Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Reseberättelser => Ämnet startat av: Kim Viktor skrivet 16 juni 2018, 22:19:33

Titel: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 16 juni 2018, 22:19:33
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0031-kopia.jpg)
Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0051-kopia.jpg)
Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0107-kopia.jpg)
240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0129-kopia.jpg)
Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0135-kopia.jpg)
Älvsborgsbron försvann...

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0166-kopia.jpg)
Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0175-kopia.jpg)
Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0223-kopia1.jpg)
Klassiska Stena Danica ankommer.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0233-kopia.jpg)
Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0240-kopia.jpg)
Livbåtsdäcket kändes charmigt...

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0262-kopia.jpg)
Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0280-kopia.jpg)
Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0293-kopia1.jpg)
Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0302-kopia.jpg)
Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0332-kopia.jpg)
Gefveskär

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0344-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0348-kopia.jpg)
Vi hann ikapp dimman.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0364-kopia.jpg)
Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0370-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0371-kopia.jpg)
En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0382-kopia.jpg)
Receptionen är inte öppen dygnet runt.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0387-kopia.jpg)
Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0394-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0395-kopia.jpg)
Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0396-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0397-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0399-kopia.jpg)
Riva bar

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0400-kopia.jpg)
Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0410-kopia.jpg)
I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0421-kopia.jpg)
Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0424-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0436-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0448-kopia.jpg)
Så närmade vi oss Schwedenkai.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0451-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0454-kopia.jpg)
Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0459-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0460-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0469-kopia.jpg)
Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0473-kopia.jpg)
Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0474-kopia.jpg)
Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0488-kopia.jpg)
Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0522-kopia.jpg)
Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0552-kopia.jpg)
Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0564-kopia.jpg)
Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0565-kopia1.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0573-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0575-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0597-kopia.jpg)
I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0598-kopia1.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0599-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0595-kopia.jpg)
Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0604-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0607-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0608-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0611-kopia.jpg)
Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0643-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0689-kopia.jpg)
En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0693-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0729-kopia.jpg)
DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0737-kopia1.jpg)
Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0744-kopia.jpg)
En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0753-kopia.jpg)
Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0796-kopia.jpg)

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0829-kopia.jpg)
Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg

Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Hjnship skrivet 17 juni 2018, 12:33:37
Trevligt.

Så det blev ytterligare en resa till Kiel för din del, trots att du väl inte blev så imponerad efter en tidigare resa med Germanica?

Jag håller med om att tysklandsfartygen är bekväma och fräscha invändigt, däremot måste man hålla nere förväntningarna på antalet allmänna utrymmen jämfört med finlandsfärjorna.

Vilken av Germanica/Scandinavica föredrar du?
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Jens Vinderslev skrivet 17 juni 2018, 12:50:52

(https://sjofartsbloggarna.files.wordpress.com/2018/06/dsc_0474-kopia.jpg)
Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.

Tak for fine billeder og video.  :)
Ja Flensborg er en rigtig, hyggelig by. Her kommer mange turister, om sommeren. Især skandinaviere.
Flensborg. https://da.wikipedia.org/wiki/Flensborg  https://www.flensburger-foerde.de/dk/
Rote Strasse. https://www.rotestrasse.de

Den dag du var i Kiel og Flensborg var, vist den dag jeg var i Kiel.  ;D
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Kevpa skrivet 17 juni 2018, 13:01:21
Fint repotage med underbar film! Undrar vem som gjort den  ;D ;D
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: marcuskarlsson skrivet 17 juni 2018, 13:11:45
Alltid lika väldokummenterade resereportage, en fröjd att läsa Kim Viktor! Stort tack för din tid!
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: kryzzarn skrivet 17 juni 2018, 13:42:11
Tack så mycket för ett bra reportage och bra bilder!  :)
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: tony tiger! skrivet 21 juni 2018, 23:49:20
Den verkar trevlig den skutan. en fråga finns det någon form av underhållning ombord eller är det helt dött? /TT
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 25 juni 2018, 16:38:56
Trevligt.

Så det blev ytterligare en resa till Kiel för din del, trots att du väl inte blev så imponerad efter en tidigare resa med Germanica?

Jag håller med om att tysklandsfartygen är bekväma och fräscha invändigt, däremot måste man hålla nere förväntningarna på antalet allmänna utrymmen jämfört med finlandsfärjorna.

Vilken av Germanica/Scandinavica föredrar du?
Jag hade väl inga större invändningar mot Germanica, men Scandinavica känns ändå vara ett strå vassare. :)

Tak for fine billeder og video.  :)
Ja Flensborg er en rigtig, hyggelig by. Her kommer mange turister, om sommeren. Især skandinaviere.
Flensborg. https://da.wikipedia.org/wiki/Flensborg  https://www.flensburger-foerde.de/dk/
Rote Strasse. https://www.rotestrasse.de

Den dag du var i Kiel og Flensborg var, vist den dag jeg var i Kiel.  ;D
Ja det var synd att vi inte visste om varandra, hade varit jul att träffas. :)

Fint repotage med underbar film! Undrar vem som gjort den  ;D ;D
Inte vet jag. ;)

Alltid lika väldokummenterade resereportage, en fröjd att läsa Kim Viktor! Stort tack för din tid!
Tack så hjärtligt! :)

Tack så mycket för ett bra reportage och bra bilder!  :)
Tack själv! :)

Den verkar trevlig den skutan. en fråga finns det någon form av underhållning ombord eller är det helt dött? /TT
En musikquizz, bingo och kryssningsvärden som sjöng ett par låtar. Så helt dött är det ej. :)
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Jens Vinderslev skrivet 25 juni 2018, 17:30:12
Ja det var synd att vi inte visste om varandra, hade varit jul att träffas. :)

Ja det kunne have, været hyggeligt.  :)

Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Andreas Karlsson skrivet 05 juli 2018, 22:37:06
Tack för reportaget! Drar ofta på egen hand jag med, som jag fattade det som att du gjorde nu.

