Har under de senaste åren varit ett antal gånger vid Sveaborg i Helsingfors för att fota båtar, ett tacksamt ställe om man gillar stora båtar på nära håll vilket det blir här vid Gustavssvärdssundet.
Från 2013 till nu 2017 så har jag fått ett par bilder på olika fartyg från Silja resp. Viking Line som passerat och hoppas det kan gillas av någon! Datumen står ovanför bilderna. :)

Blir mitt första riktiga inlägg i nya Landgången dessutom! :)

14 aug 2013:

Den 14 augusti 2013 passerar M/S Silja Symphony förbi Sveaborg påväg ut från Helsingfors mot Stockholm med sitt gamla typsnitt på loggan i mitten.

En stund senare kommer M/S Mariella påväg mot samma mål som den tidigare damen som passerade.

Ytterligare en bild på henne vid passagen.

1 september 2013:

M/S Viking XPRS är påväg ut från Helsingfors med siktet inställt på Tallinn som brukligt.

6 januari 2014:

M/S Viking Cinderella körde ett antal turer under julen 2013/våren 2014 på rutten Helsingfors-Tallinn. Här ankommer hon en kall och disig januaridag påväg in mot Helsingfors.

Ytterligare en bild på henne vid samma ställe.

10 augusti 2016:

Vi gör ett hopp på två och ett halvt år innan jag åter besöker platsen och nu en gammal kändis, M/S Viking XPRS påväg in mot Helsingfors i det fina kvällsljuset.

En stund senare kommer denna gamla dam, M/S Silja Europa påväg från Tallinn in mot Helsingfors och Olympiaterminalen.

Jag tar med ytterligare en bild på henne samma kväll då det som jag skrev ovan var riktigt fint sommarkvällsljus.

11 augusti 2016:

Morgonen därpå strax efter 8 lokal tid ser vi återigen M/S Silja Europa men nu med siktet inställt på Tallinn.
Hon utgick under sommaren 2016 från Olympiaterminalen, men numera är det åter Västra terminalen som gäller för hennes kryssningar på Helsingfors-Tallinn.

Här passerar hon den trånga passagen vid Gustavssvärdssundet.

28 januari 2017:

I tät dimma och mycket kalla vindar så ser vi M/S Rosella påväg ut från Helsingfors mot Tallinn. Hon ersatte XPRS på rutten under en dockning.

17 juni 2017:

En nästan dagsfärsk bild på M/S Viking FSTR (eller HSC Express som hon fortfarande är registrerad som) som gör ett tillfälligt inhopp under sommaren på rutten Helsingfors-Tallinn.
Här är hon påväg ut från Helsingfors mot Tallinn för sin en timma och 45 minuter långa resa vilket i sig är rätt snabbt på den rutten.
Jämför gärna med bilden ovan med tät dimma i januari kontra denna med sol, 26 grader varmt samt grönt och fint ute! :)
« Senast ändrad: 19 juni 2017, 00:07:24 av vfp420b »
/Hälsar Tobias
SV: Ett antal fartygspassager vid Sveaborg under åren [Ett par bilder]
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2017, 12:53:44 »
Underbara bilder!
Vad är hastighetsbegränsningen genom sundet?
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2017, 13:25:46 »
Tjusiga bilder! Tack så mycket!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
*
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2017, 16:29:27 »
Tack Tobias för många fina bilder. Min favorit bland alla är den på Rosella :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2017, 18:47:47 »
Snygga bilder! Mitt favoritställe i Helsingfors, jag va själv nere vid fyren och tog bilder på Silja Europa i maj förra året, det va mäktigt. Naturupplevelse när det va så tyst och varmt tillsammans med några svanar.
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2017, 01:46:20 »
Underbara bilder!
Vad är hastighetsbegränsningen genom sundet?

Tack så mycket för det! Hastigheten låter jag någon annan svara på!

Tjusiga bilder! Tack så mycket!  :)

Man tackar för detta! :)

Tack Tobias för många fina bilder. Min favorit bland alla är den på Rosella :)

Tack så mycket FEA! Ja, den är en favorit även hos mig även om jag inte var lika glad då jag kom till platsen och insåg att det var dimma och man kanske inte skulle kunna se henne passera men man fick ju en skymt av henne och det gick rätt snabbt där då jag inte såg henne alls förrän hon var i princip mitt för sundet. :)

Snygga bilder! Mitt favoritställe i Helsingfors, jag va själv nere vid fyren och tog bilder på Silja Europa i maj förra året, det va mäktigt. Naturupplevelse när det va så tyst och varmt tillsammans med några svanar.

Tackar för detta! Ja jag gillar också Sveaborg, inte bara för att fotografera fartyg där utan även själva ön i sig. :)
/Hälsar Tobias