Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pOlman

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: Amorella
« skrivet: 04 september 2018, 16:12:57  »
Tror inte Stena någonsin skulle köpa en 30 år gammal Finlandsfärja
Stena köpte ju först gamla Aurella, sedan Turella och än senare Silvia Regina, så inte
verkar det vara främmande för Stena att köpa en gammal finlandsfärja.

2
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 11 juli 2018, 17:31:39  »
Jag tänkte på tiden då viking line var som störst. För det borde väl ha varit precis innan konkursen för Slite.

Men det beror ju på hur man räknar....antal fartyg....kapacitet osv.

Men hur såg turlistan ut 1992? Om vi ta ett specifikt år.


https://www.dropbox.com/s/bkje6v5hz2yx9ez/framsida.jpg?dl=0


https://www.dropbox.com/s/8d6oui1p7dbmth5/turlista.jpg?dl=0


https://www.dropbox.com/s/yxwn5p8v0fg5bhi/baksida.jpg?dl=0

Hoppas dropbox länkarna fungerar för er?

3
Färjor / SV: turlista viking line 90-talets början
« skrivet: 11 juli 2018, 01:51:48  »
Efter att ha tittat lite på Fakta om fartyg verkar lösningen för sommaren -93 dvs efter Diana II, men före linjen lades ned, varit att Ålandsfärjan gick en sväng på natten till Nådendal utan passagerare. Det hade jag missat tidigare, alltid lär man sig något.
Fanns ingen reklam eller så att Ålfen gick till Nådendal efter en tur mellan Mariehamn-Kapellskär, men
vi tog även passagerare även fast det inte fanns hytter, så det blev väl inte så många pax men några
blev det och eftersom det inte fanns hytter så fick dom sova på soffor och annat. Passagerarna som
kom ombord fick lösa ut biljetter i informationen eftersom det inte heller fanns någon incheckningspersonal i hamnen. Passagerarna verkade ibland lite rådlösa när dom märkte att
vi bara var 2-3 personer som skötte alla ställena ombord.

4
Färjor / SV: Sverige-Finland 1976
« skrivet: 09 juli 2018, 13:02:17  »
Det kan för övrigt noteras att trots att Svea Jarl är struken från Siljas turlista finns hon ännu inte med som Apollo III på Vikings. Kan vara så att affären blev klar så sent att man redan hunnit trycka turlista.
Apollo III hade sin turlista på en egen sida, har två olika versioner av den broshyren
och på den ena heter hon Fortuna som det ju var meningen att hon skulle heta först.

5
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 22 maj 2018, 12:33:26  »
Tackar för dina superfina bilder, ser gärna fler av dom även om vi börjar komma in på nyare år :-)

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 22 maj 2018, 12:31:05  »
Undrar vad det blir för flagg?

Jag skulle tro att det blir finsk flagg.
Om Viking Line säljer Amorella, så flyttas garanterat besättningen över från Amorella till nybygget.

Däremot, om Amorella blir kvar i någon annan trafik, så kan ju nybygget hamna under svensk flagg.

Eftersom nybygget planeras med svenska kryssningsresenärer som främsta målgrupp, blir fartyget nog troligen också svenskflaggat...
Målgruppen har inte så mycket med flagglandet att göra, se tex. Rosella (målgrupp sverige), Europa och Viking XPRS (målgrupp finland) som några exempel. Största betydelsen är nog vart det blir mest förmånligast att flagga den
och det inbegriper ju också flera saker.

7
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 14 april 2018, 12:19:07  »
Fin film på en alt annat än vacker konstruktion.
Jag undrr hur mycket energi den där roterande trumman igentligen kommer att spara?
invoativt ja. vackert nej /TT
Upp till 6% beräknas det kunna sparas via rotorseglet.
Vackert vs inte vackert är nog säkert nästan lika mycket en vanefråga som smakfråga skulle jag tro, var
själv inte säker på vad jag skulle tycka. Men såg en jämförelsebild på FB i morse, en riktigt fin sommarbild
på Grace från sidan tagen förra året och en kvällsbild från nu med upplyst segel och spoiler bakom skorsten
och till min egen förvåning såg hon faktiskt bättre ut med rotorseglet när man jämförde dessa två bilder.

8
Kryssningsfartyg / SV: Symphony of the seas ar nu levererad
« skrivet: 27 mars 2018, 12:17:32  »
Intim och småmysig trivsel infinner sig förstås lätt när fartyget bara har en maxkapacitet på runt 6.800 pax.

