Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Övrig sjöfart => Ämnet startat av: Hasse Nerén skrivet 06 maj 2017, 11:10:09

Titel: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 06 maj 2017, 11:10:09
Hej svejs igen!

Ja då är det bara att ta nya tag och försöka få fart på lite nostalgi bilder och inlägg om Johnson Line igen.

Känns lite tungt att försöka starta upp den här tråden igen på nytt, när den gamla gick så bra. :'(

Bilder från mig kommer i veckan.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 06 maj 2017, 19:07:03
Synd bara på alla fina fotografier som ev försvann  i förra landgången.
Undrar vart Sven-Erik som flyttade till Portugal tog vägen ?
Hälsningar Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: kehinde skrivet 06 maj 2017, 20:12:27
Det kanske finns någon med ett brinnande intresse för Johnson, som eventuell har sparat alla inläggen i något minne någonstans i eller bredvid sinpc
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 06 maj 2017, 21:15:02
Hase Neren,ett fotografi av Antonia Johnson när hon ligger förtöjd I San Pedro i början av 80 talet,
tror att förra medlemmen Briljant postade det.Har du det ?
Med vänlig hälsning Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 07 maj 2017, 10:31:31
Hej svejs Stanley!

Kollade i mitt arkiv och "Briljant" lade ut 4 bilder på Antonia liggandes i Long Beach men det var år 1972.

Har inga foton från att hon ligger i San Perdro på 80-talet.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 07 maj 2017, 11:56:33
Hej Hasse !

Det är nog dom bilderna jag menar.Minnet sviker angående hamn ock årtal.
Kan du lägga ut dom på nytt.

Tack Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 07 maj 2017, 13:44:06
Ja i kväll eller i morgon.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 08 maj 2017, 12:44:35
Här kommer dom efterfrågade bilderna som Langången medlemmen "Briljant" lade ut på den gamla förlorade Johnson Line Nostalgi tråden på Antonia Johnson liggandes i Long Beach 1972

Hoppas han inte misstycker att jag lägger ut igen dom här bilder. (Foto och copyright "Briljant-Landgången")

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg.html)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 08 maj 2017, 12:49:02
Tack Hasse.

Mvh Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 08 maj 2017, 15:38:53
Här kommer lite bilder från mina Johnson Line samlingar.....
Om ni trycker på bilderna ser ni hela bilden.

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130904_zpskhnwgywk.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130904_zpskhnwgywk.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130913_zps29tmpin1.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130913_zps29tmpin1.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130927_zpshc89xbjm.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130927_zpshc89xbjm.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130933_zpscws2grpi.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130933_zpscws2grpi.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130941_zpsququ3td4.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130941_zpsququ3td4.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130941_zpsququ3td4.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130941_zpsququ3td4.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130957_zpspkwk1qxf.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_130957_zpspkwk1qxf.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131040_zpsbuh2pdqt.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131040_zpsbuh2pdqt.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131100_zps8k0slusb.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131100_zps8k0slusb.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131126_zpskpx1lfpd.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131126_zpskpx1lfpd.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131203_zpswhyk3ium.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131203_zpswhyk3ium.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131212_zpsjufqhhx1.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131212_zpsjufqhhx1.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131229_zpsa7vdu4br.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131229_zpsa7vdu4br.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131244_zpsadi1m8sg.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131244_zpsadi1m8sg.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131304_zpsdxwdf9ee.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131304_zpsdxwdf9ee.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131311_zpsy6vebre1.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131311_zpsy6vebre1.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131321_zpsjf2plhfr.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131321_zpsjf2plhfr.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131333_zpss9tck9yi.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131333_zpss9tck9yi.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131433_zpsoozjjrux.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131433_zpsoozjjrux.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131546_zps6dhqyqun.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131546_zps6dhqyqun.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132017_zpsol7fo82j.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132017_zpsol7fo82j.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132026_zps5vqa0rov.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132026_zps5vqa0rov.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132342_zpsfl17dkel.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132342_zpsfl17dkel.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132329_zpsvd2pebg9.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132329_zpsvd2pebg9.jpg.html)


(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132346_zpsqc96z3vk.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_132346_zpsqc96z3vk.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131251_zps1qu062d9.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131251_zps1qu062d9.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131156_zpsdexcdeeu.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131156_zpsdexcdeeu.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131537_zpskfdua6gg.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_131537_zpskfdua6gg.jpg.html)





Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 08 maj 2017, 15:46:49
Imponerande,helt otrolig samling.
Den kan du vara stolt över.
Mvh Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 08 maj 2017, 15:52:33
Ja men ibland undrar jag om det är något fel på mig  ::)

Förutom det du ser har jag sparat på mig pärm efter pärm med foton, tidningsurklipp, reportage. brev, paqubot´s mm.

Jag tänker lägga upp lite Johnson prylar bild för bild allteftersom så får vi se om ni känner igen dom.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: kapstans skrivet 08 maj 2017, 15:57:26
Jösses vilken hängiven samlare, nära på ett eget museum. Kul!
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stefan s skrivet 08 maj 2017, 16:20:21
Mycket trevlig samling, fint presenterad :)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 08 maj 2017, 18:01:35
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

Johnson Line Nostalgi
« skrivet: 06 mars 2009, 11:24 »
Startar en ny tråd tillägnad alla gamla Johnson Line seglare, med förhoppning att den endast tillägnas Johnson Line.

Samtliga bilder är köpt av mig till mina privata samlingar.

Bio Bio vid Finnboda varv 1949
Köpt Tidning Teknikens Värld 1949


Aconcagua Valley i Syd Amerikanskt vatten 1977
Köpt diabild Marc Piche


Lions Gate utanför San Francisco 1969
Köpt diabild Marc Piche

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 12:24 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2009, 11:47 »
Bahia Blanca vid Hook of Holland sommaren 1978
Köpt diabild Marc Piche


Okänd A-båt i Southampton 31 Juli 1959
Köpt Dia-bild okänd fotograf


Hans
Köpt Foto Donald MacFie

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 12:22 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 12:03 »
Brasilia i Syd Amerikanskt vatten på 1960-talet
Köpt diabild Marc Piche


California i okänd hamn i Syd Amerika på 1960-talet
Köpt diabild Marc Piche


Bahia Blanca utanför San Fransisco
Köpt foto, okänd fotograf

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 12:21 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 12:18 »
Santos i San Francisco Bay 1970
Köpt diabild Marc Piche


San Francisco i San Francisco Bay 1971
Köpt diabild Marc Piche


Rio De Janeiro i Syd Amerikanskt vatten på 1970-talet
Köpt diabild Mark Piche

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 12:21 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
skånska lejonet

 87
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 12:30 »
Hej Hasse! What a trip down the memory lane!!!! Tack för trevliga nostalgiska bilder,Landgången när den är som bäst!!Ha dÁƒÂ©!
Anmäl till moderator    Loggat
Administratör

Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2009, 12:55 »
Klart läckra bilder på Johnson fartyg.
Mer av denna vara.
mvh
Micke
Anmäl till moderator    Loggat
Superbiker

 336
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2009, 13:14 »
Mycket trevliga bilder!  :)
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2009, 13:44 »
Annie Johnson (I)
Köpt vykort, okänd fotograf


Annie Therese i Oxelösund 1898
Med tillstånd från OSEUM, Foto Dagmar EriksÁƒÂ©n


Jönköping I
Köpt foto Klubb Maritim, Västra Kretsen


Axel Johnson (III)
Köpt vykort


Pacific (II)
Köpt foto, okänd fotograf


Silver Gate utanför Syd Amerikas kust på 1960-talet
Köpt diabild Marc Piche

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 14:01 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
Tumlaren

