftast även wifi
och andra saker. Åker man själv så är också Norwegian det enda rederiet som erbjuder studiohytter för
singelpassagerare med egen lounge för dessa och även träff varje dag samt att man kan anmäla sig
för gemensam middag med alla andra singelgäster. Norwegian tycker jag även gör det mesta med mer
humor ombord än Royal.

Har inte åkt något annat rederi så om dessa skriver jag inte om. Kanske inte helt svar på din fråga
men i alla fall kanske lite hjälp till att välja. Ovan skrivna helt enligt min egen uppfattning.

8
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 04 september 2018, 16:12:57  »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja
Stena köpte ju först gamla Aurella, sedan Turella och än senare Silvia Regina, så inte
verkar det vara främmande för Stena att köpa en gammal finlandsfärja.

9
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 11 juli 2018, 17:31:39  »
Jag tänkte på tiden då viking line var som störst. För det borde väl ha varit precis innan konkursen för Slite.

Men det beror ju på hur man räknar....antal fartyg....kapacitet osv.

Men hur såg turlistan ut 1992? Om vi ta ett specifikt år.


https://www.dropbox.com/s/bkje6v5hz2yx9ez/framsida.jpg?dl=0


https://www.dropbox.com/s/8d6oui1p7dbmth5/turlista.jpg?dl=0


https://www.dropbox.com/s/yxwn5p8v0fg5bhi/baksida.jpg?dl=0

Hoppas dropbox länkarna fungerar för er?

10
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 11 juli 2018, 01:51:48  »
Efter att ha tittat lite på Fakta om fartyg verkar lösningen för sommaren -93 dvs efter Diana II, men före linjen lades ned, varit att Ålandsfärjan gick en sväng på natten till Nådendal utan passagerare. Det hade jag missat tidigare, alltid lär man sig något.
Fanns ingen reklam eller så att Ålfen gick till Nådendal efter en tur mellan Mariehamn-Kapellskär, men
vi tog även passagerare även fast det inte fanns hytter, så det blev väl inte så många pax men några
blev det och eftersom det inte fanns hytter så fick dom sova på soffor och annat. Passagerarna som
kom ombord fick lösa ut biljetter i informationen eftersom det inte heller fanns någon incheckningspersonal i hamnen. Passagerarna verkade ibland lite rådlösa när dom märkte att
vi bara var 2-3 personer som skötte alla ställena ombord.

11
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 09 juli 2018, 13:02:17  »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.
Apollo III hade sin turlista på en egen sida, har två olika versioner av den broshyren
och på den ena heter hon Fortuna som det ju var meningen att hon skulle heta först.

12
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 22 maj 2018, 12:33:26  »
Tackar för dina superfina bilder, ser gärna fler av dom även om vi börjar komma in på nyare år :-)

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 22 maj 2018, 12:31:05  »
Undrar vad det blir för flagg?

Jag skulle tro att det blir finsk flagg.
Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Däremot, om Amorella blir kvar i någon annan trafik, så kan ju nybygget hamna under svensk flagg.

Eftersom nybygget planeras med svenska kryssningsresenärer som främsta målgrupp, blir fartyget nog troligen också svenskflaggat...
Målgruppen har inte så mycket med flagglandet att göra, se tex. Rosella (målgrupp sverige), Europa och Viking XPRS (målgrupp finland) som några exempel. Största betydelsen är nog vart det blir mest förmånligast att flagga den
och det inbegriper ju också flera saker.

14
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 12:19:07  »
Fin film på en alt annat än vacker konstruktion.
Jag undrr hur mycket energi den där roterande trumman igentligen kommer att spara?
invoativt ja. vackert nej /TT
Upp till 6% beräknas det kunna sparas via rotorseglet.
Vackert vs inte vackert är nog säkert nästan lika mycket en vanefråga som smakfråga skulle jag tro, var
själv inte säker på vad jag skulle tycka. Men såg en jämförelsebild på FB i morse, en riktigt fin sommarbild
på Grace från sidan tagen förra året och en kvällsbild från nu med upplyst segel och spoiler bakom skorsten
och till min egen förvåning såg hon faktiskt bättre ut med rotorseglet när man jämförde dessa två bilder.

15
Kryssningsfartyg / SV: Symphony of the seas ar nu levererad
« skrivet: 27 mars 2018, 12:17:32  »
Intim och småmysig trivsel infinner sig förstås lätt när fartyget bara har en maxkapacitet på runt 6.800 pax.

Fast, man valjer vall knappast att aka med RCI om det ar "intimt och smamysigt" man vill uppna? Precis som man inte valjer att aka till NYC om det ar "intimitet" man soker?

RCI ar ju mer att jamfora med en storstadssemester, pa gott och ont, vissa vill ha puls och aker till en storstad, andra vill ha lugn och ro, och kanske da hellre vill aka till en smastad i Provence......

Sjalvklart sa, ar man 6000 passagerare sa far man "storstads problem" med koer osv men, man far ocksa storstadens fordelar, med ett gigantiskt utbud av barer osv.

Man far ocksa betydligt battre shower osv, blir lite lattare att rakna hem en dyr show pa 6000 personer an pa 1000.

Och, det ar ju inte sa att det ar bara ar "pobeln" som aker RCI, skall Du aka i Royal suite sa far Du nog betala runt 25000 USD for en vecka.

Men, alla gillar olika saker, ser inte att det ena skulle vara "finare" an det andra.
Håller med, fast kanske inte helt med det där med köer, har ofta varit med om att det varit längre köer på mindre
fartyg både ombord och vid landgång. Antar att dom större också är mer välplanerade till att svälja folk.

Sidor: [1] 2 3 ... 5