Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Marre

Sidor: [1] 2 3 ... 17
1
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 26 mars 2019, 19:18:49  »
Citera
Ja det är det nog. För det är ju som en tågresa att åka med Gotlandsfärjorna i dag då behövs inte stort restaurangtorg, vilket man har på Visby och Gotland

Det måste ju inte vara en servering, men ett rejält utrymme möblerat med soffor och fåtöljer där man kan umgås tycker jag man kunde önska sig. Man borde få plats med samma antal passagerare som om man haft vilfåtöljer på ytan. Kanske en liten servering som håller öppet under högsäsong, kompletterat med automater under lågsäsong när det inte finns underlag att ha personal. Jag är inte ute efter en storslagen nattklubbsliknande bar med dansgolv, det tror inte jag heller den vanliga gotlandsresenären efterfrågar. Men jag måste naturligtvis acceptera om jag kanske inte  är "normalresenären".

/Marre

2
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 22 mars 2019, 17:15:21  »
Jag förstår inte riktigt hur man resonerar när man har en serveringsyta som rymmer mindre än 20% av passagerarna.
Vill folk verkligen sitta som i ett flygplan, låt vara att utrymmena är betydligt mer spatiösa?
Jag tror att många skulle vilja sitta mer så man kan umgås med sitt ressällskap vid bord och vanliga fåtöljer och soffor.
Är det bara jag som tänker så?

/ Marre

3
Färjor / SV: Apollo 1970.
« skrivet: 14 mars 2019, 17:07:05  »
Rent storleksmässigt skulle hon säkert kunnat bli ett trevligt sommarkomplement i både Gotlands- och Ålandstrafiken om vi bortser från att där redan finns andra aktörer.
Men det är nog tyvärr bara att inse att hennes tid börjar bli förbi. Hon är ju trots allt nästan 50 år!
Hennes yttre underhåll kan man se är klart eftersatt. Detta kan säkert med ganska enkla medel åtgärdas med lite (läs mycket) målarfärg.
Men vilken status har installationerna. Man kan befara att de har fått samma brist på underhåll som det synliga och då pratar vi stora kostnader för renoveringar. Vilken status har säkerheten? Det finns mängder av frågetecken.

Jag minns Apollo som något stort och fint nytänkande från sommaren 1970 när hon som nybyggd på väg ut från Nådendal strax efter klockan 10 varje dag passerade Ruissalo där jag då råkade befinna mig några dagar på semestern.

/ Marre

4
Reseberättelser / SV: Litauenresa med en prinsessa
« skrivet: 28 februari 2019, 21:14:34  »
Det där med fullbokat har jag också reagerat på.
Jag tolkade det dock till slut så att sidan var upplagd så att alla typer av hytter, alla kategorier, på alla färjorna var listade och de hytter som inte finns på den färja som avgår, den noteras som "Fullbokad" i stället för ett "Finns ej".
Kom underfund med detta när jag såg samma fenomen på Köpenhamn-Oslo, där tex balkonghytterna på tex Pearl Seaways var fullbokade och den typen finns ju inte på den båten.
Ser nu att de har ändrat så inga ovidkommande hytter kommer upp.
/ Marre

5
Reseberättelser / SV: Litauenresa med en prinsessa
« skrivet: 28 februari 2019, 18:56:34  »
Tack Kim för ett som vanligt mycket intressant och välskrivet bildreportage.
Intressant att se den gamla TT-färjan som man åkt ett antal gånger med som ny.
Hade själv planer på att återuppleva henne nu i vinter, men det kom tyvärr annat emellan och blev väl kanske lite nerprioriterat också när man förstod att mycket var stängt nu när hon var degraderad till fraktfärja.
I vilket fall gläds med dig att du kom iväg trots att DFDS tydligen gjorde vad de kundemed att röra till det med ändrade tider och färjor.