 804
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2009, 15:01 »
Hej Hans!
Var själv i M/S Portland under tiden Maj 70 till mitten på Januari 71. mycketr trevlig båt kapten hette Söderström
seglade som matros på La Platatraden,gärna fler bilder tackar på förhand.
Med vänlig hälsning L.Strand "Tumlaren"
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2009, 15:20 »
Hej Tumlaren!
Kul att höra av någon från samma båt, Jag var på Portland från 23 Januari 1969 till den 3 Mars 1970.
Du har inga foton från Johnson tiden?
Hasse.
Anmäl till moderator    Loggat
hasse neren

 791
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2009, 16:01 »
Stewarden Preben Petersen ombord Portland 1969-70
Foto Hans NerÁƒÂ©n


Tror det är Olavi Lehtinen,andre styrman Johnny Grimsthål, kökselev Torgny Grosshed och andre kocken Lennart Nordfelt ombord Portland våren 1969
Foto Hans NerÁƒÂ©n


Olavi Lehtinen och skanskalle (inte riktigt säker) ombord Portland våren 1969
Foto Hans NerÁƒÂ©n


Portland i San Pedro sista resan till Hawaii, Lasse A. här på Forumet var med den resan. Vi ligger mitt emot min gamla båt Rio De Janeiro
Foto Hans NerÁƒÂ©n


Full fart i min hytt ombord Portland i mitten på 1969, jag till vänster och han till höger tror jag kallades "Bello" och jobbade i maskin
Foto Hans NerÁƒÂ©n

« Senast ändrad: 06 mars 2009, 16:08 av hasse neren »
Anmäl till moderator    Loggat
Tumlaren

 804
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2009, 17:06 »
Hej igen Hasse!

Tyvärr inga foton från några av mina båtar som jag varit på men minnen har man ju kvar från Santos,
Buenos Aires,Montevideo långa hamntider kunde bli flera veckor speciellt i B A. men jag och alla andra
får njuta av dina fina bilder.

Hälsningar Tumlaren.
Anmäl till moderator    Loggat
skånska lejonet

 87
Visa profil Privat meddelande (Utloggad)
Åtgärder

SV: Johnson Line Nostalgi
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2009, 17:24 »
Hej igen Hasse!
Jag var i Portland ett par år innan Dig, vi gick mest på La Plata,men även resor på Nordpacific och Wicatraden.Befälhavare jag kommer ihåg Alf Börjesson en legend och upphov till många skrönor,Björklund från Kalmar en storförbrukare av Läkerol,Martin Nyblom med monoklen, Falk, Odd Jansson alltid klädd i
tweedkavaj rökandes cigariller m.fl. Överstyrmän: LovÁƒÂ©n, Vabasalu.Westerholm såg honom aldrig le, samt inte minst båsen "SprutMartin (Gunnar Martinsson)
Han var gift i Göteborg men söndag i hamn kom han alltid på sin Monarped för att käka Ägg&Bacon,jag tror han gick bort i BA av gulsot (?)
Anmäl till moderator    Loggat
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 08 maj 2017, 18:28:06
Så såg de första sidorna på den gamla tråden ut.
Jag har de sparade, hade tänkt spara alltihop men blev inte av.
Tycker det är eländigt att ingen backup sparas, dåligt webhotell det. :(
Jag har bilderna sparade också, troligen de flesta från tråden, samt en hel del andra.
Kan ju delas på olika sätt, kanske enklast med en zip-fil.
Eller på facebook - just detta med att nätforum kan haverera, eller brutalt läggas ner, eller att innehåll plötsligt raderas av forumsägaren, har gjort att jag drar mig lite för att göra för stor ansträngning med att lägga upp nåt.
Har flera exempel på det - ibland var det innehåll som landets bästa experter i ett ämne samlat ihop under flera års tid som försvann. Då blir man förtretad, milt sagt.
Kanske är det bättre med facebook då, även om det också har sina sidor och alla inte vill vara med där. Där kan man också lägga upp dokument och album. Enklare än här. Jag kommer nog att vara mest aktiv där.

Mer tänker jag på de som under åren skrivit mycket på Landgången, som t ex 1980 (r.i.p.) och det materialet bara försvann, om nu inte någon kom på att spara det. Då hade det varit bättre att skriva på papper och spara i en skokartong.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 08 maj 2017, 19:27:51
Hej Priffe!

Kul att du sparat, det har även jag, sparade dom första åren alla inlägg och skrev ut dom på papper en bra bunt blev det.

Tråkigt att höra att "1980" tydligen gått bort.

För mig som startade tråden som blev så stor tillslut, och slet med den i många år med att lägga ut bilder efter bilder som nu inte längre finns kvar på Internet känns det ganska meningslöst och tungt, men jag har bestämt mig för att försöka få lite Johnson nostalgi anda tillbaka och träla på, få se hur ensamt det blir.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 08 maj 2017, 19:52:03
Kommer att efterhand foto och lägga ut bilder från mina samlingar så får vi se om det är något som kan få er nostalgiska... :D

OBS, klicka på bilderna så blir dom större.

Solfjädrar med fodral.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_174945_zpsdtrkr50h.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_174945_zpsdtrkr50h.jpg.html)

1928 väggalmanacka med alla bladen kvar.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175036_zpsd3qbrunq.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175036_zpsd3qbrunq.jpg.html)

1946-10-16 Ekvatorsdiplom skrivet för hand på segelduk ombord M/S Amazonas.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175048_zpshycfw2y2.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175048_zpshycfw2y2.jpg.html)

1946-07-08 Passagerarbiljett resa med M/S Ecuador från Santos till Göteborg.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175121_zpsm4gmv49b.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175121_zpsm4gmv49b.jpg.html)

1920-07-28, Ekvators diplom handskrivet ombord M/S Balboa
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175142_zpse9sthglz.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175142_zpse9sthglz.jpg.html)

1925-05-28 Konjaks leverans från Frankrike.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175150_zpskxzvdrrj.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175150_zpskxzvdrrj.jpg.html)

1952 komplett stor väggalmanacka med alla sidor kvar.
(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175201_zpsbs6uuwud.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170508_175201_zpsbs6uuwud.jpg.html)



Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 08 maj 2017, 22:11:06
Ett on-line-museum, inte illa. Många pärlor i din samling. :)
Men kanske kunde du göra det tillgängligt på andra ställen än Landgången?
Att ha en egen website innebär en kostnad, och om man slutar betala försvinner den, men man kan ha det t ex i form av en blogg, utan kostnad.
Eller på facebook, jag har mer förtroende att facebooks servrar klarar av att ha en backup än landgången.
Man kan ha en egen facebookgrupp, där man lägger upp sitt material, och ha kontroll på andras eventuella medverkan.

