Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Färjor => Ämnet startat av: Mpba skrivet 26 januari 2018, 13:00:36

Titel: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 26 januari 2018, 13:00:36
Så halades den Italienska kl 11 för att den Svenska skulle hissas. Det skedde i Palermo.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 27 januari 2018, 11:21:53
Vad trevligt!
Välkommen hem till Malmö, Europalink!  :)
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Bvb skrivet 28 januari 2018, 23:20:27
Kan passa på att tipsa om att man kan åka riktigt billigt med finnlines I sommar om man bokar nu.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 31 januari 2018, 22:58:44
Nu ikväll har Europalink lämnat Palermo, med destination Malmö.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 01 februari 2018, 15:56:45
Det blir trevligt och få tillbaka henne i Finnlines-färger på Malmö-Travemunde, där hon hör hemma.
Det får bli en resa till Trave i sommar med henne!
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Marre skrivet 09 februari 2018, 15:51:48
Så har hon då kommit hem till sin nya och gamla hemmahamn, Malmö.
Fortfarande målad med Grimaldi-text på sidan och skorstenar.

/Marre
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 10 februari 2018, 11:42:31
http://www.faktaomfartyg.se/europalink_2007_b_7.htm (http://www.faktaomfartyg.se/europalink_2007_b_7.htm)
Fick in denna nyss
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 10 februari 2018, 14:52:34
Välkommen hem Europalink!
Nu är det dags att plocka fram färgpytsarna!
Ska hon direkt till varv?
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Marre skrivet 10 februari 2018, 16:56:57
Citera
Fick in denna nyss

Trevligt det är någon som tagit en bild. Själv såg jag henne från bron vid Inre fyren, och glömde sen att köra och ta en bild när jag satte mig i bilen.

/ Marre
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Bvb skrivet 12 februari 2018, 19:26:25
Hon ska tydligen segla på torsdag och är tydligen rätt eftersatt italienarna har inte varit snäll mot henne
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 15 februari 2018, 11:15:39
22 i kväll ska hon sättas in i trafiken, kan ju bara hoppas någon är med ombord och ger en rapport hur hon är
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 15 februari 2018, 11:45:37
Läste på en tysk färjesida att hon är planerad för varv och ombyggnad, någon som vet mer och när.
Övriga Star-fartyg har väl uppgraderats i paxutrymmena (något som Nordlink/Nordswan ock fått eller ska få) så sammasak lär väl hända med Europalink.
Man får väl misstänka att hon måste snyggas upp ordentligt på både in och utsida efter tiden hos Grimaldi.
Hur som helst så är det trevligt att hon har "kommit hem".
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: tuvv skrivet 15 februari 2018, 14:15:54
Finnstar/Finnmaid/Finnlady har alla genomgått en renovering av publika utrymmen i mångmiljon klassen (EUR). Finnswan (ex nordlink) skall genomgå en liknande renovering men med fokus på kap-nåd linjen bla. genom att bygga en avsevärt större taxfree butik. Star/maid/ladys hytter renoveras för tillfället löpande under gång. Europalink skall snart in på varv för scrubbers och en ordentlig renovering av de publika utrymmena. Hon skall tydligen vara helt slut både tekniskt och ytligt så till den grad att ett flertal av de ansvariga italienarna ska ha hängt mycket löst när den finsk/svenska delegationen varit nere och gjort sin första inspektion.

Kul att ha alla fem star-klass fartygen tillbaka i norden.

/Tuvv
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Marre skrivet 15 februari 2018, 14:26:33
Hon ligger i Malmö nu och ska väl som sagt sättas i trafik ikväll.
Exteriört behöver hon en rejäl makeup, men det brukar ju inte vara något problem med några färgburkar  :)
/ Marre
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 15 februari 2018, 14:59:29
Finnstar/Finnmaid/Finnlady har alla genomgått en renovering av publika utrymmen i mångmiljon klassen (EUR). Finnswan (ex nordlink) skall genomgå en liknande renovering men med fokus på kap-nåd linjen bla. genom att bygga en avsevärt större taxfree butik. Star/maid/ladys hytter renoveras för tillfället löpande under gång. Europalink skall snart in på varv för scrubbers och en ordentlig renovering av de publika utrymmena. Hon skall tydligen vara helt slut både tekniskt och ytligt så till den grad att ett flertal av de ansvariga italienarna ska ha hängt mycket löst när den finsk/svenska delegationen varit nere och gjort sin första inspektion.

Kul att ha alla fem star-klass fartygen tillbaka i norden.

/Tuvv

Det låter bra!
Hon är värd en riktigt grundlig renovering. Skrubbers stod det också om på tyska sidan men det glömde jag skriva.
Hoppas varvsbesöket sker så fort som möjligt. Någon som har datum?
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 15 februari 2018, 15:36:45
Hon har fått certifikat för 300 passagerare Europalink (normalt 500) och enligt ett rykte så är det stora problem med toaletterna ombord så man har ställt några "bajamajor" på däck.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mumin skrivet 15 februari 2018, 17:21:30
Jag åkte med Finnswan förra torsdagen från Malmö till Travemünde och gan vad båten var sliten. Mattor smutsiga, möbler skadade i hytten (A4) och världens skitigaste tv fjärrkontroll.

Ochså restaurangen var inte ren. Jag var ganska besviken.

