SV: En marklig handelse
« Svar #15 skrivet: 19 juni 2017, 17:10:39 »
Man får väl hoppas på att det blir en tillgänglig rapport på den här händelsen. Vi vet ju inte vilken annan trafik som rört sig i området och om dess rörelser kan ha påverkat. Om nu handelsfartyget girat lite tidigare kan det ju samband med annan trafik. Finns det någon AIS utskrift?
Fredrik Ahlman
« Svar #16 skrivet: 19 juni 2017, 17:40:05 »
Tittade på den AIS, som var tillgänglig för någon dag sedan och där den s.k. U-svängen fanns med. Farten vid den här nämnda giren var strax över 0 knop. Om pilen på Crystals kurs var korrekt, skulle hon ha backat med cirka 0.2 knop och senare upptagit den ursprungliga kusen med jag tror omkring 12 knop.
Den amerikanska jagarens positioner, fart och kurser fanns inte med. men det kanske beror på, att hennes uppgifter inte var allmänna utan hemliga s,a.s. (?).
Några andra fartyg fanns inte i direkt närhet på den AIS-bild, som låg på nätet för någon dag sedan. Kanske någon som är mer haj på det där med, att söka gamla AIS-data kan få fram uppgifter.
« Svar #17 skrivet: 19 juni 2017, 17:54:11 »
Ja om man anser det, har man inte mycket till nautisk kunskap vad gäller ombordläggnig och hur man undviker kollisioner.

Med risk for att verka latt oforskamd....

Jag tjanar drygt 2 miljoner om aret, sa, helt inkompetent ar jag nog inte.

Havkoms slutsats av orsakt till olyckan:

"Orsaker till olyckan
Händelsen orsakades av enbristfälligplanering av fartygens inbördes möte i kombination med ett missförstånd i kommunikationen
kring detta möte"

Dvs, inget dravel om styrbordsregel.

Men, aven HAVKOM ar vall okunniga?

Tittade på den AIS, som var tillgänglig för någon dag sedan och där den s.k. U-svängen fanns med. Farten vid den här nämnda giren var strax över 0 knop. Om pilen på Crystals kurs var korrekt, skulle hon ha backat med cirka 0.2 knop och senare upptagit den ursprungliga kusen med jag tror omkring 12 knop.
Den amerikanska jagarens positioner, fart och kurser fanns inte med. men det kanske beror på, att hennes uppgifter inte var allmänna utan hemliga s,a.s. (?).
Några andra fartyg fanns inte i direkt närhet på den AIS-bild, som låg på nätet för någon dag sedan. Kanske någon som är mer haj på det där med, att söka gamla AIS-data kan få fram uppgifter.

Sedan nar har Koreanska fiskebatar AIS?

Tror jag slutar den har diskutionen nu, om ingen annan vill deltaga, kanner inte att det ger nagonting att diskutera vidare med nagon som Kehinde.

« Svar #18 skrivet: 19 juni 2017, 18:04:43 »
Koreanska fiskebåtar :D Och vad har inkomst med nautiska kunskaper att göra :o.
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2017, 16:11:43 »
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2017, 17:57:41 »
Det är inte alltid man stöter på en sådan välskriven artikel.
Fredrik Ahlman
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2017, 23:05:33 »
Det är inte alltid man stöter på en sådan välskriven artikel.

Ja jag kan bara halla med. Jag tyckte den var valdigt valskriven.

Samtidigt har da Maritime Danmark foljande artikel idag;

https://maritimedanmark.dk/?Id=35113
*
« Svar #22 skrivet: 21 juni 2017, 11:13:32 »
Ja om man anser det, har man inte mycket till nautisk kunskap vad gäller ombordläggnig och hur man undviker kollisioner.

Jag tjanar drygt 2 miljoner om aret, sa, helt inkompetent ar jag nog inte.

Havkoms slutsats av orsakt till olyckan:

Men, aven HAVKOM ar vall okunniga?

2 miljoner och stavar inte bättre?

Faktum är att haverikommissionen inte är så sakkunninga, var i utkanten av en olycka och i slutrapporten var det ett flertal sakfel, de nämnde några av dessa orsaker som en del av anledningen till olyckan.

Efter att ha läst den rapporten så sjönk mitt förtroende för SHK.
*
« Svar #23 skrivet: 21 juni 2017, 14:02:08 »
Man kan ju undra varför US Coast Guard tar sig rätten att intervju den filippinska besättningen gällande en olycka i Japan? Luktar jäv och mygel lång väg.

http://gcaptain.com/u-s-coast-guard-interviews-acx-crystal-crew-warship-collision/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29
« Svar #26 skrivet: 28 juni 2017, 19:56:06 »
Ytterligare lasning om USS Fitzgerald.

Nu har jag last atskilliga artiklar om denna kollision och det aterkommande verkar vara att Containerfartyget gick med autopilot, OK fair enough, men att det ocksa skrivs att ingen var pa bryggan vid kollisionsogonblicket. Det senare har jag valdigt svart att tro pa.
« Svar #27 skrivet: 28 juni 2017, 23:40:10 »
Det bästa är nog att invänta rapporten som lär komma om något år eller så.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #28 skrivet: 01 juli 2017, 13:05:51 »
Från gCaptain idag.

"The U. S. Coast Guard, which is investigating on behalf of the National Transportation Safety Board, has interviewed the crew of the container ship.

But the U.S. navy official, who declined to be identified, said warships were afforded sovereign immunity under international law and foreign investigators were not expected to get access to the U.S. crew.

“It’s unlikely Japanese or Philippine authorities will have direct access to crew members,” said the U.S. official."

Undrar hur den svenska flottan gjort i en motsvarande situation vid tex ett flottbesök utomlands?
« Svar #29 skrivet: 02 juli 2017, 03:02:34 »
Ja det kan tyckas vara lite markligt agerande av US Navy.
Man later USCG forhora besattningen pa det Fillipinska containerfartyget, men man tillater inga forhor med besattningen pa USS Fitzgerald.
Aven om detta ar normalt forfarande sa forstarker det ju onekligen intrycket av att nagot morkas.

Nedan ar en lank till hela artikeln i Gcaptain.

http://gcaptain.com/u-s-likely-bar-japan-investigators-interviewing-fitzgerald-crew-official-says/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29