Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 22
1
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 12 november 2018, 10:35:34  »
Det var som sagt inget lysande namn. Men, det viktiga är trots allt vad man levererar. Det skall bli intressant att se om man konvertera fler färjor. Mercandiafartygen är väl knappast aktuella?

Sedan undrar man förstås hur man tänker sig framtiden för Forsea respektive Scandlines. Funderar man kamske på att sälja det ena? -Eller tänker man sig kanske att separera Gedser-Rostock från Rödby-Puttgarten också?

Skulle någon, tex Stena, TT eller Molslinjen eller ren av Forsea (vilket till hälften skulle bli en internaffär), vara intresserad av att köpa Gedser-Rostock om man bjuder ut linjen till försäljning?

2
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 08 november 2018, 21:42:41  »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.

Är du helt säker på att det är samma ägare till svenska Scandlines och HH ferreis som trafikerar Hborg - Hör linjen?
Enligt mina noteringar är det brittiska 3i group som är 100 % ensamma ägare till tysk - danska Scandlines rederiet. Och FS Ferries Holding Sarl är ensamma ägare till HH ferries rederiet som trafikerar rutern Helsingborg - Helsingör...

Thomas.E

När skulle 3i köpt dem? I mars hade de bara 35% kvar och First State hade 50,1 %

Huruvida kapitalfonden sedan använder samma holdingbolag för båda vet jag inte. Men det är, om det inte har ändrat sig sedan mars, samma fond som är huvudägare i båda rederierna.

3
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 08 november 2018, 14:07:58  »
Jag tycker att namnet låter märkligt som marknadsföringsnamn. Det klingar helt enkelt dåligt.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att byta namn nu när både tysk-danska Scandlines och svenska Scandlines kommit under samma huvudägare, men det verkar ju som att man skall det.

Men som sagt, vi får se.

4
Färjor / SV: Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 23:15:52  »
Det är väl det som är lite svårt att veta?

Om man tex skall åka mellan Göteborg och Berlin, så är Ystad ett alternativ. I framtiden blir Fehrmanförbindelsen ett annat. Och det finns mer uppenbara exempel än så. Kalmar-Berlin tex.

5
Färjor / SV: Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 20:54:12  »
Det är klart att det kan vara på sin plats med viss försiktighet när det gäller utbyggnad av skånehamnarna. Då det är svårt att på förhand bedömma effekterna av Fehmarnförbindelsen.

6
Färjor / SV: Tallinks kvartalsrapport jul-okt publicerad
« skrivet: 01 november 2018, 12:30:57  »
Lite lustigt att man jämför med balansräkningen från den sista september 2017 i sammanfattningen, men med den från sista december 2017 lite mer detaljerat. Blir lite rörigt...

Hur som helst är det ju tydligt att man nu, efter försäljningen av Superfastarna, har ett tämligen stort investeringsutrymme jämfört med för et år sedan. Och då bör man komma ihåg att det inte var särskilt dåligt då heller.

Det bör alltså gå utmärkt att beställa ytterligare ett fartyg, utöver det man nu beställt för Tallinn-Helsingfors.

7
Färjor / SV: Norge och batterfarjor
« skrivet: 01 november 2018, 11:29:24  »
Det är väl ganska klart att batteridrift är en bra affär för enkla vägfärjor i dagens läge. Sedan är det förstås en fråga om hur många man har och när läge uppstår att byta ut eller konvertera befintliga färjor.

8
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 27 oktober 2018, 10:37:09  »
Jo, visst peak shaving eller som det kallas på bilspråk, "mildhybrider", är ju ett sätt att verkligen utnyttja det kostsamma batteriet.

Samtidigt har batteripriserna sjunkit kraftigt sedan framförallt 2015, så om man ändå investerar i kringutrustningen kan det vara värt med ett lite större batteripaket, för att få med sig lite landström.

Dvs om man verkligen får elen billigare från land. Utsätts man för det lokala elnätsmonopolets nättaxor för småföretag och och motsvarande skatt, blir det nästan billigare att producera elen ombord vid optimal belastning.

För gamla passagerarfartyg kan det ju vara bra att vintertid ha någon maskin igång för värmens skull också. Visst det kan lösas med nya värmeväxlare, men det blir ju en investeringskostnad.

9
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 26 oktober 2018, 14:20:37  »
I just det här fallet ägs väl färjelinjen och hamnarna av samma ägare, så samarbetet borde väl inte vara så svårt.