Här några bilder från första sidan av den gamla tråden
(https://ci5.googleusercontent.com/proxy/uDUFOcvj_QiyYShktDmXcblbfQ5Wy5Y_jioJbXHD0tB4nmaBZ8btlOV0vmDmY6yZz6knpku8z9I9y9acGAt_e-AA5ZeNl3OFzZ8gDMh1mdl8VusupslQG4LvOaphJZigWEm3L3WJUI6iP21CAx-V3xs=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/BioBio1949vidFinnbodaVarvkptTeknike.jpg)
(https://ci5.googleusercontent.com/proxy/Y4_A37LKGfZqVVnaejyDHoQz72u2X3l0qOFEUFO_aWnTRJQFN8A-cY51wwGsHjwAkylHF9dfuMEDcWuCcftRNm7f9II6L7j_nHYcfZXT1SdJYXRaTN5NSzveQBBE7hzyvFeqfXSC0jqzW_KqamcIT7o=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/AconcaguaValley1977inSouthAfricanwa.jpg)(https://ci3.googleusercontent.com/proxy/gAduPZUfxygdB4UDf_uANylZNUmF0Nl_D4V8WMe2CJES4uqz9Jrjt_VjSAb78EuY43_ejH_b69pGSV-MrbpbvlWB6bor6sXOSyhgVnQ8O52iWfbs6Wy3KV2Tw4ay3C3zaL7_XueD7fc9JeNscXVXL1s=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/LionsGate1969inSanFransiscowatersJu.jpg)

(https://ci4.googleusercontent.com/proxy/_pxNDHNtzJqEuC1ALUmjy5nmfngbb1f1ng6ESrDovkFFEtxbksRLEs_og2ua5fsz8XPr1lzIZoQiXZi_Y3yBOIax57PA87rsPR3gabUwsVT1nmSrIDpLYaa-l2cT3k2FvqXZsIGy4CyS7g=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/BahiaBlancakptslideMarcPiche.jpg)
(https://ci4.googleusercontent.com/proxy/8uHSi5Xmg4bD6Viu-e6-MuX2q3mvfQDk5FmJE6iOhICqD9vkzWMYdOdxYYtDFfJfAB85PVotQXNUicRcVMgcH_62-8-W0_WyFXMjeWlBZJ-_zOp7WrbiLcJQ_nQQNQzLOpBnPakHB-5YQ6r-AiacDBA=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/A-btokndatSouthampton3171959kptslid.jpg)

(https://ci5.googleusercontent.com/proxy/oKZiLeN4D8BgR4dZz5R1m0xqmeyuOPwxB0iYke_RpppKxtL8VgLeXo2jh5KJPc3S9PQV2j1PG7rTwwzo3O2SzfQRNI1yUhyD-2SXwoxdtUXjFt4RgVf-YkTQuWEZtxDaM4ylBdM=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/HanskptfotoDonaldMacFie.jpg)

(https://ci5.googleusercontent.com/proxy/4qaSIUV0KX6Q4iF3oZeeeGsk1wgWZ99LqlMT5FikPPf6jfGjupQvgU-ldvZ3VD_vKUsP-xB2dV5T36Cms5F2w5S8hpgKwJoDx1p_WATk2UOPHZ9bj4DgG7QvDTOiv8-nn5kEwbDoJef-DLiq7Aa02RI=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/California1960sinSouth-Americanwate.jpg)

(https://ci3.googleusercontent.com/proxy/nEF6P7IyLFY2GrmGOEt05gqDRD1Op8s2bXme-EczSyVgPGt3YqJNTiy5J9tLGlMXsWOZASH_LXBuinq3c13-TDRsGvCu-5uO-D6z1Dtb8aCOEQfaoSUigHlR7hMF0dorVyN5jvW08eme2VecGA=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/BahiaBlancakptfotoJanhenriksson.jpg)

(https://ci3.googleusercontent.com/proxy/91RqD-8cjfYfpnK5Pg4DfRULZVuRz_7veYr4zikpVbKnhSNvmWlr6KEHZvLmE8pJi43vgAghYbGJELVSk-5Xoefhy2RtTNDgUBQ8UqlPnBnC5nRRxiOT-gAyy8zvuDT9fUvCaMz3w26wfQ8UBhtH2bI=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Santos1970iSanFransiscobaykptslideM.jpg)

(https://ci4.googleusercontent.com/proxy/FM-3u85KiD6eeY8sYCN3j4J3C5AaODZBfK_qpdsSP_cz3ADKlfoytWI7m5UoYhaN73X9h8f5Pr1H9dFJBHrxqUuGfYyJTxWMprIcXLW-r8JYgro-LlWHAxpyFBe-4oDMvMBVKO_JeKI67OypTg-uL-4=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/SanFransisco1971iSanFransisco-BayiM.jpg)

(https://ci6.googleusercontent.com/proxy/R_O6hCqV9Z0hfQlJ2PsP5U27kCuDJSGnjLWdQMP_OXGxjFQBdh68GhNXzOZtNyN5YxRwITRB-apknfC3bcwKA68C2dx-ouMtzBb3HKLg3Bzfu9n7b3HJu1LZQU5myUhCCpD7NNyzvDx9J5xjEWDmx-8=s0-d-e1-ft#http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/RioDeJaneiroinSouthAmericanwater197.jpg)
















Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Zoroaster skrivet 09 maj 2017, 08:21:49
Hej på er
Trevligt att vara på banan igen.
Och Hasse tack för senast, verkligen trevligt och fint.
Douglas
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 09:44:07
Hej svejs igen Douglas!
Tack själv, det är bara att titta in igen om du har vägarna förbi.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 09:57:16
priffe, jag var på väg att göra en egen hemsida för länge sedan, lade ut bilder på Shipsnostalgia och Shipspotting, sen blev det Landgången och min egen sida blev det inget av med.

Jag kan gott påstå att jag ångrar mig bittert just nu.

Har skickat en vänförfrågan till Johnsonseglarna på Facebook, så får vi se.

Det tragiska förutom allt jobb med att scanna in bilder mm mera jag gjort under alla år är att min önskan med tråden var att gamla minnen och bilder skulle plockas fram från byrålådorna och samlas på ett och samma ställe för att inte glömmas bort i framtiden när alla vi som varit ombord Johnson Line är borta.

Min förlust är bara en droppe i havet mot den Nostalgiska och Historiska förlusten som det nu blev.

Skall jag vara ärlig så känner jag mig ganska frustrerad och trött på att slita med det här, det är min kära hustru som säger till mig att ta nya tag.

Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Haas. skrivet 09 maj 2017, 10:07:54
Ni som har lagt upp bilder till "gamla" kraschade landgången: flytta dem inte från var ni lagrade dem! Det lär ska finnas en äldre backup av Landgången så allt är inte förlorat (det här var ju en tråd med anor så om man förlorar några månader eller ett år så är det inte hela världen). Så fort administratörerna byggt ett (statiskt) arkiv av backupen så länkas bilderna som förr (bilderna var ju aldrig lagrade på Landgångens server).
Dessutom finns tjänster som Wayback Machine (http://web.archive.org) där man kan hitta gamla inlägg, även om jag inte där har hittat några bra kopior på just denna tråd.
Jag är inte själv i branschen och följer inte tråden aktivt, men uppskattar den av rent kulturhistoriska skäl och tycker att alla historier och bilder är värda att sparas och samlas på ett ställe, så fortsätt ni bara i den här nya tråden!
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 10:12:40
haas, jag har alla dom bilder jag lagt ut fortfarande kvar på Photobucket och kommer så förbli.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 10:46:30
Vill ni se foton som jag lagt upp på Photobucket så är länken här http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/library/?sort=3&page=1
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 11:07:02
Tallrik målad av steward Andersson på South Pacific resan ombord M/S Amazonas 1954

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_102949_zpspnbygj26.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_102949_zpspnbygj26.jpg.html)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 09 maj 2017, 11:27:22
Har ni använt en sådan här någon gång...?

Premium till V.A.H.Wisborg vid 1:a Maskinistexamen Nav.skolan i Stockholm den 17/4 1930 från Rederiaktiebolaget Nordstjernan.

