Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Marre

Sidor: [1] 2 3 ... 14
1
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 14 augusti 2018, 16:29:20  »
Trevligt reportage.
Denna trevliga gamla båt som efter 40 år på västkusten ansågs ha tjänat ut och i stället blev en tax-free-båt på Öresund, först mellan Helsingborg och Köpenhamn och senare startade Nya köpenhamnslinjen 1957, det som sen blev Centrumlinjen mellan Malmö och Köpenhamn, och början på mitt båtintresse.
Så tillbaka i Marstrandstrafiken och sen åter tax-free båt 1962, nu mellan Strömstad och Sandefjord.
Sen dömd till skrotningsdöden,
men som en katt har hon nio liv. Entusiasterna tog sig an henne och renoverade henne varsamt och stilfullt, och det håller än!
/Marre



2
Reseberättelser / SV: Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 09 augusti 2018, 19:09:18  »
Tack för utförliga kommentarer.
Nog tyckte jag att det såg mycket provisoriskt ut med underreden till möbler som saknades i bakersta raden i mitten.
Har svårt att tänka mig att kunna dansa där, men min danstalang är i och för sig inte den bästa.
Kanske var det en mycket tillfälig reparation på gång när jag åkte?

/Marre

3
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 30 juli 2018, 20:38:37  »


Citera
I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham,

Det blev lite fel. ska vara 2 turer även Gbg-Ihm.

Citera
Förvisso, vintertid körde man ju under 90-talet till Köpenhamn istället, så man kan väl se det på olika vis. Jag tror också att man i början körde vissa turer enbart till Kristiansand vintertid, för att ersätta de tidigare taxfreekryssningarna till Köpenhamn.

Visst var det så. Man körde "weekendkryssningar" först till Köpenhamn och sen till Kristiansand också för att utnyttja färjan eftersom man hann ju inte med en tredje veckodubbeltur till England och då valde man helt enkelt de kortare kryssningarna med passagerare och när kanske fraktefterfrågan dessutom var något mindre under helgerna.

/ Marre

4
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 30 juli 2018, 19:27:57  »
Eftersom trafiken mellan England och Amsterdam diskuteras (och ifrågasätts?) tog jag en tur upp på vinden och min broschyrsamling för att bringa mer klarhet i det hela.

När Tor Anglia invigde Tor Line 1966 körde hon 2 turer i veckan Göteborg-Immingham och en tur i veckan Immingham-Amsterdam, avg Immingham fred 22.00 och Amsterdam lördag kl 17.00.

I turlistan från 1968 när även Tor Hollandia levererats körde man 4 turer Göteborg-Immingham, 2 turer  Göteborg-Amsterdam och 2 turer Amsterdam-Immingham per vecka i någon triangeltrafik. Tor Anglia körde Göteborg-Amsterdam-Immingham-Göteborg och Tor Hollandia i motsatt riktning.

I turlistan från 1969-1970 hade man ändrat så man körde tre turer till Gbg-Ihm, 2 turer Gbg-Adm och 1 tur Ihm-Adm och retur.

Mer har jag inte forskat i historiken just nu.

/ Marre


5
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 30 juli 2018, 16:26:44  »
Citera
Linjen till Harwich stryker med vid avskaffandet av Tax-free 1999

Bör kanske förtydligas att DFDS egen gamla huvudlinje till England, Esbjerg-Harwich, fortsatte med passagerartrafik ända till 2014.

/Marre

6
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge pa provtur.
« skrivet: 29 juli 2018, 22:01:17  »
Här är det någon som verkligen lyckats vid designen av skorstenen  :).
I jämförelse med denna känns Carnivals specialsesignade do väldigt slätstrukna.

Ser ut som balkongerna är helt inglasade. Är detta något helt nytänkande, eller finns det fler som har det?

Finns många detaljer jag gillar skarpt. Jättehissen utsides känns dock lite spektakulär.

/Marre


7
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 21:33:11  »
Stena Saga körde ju i många år en avstickare Frederikshavn-Göteborg. Var väl när det var bestättningsbyte i Göteborg?

När vi ändå är på västkusten har vi ju Lion Ferry som med  båda Prins Bertil kombinerade Halmstad-Århus med Århus-Kalundborg och senare Halmstad-Köpenhamn. Likadant när Lion körde ex-sessorna från Varberg och Helsingborg-Grenå. Åtminstone sommartid körde man 3 dubbelturer påVarberg och 2 på Helsingborg.

Ovan står omtalat om DFDS Nordsjölinjer. Detta gäller även de ursprungliga Tor Line-färjorna som ju också kombinerade med Göteborg-Amsterdam och Amsterdam-Felixstowe eller Immingham. Också DFDS-färjan alternerade i flera år Esbjerg-Newcastle och Esbjerg-Thorshavn.

Inom denna kategori borde väl också Vikings sommarturer med Stockholmsfärjorna mellan Helsingfors-Tallinn hamna.

/Marre

8
Färjor / SV: Färjor som trafikerar flera linjer samtidigt
« skrivet: 27 juli 2018, 21:18:10  »
Prinsessan Birgitta körde ju varannan dag eller rättare 6 enkelturer i veckan Göteborg-Travemünde.
Dag 7 körde hon en lördagstur Travemünde-Rönne sommartid och Travemünde-Köpenhamn övrig tid.
Sommartid körde hon en tur till Frederikshavn under liggedagarna i Göteborg.
På samma sätt körde hon sk Butterfahrten, shoppingturer, ut från Travemünde under liggedagarna där. Vet inte om det var året runt.

