Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ib

Sidor: [1] 2 3
2
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 oktober 2018, 19:51:40  »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Det får du göra!

Jag går på ankomsttiden
Så det blir Cinderella och tåget hem samma kväll 505 kl. 17,05!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!


Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.

3
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 oktober 2018, 19:14:22  »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Dom komplettera varandra
Då dom inte har samma kunder.

Tar Viking bort Cinderella så går dessa kunder till Birka Line!
Aldrig till Åbo Färjan!

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!


Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!

Minst en gång i veckan de senaste veckorna har jag fått reklam hem i brevlådan från Viking, inriktad på Cinderella. När nybygget kommer, lär man, antar jag, få hem reklam om nybygget. Tänk då reklam för två färjor, det ser jag som en konkurrens.

Amorella satsar på dansbandshelger nu, Cinderella har också dansband. När jag ska åka snart kommer Amorella att erbjuda två olika dansband. Då tittar jag som kund på vilket fartyg som har bäst produkt i underhållning. Ska då ett nybygge ta vid Amorellas produkter vs Cinderellas så ser jag det som konkurrens. Varför inte nyttja befintlig flotta på ett bättre sätt? Med Cinderella på Helsingfors så händer det någonting där och nybygget kan få lite egen uppmärksamhet. Kanske även går att justera tidtabellen något.

4
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 09 oktober 2018, 18:39:27  »
En tanke som jag får är att: När nybygget kommer så blir det en nyhet och Viking kommer säkerligen att göra en massa reklam. Om de då har kvar Cinderella, som också är "svenskarnas" båt, blir det ju konkurrens mellan nybygget och Cinderella. Varför konkurrera ut dem mot varandra?

Kanske Cinderella in på Helsingfors och Amorella in på Tallinn (om hon inte säljs).

Varför detta?

Det är inte samma produkt!

Åbo färjan kommer och går försent.

Cinderella har bra tider 18,00 - 15,15
Vilket gör att man kan ta sista tåget ner till Skåne!


Med Åbo färjan blir det övernattning eller nattåget.
Sent och obekvämt.

Åbo passar bra till 08or. Men inte mera.
20,00 - 18,55 eller 07,45 - 06,30 som är ännu sämre!
 

5
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 08 oktober 2018, 20:45:18  »
Eh? Vad menar du nu?

Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!

6
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 08 oktober 2018, 16:17:37  »
OM det bygges nye skip med stor fraktkapasitet; kunne det vært et alternativ å gå innom Frederikshavn om natten, på veien mellom København og Oslo?

Det ville vel blitt en gang mellom midnatt og kl 02, og man kunne også tatt med passasjerer.
Cruisepassasjerer blir det nok ikke, men heller ordinære reisende som savner en nattavgang fra Nordjylland til Østlandet, hvor man får mesteparten av natten ombord.

Avgangs- og ankomsttiden behøver ikke å bli vesentlig endret, hvis man satte opp farten litt (igjen).

Hva tror mine ferjevenner om et sånt prosjekt?

Funkar dåligt
Då ryker taksfreen på halva sträckan!
Och resenärerna blir sura.

7
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 08:30:43  »
Nu är det snedseglare på gång

Kontant hanteringen är mycket dyr numera.
Kort är billigare för alla.

8
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 03 oktober 2018, 06:11:21  »
Att se Baltic Queen och Baltic Princess som parhästar mellan Oslo-Köpenhamn skulle vara en trevlig syn. Kan det bli verklighet månne, och vad är det som talar för och emot?

Kan dom byggas på med flera hytter? utan att förlora lastmeter?
Pearl S har idag 2166 hyttplatser och behovet är flera.
"Athena" är ett vackert fartyg.
Synd att "kalypso" inte löna sig att köpa in.


9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 03 oktober 2018, 06:00:01  »
Cinderellas 22h kryssningar blir nog ett minne blott då kinabygget levereras

Går kryssningarna med Cinderella med vinst!
Varför ta bort dom?

Nybygget ersätter inte Cinderella Då det är en annan produkt!!


10
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 augusti 2018, 17:56:48  »
Men vad gjorde då cinderella i Helsingfors för några år sedan? Hon var ju ett par månader i finska viken med x pax. Förmodligen för att testa markanden inför en flytt. Men visst. I dessa tider när vi inte ser så mycket nytt tonnage längre på Östersjön så får vi väl anta att hon kommer gå kvar. Problematiken med amorella har ju dock varit pax volym. Dvs saknar pax så jag ser det som en idioti att sätta större kapacitet sin ersättare och dessutom ha kvar cinderella på samma avgångshamn med bara 2 timmars skillnad i tid för avgång.

M/S VIKING XPRS var på varvet i Landskrona. 2014.
Sedan Egen dockning i Landskrona.

Sedan kommer Åbo färjan försent till Stockholm.
Det kommer bli brist på plats ombord i högtrafik
då NB är för liten för att ta över Cinderellas trafik.

Det dom kan göra är att låta Gabriella ta Mariehamn och Cinderella på Helsingfors.

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 augusti 2018, 11:47:17  »
Kommer vi att få se en flytt av cinderella på finska viken i och med att nya Viking levereras? Det känns helt konstigt att ha 2 kryssningskoncept ut från Stockholm på kvällen.
Frågan är bara om man vill släppa marknaden fri till Birka. Tror dock att kryssningskonceptet på nya Viking måste vara vasst, stort mycket bättre än tex galaxy om det ska lyckas.
Får vi Evt se cinderella på mini kryssningar från Helsingfors som på gamla tider, innan 2003? Dvs ut på kvällen och vara tillbaka tidig eftermiddag dagen därpå?

Vill Viking Line förlora kunder så gör man så.

Cinderella r bra tider för kryssningar, bra tider att åka med,
Det har inte Amorella! för sen ankomst till Stockholm.

13
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 06:43:24  »
Tyder ju på ytterligare ett spik i likkistan. Frågan är hur länge Sassnitzlinjen kommer att finnas kvar?
Ser i turlistan att samtrafiksturlistan med TT på Rostock inte längre finns kvar på Stenas eller TTs tidtabeller i höst.
Man har ju tom åter vissa avgångar gemensamma på minuten när.
Är det någon som har koll på fortsatt samarbete?

Om jag vore Stena skulle jag satsa på den kortaste linjen, Trelleborg - Sassnitz som, med färjor typ Superfast eller varför inte de överblivna Gotlandsfärjorna, skulle kunna få en överfart på 2½-3 timmar. Med 2 färjor skulle man vara kapacitetsmässigt och tidsmässigt överlägsna de längre konkurrerande rutterna till Polen och Rostock. Utan problem skulle man klara 6 dagliga dubbelturer.

/ Marre

Sassnitz nuvarande färjehamn är fel, ligger i en gammal militär hamn.
långt från all vettig kommunikation.

Lika dålig som Kapellskär.

Ska det gå att få vettigt liv på den linjen så behöves en ny hamn på fastlandet.
Nära Stralsund och E251, 

14
Färjor / M/F Berlin på varv 16 - 20 juli
« skrivet: 16 juli 2018, 20:08:55  »

15
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 15 juli 2018, 20:24:34  »
Tack Kim

Kul att se en bild på Sundsbus Pernille 2
Hon gick som ny på HH-linjen.

Hon ersattes av Sundsbus Jeppe 2.

http://www.faktaomfartyg.se/sundbuss_pernille_II_1965.htm

Sidor: [1] 2 3