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111311_zpsl29ctvhf.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111311_zpsl29ctvhf.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111343_zpsnxpd3gew.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111343_zpsnxpd3gew.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111354_zpscp1qpdv4.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Johnson%20Line%20Nostalgia/20170509_111354_zpscp1qpdv4.jpg.html)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 09 maj 2017, 15:14:08
Värdet med en egen site är att man har koll på vad som finns där och kan se till att det finns en backup.
Om de inte har lagt in några spärrar kan man ladda ner hela websites med https://www.httrack.com/
eller https://websitedownloader.io/sv/
Jag har gjort det med andra websites som hade värdefullt material och jag förstod att det riskerade att försvinna.
Förstår inte att jag inte gjorde det med Johnson Line tråden :(
På webarchive.org finns inget.
Men vi får väl hoppas att det finns en kopia nånstans.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: goranl skrivet 10 maj 2017, 20:08:26
Hej Hasse, roligt att du skapar en ny tråd dock trist att den gamla försvann, fanns mycket intressant i den.
Är dock lite fundersam på Briljants bilder, inlägg 7 Antonia Johnson, var båda gantrykranarna redan borta -72?
På San Francisco lyftes inte den sista kranen av förrän -76 när vi varit på varv.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 11 maj 2017, 17:19:47
göranl, det har du rätt i, kollade på andra foton jag har och i september-75 fans dom kvar men i Juli-76 var dom borta.
Har blivit fel någonstans i årtalet.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 11 maj 2017, 17:22:21
Kan vara så som "Stanley" sa i början på tråden att det var i början på 80-talet, så troligtvis skall det var 1981 i stället
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 12 maj 2017, 18:34:48
Hej igen. Antonia Johnson levererades 30 dec 1971 från Åbo varvet.
Tycker hon ser lite sliten ut på bilderna ock att kranarna skulle tagits bort redan 72 verkar osannolikt.
Så det är mera troligt att det är 1981 som Hasse skriver, men är bilderna tagna i Long Beach ?
Vad säger du Goranl du som seglat på traden.
Med vänlig hälsning Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 12 maj 2017, 20:59:43
Saknar foton på M/t Oceanus bygd 1969 i Göteborg.
Någon som seglat med henne ?
Min bror Benny var lättmatros på henne maj-aug 1982.
Resor ner till Venezuela ock upp till Nynäshamn.
Mvh Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: goranl skrivet 12 maj 2017, 23:50:30
Bilden är tagen när hon ligger vid Terminal Island, mitt emot San Pedro, tvärs över vattnet på San Pedrosidan låg bl.a. det kryssningsfartyg som dom spelade in "Love boat" på.
Bron i bakgrunden är Vincent Thomas bridge.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 18 maj 2017, 09:10:15
Hej igen!

Kul att du återskapat JL Nostalgi Hasse. Vi får se vad det blir av detta. Intresset för detta rederis historia verkar ju vara mycket stort då antalet besökare var en bra bit över en miljon besök och c:a 4000 inlägg på gamla LG. Massvis av bilder och ovärderlig information som bara försvann p.ga. undermålig server. Mycket beklagligt och borde inte får förekomma med dagens IT teknologi.

Jodå, jag bor fortfarande kvar i Olhao, Portugal och pendlar fortfarande mellan Spanien där Maria jobbar fast nu har hon ett nytt toppjobb på Precise hotel i El Rompido, Costa de la Luz, bara 55 min bilresa så allt är lite lättare nu.

Om bilden på Antonia Johnson… som Göran mycket riktigt sa, bilden är tagen på Terminal Island men inte 1972, - jag var själv i fartyget tills augusti 1972 - eftersom gantrykranarna är borttagna och demonterades vid två tillfäller i mitten av 1970-talet efter det att containerterminalerna på USA´s västkust och Europa var fullt utbyggda. De demonterades vid två tillfällen, först 20-fotarna och sedan 40-fotarna. Samtliga 10 kranar ställdes i malpåse vid Kvillepiren mellan Lundbyhamnen och Frihamnen. Kranarna var till försäljning men de var av naturliga skäl mycket svårsålda vid denna tidpunkt. Två av 40-fotskranarna köptes av Göteborgs hamn för containerhantering för järnvägen vid Skandiahamnen.

Eftersom detta är nya LG kan du ladda hem min berättelse om den sista Axel Johnson-serien och om Johnson Scanstar här. Berättelsen fanns även I Båtologen för några år sedan. Tyvärr är den inte uppdaterad ännu. Kanske senare. Den är skriven 2013.
Utskrift 243 sidor och 23 mb i nedladdning.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AxelJohnsonserienJSS.pdf (http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AxelJohnsonserienJSS.pdf)
Säker att öppna och är betrodd.

Efter detta har jag fått veta att två av de kända maskincheferna gått ur tiden;
Björn Örnerstig avled tyvärr I cancer den 4 september 2016. Han blev 76 år gammal.
Kjell Hellqvist avled tyvärr även han I cancer den 6 juni 2016. Han blev 73 år gammal.

Jag skriver lite då och då om min nya berättelse om “Rapport från ett hökeri” och en vacker dag kommer den även ut.
Jag trodde att jag skulle få all tid I världen som pensionär men ack vad jag bedrog mig! Som sambo med en heltidsarbetande kvinna I karriären vet man numera vad “hemmaman” innebär! Ingen tid över alls eftersom man är allt från “ omhändertagande, matlagare, inköpare, tvättare, städare, älskare, mentor, samtalspartner till detta kommer att man också måste vara chaufför samt chilli-chally I soffan också”! Hahaha!
På återhörande.

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 18 maj 2017, 21:24:04
Ifall det var någon som missade lite annan Johnsonhistoria på gamla LG, eller nya läsare, lägger jag ut följande fyra artiklar om rederiets kylfartyg ”Valleybåtarna” samt artikeln om de fyra s.k. ”Flodbåtarna” som ingick i den 21 fartyg stora Argentinaserien som började byggas 1935. Jag pytsar även ut artiklarna om de fyra flaggskepparna samt ”Att segla ute”. Alla är i original och har ännu ej uppdaterats med bilder och text.
Trevlig läsning!

Sven-Erik
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff469/seonyberg/4ebooks_zps39e59b84.png)
Artikeln om Valleybåtarna.
7mb utskrift 47 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Valleyfartygen.pdf  (http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Valleyfartygen.pdf)

Artikeln om Flodbåtarna
2,5 mb utskrift 17 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Flodbatarna.pdf  (http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Flodbatarna.pdf)

”Att segla ute”
3,6 mb. 23 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AttSeglaUte.pdf  (http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AttSeglaUte.pdf)

De Fyra Flaggskepparna I modern tid inom Johnson Line.
2,1 mb. 22 sidor
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/FyraLegendariskaBefalhavare5371.pdf  (http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/FyraLegendariskaBefalhavare5371.pdf)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 18 maj 2017, 22:50:48
Tack för nedlagt arbete Sven-Erik!

Och ha det bra i Olhao
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 19 maj 2017, 07:39:41
Hej Sven-Erik, roligt att höra att du har hälsan ock är vid god vigör.
Mvh Stanley
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 19 maj 2017, 18:36:03
Hej igen S-E, kul att du hitta hit igen. Åker till Symi-Grekland på söndag återkommer med bilder efter det.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 19 maj 2017, 20:02:36
Sven-Erik, du är inte på facebook vad jag vet. Skulle du ha något emot att jag lade upp en del av dina pdf:er i gruppen Johnsonseglarna? Den har 388 medlemmar, och där är mera hålligång än här, om man säger så.
Den är sluten så bara de som beviljats medlemskap har tillgång till det som läggs upp.
https://www.facebook.com/groups/244920338962127/
Sen är det nog osannolikt att det som läggs upp där kunde försvinna i en serverkrasch.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 21 maj 2017, 23:00:03
Priffe…
Du har rätt, jag är inte på facebook och jag ämnar inte vara där heller då jag inte har behovet eftersom jag har ett fantastiskt socialt liv och umgänge utan daglig fb.
Men, jag har förstått av andra att det är en ganska stor aktivitet och intresse kring JL´s historia, lite”sladder” och ”skitsnack” och vad vi kan lämna efter oss som ”inside” information till våra efterlevande.