Fast, man valjer vall knappast att aka med RCI om det ar "intimt och smamysigt" man vill uppna? Precis som man inte valjer att aka till NYC om det ar "intimitet" man soker?

RCI ar ju mer att jamfora med en storstadssemester, pa gott och ont, vissa vill ha puls och aker till en storstad, andra vill ha lugn och ro, och kanske da hellre vill aka till en smastad i Provence......

Sjalvklart sa, ar man 6000 passagerare sa far man "storstads problem" med koer osv men, man far ocksa storstadens fordelar, med ett gigantiskt utbud av barer osv.

Man far ocksa betydligt battre shower osv, blir lite lattare att rakna hem en dyr show pa 6000 personer an pa 1000.

Och, det ar ju inte sa att det ar bara ar "pobeln" som aker RCI, skall Du aka i Royal suite sa far Du nog betala runt 25000 USD for en vecka.

Men, alla gillar olika saker, ser inte att det ena skulle vara "finare" an det andra.
Håller med, fast kanske inte helt med det där med köer, har ofta varit med om att det varit längre köer på mindre
fartyg både ombord och vid landgång. Antar att dom större också är mer välplanerade till att svälja folk.

9
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 17 mars 2018, 06:45:00  »
Tycker Birka är sämst på detta speciellt i hytterna kom precis hem och hade hytt på däck 9 knappt att man kunde ta emot samtal i hytten.
Borde väl vara så enkelt att sätta upp lite routrar i korridorerna så man får mottagning och wifi?
Jag tror inte du skulle vilja ta emot eller ringa samtal över satelit, åtminstone inte efter du fått räkningen.

10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 13:52:34  »
Stod lite mera utförligt i denna länk och bekräftade lite av funderingarna här ovan.l

http://www.sjofart.ax/nyheter/inget-andra-fartyg-viking-line

11
Kryssningsfartyg / SV: Erfarenheter av AIDA?
« skrivet: 13 januari 2018, 12:49:26  »
På en av dom senaste kryssningarna så träffade jag ett tyskt par, frågade varför dom åker ett mera
Amerikanskt rederi istället för AIDA som ju också åker samma sträckor. Dom svarade att dom provat
AIDA och var inte alls nöjda, om jag fattade rätt så är det bara Buffe som gäller om du inte betalar extra bl.a.
Har en finsk vän som nyligen varit och provat på AIDA i karibien, ska försöka få fram lite om vad dom tyckte.
Träffade på min finska vän som varit ute med AIDA. Tyckte det var ett fint fartyg men sammanfattningsvis
så aldrig mer AIDA.

12
Kryssningsfartyg / SV: Erfarenheter av AIDA?
« skrivet: 31 december 2017, 08:11:05  »
På en av dom senaste kryssningarna så träffade jag ett tyskt par, frågade varför dom åker ett mera
Amerikanskt rederi istället för AIDA som ju också åker samma sträckor. Dom svarade att dom provat
AIDA och var inte alls nöjda, om jag fattade rätt så är det bara Buffe som gäller om du inte betalar extra bl.a.
Har en finsk vän som nyligen varit och provat på AIDA i karibien, ska försöka få fram lite om vad dom tyckte.

13
Pollarsnack / SV: Jul och nyårshälsning
« skrivet: 23 december 2017, 17:16:08  »

14
Färjor / SV: Misstänkt skottlossning på Viking Grace
« skrivet: 21 december 2017, 18:00:32  »
Mumin och fiskars då?
Jo, det sortimentet finns ombord, muggar, vaser mm men jag tror inget fartyg har knivar.

15
Färjor / SV: Misstänkt skottlossning på Viking Grace
« skrivet: 21 december 2017, 13:50:08  »
Frågan är hur länge det dröjer innan vi har säkerhetskontroller a´la flygplatser till färjorna på östersjön.

Jag hoppas att det aldrig händer, och om det händer någon dag, ska jag sluta resa på färjor då.

Vi måste också komma ihåg att man säljer knivar i tax-free butiker ombord, så säkerhetskontroller hindrar ingen eller ingenting.
Nu kan jag inte påstå att jag vet precis vad alla båtarna har i sina butiker men skulle inte tro att åtminstone
ingen viking färja säljer knivar i någon av sina butiker.

Sidor: [1] 2 3 ... 5