Så jo, att renovera finns där.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Bvb skrivet 15 februari 2018, 19:53:27
Ryktet med toaletterna stämmer. Hela avloppsnätet ombord har misskötts.
På syskonen på linjen har man underhåll men det har man tydligen inte i Italien.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 15 februari 2018, 20:15:36
Tydligen ingen avgång i kväll för Europalink, först på söndag verkar nu som hon ska i trafik
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Bvb skrivet 16 februari 2018, 20:09:33
Där är tydligen mycket som Italienarna har lyckats att sabba båten är i riktigt dåligt skick.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 16 februari 2018, 20:54:52
https://www.sjomannen.se/nyheter/bristande-arbetsmiljo-forsenar-europalink/ (https://www.sjomannen.se/nyheter/bristande-arbetsmiljo-forsenar-europalink/)
Hittade detta om Europalink
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Henke H skrivet 17 februari 2018, 00:24:19
Med dessa arbetsmiljo brister som nu uppdagats undrar man ju hur det star till med sakerheten ombord?
Brandsakerheten och brandutrustningen, ar den underhallen?
Livraddningsutrustningen, hur ar det med den?
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: tony tiger! skrivet 20 februari 2018, 00:15:25
Men ändå intressant att man på bara 5 år kan köra ner en skuta så mycket. fast å andra sidan om man inte tvättar och polerar eller servar sin bil på 5 år kanske den int ehäller är så fräsch sen/TT
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Bvb skrivet 20 februari 2018, 09:00:21
Lite så är det faktiskt. Märkligt att man bara ens vill bo och arbeta på en färja där inget funkar.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: peterpan skrivet 20 februari 2018, 11:32:25
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: aries skrivet 20 februari 2018, 11:45:00
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.
Grimaldi är kända av att bara köra tills skutorna dör.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: tuvv skrivet 20 februari 2018, 12:25:15
Grimaldi är kända av att bara köra tills skutorna dör.
[/quote]

I det här fallet har jag förstått det som så att ansvarig italiensk teknisk inspektör samt italienska befälhavare samt Maskinchefer ska ha mörkat mycket av problemen för ytterst ansvariga inom rederiet och att det ska ha varit mycket nervöst när den finsk/svenska delegationen kommit ner till medelhavet för att inspektera fartyget inför övertagandet. Det sista i denna historien är inte avgjort ännu och vad jag hört så kommer "huvuden rulla" nere i Italien som en följd av detta och det skick fartyget varit vid övertagandet.

Gällande snacket om toaletterna onmbord kan jag säga att toasystemet på alla 5 fartygen varit ett problem från dag 1 men att med gott löpande underhåll så fungerar dom felfritt. Men det krävs många arbetstimmar veckovis samt stora mängder kemikalier för att hålla rören öppna.

/Tuvv
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Marre skrivet 20 februari 2018, 13:04:14
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 20 februari 2018, 13:11:52
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
Du fick svar på det i november. ;)
http://www.landgången.se/index.php?topic=682.msg6900#msg6900 (http://www.landgången.se/index.php?topic=682.msg6900#msg6900)
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Mpba skrivet 20 februari 2018, 13:22:03
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Marre skrivet 20 februari 2018, 13:57:43
 
Citera
Citat från: Marre skrivet Idag kl. 13:04:14
Europalink är nu i trafik Malmö-Travemünde.

Men en fundering;
Varför sätter man inte in Europalink på Kapellskär och behåller Nordlink/Finnswan i Malmö.
Varför dessa förflyttningar? Är det något som skiljer färjorna förutom att Europalink är rejält nerkörd?

/ Marre
Du fick svar på det i november. ;)

Tack, jag minns jag sett det tidigare, men hittade inget svar. Tycker likväl det känns konstigt att namnskifte och flaggskifte är billigare än en bottenmålning som jag förmodar ändå måste göras regelbundet. Hur mycket sparar man i bränsle på att ha "glattare" bottenfärg?

/ Marre
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: tuvv skrivet 20 februari 2018, 15:00:48
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: IFO380 skrivet 20 februari 2018, 15:49:50
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Lars Ödlund skrivet 20 februari 2018, 22:26:35
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)

Nu är det ju bara interndebitering som gäller, har det gällt en bareboatcharter från extern part har det förmodligen blivit rejält kostsamt om ägaren verkligen släppt det så långt.

Med tanke på hur skicket är nu så antar jag att hon enbart gått i frakttrafik hos Grimaldi.

Skicket även på de svenskflaggade fartygen verkar gradvis ha försämrats under Grimaldis ägande, Malmöfartygen känns rejält nedgångna och det lär ju påverka framtiden för trafiken om inget görs.
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: Henke H skrivet 21 februari 2018, 01:13:55
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required

Tackar, dar fick jag svar pa en del av mina fragor. men det bor val ha genomforts en PSC aven av svenska myndigheter i samband med flaggbytet?
Titel: SV: M/S Europalink
Skrivet av: sliljest skrivet 21 februari 2018, 09:47:59
Polacker är ju också kända för att även "enbart köra", men ändå har de gamla slutkörda enheterna dugit
till Medelhavet.
Det var något av en överraskning för mig att höra, att det hos en känd redare även kan gå till på så sätt.
Det är faktiskt skillnad hur fartygen sköts om. Reste 2009 - fan så länge sedan - från Göteborg
till UK på ett av de fartyg som senare förlängts med 30 meter. I passagerarutrymmen fick man inte bära skor,
det gällde att gå omkring i strumpfötterna! Fartyget var inte ens alldeles nytt, några år dock, men sålunda
hann ingenting egentligen bli smutsigt!
Vidare reste jag med min hustru med Grimaldi ombord på ett biltransportfartyg - 2007 - från en hamn nära
Venedig till Israel och Turkiet, men har eller hade inte något att påpeka om t.ex. passagerarutrymmena
ombord.

SL