Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 24
1
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 22 februari 2019, 09:20:37  »
Hur gick det? Har tågfärjningen upphört från Ystad nu?

2
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 21 februari 2019, 16:29:20  »
Verksamheten bygger på dagsuppehållet i Helsingfors och bekvämligheten av att slippa flytta sina saker till Hotell.

Men ska man spåna fritt går det att köra två turer per dag och riktning med tre fartyg. Men ej med två.

Silja gjorde det några säsonger med storfrqnsyskorna och teoretiskt skulle man förstås kunna göra det igen. Om marknaden funnits.

3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 21 februari 2019, 13:40:03  »
Jo men det är ju den avvägning man måste göra, mellan pic-nic kryssare och attraktivare avgångstider för kvällskryssningarna och detta har vi ju också diskuterat många gånger förrut.

Jag ville bara påtala anledningen till att någon skulle gå till Kapellskär. SeaContainers gjorde som sagt bedömningen att detta var lönsammast (vintertid) och helt uteslutet att någon gör samma bedömning i framtiden ät det nog inte.

4
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 21 februari 2019, 05:58:56  »
Det finns en tillämpning av Kapellskär som funkar för stora kryssningsfärjor och det är för kvällsavgångarna från Åbo.

Men då handlar det inte om passagerarutbyte, annat än för bilburna passagerar + någon enstaka. Poängen är istället att få sälja Tax-free. För färjor som utgår från Finland räcker det inte med att angöra Åland, utan färjan måste även angöra tredje land och då är Kapellskär närmst.

5
Det var ju en tråkig nyhet minsann. Tyvärr har jag inte kunskapen att kunna bidraga till forumets fortlevnad med egna insatser.

Därför vill jag istället framföra mitt tack för de insatser som forumets administratäter genomfört under åren.

Tack !

-Vad gäller Facebook är det inget för mig. Syftet med den plattformen tycks främst vara att lansera sig själv. Redan art överhuvudtaget andas något substansiellt om färjor kommer att uppfattas negativt. Därför gör ingen det, bara bilder, neutralt och ofarligt för lanseringen av sig själv.

Nä, jag har inte skrivit ett facebookinlägg på åratal om något överhuvudtaget och ämnar inte göra det heller. Forumformatet, vart intresse på sin plats, är faktiskt överlägset. Så nog känns det lite trist om landgången försvinner.

Men än en gång, tack för den tid som varit.

6
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 16 februari 2019, 11:01:37  »
För att återgå till passagerarsiffrorna så tycker jag att det största problemet för VL just nu är att Graceeffekten så tydligt avtar. Hade man haft en god utveckling på kvällsavgångarna från Åbo, så hade man kunnat tänka sig ytterligare ett Kinabygge och att Grace flyttades till Stockholm-Helsingfors. -Att man skulle våga sig på ett nybygge direkt för Stockholm-Helsingfors, tror jag inte mycket på.

Men frågan är vad man kan tänkas göra med Nybygget levererat. En tidtabellsändring, så att avgången från Åbo blev före Siljas vore nog en fördel. Men då kan Grace knappast gå längre än till Kapellskär, för att inte tvingas gå från Stockholm för tidigt. 

7
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 16 februari 2019, 10:39:58  »
Vad som talar emot att näringen är sund, är åldern på t ex Vikings flotta. Förvisso går det uppenbarligen alldeles utmärkt att köra med fartyg som snart är ett halvt sekel gamla, men man undrar ändå om det inte är ett tecken på att man ska krama ur det sista, och att några nyinvesteringar faktiskt aldrig är tänkta att komma. Jag tänker här på linjen Stockholm-Helsingfors.

Helsingfors - Stockholm:

Mariella, 1985
Gabriella, 1992

Silja Serenade, 1990
Silja Symphony, 1991

Åbo - Stockholm

Viking Grace, 2013
Newbuilding, 2020

Baltic Princess, 2007
Galaxy, 2006

Stockholm - Mariehamn

Viking Cinderella, 1989

Birka Stockholm, 2004

Åland - Sverige

Rosella, 1980

Eckerö, 1979


Med ett undantag, Ålandskryssningar från Stockholm, har Viking Line den nyaste färjan på varje rutten.  :o
Sanningen är väl snarare att man inte bara har den äldsta snittåldern på flottan överlag, utan dessutom har den äldsta snittåldern för fartygen på varje enskild linje!

-Dvs om man inte som du grupperar ihop Grisslehamn-Eckerö med Kapellskär-Mariehamn och dessutom samtidigt utesluter Stockholm-Mariehamn från Ålandstrafiken. En något märklig manöver som väl inte har till annat syfte än att få fram att Rosella (39 år) faktiskt är ett år yngre än m/s Eckerö (40 år)....

Nåväl, med detta konstaterat, så kan man förstås även konstatera att också konkurrenterna har åldrade flottor. Något som förstås har med den stagnerade marknaden att göra.

Med en stagnerad marknad måste en stor del av investeringarna räknas hem genom förväntade besparingar. Ett svårare, men inte alltid omöjligt konststycket.