/ Marre

9
Reseberättelser / SV: Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 22 juli 2018, 20:24:55  »
Citera
Kanske dags att snygga till Pernille snart? :)

Ja, bilden avslöjar inte att delar av inredningen längre akterut var trasig och utplockad, men inte ersatt.
Såvitt jag kan minnas är detta originalinredningen.
I den nedre salongen var inredningen utbytt till lösa stolar och mer restaurangmiljö.
Även Jeppe hade originalinredning i den övre aktersalongen medan sofforna var omklädda en trappa ner och i förliga salongen.
Men på det hela verkade båda väl underhållna med hänsyn till sin ålder.

/ Marre

10
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 22 juli 2018, 20:19:52  »
Uppgiften om taxfreebutiken kommer från Fjordlines reklam.
Man pratar om taxfreebutik, inte butik på en färja. Megastar säljer väl inte taxfree.
För att förvåra jämförelsen ytterligare säger Fjordline "på en dagfärja", och det är väl en definitionssak.

/ Marre 

11
Reseberättelser / SV: Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 22 juli 2018, 20:15:43  »
Tack Jens,
Egentligen mycket snarlika båtar, Sundsbussarna och Förde Reedereis fjordbåtar, med frontsalong och två aktersalonger över varandra.
Sundsbussarna känns dock lite rymligare och modernare med sin större bredd och inte bara fönsterbord med långa soffor.

/ Marre

12
Reseberättelser / Sundsbussarna 60 år
« skrivet: 21 juli 2018, 11:59:18  »
Passade på att göra en liten sommartur till Helsingör. Semester, Hemester, Svemester, är det så utflykterna hemmavid kallas? Åtminstone inte Denmester, för semester på danska heter ferie. En dansk semester är något helt annat. Raka motsatsen.

Ville åka båt, och inte med en flytande shoppinggalleria, och då blev valet enkelt, Sundsbussarna. I år är det 60 år sen norska Moltzau Line startade Sundsbussarna och mycket framgångsrikt drev dessa i många år. Nu på måndag firar man detta med att bjuda alla på fri resa samt med en del jippon ombord.

Sen några veckor finns det nu två Sundsbussar, dels Pernille och dels nyinsatta Jeppe. Med Sundsbussarna slipper man de långa och varma glasgångarna i terminalerna som finns till de stora färjorna. Man går i stället direkt ombord från kajen. Sen upplever man direkt närheten till havet.

Nu lämnar vi Helsingborg. Mercandia ligger klar för avgång. Tycho Brahe håller på att lägga till.





Vi åker med Sundbuss Jeppe som de senaste åren huvudsakligen varit i trafik till Ven men nu alltså är tillbaka på HH-leden. Nu avgår Sundsbussarna varje halvtimme.



På övre däck finns ett café, på nedre en rymlig salong. På fördäck finns ytterligare en bar och den är delad så att halva är en bordershop med försäljning av öl och godis mm.

Så är vi ute på havet.



Efter oss kommer Mercandia.
Vi möter Pernille och Hamlet.







Innan vi seglar in till den centrala tilläggsplatsen i Helsingör.



Helsingör är en trevlig och gemytlig dansk stad.
På gågatan vimlar det av svenskar, shopping med kläder och spritbutiker, massor med trevliga restauranger.
Vi äter en god lunch här och flanerar sen runt en del.

Så är det dags för hemresa. I väntsalen finns också en vin- och spritbutik. Praktiskt.
Vi åker hem med Pernille, som är en nyare version av Jeppe.



Övre salongen på Pernille, där man serverar danska smörrebröd mm. Det gör man för övrigt i de andra salongerna också. På soldäck finns det tom en liten däcksbar.



Så möter vi Aurora och är snart tillbaka i Helsingborg igen efter en trevlig tur på havet.

/ Marre

13
Färjor / SV: Berlin har problem
« skrivet: 21 juli 2018, 10:52:53  »
Så är då Berlin tillbaka i trafik sen natten till fredagen.
Problemen identifierades av tekniker från Rolls Royce till vibrationer i en thruster som nu har bytts ut.
Skönt för alla semesterfirare att färjorna nu kör som vanligt.

https://maritimedanmark.dk/?Id=38887

/Marre

14
Reseberättelser / SV: Grekland 2018, lite nytt, lite gammalt...
« skrivet: 20 juli 2018, 17:07:04  »
Även Rhodos är en trevlig ö, väl värd mer än en transfer från färjan till flyget.
Men jag kan hålla med om att just själva färjehamnen är en av de med lägst mysfaktor på de grekiska öarna.
Men Rhodos gamla stad och även ön i övrigt kan rekommenderas.

/Marre

15
Färjor / SV: Sassnitz
« skrivet: 17 juli 2018, 10:31:45  »
Citera
Helt enig med Marre i at fergehavnen ligger feil, den burde ha vært flyttet tilbake til Sassnitz by.

Nu blandar du nog ihop skribenterna. Jag tror inte på att flytta färjorna tillbaka till Sassnitz centrum. Sassnitz har mycket branta och trånga gator, mycket begränsade biluppställningsytor etc. Är egentligen bara bättre för dagsflanerarna. Då tror jag förr på att flytta tåget också till Mukran om det finns underlag för detta.

Trelleborg-Sassnitz, eller rättare Mukran, är för närvarande under 10 månader av året en ren inköpslinje för alkoholstinna svenskar.
Jag är övertygad om att linjen har en stor potential med nya färjor och utbyggt vägnät.

/Marre   

Sidor: [1] 2 3 ... 14