Ja, Du och ni andra har all rätt att länka vidare mina berättelser om vad jag skrivit. Det är bara sann glädje att kunna dela med sig av lite erfarenheter, historia och av svunnen tid. Som du och många andra vet har jag också gjort viss research och personbiografier/minnesord  på färgstarka individer inom rederiet, bl.a. 19 befälhavare, 9 maskinchefer/tekniker, 4 telegrafister  och 10 hökare m.fl. totalt en bit över 200 utskriftsidor.

Visst, så småningom kommer det mera… men eftersom jag är en synnerligen aktiv pensionär med god hälsa, (än så länge) gott minne… Ooohh kan det bero på gott rödvin månne…(?)… hmmm… Ja, jag filar vidare på mina berättelser om en svunnen tid, minnen och snack inom Johnson Line till efterlevande, anhöriga och alla andra intresserade… utöver detta står jag gärna till tjänst och delar med mig av mina erfarenheter, kunskaper och information så länge jag kan och minns. Bara att fråga!

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 22 maj 2017, 17:20:40
Tack för det Sven-Erik, då lägger jag upp dina pdf:er i arkivet på facebook-gruppen.
Kommer att vara till glädje för många!
F ö heter jag Jens Hultgren, och kanske möts vi någon gång i Olhao eller annorstädes.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 23 maj 2017, 18:46:48
Montevideominnen.

I just denna månad 1987 är det precis 30 år sedan jag hade min sista lönemånad från Johnson Line AB. Det var då 23 år sedan jag anställdes inom Rederi AB Nordstjernan i juni månad 1964 och fartyget Montevideo. 23 år trogen rederiets hökeri och landorganisation. Hela vägen upp från ung kockelev till rederitjänsteman inom sjöpersonalavdelningen i Göteborg och på HK i Stockholm.

Under denna period av mitt liv ryms självklart mängder av olika fantastiska minnen. Både underbara, bra och dåliga till tragiska och mängder av Johnsonmänniskor har passerat revy och vissa blev vänner för livet. Tyvärr har många också lämnat jordelivet.

Jodå, till alla ni som undrar, när jag är färdig med min berättelse ”Minnen och rapport från ett hökeri” kommer jag att lägga ut den för nedladdning här och på FB. Men av naturliga skäl tar det tid att sammanfatta alla glada, tokiga och tråkiga minnen från min Johnsontid. Som alla förstår är det mängder av minnen att sortera för min inre hårddisk.

Igår råkade jag träffa en svensk som bl.a. seglade på Brodinarna mellan Sydamerika och Nordamerika på 60-talet och givetvis gled samtalet automatiskt in på de välkända sjömans barerna på La plata-traden. Det är ganska fantastiskt så mycket minnen en människa kan trolla fram från minnet när man talar om det.

Tyvärr gjorde jag bara 4 rundresor på La plata-traden 1965-1966. Jag var främst på Nord Pacific-traden och World Wide under alla aktiva sjömansår när jag inte jobbade iland. Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle på gamla LG berättade om en speciell episod från Ancla Bar i Montevideo. Som många vet och förstår var Ancla Bar en av de många välkända sjömansbarerna på denna trad.
På Ancla Bar i Montevideo hade jag min första allvarliga förälskelse, bara 18 år gammal - en oförstående liten pojke från Bohuslän och 2e kock som nyss blivit utsläppt i livet, men med "erfarenhet av en vild karneval i Rio" någon vecka tidigare - där träffade jag en liten raffig och sexig tjej från Uruguay, bara 19 år gammal (hon visade mig sitt pass) och vi träffades varje gång vi var i Montevideo.
 
På den tiden låg vi med Thai i Montevideo både på sydgående och nordgående, varje gång två-tre dagar, som mest fem dagar vid ett tillfälle… fyra resor där då… blir ju några gånger på Ancla Bar... och varje gång tillsammans med samma tjej och jag var kär som en ”klockarkatt”… vi brevväxlade... jisses då...nåja, vad vet man om kärlek vid 18 års ålder… hmm, underlivet var i alla fall kärt… och hon gillade självklart mina pesos sam saker jag köpt åt henne i Sverige... Tyvärr förstod jag inte då hur länge hon stod ut med det livet… ofattbart idag… alltså seriöst sett, slitsamt "skådespelaryrke"... och en ung liten flicka som kanske inte hade några större val här i livet.

”Ancla Bar” då, 1965/1966 låg mitt emot ”Oslo Bar” i Montevideos välkända skrikeri. På Ancla var det mest befäl som häckade intog några ”Pink-Gin”(Angostura, Gin, vatten o Lime) eller Cuba Libre innan de ”rumlade” vidare för andra äventyr… för att komma tillbaka på nattkröken och ragga. På Oslo Bar var det mest matroser… Oslo var lite mera ”ruffigare” och skitigare, som en genuin gammal sjömansbar skall vara.

Jag var 2´e kock då men jag ”häckade” på Ancla Bar vid varje ledigt tillfälle, ibland till och med mellan ”1 och 3” på dagen… bara för att klämma en iskall och klämma lite på ”min tjej”… gud vad löjligt det låter nu... jag var pigg då… och naiv... men alltid tillbaka till jobbet i byssan på Thai… ( i min ansvarskänsla var jag mognare än alla andra tillsammans)... och för att ”ställa upp” för en ibland stupfull 1´e kock som låg avsvimmad i hytten och stank rom lång väg... och en hökare som först vaknade till liv efter Rio på nordgående… och då skällde han! Fy fan vilken liten löjlig figur kan man tänka nu. Nu kan man också undra hur de kunde få vara kvar och lyfta lön bara för att vara där.

Vid ett tillfälle mötte jag kapten Nils Tengberg, som då var en respektfull befälhavare på Thai i dörren till Ancla Bar… med kommentaren ”så kocken är ute och förlustar sig”… vilket i princip var den enda meningen han sade mig under två resor tillsammans... Hmm... jag var blyg och visste inte vart jag skulle ta vägen och pissa i byxorna var ju ingen option… Jisses, stackars liten blyg pojk.

Så småningom hoppas jag att alla pusselbitar faller på plats i min berättelse, fakta, minnen biografier och sladder.
Förresten, är det någon som vet vad som hände med Gert-Ove Ericssons berättelse om Rio-fartygen? Ett megaprojekt, men i alla fall.

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Arnold skrivet 24 maj 2017, 20:44:07
(http://www.arnoldstechart.se/images/bojohnson2.jpg)

Hej! Tur att denna tråd kommit tillbaka och att Hasse och Sven-Erik är aktiva
igen. Testar med att lägga ut min senaste bild som visar Bojo med en mix av
containers med konsortiet EUROSAL:s olika varumärken. D.v.s. Johnson,
Hapag Lloyd, franska CMG, belgiska CMB, engelska PSNC och chilenska CSAV.
Hälsningar Arnold
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 25 maj 2017, 23:02:32
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff469/seonyberg/ornerstigs_zpsx5sic2nq.png)
Hej igen,
Jag gör nu en ny test genom att lägga upp en uppdaterad pdf-version av far och son Örnerstig. Porträtten är uppdaterade då tyvärr Björn Örnerstig avled den 4 september 2016.
 Den ligger nu på Microsofts molntjänst onedrive. Den finns tillgänglig för alla, kan laddas hem och läggas över på facebook.
Tyvärr vet jag ännu inte hur jag lägger upp kataloger på onedrive men det får ske senare när jag lärt mig lite mera om tekniken.