8
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 20:49:39  »
SF-Line har väl strängt taget bara beställt ett enda nybygge någonsin för Stockholm-Helsingfors, vilket också var det första (och sista?) fartyget man använde för linjen, dvs Mariella.

Kanske bör också Cinderella anses beställd för Stockholm-Helsingfors, men jag tycker att det hela tiden varit lite oklart vad hon varit ämnad för.

9
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 12:17:31  »
Intressant med Stockholm-Helsingfors är att det verkar som om man vräker ut gratisbiljetter till den linjen. För ett par år sedan var detta ganska ovanligt, samtidigt som man vräkte ut gratisbiljetter till Cinderella. Nu är det nästan tvärt om. Undrar varför?

10
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 11:30:23  »
Dags för lite fakta?
Någon tror att frakten är lönsammast.
Någon annan hävdar att personbilarna är lönsammast.
Hur är det egentligen?
Svaret är inte med säkerhet samma för olika färjor och rederier.
För Stockholmsfärjorna som är stora passagerarfärjor är kanske svaret annorlunda än för tex Finnlinesfärjorna som inte har en massa passagerarutrymme med personal som ska förräntas?

/ Marre
Visst, men nu är det ju Viking Lines färjor som avhandlas i tråden.

Vad gäller köpstarka grupper är det en missuppfattning att skulle önska sig dessa. Det man vill ha är den spendersamma gruppen. Dvs inte den grupp som inte har några pengar alls, men inte heller den grupp som håller i sina slantar på ett vettigt vis. De köpstarka tillhör ofta den senare.

Optimalt är snarare fackföreningskonferens ombord för något LO-förbund...

11
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 04:24:03  »
ett bildäck fullt med lastbilar är mera lönsamt än ett bildäck med personbilar.
Frakten är vad som håller dessa skutor över vattenlinjen under lågsäsong så att säga.
Så den är man nog mycket mån om/TT
Nej, frakten är absolut inte lika lönsam som personbilarna med dess passagerare och man är inte heller lika mån om frakten som tidigare. Tex har man ju slutat med att sätta in extra parallellgående tonnage sommartid för frakten, då ju bildäcken användes i allt väsentligt för personbilar.

Dock är frakten något mer lönsam än att använda bildäcken som rena parkeringsgarage, vilket sker på Cinderella och vintertid även Rosella. Här är ju alternativet att bilarna parkeras vid terminalen, så dess passagerare får man ändå.

12
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 14 februari 2019, 22:42:54  »
Jag tror inte att Viking Line eller för den delen Silja Line har frakten som ett egenmål.

Frakten är extrapengar som man får in på att avända bildäcken till något annat än att bara stå tomma, när säsongen för privatbilister är över och hytter och passagerardäck fylls med kryssningsresenärer.

På sätt och vis kan en hög fraktsiffra stå för något negativt. Dvs om den indikerar att man inte lyckats fylla bildäcken med mer lönsamma personbilar i den utsträckning man tänkt sig.

Tallink har dock ett något annat tänk när det gäller linjerna från Estland.

13
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 14 februari 2019, 13:10:21  »
Förutom FSTR verkar bokslutet vara mycket likt fjolårets.

14
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 13 februari 2019, 23:13:40  »
Det man har satsat på är kryssningsresenärer. Det är för att ge utrymme för dessa som fartygen succesivt blivit lite större sedan 1997. Egentligen 1994 eftersom Silja Scandinavia (Gabriella) och Silja Festival var väsentligen lika stora.

Man skall dock komma ihåg att jämförelsen sker från en bottennivå. Vid mitten av 90-talet var kryssningstrafiken nästan utplånad efter ekonomisk kris och Estoniakatastof. I synnerhet gällde detta den svenska marknaden.

Tittar man på Åbo-trafiken ser man också att det är på kvällsavgångarna från Stockholm man ökat kapaciteten mest sedan dess.

Bytet av Silja Festival mot Galaxy 2008 gav ett större kapacitetstillskott än introduktionen av Grace 2013, eftersom konkurrenten samtidigt drog ned kapaciteten genom att ersätta Silja Europa med BP i det senare fallet.

Dessutom har det parallellt skett en väsentlig kapacitetsökning mellan Stockholm och Åland, vilken ju riktar sig till samma marknad.


Kapacitet Stockholm-Åbo 2008-2013,

Amorella GT 34384
Isabella GT 35134
Tot VL GT 69518

Galaxy GT 48915
Silja Europa GT 59912
Tot Silja GT 108827

Tot Sto-Åbo GT 178345

15
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 11 februari 2019, 23:16:42  »
1997-2008

Amorella GT 34384
Isabella GT 35134
Tot VL GT 69518

Silja Festival GT 34414
Silja Europa GT 59912
Tot Silja GT 94326

Total Sto-Åbo GT 163844
(Dock förstärkt med Rosella GT 16850, Åbo-Kap vissa somrar.)

2013-

Amorella GT 34384
Grace GT 56850
Tot VL GT 91234

Galaxy GT 48915
BP GT 48915
Tot Silja GT 97830

Total Sto-Åbo GT 189064

Sidor: [1] 2 3 ... 24