I andra fall, när det rör sig om kommersiella rederier i konkurrens är det förstås viktigt att hamnarna drar sitt strå till stacken. Börjar men med elnätsocker likt det kommunala elnätsbolag brukar ägna sig mot privata kunder och andra småkunder är det förstås kört. Rederierna måste ju få någon återbäring på sina investeringar i fartygen.

Om man å andra sidan jämför med järnvägen, där tågbolagen överhuvudtaget inte behöver betala för det faktisk ganska dyra kontaktledningarna och dessutom ibland fått själva elen subventionerad och naturligtvis näst intill skattebefriad, så är det förstås en annan sak.

Må vara att man aldrig kommer att få samma subventioner som järnvägen, men en rimlig prissättning av elanslutningarna i hamnarna är nog helt avgörande och det är kanske rimligt att kommunerna ställer upp med det för miljöns skull?

10
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 26 oktober 2018, 10:00:36  »
En snabbkalkyl, ULSFO kostar ca 650 USD per ton, det motsvarar omkring 1, 50 kr/kwh el/mekanisk energi, med hänsyn tagen till verkningsgrad mm.

Dvs man spar ungefär 2/3 av bränslekostnaden eller ca 1 kr per kwh el man kan ta med sig från land.

En privatbilägare spar förstås betydligt mer. Att producera 1 kwh el-mekanisk energi från beskattad bensin kostar ungefär 7 kr. Dvs den relativa besparingen är ungefär densamma, men i absoluta tal blir den mycket större, ca 5 kr per kwh uppladdad el.

Om vi förenklar lite och hoppar över fasta kringkostnader,  generatorer etcetera samt fasta skatteavdrag landar kalkylen i att ett fartyg behöver laddas upp ungefär fem gånger så ofta som en bil för att motivera samma batterikostnad.

Men poängen är alltså att för korta regelbundna färjerutter är detta inte bara fullt möjligt, utan till och med helt rimligt.

Hur många gånger per vecka använder man ett batteri i en hybridbil från fullt till tomt?

11
Färjor / SV: Wasa Line går fortsatt bra
« skrivet: 26 oktober 2018, 08:52:27  »
Men för fartygsdrift slipper man elskatten och elnätskostnaden nästan helt, så mam betalar nog inte mer än ca 50 öre per kwh. (Som privatkund betalar man ca 2 kr per kwh.)

Å andra sidan, jämför man med privatpersoner, är oljeprodukter ännu extremare beskattade för dem. Så den som kör "industriellt" gör väl inte en riktigt lika stor vinst per kwh som en privatperson ändå.

Men man kan ju hinna ladda fler gånger per dag. Sammanfattningsvis är man nog ganska nära lönsamhet,  men allt hänger på batterikostnaden.

12
Färjor / SV: Stena Jutlandica pa eldrift
« skrivet: 23 oktober 2018, 11:01:55  »
Det handlar väl mycket om priset på batterierna precis som för vägfordon?

Det i sin tur skall sättas i relation till hur många upp och urladdningar man kan göra per dygn. Ju fler desto bättre, eftersom batterikostnaden kan slås ut på fler tillfällen.

Jutlandica ligger väl i hamn fyra eller säsongsvis till och med sex gånger per dygn? -Faller batterikostnaden lite till kanske det snart räcker för att det skall bli lönsamt att helt gå över till batteridrift?

13
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 13:04:43  »
Var på Lidingö igår och tog upp telefonen och fotade över Värtan.

Som en jämförelse mellan Isabelles GT 34386  och Symphonys GT 58376. Det vore ett rätt stort steg att ta.

14
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 19 oktober 2018, 12:24:49  »
Finns det något kännt om själva fartyget? Blir det mer eller mindre en syster till Megastar eller en nykonstruktion?

15
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 18 oktober 2018, 12:46:57  »
Möjligheten att sätta in Star på Riga och istället sälja Isabelle finns förstås. Men jag hoppas fortfarande på att det snart kommer en beställning på ett nytt fartyg för Tallinn-Stockholm och då blir ju Victoria över, som passar utmärkt för Riga.

Vem som skulle vara intresserad av Star vet jag inte. Men hon skulle faktiskt passa utmärkt som en ny Stena Danica på Göteborg-Fredrikshamn.

Sidor: [1] 2 3 ... 22