Örnerstigs, Kalle & Björn:
https://1drv.ms/b/s!AjyRQb9Macf1cYjTlS--zhDhk8A (https://1drv.ms/b/s!AjyRQb9Macf1cYjTlS--zhDhk8A)
Öppna uppe på vänster sida ”öppna i webläsare”.

Imorgon återkommer jag med lite kommentarer kring Arnolds finna illustration om Bo Johnson eftersom fartygets förste maskinchef var just Björn Örnerstig..
Sven-Erik

Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 26 maj 2017, 13:53:50
Arnold Idestrands fantastiska illustration av Bo Johnson var byggd 1984 och såldes 1993. Fartyget byggdes vid Nippon Kokkan i Yokohama, Japan och såldes till tyska Hamburg Sud och överlämnades i Guayaquil, Ecuador. Fartyget var i Johnsondrift bara 9 år. Hon var heller inget seriebygge som var brukligt inom rederiet förr I tiden. Fartyget skrotades 2009 I Alang, Indien efter 25 års drift.

Bo Johnson var utrustad med en kran som illustrationen visar. Då hon trafikerade rederiets sydpacifictrad var inte alla hamnar på sydpacific utbyggda för containerhantering på den tiden.
Eftersom Björn Örnerstig var fartygets förste maskinchef och som tyvärr tragiskt dog den 4 september 2016 lade jag igår kväll upp hans personbiografi tillsammans med sin far maskinchefen Kalle Örnerstig. Berättelsen är från 2013, tyvärr den sista gången jag träffade Björn i Lysekil. Den uppdaterades 2017.
För de som inte vet, var Arnold Idestrand vid detta tillfälle teknisk chefsinspektör för rederiet vid byggandet i Japan.

RoRo-fartyget Rosa Blanca såldes även hon 1993 efter bara 8 års tjänst inom JLAB.
I samband med att Bo Johnson och Rosa Blanca såldes avslutades också Johnson Lines’ sjöfartsepok  efter 113 år om man bortser från färjorna inom Silja Line som fanns kvar I ytterligare några år tills Moderbolaget EffJohn International  (Effoa  och Johnson Line) sålde  Silja Lines varumärke och fartyg till Tallink 2006. EffJohn hade tidigare sålts till brittiska Sea Containers 2002.

Priffe, när du känner för det kan du lägga upp den uppdaterade pdf:en på din facebooksida. Bäst är att ladda hem pdf:en.
Tyvärr har jag noterat att OneDrive är lite slö så jag kommer att byta till annat system när jag testat! När detta är klart kommer jag så småningom att lägga upp specificerade mappar med samtliga gamla och nya, kommande berättelser och personporträtt här.

Eftersom Maria numera jobbar på andra sidan gränsen veckopendlar hon hit till Olhao varje weekend innan hon har, eller vi tillsammans, hittat en ny ordinarie bostad i El Rompido. Detta ger mig lite mera tid under vardagar att vara mera aktiv inom tråden och att fila på mina berättelser och uppdateringar. Då det är Fredag idag önskar jag er alla en trevlig weekend!

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Arnold skrivet 26 maj 2017, 17:01:42
(http://www.arnoldstechart.se/images/Bojo delivery 1984.jpg)

Hej Sven-Erik, Hasse och andra Johnsonintresserade!
Jo visst är det så, bilden visar Ingvar Axelsson, RIP, och Björn Örnerstig, RIP, ombord Bojo vid
leveransen 1984 i Yokohama. De var förste befälhavare respektive förste maskinchef på M/S Bo Johnson.
Hälsningar
Arnold
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 31 maj 2017, 14:41:17
Är det någon som har eller vet var man kan finna GA-ritning och kanske också spantruta för något fartyg i Argentina-serien ?
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Arnold skrivet 02 juni 2017, 22:58:14
Hej Hasse!
Jag har en hög med GA-ritningar på Argentina-fartygen som vi kallade hela gruppen "A-båtar".
Exempelvis:
Panama 1945, Margaret J. 1928, Colombia 1937, Argentina 1935, La Plata 1943, Paraguay 1947,
Venezuela 1944, Guayana 1948, Brasil 1935, Brasil 1943, Axel J. 1925.
Arnold
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 05 juni 2017, 09:41:28
Tack för svaret Arnold, jag fick ett e-mejl av en person som sökte ritning för att göra en modell av en A-båt.
Kan jag hänvisa till dig?
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Arnold skrivet 06 juni 2017, 11:22:44
Hej Hasse!
Javisst, den senaste som lånade ritningar för modellbygge på A-båtarna var
Uffe Hobro. Inspektör på Sjöfartsverket. Det blev en fin modell.
Hälsningar
Arnold
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: kehinde skrivet 13 juni 2017, 13:45:04
Hoppas någon kan verifiera, om det är en skröna eller inte. Om Johsons gamla Pedro Christphersen gick det en hel del historier om och då Johnson kom upp i mässen eller ljugarbänken var hon alltid ett ämne, som dök upp.
På en av sina absolut sista resor från Sydamerika till Sverige skulle det ha tagit 40 dygn och en del av besättningen skulle ha "törnat". Jo det var en benämning, när någon hade psykiska problem eller krökat för mycket och ibland sade man sjövild.
Någon som tror sig ha belägg för den långa tiden till sjöss, när det gällde Pedro Christophersen??
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 13 juni 2017, 15:06:25
Naturligtvis går det mängder av skrönor och historier om ett så omtalat fartyg som Pedro Christophersen. Tyvärr får vi nog aldrig veta vad som är sant och inte sant. Däremot kan det vara mycket troligt att sista resan från Sydamerika till Göteborg tog 40 dygn. Att besättningen skulle ”törnat” runt med en lång sjöresa är mindre troligt utan mera troligt på grund av för mycket sydamerikanskt brännvin och vin.

Vad vi däremot vet är att fartyget var det andra i en serie om 11 fartyg med moderfartyget Suecia som dessutom var det första dieseldrivna fartyget i rederiet. Samtliga i serien byggdes vid Burmeister & Wain i Köpenhamn mellan 1912-1925.

Sista resan tordes ha gjorts 1955 då fartyget lades upp vid Lundbyhamnen i Göteborg fram till sin ”pensionering” från Johnsonlinjen 1962 då hon såldes till Skrot & Avfallsprodukter i Göteborg. Pedro Christophersen var då 49 år gammal.

Vad vi också vet att delar av hennes magnifika salongs-inredning monterades ned efter försäljningen och byggdes upp som ett rum vid huvudkontoret vid Stureplan i Stockholm. Rummet kom att kallas Pedro Christophersen-rummet och lär finnas kvar än idag.

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Zoroaster skrivet 13 juni 2017, 19:15:40
Utan att veta något om Pedro C. så när jag arbetade på Svenska Väg och Nya Asflat i Göteborg. Detta i samband med att dessa byggde Torshamnen på 60 talet. Så hade vi en pråm med namnet PEDRO och det var en nerskuren bottendel av gamla Pedro C. Under arbetena sjönk Pedro en gång på grund av att någon glömt att stänga en ventil i aktern där vi hade omkladningsrum och matsal. Hela däcket var fullt med tre pålkranar och arbetsutrustning.
När jag sedan fick veta varifrån pråmen kom kändes det som man trampat på en historisk köl.
Douglas
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 22 juni 2017, 16:20:05
GLAD MIDSOMMAR!

Jag vill bara önska alla gamla och nya vänner en riktigt trevlig och glad midsommar med allt vad detta innebär i sverige.

Vi kör till Portugal imorgon och firar midsommar i Olhao med Suchi och vino branco tyvärr ingen sill och nubbe i år heller. Men vi har i alla fall ett riktigt varm väder.

Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: yukoulf skrivet 09 juli 2017, 21:04:19
Pedro gjorde sin sista resa 1955, gick från upplag i Nynäshamn på sin sista resa på La Plata. Resan kantades av upprepade maskinproblem med långa liggetider under reparation och väntan på reservdelar. Varför körde man en så nedgången maskin? Då skall man komma ihåg den långvariga högkonjunkturen efter kriget. Det var brist på många varuslag och det var "sista rycket för Pedro" att få ut ännu en resa av henne. Resan beskrevs av G O Erikssson i Båtologen, men jag kommer inte ihåg när. Något om disciplinproblem skrev han inte.

En rolig historia: En av Seattlebåtarna passerade Pedro under gång och Pedro varnade rederikollegan att vara på sin vakt...." snart passerar vi ljudvallen..."

Ulf
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 16 augusti 2017, 21:31:58
(https://s30.postimg.org/4z86z3qw1/rapportbildbox.jpg)

”Rapport från ett hökeri”

Jag är nu klar med min e-bok och berättelse och förhoppningsvis har allt trillat på sin plats men den kommer att uppdateras lite då och då. Ni vet alla att minnen föder andra minnen.
 Förhoppningsvis kommer berättelsen att vara till stor glädje för alla f.d. Johnsonseglare.

Berättelsen kommer inte att ges ut i tryckt form, bara e-bok och gratis säker nedladdning.
Allt är hämtat från mitt minne men med några detaljer har jag fått hjälp av bättre vetande. Ingenting har googlats fram då det helt enkelt inte finns att googla. Bara vissa bilder har hämtats från Google för att höja stämningen.

Jag vill rekommendera att du sparar berättelsen på din dator. Den är säker nedladdning och finns på Google drive.
Nedladdningsminnet är cirka 22mb och antalet utskriftsidor är 482 sidor.
Ni som vill kan ladda upp berättelsen på Facebook med bilder.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbYkRRRElrNzBvYnM/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbYkRRRElrNzBvYnM/view?usp=sharing)
Detta är min sjätte berättelse om rederiet och de andra fem kommer framöver att uppdateras och läggas ut här för nedladdning. Senare kommer jag även att lägga ut särtryck av vissa delar i berättalen, Ytterligare information kommer.

Trevlig läsning!
Sven-Erik
(https://s11.postimg.org/5bo70awcj/rapport.jpg)
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 17 augusti 2017, 09:05:21
Tack för de S-E
lägger upp den i gruppen Johnsonseglarna på facebook
med 465 medlemmar
https://www.facebook.com/groups/244920338962127/
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 17 augusti 2017, 12:58:07
Hej,

Idag gick även jag med i Facebook som SEO Nyberg.
Men jag har ännu inte satt mig in i hur det fungerar eller hur denna grupp ser ut.
Jag ser fram emot detta.
Gamla kompisar kan väl addera mig som kompis!
Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 18 augusti 2017, 01:52:24
Hej,

Det behövdes inte mer än en dag på Johnsonseglarna, gruppen på Facebook, för mig att upptäcka glädjen att återigen läsa om nostalgi till sjöss, att dela minnen med och inte bara se och läsa om alla färjor och kryssningsfartyg här på landgången.

Visst, många fotografer som fotograferar kryssningsfartyg är oerhört duktiga och inspirerade men det går kanske 13 på dussinet nu med all ny teknologi. De allra flesta av reseberättelserna är mycket intressanta att läsa och jag läser med stor glädje de flesta av dessa,  jag vill också passa på att ge en stor eloge till duktiga och inspirerade moderatorer, främst Kim Viktor!

Tyvärr har landgången 5 bytt lite skepnad, blivit mera Stockholmsbaserad och det finns inte så mycket kvar av sjöfart och nostalgi som det var en gång,  inte här på JL nostalgi i alla fall då tråden verkar vara ett sminkat lik numera och lika död som Johnsonlinjen är.

Tyvärr måste jag säga, det är tråkigt. Även Hasse Nerén tycks ha lagt ner verksamheten för sin egen tråd tyvärr, då jag verkligen saknar alla bilder, diskussioner, inlägg, kunskap och vänskap på denna tråd. Rent ut sagt, vad fan tog alla vägen?

Men efter att ha blivit medlem på Facebook och Johnsonseglarna förstår jag mycket väl var alla de gamla skribenterna och nostalgikerna har tagit vägen. Tack Priffe att du lockade över mig! Alla ni andra, det finns några kvar, ni kan göra likadant. Facebook är faktiskt en mycket intressant kanal att dela gamla minnen med på Johnsonseglarna plus mycket annat då jag återigen har hittat gamla vänner!

https://www.facebook.com/groups/244920338962127/ (https://www.facebook.com/groups/244920338962127/)

Jag kommer inte svika denna tråd då jag även i fortsättningen kommer göra min röst hörd och dela med mig av gammal kunskap, minnen och framöver lägga ut nya berättelser, uppdateringar och särtryck även här då det finns många intresserade kvar det märks på alla de tusen nedladdningar jag haft på mina berättelser.

/Sven-Erik.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 18 augusti 2017, 17:15:31
(https://s12.postimg.org/565q6g94d/ajsst.jpg)

Uppdaterad Axel Johnsonserie och om Johnson ScanStar

Här kommer den nya versionen om denna berättelse, version 5.
Nedladdningen är säker, berättelsen finns på Google drive, är på 10mg och 239 utskriftssidor.
Bäst att ladda med pdf:en på din dator då fungerar det bäst.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbSk1mQ0FMVFp4b0k/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbSk1mQ0FMVFp4b0k/view?usp=sharing)

Jag håller nu på att sammanställa 3-4 stycken särtryck från Rapport från ett hökare men det tar någon vecka att justera och sammanställa.
Till sist, Trevlig weekend allihopa!
/Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 20 augusti 2017, 12:08:31
Särtryck av minna minnen

Här kommer ett särtryck av mina minnen från Rapport från ett hökeri som jag lade upp här förra veckan.
Nedladdningen är säker, berättelsen finns på Google drive, är på 4,5mg och 89 utskriftssidor.
Bäst att ladda med pdf:en på din dator då fungerar det bäst.

https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbN1dEdVFnbUNEV0E/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B50wp-Re9nVbN1dEdVFnbUNEV0E/view?usp=sharing)

Detta får bli det sista jag lägger upp här på LG, alla mina berättelser, uppdateringar, särtryck och nya berättelser kommer jag att lägga upp på gruppen Johnsonseglarna på FB där intresset och engagemang är mycket stort. Intresset för sjöfart och nostalgi här på LG är nästan noll och som jag sagt tidigare, denna tråd är numera ett sminkat lik utan intresse, utan diskussioner och utan inlägg. Jag har försökt men det är ingen idé att fortsätta här.

/Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Johnny skrivet 20 augusti 2017, 14:06:58
Här kommer dom efterfrågade bilderna som Langången medlemmen "Briljant" lade ut på den gamla förlorade Johnson Line Nostalgi tråden på Antonia Johnson liggandes i Long Beach 1972

Hoppas han inte misstycker att jag lägger ut igen dom här bilder. (Foto och copyright "Briljant-Landgången")

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg.html)

När tog man bort containerkranarna på däck? De stod sedan i Lundbyhamnen inte långt ifrån där tågfärjeläget byggdes senare. Två av kranarna byggdes om och användes för att lossa och lasta containers på centralharpan i Skandiahamnen. Det var bara något år sedan de blev ersatta av nya kranar.
 