Det känns som en efterhandskonstruktion i hela utformningen och layouten kring kafeterian, med att antingen knalla ner genom en halvgömd trappa eller gå igenom ala-carten för att komma dit. Och det är ju just det det är. Bra att den finns, alternativet var saknat av många innan den öppnade! Börjar bli trött på den egentligen goda maten i ala-carten, men reser man med denna linje + Saga runt 3 gånger om året så blir det ju mycket samma efter några år nu. I stort sett samma smak på rätterna, även om de modifieras med några veckors/månaders mellanrum.
På utresan årets längsta dag var den på senare tid (?) tillkomna containerbaren på däck förut öppen i början av kvällen. Akterbaren vet jag inte på kvällen, men den var öppen för frukostservering på morgonen. Hytten var av äldre modell, någorlunda helt och någorlunda rent. Tror man hade haft en lortig svabb när man gjort rent i duschen, men orkade inte klaga. Annan inredning, men samma sköna sängar. Troligen nära fullsatt ombord, men hon sväljer undan bättre än vad man kan tro, så man slipper trängas. Fart på dansgolvet denna afton. Häftigt sen att på sena kvällen titta ut över ett åskoväder in mot Halland!

Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Hjnship skrivet 06 juli 2018, 11:09:04
Tack för reportaget! Drar ofta på egen hand jag med, som jag fattade det som att du gjorde nu.

Det känns som en efterhandskonstruktion i hela utformningen och layouten kring kafeterian, med att antingen knalla ner genom en halvgömd trappa eller gå igenom ala-carten för att komma dit.

Ja cafeterian är väl gömd, men man känner ju tydligt via layouten på samtliga passagerarutrymmen att fartyget inte är byggt för passagerare i första hand, utan för frakt. Annars hade man planerat layouten annorlunda, med trapphus i fartygets mitt istället för längs fartygssidan och med allmänt bätte överblick över utrymmena. De labyrintliknande hyttkorridorerna är ett annat exempel, som troligen förvärrats ännu mer av senare tillbyggnader. Den som bott i hytter längst akterut och högre upp förstår vad jag menar.

Sett som transportmedel är fartyget väldigt komfortabelt, men för en kryssningsupplevelse är hon inte idealisk.
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Il Drago Ruggente skrivet 10 juli 2018, 10:22:51
Imponerande reportage. Jag ha själv åkt denna linje men det var 26 år sedan med dåvarande Stena Germanica (Stena Vision).
Vädret var uselt (regn och blåst) och vi såg inte mycket av Kiel förutom kanalen och skivaffären World of music.
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: Hjnship skrivet 10 juli 2018, 20:46:19
Imponerande reportage. Jag ha själv åkt denna linje men det var 26 år sedan med dåvarande Stena Germanica (Stena Vision).
Vädret var uselt (regn och blåst) och vi såg inte mycket av Kiel förutom kanalen och skivaffären World of music.

World Of Music (WOM). Den skivaffären minns jag också.Tydligen finns den kvar i någon form, men kanske bara som nätbutik. När jag började resa på Kielkryss på 80-talet fanns för övrigt flera stora varuhus i Kiel: Horten, Hertie, Karstadt och någon ytterligare. Sedan dess har Karstadt köpt Hertie och vuxit och gallerian Sophienhof har tillkommit. Förr gick det även anslutningsbussar direkt från terminalen till Hamburg t/r, men i mitt tycke var inte affärsutbudet större där än i Kiel - åtminstone inte som man hann med på några timmar. Min första systemkamera köpte jag för övrigt i Kiel - momsfritt. Kvittot skulle stämplas av tyska tullen och sedan fick man tillbaka den tyska momsen i växlingskontoret ombord på hemresan. Kameran blev rejält mycket billigare än om jag köpt den i Sverige.

Minnen, minnen...
Titel: SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
Skrivet av: kalle-sand skrivet 11 juli 2018, 20:32:59
Kan inte låta bli att ändå tycka att det är trist att Kiel linjen växlats ned så enormt på passagerarsidan ur kryssningssynpunkt. Konferens sektorn tex måste mer eller mindre vara helt död numer? Och shoppingen i Tyskland är väll ändå ännu ganska luktrativ? Hur det ser ut med arrangerade resor vet jag inte, men svårt att se den nuvarande prisbilden egentligen vara så attraktivt för det heller. Men absolut ett lyft för både yrkes och reguljärtrafik förstås. Tiderna ändras, förutsättningarna likväl. Men nostalgiska minnen av stordagarna minns jag i vart fall när man gled med fd Germanica/Scandinavica under Göta Älv och undrade o skorstenen skulle skrapa i...