Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 20:24:52 »
Jo, man har idag högre snittålder på flottan än någonsin tidigare. Till och med högre än före Grace.
2
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« Senaste inlägg av Emil G skrivet Idag kl. 18:28:42 »
Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

"Problemet för branschen i Östersjön är att intäkterna inte står i tillräckligt god balans med kostnaderna. Om man vill bibehålla den servicenivå som i dag finns måste priserna höjas."

Vikings parhästar i stor intervju

16.02.2011 10:00

http://www.sjofart.ax/nyheter/vikings-parhastar-stor-intervju
Riktigt bra intervju, det känns som att det fanns rätt idéer där men ändock finns ingen av dessa båda herrar kvar. Att Viking skulle börjat förnyelsen 2001 eller ännu tidigare istället är något jag håller med om till fullo.
3
Lastfartyg / SV: HALLAND på grund utanför Mönsterås
« Senaste inlägg av Tim S. skrivet Idag kl. 17:59:40 »
Insatsen efter grundstötningen i Mönsterås avslutad
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6864141
4
Kryssningsfartyg / SV: Hur stora kan kryssningsfartyg bli?
« Senaste inlägg av rengmark skrivet Idag kl. 17:30:30 »
Intressant ämne! Och då tänker jag inte bara på säkerheten utan även på kryssningsupplevelsen.
Jag tänker på MSC Meraviglia som gör tre kyssningar till Spetsbergen i sommar. Har man kapacitet att ge 5.000 pax en behaglig vistelse i några enstaka plusgrader långt upp i Norra Ishavet?
Sommarsäsongen avslutas med två östersjökryssningar i september då bl.a. Nynäshamn anlöps. Marginal  under Stora Bältbron?
5
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« Senaste inlägg av Sauli skrivet Idag kl. 16:27:33 »
Så det jag egentligen vill diskutera är om Grace var rätt satsning och om det var det varför är man fortsatt så defensiva? Och om det var en felsatsning tror man att mer av samma medicin som innan Grace kommer lösa problemen? Eller finns det egentligen inget problem utan det är jag som målar fan på väggen?  ;)

"Problemet för branschen i Östersjön är att intäkterna inte står i tillräckligt god balans med kostnaderna. Om man vill bibehålla den servicenivå som i dag finns måste priserna höjas."

Vikings parhästar i stor intervju

16.02.2011 10:00

http://www.sjofart.ax/nyheter/vikings-parhastar-stor-intervju


7
Lastfartyg / SV: HALLAND på grund utanför Mönsterås
« Senaste inlägg av Tim S. skrivet Idag kl. 11:34:37 »
8
Lastfartyg / Containern ... En tillbakablick
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 11:20:27 »
Ingvar Bergman skriver alltid insiktsfulla artiklar i Svensk Sjöfartstidning. Denna - om containertrafiken - utgör inget undantag.

http://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/containern-en-tillbakablick/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=68b30fb403-EMAIL_CAMPAIGN_2018_01_16&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-68b30fb403-49560001
9
Lastfartyg / HALLAND på grund utanför Mönsterås
« Senaste inlägg av Tim S. skrivet Idag kl. 10:39:08 »
Larmet om att ett bulkfartyg gått på grund under inseglingen till Mönsterås kom till Kustbevakningen strax efter fem på tisdagskvällen. Vid tillfället fanns lots ombord. Personal från Kustbevakningens miljöräddningsfartyg KBV 033 har genomfört nykterhetskontroll vilken gett ett negativt resultat.
https://www.kustbevakningen.se/hallbar-havsmiljo/nyhetsarkiv/fartyg-pa-grund-utanfor-monsteras/
10
Lastfartyg / SV: Några fler bilder från Halmstad
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet Idag kl. 09:20:13 »
 Tankbåten på ingående på sista bilden är Sten Frigg. Gibraltarflagg byggd 2009. Dwt. 16587.
Sidor: [1] 2 3 ... 10