/Marre

6
Färjor / Fd Öresundsfärjor kolliderade i Italien
« skrivet: 27 februari 2019, 18:34:29  »
Två f d Öresundsfärjor kolliderade i storm i helgen i hamnen på Ischia i Italien.
Det var den fd Kastrupfärjan Malmö, numera Don Peppino, som i denhårda blåsten inte klarade av att passera fd Dragörfärjan Hamlet, numera Benito Buono.
Skadorna på färjorna uppges inte vara allvarliga. Den mindre av färjorna, Don Peppino, fortsatte direkt efter kollisionen sin påbörjade resa mot Neapel.

https://youtu.be/2oF5-4g5_w8

/Marre

7
Säljes - skänkes / SV: Sjöfartsmuseum till salu
« skrivet: 20 februari 2019, 18:13:22  »
Kontaktuppgifterna i annonsen går till Kjell Hansson och han har väl anknytning till Sjöfartsmuseet på Råå.
Där finns fäl en del om LB-färjor och andra Öresundsfärjor mm, men om det är samma som du syftar på vet jag inte.
/Marre

8
Det var tråkiga nyheter.

Jag har full förståele för att det kräver mycket tid och arbete att administrera det hela som lett fram till att ni fattat detta beslut.
Någonstans finns också en kostnad och får bara hoppas att beslutet itne beror på den.

Vill säga TACK till alla er som genom åren administrerat och haft tålamodet med detta.
Vill också säga TACK till alla skribenter, för utan er/oss hade det inte blivit några intressanta diskussioner och inlägg.
TACK alla ni som gjort denna sida till en läsvärd och trovärdig nyhetssida.
TACK alla ni som bidragit med reseberättelser, många mycket proffsigt skrivna.
TACK alla ni som bemödat er med att låta oss andra delta i tävingar och quiz på olika sätt.
TACK!

/ Marre

9
Säljes - skänkes / Sjöfartsmuseum till salu
« skrivet: 19 februari 2019, 21:04:44  »
I söndagens Sydsvenska finns en annons på privat sjöfartsmuseum i Helsingborg till salu.
Bilden visar fina modeller av bla Stena Baltica -66 och Hamlet -68.
Googla så hittar du mer.
/ Marre

10
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 09:15:38  »
Dags för lite fakta?
Någon tror att frakten är lönsammast.
Någon annan hävdar att personbilarna är lönsammast.
Hur är det egentligen?
Svaret är inte med säkerhet samma för olika färjor och rederier.
För Stockholmsfärjorna som är stora passagerarfärjor är kanske svaret annorlunda än för tex Finnlinesfärjorna som inte har en massa passagerarutrymme med personal som ska förräntas?

/ Marre

11
Övrig sjöfart / SV: Från mitt kontorsfönster
« skrivet: 04 februari 2019, 21:23:41  »
Intressant återseende av Tromsö.
Detta var väl ungefär så mycket jag såg av staden när vi lämnade Hurtigruten för drygt 5 månader sen och vi sedan tog flygbussen vid hållplatsen som syns i backen på sista bilden i första inlägget.
/Marre

12
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 03 februari 2019, 21:17:31  »
Ser ju ganska trevligt ut.
Men allt det nya verkar gå i många nyanser av grått.

Men naturen med is och snö är ännu mer imponerande.

/Marre
 

13
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 27 januari 2019, 08:44:17  »
Det dinns tex

STOCKHOLM 1931
MALMÖ 1969 (de första åren för Centrumlinjen)
MALMÖ 1914 (de sista åren under svensk flagg för Öresundsbolaget)
KASTRUP

/ Marre

14
Färjor / SV: Bilder av Color Fantasy i tørrdokk ved Fayard A/S Munkebo
« skrivet: 22 januari 2019, 21:03:50  »
Imponerande med alla dessa färjor på samma ställe samtidigt.

Men jag har en känsla av att det är ovanligt få varvsbesök på Landskronavarvet i år.
Är det så, och i så fall varför? En kostnadsfråga?

/ Marre

15
Färjor / SV: Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 20:59:43  »
Citera
Hvor mange færger har haft sin (oprindelige) hjemmehavns byvåben i forstævnen?

Många HADAG-båtar hade Hamburgs stadsvapen i fören.
Sen har väl mer eller mindre alla Gotlandsbolagets färjor Gotlands landskapsvapen i fören, iofs inte stadsvapen, men nästan  ;)
Motsvarande med många Bornholmsfärjor.

/ Marre

Sidor: [1] 2 3 ... 17