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 20 augusti 2017, 14:51:56
Jag tror att de första 20-fotarna togs iland 1976 sedan följde 40-fotarna resan efter, tror jag.
/Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Johnny skrivet 20 augusti 2017, 20:33:09
Jag tror att de första 20-fotarna togs iland 1976 sedan följde 40-fotarna resan efter, tror jag.
/Sven-Erik

Det känns bekant, jag började jobba på Sea-Land i Skandiahamnen 1975 och då hade de kranarna ombord, jag tror att jag såg när de plockade av en kran med hjälp av "pontan" Chapman. Även Sea-Land hade några fartyg, ombyggda WW2-tankers, med kranar vid den här tiden. Dessa fartyg flyttades till trafik på Dammam i Saudi 1976 eller 1977 och ledde till att Sea-Land blev framgångsrika i trafiken på Saudi. Nåväl - tråden handlar om Johnson, inte Sea-Land så jag får bryta här.
 
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Bothnia skrivet 22 augusti 2017, 22:36:12
S-E Nyberg
Beklagar verkligen ditt beslut att upphöra med inlägg på Landgången!
Jag har med intresse och behållning läst mycket av det du skrivit eller länkat till på Landgången!
Samma gäller för hela Johnson Line-tråden, många som bidragit till den. Stort tack till alla!

Jag har ingen yrkesmässig bakgrund till sjöss så jag kan inte kommentera eller komplettera på något sätt. Jag har bara läst med stort intresse.

Tror det är många som mig som uppskattar Johnson Line-tråden och dina artiklar, utan att kommentera, och som saknar dom. Jag tror inte att ”intresset för sjöfart och nostalgi här på LG är nästan noll”, även om det inte syns i form av inlägg.

Hoppas bara att Landgångens avdelningar om Lastfartyg och Övrig sjöfart inte fortsätter att tunnas ut (liksom svensk sjöfart).
Landgången var faktiskt mycket intressantare då inte allt var PK och då några ”besvärliga typer” gav bränsle i debatten. Tyvärr verkar det som att inte bara dom ”besvärliga” föll bort, då dom blockerades, utan även flertalet av dom som bemötte med intressanta och sakliga inlägg.

Tack S-E än en gång för allt du bidragit med på Landgången!
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 23 augusti 2017, 02:44:58
Tusen tack Botnia, det värmde verkligen!

Ja så är det och jag skall ge en enkel förklaring då det kanske behövs.
Det fungerar ganska dåligt på LG i motsats till vad det gör inne på Facebook-gruppen Johnsonseglarna. Här på LG är det mycket omständigt och svårt att ladda upp bilder. En länk är mycket enkelt att ladda upp exempelvis en pdf, det är bara att infoga länken. Men, man måste göra om en pdf till en länk här, exempelvis via Google drive som jag gör. Likaså måste en bild göras om till en länk.

Tidigare hade jag länkarna på min egen firmas hemsida men den möjligheten har jag inte längre då jag inte har någon hemsida. Fördelen med detta var att jag hade exakt statistik hur många som blivit uppladdade.

På FB laddar jag upp pdf direkt från min dator och pang, den finns på biblioteket eller i inlägget eller i kommentaren. Detta gäller även bilderna. Laddas upp direkt från datorn. Det är hur enkelt som helst utan krångliga vägar runt fotosidor och delade länkar! Vid uppdateringar av berättelser är detta suveränt, då behöver jag aldrig byta länk via Google drive som jag annars var tvungen till plus all ny info som skall skrivas och informeras om då och då.

Dessutom, här på LG försvinner både bilder och filer lätt och blir bortglömda när sidbyten har varit många gånger, som i gamla LG när JL nostalgi var poppis och hade sidbyten ofta. Jag vill minnas att det var över 4000 inlägg som dessutom gick förlorade, länkar och allting.

På Johnsonseglarna finns ett bibliotek för både bilder och filer exempelvis pdf-berättelser och alla dessa finns tillgängliga hela tiden. Biblioteket finns på din egen sida och alltid tillgänglig att dela med andra utanför gruppen om upphovsrätten tillåter detta som jag gör. De försvinner aldrig heller som de gör här på LG. Dessutom det är mycket enklare att skriva inlägg, kommentarer och gillaknappar och det märks verkligen. Som sagt denna sida är död utifrån detta.
Men, det fungerar bättre på en dator än i mobilen, men FB är mycket bättre i mobilen och via app än vad LG är då här finns ingen app mig veterligt och är svår i mobilen.

Om du vill ta del av allt jag skriver och uppdaterar skall du bara registrera dig på FB om du inte alla redan har FB och så fixar jag in dig på Johnsonseglarna som vän. Mitt användarnamn är seo nyberg.
Hör av dig om du är osäker över någonting. Lycka till.

/Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: S-E.Nyberg skrivet 23 augusti 2017, 15:29:52
Medlemsantalet på FB-gruppen ”Johnsonseglarna” växer. Igår och Idag 6 nya medlemmar och gruppen har nu 474 medlemmar.
/Sven-Erik
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 25 september 2017, 21:31:21
S-E gruppen på Facebook du menar är inte gruppen  johnsonseglarna som är en annan grupp utan gruppen johnson seglarna med ett mellanslag.
Även jag har lämnat Landgången då jag känner en j..la frustration över att hela min tråd försvann med allt arbete jag lagt ner.
Hasse.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: priffe skrivet 26 september 2017, 10:14:29
Det finns Johnsonseglarna http://www.johnsonseglarna.se/startsida.asp
på facebook https://www.facebook.com/groups/684174795019908/   med 27 medlemmar

och Johnson Seglarna https://www.facebook.com/groups/244920338962127/  med 508 medlemmar
bara å välja

Nu hade Göran L. tydligen en kopia sparad av den gamla tråden
men när ett forum sköts så illa att det inte finns en backup när det havererar
då blir tvungen att fundera över hur mycket tid man ska lägga ner på att bidra
Landgången var riktigt värdefull och intressant en gång i tiden
för de som var intresserade av handelssjöfart och historia

Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Stanley skrivet 26 september 2017, 10:56:02
Bra skrivet priffe håller med till 100 procent.
Stanley.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Sjörök skrivet 31 december 2017, 17:47:52
Någon gång 80-82 tog jag fotona, i Los Angeles Harbur, från Barber Nara. enda hamnen vi gick till med BBS, på västkusten. 1972 var jag, väldigt ung och gick i skolan Åttonde klass i Torslanda.
MVH Hans Mingert
Här kommer dom efterfrågade bilderna som Langången medlemmen "Briljant" lade ut på den gamla förlorade Johnson Line Nostalgi tråden på Antonia Johnson liggandes i Long Beach 1972

Hoppas han inte misstycker att jag lägger ut igen dom här bilder. (Foto och copyright "Briljant-Landgången")

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%202%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsvrfcfxa0.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%203%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsqe8l9gyq.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%204%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsszwllcda.jpg.html)

(http://i137.photobucket.com/albums/q233/Hasse_photo/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg) (http://s137.photobucket.com/user/Hasse_photo/media/Antonia%20Johnson%201971%20i%20Long%20Beach%20bild%201%20BRILJANT%20Landgaringngen_zpsjvqar60q.jpg.html)

När tog man bort containerkranarna på däck? De stod sedan i Lundbyhamnen inte långt ifrån där tågfärjeläget byggdes senare. Två av kranarna byggdes om och användes för att lossa och lasta containers på centralharpan i Skandiahamnen. Det var bara något år sedan de blev ersatta av nya kranar.
Titel: SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
Skrivet av: Hasse Nerén skrivet 30 juli 2018, 12:15:17
Är det någon som vet hur jag kan få tillbaka min gamla tråd "Johnson Line Nostalgi som slarvades bort här. På något sätt, har någon sparat en Backup.
Hasse.