SketchUp-tråden
« skrivet: 06 maj 2017, 22:39:18 »
Synd att all material som fanns här nu är borta. Alla de fina bidrag. Men här kan vi börja om med att dela med oss av våra verk och även guider för de som har för att hjälpa andra att komma igång med sitt ritande.

SV: SketchUp-tråden
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2017, 13:07:14 »
Jag behöver verkligen hjälp, Det bästa vore om jag fick veta steg för steg om möjligt vad jag ska göra för att få till modellen bra. Mvh Johnny
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2017, 12:16:40 »
Det första du behöver göra är ta reda på dimensionerna på skeppet. Sedan börja i mitten.
Hur väl kan du hantera SketchUp?
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2017, 05:09:20 »
Jaa det är frågan det, Ja jag kan rita av, Göra 3d bilder och dra ut och använda måttbandet, Mäta upp och dra ut till exakt autentiska mått, Använda färghinkverktyget, Klona och Spegelvända exempelvis och måtten har jag, Men jag ska ta fram dom på nytt så får vi se börja ifrån mitten ok då vet jag så mycket iallafall, Tackar så hjärtligt!
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2017, 10:01:52 »

Ungefär så där. Jag påbörjade inspelningen av tutorial för att rita fartyg men la det projektet på hyllan för att ge plats åt annat.
Är det några här som skulle vilja ha en sådan?
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2017, 15:38:04 »
Ja absolut är oerhört tacksam för all hjälp man kan få Mvh Johnny
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2017, 13:49:22 »
Jag ska se ifall jag får ihop till det snart då. Jag sitter o lär mig nya Vray 3.4 nu till SketchUp!

Leker lite med dimma. Tycker själv det blir mäktigt vackert!
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2017, 13:45:41 »
Ursnyggt verkligen!
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2017, 16:39:16 »
Otroligt vackert!
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2017, 16:07:14 »
Tack så mycket grabbar. Det är lite pilligt men det nya Vray programmet är otroligt kraftfullt. Mycket enklare att hantera.
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2017, 23:56:18 »
Riktigt snyggt Mattsana!!
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2017, 00:05:12 »
Jag behöver verkligen hjälp, Det bästa vore om jag fick veta steg för steg om möjligt vad jag ska göra för att få till modellen bra. Mvh Johnny

Jag gör alltid så här när jag ritar i sketchup..:

« Svar #12 skrivet: 04 juli 2017, 19:52:21 »
Steffe här kan ni titta på! Han bygger faktiskt stäven och fören väldigt realistist. Håller olika kurvaturer längst upp och längst ner på stäven så den får den där "vridna" formen som stävar ofta har på stora fartyg.
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2017, 22:23:23 »
Ok tänkte väl ladda upp några bilder som visar hur jag gjort fören med. Det är viktigt att lägga ner en del omsorg i fören och stäven då de är väldigt pilliga att få till. Men jag rekommenderar gratis pluginet "CurviLoft" (Kräver LibFredo). Då slipper du göra varje polygon (trekantsyta) manuellt för hand. Vilket är ett helvete och tidskrävande med tanke på att det kan ske att man får radera o göra om ibland för att få det så bra som möjligt.